Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #49702 üzenetére

    Előzmény: (#49702) kammerer

    Tehát az eleje:

    -------------

    A fekete macska farka

    - A High Fidelity kritériumai - I.

    Hobbink neve angol eredetű, olyasfélét jelent, hogy "magasfokú
    hűség a természeteshez". Elegáns, szuggesztív kifejezés, azt sugallja,
    minek ide sok beszéd, úgyis mindnyájan tudjuk, mit értsünk rajta.
    Mintha csak annyi volna a dolgunk, hogy fogunk két darab
    természethűséget, és összehasonlítjuk őket, melyik a magasabbik...
    Sajnos, amikor az elvet át akarjuk ültetni a gyakorlatba
    (összehasonlítjuk két hifi-berendezés hangminőségét), rádöbbenünk,
    hogy a fogalmak nincsenek tisztázva, és egyáltalán nem világos, mit is
    kell érteni akár azon, hogy magasfokú, akár azon, hogy hűség vagy hogy
    természetes. Ijedtünkben segítségül kiabáljuk a mérnököket, az
    akusztikusokat, a zenészeket, az elszánt élőzenehallgatókat (sőt, a
    végén már azokat is, akik azt se tudják, mi fán terem a zene - abban a
    reményben, hogy "az ő fülük legalább nincs elrontva"). Kapunk is tőlük
    annyi definíciót, hogy csak győzzük feljegyezni. De ezek a
    meghatározások, amikor közelebbről megvizsgáljuk, s különösen, amikor
    használni akarjuk őket, bizony, összeroppannak a kezünkben. Kiderül,
    hogy nincs tartásuk: egyik érvük a másikra, a másik pedig az egyikre
    épül, az egész okoskodás körben forog, s önnönmagát akarja
    bizonyítani. Amikor a tanácsadók elvonulnak, s magunkra hagynak
    bennünket az érvek és definíciók e romhalmazával, az az érzésünk
    támad, mintha elsötétített szobában kergetnénk egy fekete macskát. A
    baljós állat hol erre, hol arra surran, a szőrével meg-megsimítja a
    lábunk szárát, de bárhogy kapkodunk is utána, sehogyan sem tudjuk
    megragadni a farkát. A kishitűek (ezek általában kívülállók, nem
    vesznek részt a macskavadászatban, csak odakünn hallgatódznak az ajtó
    mögött) azt állítják, hogy macskánk nem is létezik. Szerintük az egész
    hifi reménytelen vállalkozás, merthogy a reprodukált hang úgysem
    közelítheti meg az eredetit, és egyébként is: ízlés dolga az egész.
    Nézetüket akár tiszteletben is tarthatnánk, ha ezeknek az embereknek
    legalább halvány fogalmuk volna róla, miről beszélnek. De kérdezzetek
    csak rá, mire alapozzák véleményüket! Ki fog derülni, hogy soha
    életükben nem hallottak különbet valami suta japán Direct Drive
    lemezjátszónál, szomszéd-hozta nyugatnémet (de inkább hongkongi)
    midi-toronynál...
    Biztos vagyok benne, hogy a hajsza nem értelmetlen, a macska itt
    dorombol körülöttünk. De szörnyen nehéz fülöncsípni, definíciók közé
    zárni. Hogy érthetőbbé tegyem, mire gondolok, fölöttébb kritikus
    szemmel fogom nézni a dolgokat, sőt, a kötözködéstől sem riadok
    vissza, egyáltalán: igyekszem minél sötétebb képet festeni az
    elsötétített szobáról. A végén majd leteszem a sötét szemüveget
    (bocsánat a képzavarért), és felvillantok egy-két reménysugarat, hogy
    megvilágítsam a fekete macskának legalább a körvonalait.
    Mint a komikus címből nyilván kiderült, esszét írok, nem
    tanulmányt; sok mindent érintek benne, s mert nem szeretek összevissza
    csapongani, gondolataimat fejezetekbe foglalom - de ezek inkább csak
    afféle lélegzetvételek lesznek, nem pedig németes alapossággal
    körülhatárolt gondolatkörök. Tehát nem módszertant kreálok ("Hogyan
    fogjunk sötét szobában fekete macskát?"), hanem csupán a probléma
    megközelítésének módozatait veszem számba ("Hogyan szokás
    megközelíteni sötét szobában a fekete macskát?"). A dialektikus
    tanulságot akár előre is összefoglalhatom: külön-külön egyik
    módszerrel sem megyünk sokra, de ha minden szempontot figyelembe
    veszünk, akkor...akkor majd meglátjuk. (Talán még a macskát is.)

