Hirdetés

Aktív témák

  • ABE

    őstag

    válasz ABE #21601 üzenetére

    Ha valakit esetleg érdekel, megkérdeztem egy autógépész mérnök ismerősömet, hogy melyik vezérlésnek mi az előnye/hátránya, miért preferálják egyiket a másik helyett, tényleg ”gázos-e” a szíjhajtás. Az alábbi választ kaptam:

    "Ha túl nagy a vezérlés teljesítményigénye, akkor láncosat alkalmaznak inkább, de nem feltétlenül. A helyszükséglet is befolyásoló tényező lehet. Mindkettőnek van előnye, hátránya:

    Fogasszíj: legnagyobb előnye, hogy halkabb, könnyebb, mint a lánchajtás és olcsóbb is. Nem nyúlik annyit, mint a lánc, utánfeszíteni nem vagy csak alig kell, gondozásmentesebb, a blokk oldalán a helyigénye is kisebb (nincs olyan sok vezető/feszítő elem). A szíj is nyúlik, de ha megfelelő időben van kicserélve, akkor nem vészesen. Cserélni is könnyebb. Ha az előírt csereperiódust betartják, akkor a szíj a kismértékű nyúlása miatt a vezérlési idők "nem másznak el". Szakadás oka lehet a túl hosszú üzemidő. Elég érzékenyen reagál a rezonanciára, ez eléggé lecsökkentheti a várható élettartamát. "Girbegurbább" úton lehet vezetni, mint a láncot és könnyebben megoldható a hosszú szíj alkalmazása. Munkatársam dízel Kadettjében a szíj több, mint 300 E km-t bírt ki! Akkor is csak ezért lett cserélve, mert több, egymás utáni fog teljesen elkopott! Az autószerelő mester műhelyében ki is került a falra, mint elrettentő példa! :)

    Lánc: feszíteni kell vagy kerékkel vagy vezetősínnel azért, hogy a megnyúló lánc ne rezonáljon be, így halkabb is lesz. Sok elemből áll, drága, nehéz a hosszú láncot vezetni, (sok vezető/feszítőelem kell). A láncnak a feszítőelemek/vezetőelemek miatt nagyobb lehet a helyigénye, mint a szíjnak. Konstrukciós korlát lehet a láncnál a hossz a nyúlás-feszítés-rezonancia miatt. Esetleg ok lehet még az alkalmazott szelepvezérlés állítás kivitele, pl. Porsche Variocam. Ha vezérlési időt a mozgató elem feszítésével állítják, akkor láncot alkalmaznak a kész vezérműkerék között. Ha lánchajtást alkalmaznak pl. DOHC vezérlésű motornál, akkor inkább osztott lánchajtást alkalmaznak: vagy csak az egyik vezérműkereket hajtják meg közvetlenül lánccal a főtengelyről és a másik kereket a meghajtott kerékre csatlakozó másik lánc hajtja, vagy a főtengelyről meghajtanak egy külön fogaskereket, amihez a két vezérműkereket forgató lánc csatlakozik. Így mindkét lánc rövid lehet."

    Félreértések elkerülése végett: nem vitaindítónak másoltam be a választ, ezért is került OFF-ba.

Aktív témák