    1. Spekulatív megközelítés

    Ez az úgynevezett lánc-analógia. Klasszikus formájában úgy
    hangzik, hogy "minden lánc csak annyira erős, mint a saját leggyengébb
    láncszeme". A feladatunk eszerint abból áll, hogy megkeressük
    hangátviteli láncunk mindenkori leggyengébb láncszemét, és azt
    lehetőség szerint erősebbre cseréljük. Eközben a hangátvitel nyilván
    egyre természethűbb lesz. Hogy melyik a leggyengébb láncszem, azt hol
    műszaki, hol szubjektív szempontok szerint, hol pedig találomra döntik
    el. Vigyázat: most nem csak arról van szó, hogy például a hangsugárzót
    általában gyengébb láncszemnek tekintik az erősítőnél! Hangsugárzóra
    mindenképpen szükség van, nem használhatunk őhelyette is egy erősítőt!
    A kérdés inkább úgy merül fel, hogy: "gyengébb-e a hangsugárzóm
    hangsugárzónak, mint az erősítőm erősítőnek?" Mellesleg, mint látni
    fogjuk, az egyes láncszemek hierarchiája távolról sem annyira
    egyértelmű, hogy bármelyiket - tehát akár a hangsugárzót is! -
    fenntartás nélkül a leggyengébbnek ítélhessük!
    A lánc-analógia egyetlen egy esetben tökéletesen helytálló: ha a
    hifi-berendezésből a szó szoros értelmében láncot készítünk, vagyis a
    lemezjátszót, erősítőt, hangsugárzót a hozzájuk tartozó kábelekkel
    együtt általvetjük egy folyó fölött, és megpróbálunk száraz lábbal
    átkelni rajta. Ilyenkor tényleg azt fogjuk tapasztalni, hogy a lánc a
    leggyengébb pontjánál, valószínűleg valamelyik csatlakozókábel
    nyakrészénél szakad el. Ezzel azonban nemcsak a láncnak, hanem az
    egész analógiának is végeszakad, ugyanis a hangátviteli berendezés
    csak nagyon kevéssé lánc, sokkal inkább valami egészen másféle
    objektum, és hangminőségét nem feltétlenül a leggyengébb komponense
    határozza meg. Hacsak nem iktatunk Mambó magnetofont vagy hasonlót egy
    szuperberendezésbe - de ne vezessük ad absurdum a dolgot, maradjunk
    meg az ésszerű példáknál.
    Egyszer régen, nagyon régen, a következő értéktárgyak voltak a
    birtokomban: kazánlemezre épített fusi lemezjátszó, Shure M55E
    hangszedővel, BEAG AET 250 erősítő, két Videoton Minimax. Történetesen
    módom volt rá, hogy próbaképpen minden komponensét értékesebb típusra
    cseréljem. Semmi kétség: amikor a Minimax helyett megszólalt a
    kölcsönkapott B&O, a zene feléledt. Viszont a Minimaxon is nagyon jól
    meg lehetett hallani, mennyivel jobb a Shure M55E-nél az új V15
    (később meg is vásároltam). Ami pedig az erősítőt illeti, előzőleg egy
    Acoustic Research-öm volt, csak (ismerős szituáció?) el kellett adnom,
    és azt reméltem, hogy a mérve kitűnő AET 250 tökéletesen pótolni
    fogja. Hát nem pótolta! A hangminőség ugyanannyit romlott, mint
    amennyivel az M55E volt gyengébb a V15-nél vagy a Minimax a B&O-nál.
    Namármost, azt még csak-csak hajlandó vagyok elfogadni, hogy egy
    mindössze háromtagú láncnak két leggyengébb láncszeme is lehet - de
    hogy három legyen! Mai fejemmel egyébként ennek a háromtagú láncnak a
    negyedik láncszemét: a kazánlemezre épített futóművet gondolnám a
    legrosszabbnak. Dehát akkoriban még mit sem tudtunk a lemezjátszók
    sajáthangjáról.
    Nézzünk egy másik láncot, azt, amelyet jelenleg használok: NAD
    5120, Ortofon MC20S, T-30 transzformátor, Naim NAIT erősítő, Spendor
    hangsugárzók. Ez a rendszer abszolút értelemben legfeljebb ha közepes,
    de még ebben a berendezésben is meg lehet hallani bármelyik láncszem
    cseréjét (csőkar - lapos kar; MC10S MC20S - MC 2000; T-20 T-30 -
    T-2000; Naim - HFM I/Quad - NAD 3020; Spendor - bármiféle más
    hangsugárzó), ezenkívül azt is észre lehet venni, ha jobb minőségűre
    cserélem a lemezjátszó-állványt, a hangsugárzó-lábazatot, az alátétet
    a hangsugárzó és lábazata közt, valamint bármelyik kábelt. Pedig a
    lánc-elmélet értelmében az összes, fentebb felsorolt változtatás közül
    kizárólag egyet volna szabad füllel is kimutatni: a leggyengébb
    láncszem cseréjét...
    A klasszikus lánc-analógia teljes csődje akkor következik be,
    amikor van egy középszerű berendezésünk, tengelyében egy jóminőségű
    erősítővel (mely utóbbit tehát minden szempontból a legerősebb
    láncszemnek kell minősítenünk!); kicseréljük az erősítőt egy tízszerte
    drágábbra és ordítóan nagy különbséget hallunk! Brit szakírók az Audio
    Research elektroncsöves erősítőiről írnak olyasmit, hogy (szó szerint
    idézem) "a különbség még egy Videoton Minimaxon is átjön". Jómagam
    szintén átéltem már hasonló kalandokat, szintén csöves erősítőkkel.
    Ruccanjunk át egy kicsit a stúdióba. Forradalmi változás tanúi
    vagyunk, az analóg hangtechnikát felváltja a digitális. Eközben az
    analóg magnót úgy tekintik, mint a leggyengébb láncszemet a
    hangrögzítés folyamatában. Igen ám, de hangrögzítés önmagában véve
    értelmetlenség, a felvételt előbb-utóbb le is kell játszani - akkor
    pedig a végén megintcsak nem ússzuk meg hangsugárzó nélkül. Akkor most
    melyik a leggyengébb láncszem?!
    A lánc-elv egy korszerűbb változatának foghatjuk fel a Linn-féle
    tézist (sajtószemle-rovatunkban már többször is szóba hoztuk). Ebben
    az elméletben információs láncról, az információt átbocsátó készülékek
    hierarchiájáról beszélnek. A műsoranyagot információáradatnak
    tekintik. Ami információ elvész, végleg elvész: minden készülék
    legfeljebb annyit adhat tovább, amennyit ő maga kap az előzőtől. Minél
    előbb helyezkedik el valamely készülék az információs láncban, annál
    fontosabb a szerepe. Tehát, mondja a Linn cég, a legfontosabb láncszem
    a lemezjátszó-futómű, aztán a hangkar, aztán a hangszedő. (Alternatíve
    pedig nyilván a CD-játszó, de persze az antidigitalista Linn nem
    számol ezzel az eshetőséggel.) A fontossági sorrendben az erősítő
    következik, majd legvégül (!) a hangsugárzó. A Linn-elv szerint "a
    jobb minőségű futómű gyöngébb hangkarral-hangszedővel szebben szól,
    mint a gyöngébb futómű drága hangkarral-hangszedővel". Ebben tényleg
    sok az igazság. Viszont magam is tapasztaltam, hogy akár egy komplett
    Linn lemezjátszó hangminőségét is mennyire leronthatja egy cifrán
    muzsikáló erősítő vagy hangsugárzó. Ha abból indulunk ki, hogy a
    konstruktőrök viszonylag későn (túlságosan is későn!) figyeltek fel az
    analóg lemezjátszó "sajáthangjára", s mulasztásuk következtében a
    futómű és a hangkar a leggyengébb láncszemmé "nőtte ki magát", akkor a
    Linn-teóriát félig-meddig a klasszikus láncelméletre redukáltuk.
    A lánc-analógia az úgynevezett józan ész terméke, ösztönösen
    ragaszkodunk hozzá, sajnáljuk elvetni - vagy legalább szeretnénk látni
    rá valami nem-gyakorlati, hanem elvi cáfolatot is. Ez azonban már
    átvezet bennünket a következő fejezetbe. Addig is nyugodtan
    megtarthatjuk a lánc-analógiát, mint olyan életbölcsességet, amely ha
    nem használ, hát nem is árt, és ér annyit, mint a többi közmondás:
    csalánba nem üt a mennykő, sötétben minden macska fekete stb. stb.

    2. Műszaki megközelítés

    A mérnök nem spekulál, a mérnök mér. A mérésnek szigorú szabályok
    szerint kell végbemennie. Szabványok írják elő a mérés körülményeit, a
    méréshez használt műszerek tulajdonságait stb. és természetesen azt
    is, hogy a mérés eredményét hogyan kell interpretálni, számokba és
    ítéletekbe foglalni. Mindezen előírásoknak az az értelmük, hogy a
    mérés reprodukálható legyen (holnapután is a tegnapelőtti eredményt
    adja), és össze lehessen vetni a más készülékekről, más
    laboratóriumokban kapott mérési eredményekkel. A valóságban ugyan ez
    nem megy annyira gördülékenyen, mint az én golyóstollam a papíron
    (különösen a hangszedő- és hangsugárzó-méréseket nehéz pontosan
    reprodukálni, azonkívül sok visszaélésre ad alkalmat a szabványok
    sokfélesége is, mint ezt Sólymos Antal, a szabványok szigorú őre
    annyiszor kifejtette a Hifi Magazin hasábjain), de ne hasogassuk a
    fekete macska szőrszálait: a műszeres mérés a lehetőségek szerint
    precíz, reprodukálható, elfogulatlan. Tehát méltán (avagy: jobb híján)
    tekintik a High Fidelity legfőbb kritériumának.
    Ha viszont hívek akarunk maradni a tudományosság eszméjéhez - és
    ez nem nagyképűsködés, hiszen a Technika nem más, mint a Tudomány
    hétköznapi vetülete, mindkettő ugyanazokhoz a módszerekhez
    ragaszkodik, a "reprodukálhatóság" is jellegzetes tudományos
    követelmény! -, akkor azt is el kell várnunk, hogy a mérések
    előrejelezzék az auditív minőséget! Vagyis "papírból" meg kell tudni
    jósolni, hogyan fog szólni egy-egy készülék, s még inkább: hogy két
    készülék közül melyik szól majd jobban.
    Az első követelménynek talán eleget tehetünk. Ha egy masinán durva
    hibákat mérünk, akkor szinte biztosra vehetjük, hogy szólni is
    macskajajosan fog. Teljesen nyilvánvaló, hogy hangsugárzó
    frekvenciagörbéjén nem szabad 10-12 decibeles tüskének mutatkoznia;
    erősítőnek nem szabad 2-3 százalékot torzítania; magnó jel-zaj
    arányának nem szabad 40 decibel alá süllyednie és így tovább. Ha
    viszont valamely készülék 20-30 fontosabb paramétere többé-kevésbé
    elfogadható, akkor azt mondjuk rá: korszerű... És ekkor szennyezi be
    objektivitásunkat az első szubjektív elem, ugyanis a "korszerű"
    kifejezés tökéletesen definiálhatatlan. Sohasem határozzuk meg,
    mekkora időt ölel fel az a bizonyos kor, amelyhez viszonyítunk. Vajon
    korszerű volt-e az ötvenes évek Quad elektrosztatikus hangsugárzója, a
    hatvanas évek EMT hangszedője?
    Vagy ezek éppenséggel megelőzték korukat? Korszerű-e a Direct
    Drive lemezjátszó? És vajon mennyire korszerű a DIN (oszauruszok
    korában rögzített) 45500-as "Hi-Fi" szabvány?
    Mindegy, szűrjük ki a mezőnyből a selejtet - a Hifi Magazinnak
    végülis ez a legfontosabb dolga! -, és aztán maradjunk meg azon
    készülékek körében, amelyeknek nincsenek durva hibáik. Közöttük a
    legdrágább legalább tízszer annyiba kerül, mint a legolcsóbb. Nézzük,
    meg lehet-e jósolni a diagramokból és adattáblázatokból, hogy két gép
    közül melyiknek tetszetősebb a hangja, melyiket érdemes megvásárolni.
    Haladjunk készülékfajták szerint. Először mindig felmérem, majd
    egy-egy példával illusztrálom a helyzetet.
    Hangszedő. A mérés és a hangminőség között csak minimális a
    korreláció. "Papírból" is fel lehet ugyan ismerni az MM és az MC
    típusokat, de alig-alig lehet megjósolni, melyiknek szebb a hangja.
    (Mellesleg: a gyári szórás néha nagyobb, mint az egyes típusok közötti
    különbség!) Méréseink alapján a 9 ezer forintos Ortofon MC20 Super
    jobbnak látszik, mint a 30 ezer forintos és kétségtelenül szebb hangú
    MC 2000.
    Lemezjátszó futómű és hangkar. Semmiféle biztos támpontunk sincs,
    a korreláció úgyszólván a nullához konvergál. Komplikált, nehezen
    interpretálható rezonanciavizsgálatokkal talán szét lehet választani
    az átlagmezőnyt és az élcsoportot, de egyrészt a kétcsoport között nem
    lesz éles az átmenet, másrészt az egyes csoportokon belüli, számottevő
    auditív különbségekre már végképp nincs műszaki magyarázat. Az a
    megfigyelés, hogy a lemezjátszók hangminősége nagymértékben függ
    alátámasztásuk módjától, szinte kilátástalanná teszi a helyzetet.
    Méréseink alapján a NAD 5120 semmivel sem jobb, inkább még rosszabb is
    a szokványos, olcsó japán gépeknél - mégis szebben szól amazoknál.
    CD-játszó. Főleg olvasmányaimra kell hagyatkoznom A CD-játszók
    hangminősége sokkal egységesebb, mint a lemezjátszóké, de azért van
    közöttük eltérés. A mérések csalhatatlanul előrejelezték, hogy a
    Philips-típusú készülékek szebben szólnak a korai Sonyknál (lásd
    "Szűrővizsgálat" és "Bemutatjuk", HFM 20.), de a második-harmadik
    generációs készülékek között már nem mutatnak ki szignifikáns
    különbséget, és egyáltalán nem indokolják, miért szól szebben az
    alapfokú gépeknél a dupla árú Meridian, a tripla-árú "nagy" Sony és a
    hatszorosra árazott Cambridge Audio. Ha igaz, hogy az auditív
    különbségért a CD-játszó analóg áramkörei a felelősek, akkor: innen
    kezdve lásd az "erősítő" címszónál.
    Analóg magnó. Magasfokú korreláció a mérések és a hangminőség
    között, mindaddig, amíg a kommersz gépeket kell elkülöníteni a
    félprofiktól. A két csoporton belül már nehéz előrejelezni a
    hangminőséget. (Példák: az Aiwa AD-F220 versenye az Orionokkal,
    illetve Revox G-36 az A-700, valamint a Technics RS-1700 ellenében.)
    Erősítő. Felemás helyzet. Ha két erősítő eltérően szól, utólag
    gyakran akad valami műszaki magyarázat. Előrejelezni azonban ritkán
    sikerül az erősítő hangminőségét. Azt tapasztaltam, hogy a szakértők
    szívesebben jósolnak, ha a diagramokkal együtt a készülék kapcsolási
    rajzát is megkaparinthatják. Időnként egészen meglepő dolgok
    történnek, azonos specifikációjú készülékek eltérően, eltérő
    specifikációjúak hasonló karakterrel szólnak - lásd "Negyedik
    Dimenzió", HFM 20.
    Hangsugárzó. Műszaki paramétereit tekintve kétségtelenül ez a
    "leggyengébb láncszem", ráadásul ezt a komponenst még elvben sem
    elegendő csupán a laboratóriumban vizsgálni, hiszen később
    kiszámíthatatlan körülmények között használják. A műszaki-auditív
    korreláció gyakran rendkívül gyenge. A 20. számunkban tesztelt, az
    etalonnal együtt összesen 7 típus közül mérési adatai alapján az S-30
    akár csoportelső is lehetett volna, de (hogy a fekete macska karmolja
    meg!), az egyik legrosszabbnak bizonyult. A 14. számunkban szereplő 4
    brit típus négyféleképpen szól, holott a specifikációjuk legalábbis
    egyenrangú. És ha valaki a kifinomultabb méréseket kéri számon, akkor
    hadd mondjam el, hogy a nyugati magazinok agyba-főbe dicsérnek egy-egy
    kitűnő impulzusátvitelű modellt (noha a frekvenciagörbéje csúnya), és
    megfordítva: néha olyan modellekre esküsznek, amelyeknek a
    frekvenciaátvitele kiegyenlített, az impulzusátvitele viszont gyatra.
    Ezeket az ellentmondásokat - ti. hogy a mérés nem modellezi eléggé
    a hangminőséget szerintem soha nem lehet feloldani teljesen. Mielőtt
    Olvasóim felhördülnének és idealistának bélyegeznének, kérem,
    hagyjanak időt, hogy kifejthessem a véleményemet, összesen három
    pontban.
    Nem vagyok idealista, jól tudom, hogy minden szubjektív (auditív)
    effektust okvetlenül vissza lehet vezetni műszaki paraméterekre - ha
    nagyon akarjuk. De akarjuk-e eléggé? A neves scifi-írót, A. C.
    Clarke-ot idézem: minden megvalósítható, ha nem ütközik természeti
    törvénybe és ha van rá társadalmi igény. Hát ez az: nem hiszem, hogy a
    Társadalmat különösképpen érdekelné, miért szól másképpen egy JBL,
    mint egy Heybrook. Ez az első számú ellenvetésem. Talán még a
    digitális hangtechnika az, amely arra vall, hogy a Társadalom
    mégiscsak figyelmére méltatja a High Fidelityt. Még ha ez a technika
    csupán más iparágak mellékterméke is: ez volt az első eset, hogy a
    hangtechnika fejlesztésére tényleg horribilis összegeket áldoztak.
    Második ellenvetésemmel a műszaki paraméterek valóságtartalmába
    vetett hitet szeretném megingatni egy kicsit. A legtöbb hifista azt
    képzeli, hogy az egyes paraméterek éppolyan öröktől rendelt,
    önmagukban létező kategóriák, mint a tér és idő Kant filozófiájában.
    Tehát (igazán csak a példa kedvéért): az intermodulációs torzítás
    mérésekor azt állapítjuk meg, hogy mekkora az intermodulációs
    torzítás. Hát ez nem egészen így van. Minden paraméter: kérdés a
    Természethez. A Természet azonban nem beszél sem magyarul, sem
    angolul, semmilyen nyelven sem beszél, nekünk kell kitalálnunk, hogyan
    kommunikáljunk vele. Ha jól kérdezünk, értelmes választ kapunk, ha
    rosszul: a válasz sem lesz különb - és még csak nem is fognak
    felvilágosítani bennünket az ügyetlenségünkről! Párbeszédünk a
    Természettel valahogy így zajlik le:

    Mi: Mekkora az intermodulációs torzítás?
    Természet (nem érti, a füléhez illeszti a tenyerét): Há?
    Mi (ingerültebben): Azt akarjuk megtudni, hogy ha a masinába
    beadunk egy 60 és egy 7000Hz-es mérőjelet, melyeknek amplitúdó-aránya
    4:1, és az eredményt az IEC szabvány szerint értékeljük, akkor hány
    százalékot kapunk?!
    Természet (megvonja a vállát): Hát, ha erre vagytok kíváncsiak:
    0,1-et.
    Mi (féllábon ugrálva az örömtől): Az intermoduláció csak 0,1
    százalék! Csak 0,1 százalék!...
    Természet (szánakozva legyint egyet és elhallgat).

    Nem tudom, sikerült-e érzékeltetnem ezzel a kis dramolettel, hogy
    a paraméterek nem "léteznek", hanem mi találjuk ki őket azért, hogy
    jellemezni tudjuk a készülékek egy-egy tulajdonságát. Persze, nem úgy,
    hogy a hasunkra ütünk. Hogy a két mérőjel frekvenciája éppen 60 és
    7000Hz (vagy hasonló két frekvencia), azzal tudatosan modellezünk
    valamit. Sajnos, más dolgokat viszont egyáltalán nem modellezünk vele.
    Ezért próbálkoznak aztán egyesek másféle mérőfrekvenciákkal, például
    19 és 20kHz-cel (egyenlő vagy nem egyenlő amplitúdóval - vigyázat, ez
    mind-mind egy más paraméter!), és ezért kellett kiagyalni egészen
    különleges méréseket, hogy a tranziens körülmények között fellépő
    intermodulációról is valamiféle képet nyerhessünk. De bárhogy
    definiáljuk is paramétereinket: amit mérni fogunk, az sohasem maga az
    intermoduláció an und für sich, hanem a komplex valóságnak egy
    önkényesen kiragadott szelete, sőt, annak is csak egy vetülete.* (* A
    paramétereket végülis azért kellett kitalálni, hogy megpróbáljuk
    kézbentartani azokat a főbb műszaki jellemzőket, amelyek minél
    szorosabb korrelációban állnak szubjektív értékítéletünkkel - és éppen
    itt van a baj: még ma sem ismerjük az emberi hallás mechanizmusát, sem
    pedig azt a folyamatot, ahogyan ítéletűnk kialakul. Fel kellene
    kutatni, feltérképezni, rögzíteni a támpontokat, hogy tudjuk, mit
    miért és hogyan ítélünk meg. Akkor felülvizsgálhatnánk méréseink
    lényegét, szétválaszthatnánk a fontos és a kevésbé fontos
    paramétereket, és megalkothatnánk a hiányzó módszereket. Egy rendkívül
    komplex ismeretanyagra volna szükségünk - annak hiányában sok a
    bizonytalankodás, a hibás következtetés. Akárcsak az időjárás
    előrejelzésében. (Mint minden hasonlat, ez is sántít, de megvilágítja
    a dolog lényegét.) A várható időjárás kiszámításához hihetetlen sok
    adat áll rendelkezésünkre (hőmérséklet, légnedvesség, légmozgások,
    műholdas térképek stb.); nagyteljesítményű számítógépek dolgozzák fel
    az adatokat, azok készítik a prognózist. Az előrejelzés biztonsága
    egyre növekszik, de a saját bőrünkön tapasztalhatjuk, hogy időnként
    hiba csúszik a számításokba. Nyilvánvaló, hogy továbbra is javulni fog
    a helyzet, ahogy mindjobban kiismerjük a természetben lezajló
    folyamatokat, és megfelelően interpretáljuk őket. Valami hasonló
    történik a mi területünkön is, csak a fejlődés nem látszik túl
    gyorsnak. Egyszerű a magyarázat: egészen más a társadalom igénye, ha a
    mindennapi időjárásról, illetve ha csak a hifisták kedvteléséről van
    szó. - S. A. megjegyzése.)
    Valahányszor annak a sejtésünknek adunk kifejezést, hogy "lennie
    kell itt egy rejtett paraméternek", a szakemberek általában ingerültek
    lesznek, holott ezzel egyáltalán nem arra biztatjuk őket, hogy
    ráolvasáshoz folyamodjanak és égessenek macskaszőrt, hanem csak hogy
    intézzenek okosabb kérdéseket a Természethez.
    Harmadik ellenvetésem szorosan kapcsolódik az előzőhöz: máris
    túlságosan sok a paraméter, és emiatt nem lehet pontosan rangsorolni a
    készülékeket. Hobbinkon kívülálló műszaki emberek (például az a docens
    barátom, akire már jóegypárszor hivatkoztam ezeken a hasábokon) azzal
    szokták elutasítani az egész "hifizgetést", hogy a hangátvitel
    folyamatát matematikailag tökéletesen modellezni lehet, márpedig akkor
    fehéren-feketével el kell tudni dönteni, melyik készülék a jobbik. Jól
    van: tegyük fel, hogy meghatároztuk két hifi-készülék összes
    elképzelhető paraméterét, és most már mindent tudunk róluk. Vajon azt
    is tudjuk-e, melyik szól szebben? Igen - feltéve, hogy a kettő közül
    az egyik minden tekintetben különb a másiknál: egyenletesebb a
    frekvenciaátvitele, hűségesebb a fázisgörbéje, kisebb a torzítása,
    alacsonyabb a zaja, és így tovább, végig vagy 50 paraméteren. Ebben -
    és csakis ebben - az esetben biztosra vehetjük, hogy a hangja is
    tetszetősebb. De hogy ez az eset bekövetkezzék, arra gyakorlatilag
    semmi esélyünk sincs.
    A való világban ugyanis nem léteznek félelem és gáncs, akarom
    mondani hiba nélküli készülékek. Ha léteznének, nem lehetne megfizetni
    őket. A konstruktőrök (és a velük szorosan együttműködő kereskedők)
    már eleve kompromisszumra kényszerülnek, és a mérési táblázatok is ezt
    a kompromisszumot tükrözik. A vásárlónak (és a tesztelőnek)
    többé-kevésbé azonos kategóriájú masinák között kell döntenie, s
    ezeknek paramétereit legfeljebb statisztikailag lehet összevetni, mint
    ha versenyszámok volnának egy "ötvenpróba-bajnokságban". Ki fog
    derülni, hogy az egyik készülék 32, a másik csak 18 versenyszámban
    győz, az eredmény tehát 32-18. De azt is játszhatjuk, hogy csak a
    nagyobb arányú (?) győzelmeket számoljuk, és akkor esetleg egészen más
    eredmény jön ki. Nyilván súlyozhatjuk is a paramétereket, ahogyan a
    nyugatnémetek csinálták egy időben, tehát például több pontot adhatunk
    az alacsonyabb torzításért, mint amennyi a csekélyebb zajért jár stb.
    Dehát ezek viszonylag egyszerű paraméterek. Vannak sokkal
    bonyolultabbak is. Nagyon szeretném tudni, mi nyom többet a latban: 2
    fokkal kisebb fázishiba 20kHz-en, vagy inkább 1 decibellel nagyobb
    "headroom" (dinamikatartalék); másfél százalékkal kisebb
    különbségihang-torzítás, vagy inkább egy kicsit nagyobb
    túlvezérlés-állóság a fono-bemeneten?
    És akkor, visszakanyarodva az első fejezethez, most már elvileg is
    megindokolható, miért nem működik a lánc-analógia. Azért nem működik,
    mert a közönséges láncnak csak egyetlen paramétere van: az erőssége,
    és ezért mindig meg lehet határozni, melyik láncszeme a leggyengébb. A
    hangátviteli rendszerben viszont nem egyetlen, hanem számtalan lánc
    húzódik párhuzamosan, és ezek mindegyikét egy-egy paraméter testesíti
    meg. Mindegyik láncnak, azaz paraméternek máshová esik a leggyengébb
    pontja. Hogy tényleg csak a legtriviálisabb példát mondjam: a
    hangsugárzó igen sok szempontból tényleg a leggyengébb komponens, de a
    jel-zaj aránya és a csatornaelválasztása fenomenális... (Túlságosan
    messzire vezet, de muszáj szóba hoznom a készülékek összekapcsolásakor
    fellépő, úgynevezett interface jelenségeket is. Ha egy hifi-lánc azért
    szól rosszul, mert az erősítőt zavarja a hangsugárzó túlságosan is
    reaktív viselkedése, akkor most ez melyik láncszem gyöngeségét
    bizonyítja: a hangsugárzóét-e, avagy az erősítőét?) Hogy aztán a
    hangsugárzó, a maga jókora torzítása és impulzusátviteli gyatrasága
    ellenére hogyan tudja mégis kimutatni az erősítők hasonló természetű,
    de nagyságrenddel csekélyebb mértékű anomáliáit, az továbbra is
    rejtély. Valószínű, hogy a paramétereket még annál is dialektikusabban
    kell felfogni, mint amennyire én szeretném.

    3. Tekintélyelvű megközelítés

    A társadalmi munkamegosztás elkényezteti az embert. Bármire van is
    szükségünk, tudjuk, hol keressük. A tájékozatlanokat kiokosítja a
    mélyértelmű reklám: "cipőt a cipőboltból!" Hasonlóképpen, ha éhesek
    vagyunk, vendéglőbe, menzára, élelmiszerboltba megyünk, ha betegek
    vagyunk, orvoshoz fordulunk, ha unatkozni kívánunk, bekapcsoljuk a
    televíziót és így tovább - mindennek megvan a gazdája, a "felelőse".
    És bármennyire morgunk is rájuk, tulajdonképpen megbízunk bennük
    (hiszen mi mást tehetnénk). A gazda, a "felelős" általában
    szaktekintéllyé növi ki magát, nem ritkán azért, mert annak szeretnénk
    látni. Hogy mindig legyen kire hárítani a felelősséget.
    A mi hobbink sem kivétel. Szaktekintély kerestetik, mert nyomaszt
    bennünket a hiánya. Namármost, a High Fidelity több szakterületből
    tevődik össze, vagy még inkább: több szakterület közötti senkiföldjén
    terül el, hívei tehát sokféle szaktekintélyhez fordulhatnak. El kéne
    dönteni, melyik az igazi, melyikben bízhatunk meg fenntartás nélkül. A
    High Fidelity "gazdái", "felelősei" között nem hagyhatjuk majd említés
    nélkül a Hifi Magazint sem, mely fórum sokak előtt bizonyos
    tekintélyre tett szert - másfelől maga is kétségbeejtően szükségét
    érzi, hogy szaktekintélyekhez folyamodhassék, tanácsaikat követhesse
    (és a felelősséget is rájuk háríthassa). Hogy tisztázzunk egy
    félreértést: lapunkat mi sohasem neveztük szakfolyóiratnak. A Hifi
    Magazin: ismeretterjesztő folyóirat.
    Ki legyen hát az a tiszteletreméltó guru, aki jön, lát és dönt, és
    döntése mindig helytálló? Akinek tanácsát vakon követhetjük? Küldjük
    be jelöltjeinket a sötét szobába; nem, egyelőre még nem
    macskavadászatra, csupáncsak hogy megröntgenezzük őket.

    Konstruktőrök

    Kezdjük a sort a konstruktőrökkel, a hangreprodukáló készülékek
    tervezőivel. Elnézést a durva egyszerűsítésért, de én háromféle
    konstruktőrt különböztetek meg. Az egyik egy nagy "kommersz" cég, a
    másik valamely speciálcég alkalmazottja (esetleg ő maga a cég,
    egyszemélyben), a harmadik pedig kifejezetten stúdióhasználatra tervez
    készülékeket.
    Az első típust azért fizetik, hogy mindig valami újat, jól
    eladhatót fabrikáljon (ha még jól is szól: halleluja!). Nem akarok
    igazságtalan lenni: mindazt, amivel ebben a cikkben foglalkozunk,
    tehát a hifi műszaki alapjait, mindig is a nagy gyárak
    tervezőcsoportjainak köszönhettük. De tudnunk kell, hogy nekik nagyon
    sok minden megköti a kezüket: figyelemmel kell lenniük a gyár
    technológiai színvonalára, a főnökük utasításaira stb. A
    konstruktőrnek nemigen van módja "hifizni". Ha méghozzá Magyarországon
    tevékenykedik a boldogtalan, akkor éppenséggel azzal kell kezdenie a
    munkát, hogy kihúzgál a listáról minden nyugati alkatrészt; neki azok
    nélkül kell "korszerű" készüléket terveznie. Amiért is övé minden
    tiszteletem - de nem a bizalmam. Ehhez a munkához sok-sok technológiai
    leleményre, de csak nagyon kevés elektroakusztikai invencióra van
    szükség, a High Fidelity ismerete pedig úgyszólván felesleges hozzá.
    És ezzel még csak nem is a hazai tervezőkre célzok. Nyugati szakírók
    időről időre ellátogatnak a kisebb-nagyobb cégekhez, és az ő
    beszámolóikból tudjuk, hogy az auditív vizsgálatokhoz a legtöbb cég
    kizárólag a saját gépeit használja: a saját erősítőjét a saját
    hangsugárzójával minősíti és megfordítva. Kommersz cég úgy érzi,
    blamálná magát, ha erősítői kifejlesztéséhez mondjuk egy
    elektroakusztikus Quadot, hangsugárzói hangolásához egy Audio
    Research-öt rendelne. Azt hiszem, a konstruktőrök túlnyomó többsége
    egyáltalán nem tüntet széles látókörével. Kivételek természetesen
    akadnak, de én arra gyanakszom, hogy a Best Buy ("Előnyös Vétel")
    modelleket többnyire a szerencse szüli, s csak ritkán a tervezők
    fölényes tudása. Mellesleg, minden cég azt állítja, hogy az ő masinája
    a Best Buy.
    Méginkább a saját lovukat dicsérik a speciálcégek konstruktőrei.
    Az ő egzisztenciájuk fölöttébb ingatag. Hiszen viszonylag kevés
    készüléktípusra, esetleg egyetlen műszaki megoldásra építenek, s azt
    gyakran még szabadalmaztatni sem lehet vagy nem érdemes. Legfőbb
    gondjuk: hogyan propagálják termékeiket hatékonyan, de anélkül, hogy
    egyszersmind a lényeget is elárulnák. Az ő attitüdjük mégis más, mint
    a többieké. Aki semmi mással sem foglalkozik, mint erősítőkkel (vagy:
    hangsugárzókkal), annak nem csorbul a tekintélye, ha a mások
    hangsugárzójával (vagy erősítőjével) dolgozik. Éppen ellenkezőleg,
    neki az az érdeke, hogy gyártmányát a lehető legértékesebb
    rendszerekkel tesztelje és a lehető legtöbb berendezésbe beillessze -
    sőt: hogy hivatkozzon is erre! Kóklerek és fuserek persze mindenütt
    akadnak, de a speciál-konstruktőrökről (akik mindent egyetlen lapra,
    azaz egyetlen készülékre tesznek fel!) legalábbis joggal
    feltételezhetjük, hogy lényegesen szélesebb látókörűek és
    összehasonlíthatatlanul nagyobb tapasztalattal bírnak, mint a kommersz
    cégeknél dolgozó kollégáik többsége, a beosztott tervezőmérnöktől a
    főkonstruktőrig. Namármost, a cigánytól fölösleges volna megkérdezni,
    hogy kinek a lovát vegyük meg - hiszen úgyis azt mondaná, hogy az
    övét! -, viszont igenis érdemes megtudakolni tőle, hogy ő vajon milyen
    kocsi elé fogná azt a lovat, és hogy milyen fajta lószerszámot rakna
    rá. Megintcsak a példa kedvéért: a nagytekintélyű
    erősítő-konstruktőrök jobbára elektro- vagy magnetosztatikus, újabban
    ribbon hangsugárzókkal minősítik gyártmányaikat, és ez a tény
    megbízható, minden manipulációtól mentes értékítéletet szolgáltat - de
    értelemszerűen csakis a hangsugárzók élvonaláról, nem pedig a
    hétköznapi, nekünk szánt hangdobozokról.
    A harmadik konstruktőrtípusról kevés a mondanivalóm. A stúdiógépek
    persze jobbak az átlagosnál, de - ellentétben a közhiedelemmel -
    gyakran meg sem közelítik az elit készülékeket. (Kivétel: a
    stúdiómagnó, ez minden szempontból etalon.) A stúdióknak nem High
    Fidelityre, hanem robusztus, megbízható, jól kezelhető munkaeszközökre
    van szükségük. A legjobb példa erre a stúdió-lemezjátszók legújabb
    generációja, amelyben a végletekig viszik a közvetlenhajtás eszméjét:
    a tányérnak szinte nincs is nyomatéka, teljes mértékig az elektronika
    vezérlése alatt áll. Ez jól hangzik - maga a lemezjátszó már
    kevésbé... Ami pedig a szokványos stúdiómonitorokat illeti, ezek
    úgyszólván alkalmatlanok az elmélyült zenehallgatásra. Szóval, a
    stúdiógépek tervezőit sem arra rendelte a sors, hogy nehéz helyzetben
    hozzájuk fordulhassunk, s tőlük tudakoljuk meg a High Fidelity
    kritériumait.

    Elméleti szakemberek

    Az evilági, földhözragadt gondolkodású konstruktőrökre és a többi
    halandóra jóindulatú szánakozással tekintenek le sokkal alaposabb
    elméleti tudásuk elefántcsonttornyából az egyetemek, kutatóintézetek
    szakemberei - mi is minduntalan hozzájuk szaladnánk tanácsért. Nyugati
    elméleti szakembereket nemigen ismerek; akikre hivatkozhatnék,
    túlságosan is jó kapcsolatot tartanak fenn a hifi-iparral, nem
    lehetnek elfogulatlanok. Idehaza viszont éppen az a baj, hogy elméleti
    szakembereink egyáltalán nem állnak kapcsolatban a hifi-iparral,
    pontosabban: nem is érdekli őket a High Fidelity, a nívós
    zenehallgatás. Ők kizárólag a matematika nyelvét beszélik, számukra
    semmiféle jelentéstartalma sincs azoknak a szavaknak-kifejezéseknek,
    amelyekkel a zenehallgató ember az auditív jelenségeket próbálja
    megragadni. Így hát borzasztóan nehéz kommunikálni velük - avagy
    inkább velünk nehéz? Mindegy, tolmácsra volna szükség, de attól
    tartok, a tolmácsnak az ő soraikból kéne kikerülnie...
    Hasonlóképpen elidegenedett emberek az akusztikusok is, az ő
    körükből sem tudok hifistát, és a hiányérzetem bizony fájdalmas.
    Némelyikük már évtizedekkel ezelőtt elveszítette kapcsolatát a
    reprodukált zenével. Hogy illusztráljam mondanivalómat, elmesélem egy
    esetemet. Nemrég egy nagytekintélyű akusztikussal beszélgettem,
    szóbakerültek a hangsugárzók. Ő csak legyintett: "Hangszórók! Ezek
    mindig csak hangszórók maradnak, két ablak, két elkülönített pont a
    szobában." Hivatkoztam az újkeletű (azaz tíz-tizenöt éves)
    hangsugárzókra, általában a saját mindennapos tapasztalatomra,
    nevezetesen, hogy a hangsugárzók igenis képesek rá, hogy összefüggő
    teret fessenek, s eközben úgyszólván észrevehetetlenek maradjanak. Nem
    hitte el. "Kizárt dolog. Majd mindjárt leveszek a háta mögül, a
    szekrényből egy tanulmányt, abból Maga is meg fogja érteni, hogy az
    ilyesmi nem lehetséges." Még megkérdeztem, milyen hangsugárzókat
    ismer, egyáltalán, ismer-e valami tényleg jóminőségű típust. Nem
    tudott megnevezni egyetlen egyet sem. "Kinn a nyugatnémeteknél
    mutattak mindenfélét. Elképzelhetetlennek tartom, hogy nekik rosszabb
    volna, mint a többieknek." Ekkor értettem meg, hogy nemcsak én
    járkálok elsötétített szobában és nemcsak én kergetek fekete macskát.
    Hangmesterek* (* A hangmester szót én a hangmérnök szinonímájaként
    használom: szép, jó, találó kifejezésnek tartom. A stúdiószakmában
    néhol mást jelent, diploma nélküli hangmérnököt értenek rajta. Én itt
    nem szeretném fenntartani ezt e megkülönböztetést. D. L.)
    Reményeimet - hogy megbízható lelkiatyára találok - leginkább a
    hangmesterekbe vetettem, hiszen ők azok, akik a leggyakrabban
    hasonlíthatják össze az élő hangot a reprodukcióval, ők ismerik fel
    legkönnyebben a hibát, a hamisítást. Sok tekintetben ez biztosan így
    is van. Például a frekvenciaátvitelen a hangmérnök füle biztonsággal
    megérzi a kiemeléseket-beszakadásokat. (Hogy ez mennyire nem egyszerű
    és magától értetődő dolog, azt bárki megérti, ha egyszer
    eljátszadozhat egy tercsávszűrővel. Rá fog jönni, hogy a "magas" és a
    "mély" hangok nem pontosan abba a sávba, gyakran még csak nem is abba
    az oktávba esnek, ahová gondolnánk. A laikus zenebarát
    "magashang-igényét" nemritkán nagyon jól ki lehet elégíteni a
    6-8kHz-es tartomány kiemelésével stb.) Azt is tapasztaltam, hogy a
    hangmesterekben afféle biológiai riasztóberendezés működik, és jelzi
    az összes típushibát, mint amilyen az erősítő vagy a hangsugárzó
    torzítása, szokatlan zaja.
    Sajnos, a hangmesterek is mintha Brechtet idéznék a
    Koldusoperából: "Mi jók volnánk, nem komiszok - dehát a körülmények,
    azok nem olyanok." A körülmények bizony nem olyanok. A hangmérnökök
    (tudom, nem fognak megsértődni ezért) alulfizetett, agyonhajszolt
    emberek. Örülnek, ha becsülettel elvégzik a munkájukat, és akkor
    aznapra tökéletesen elég nekik a zenéből. Akadnak kivételek: Ujházy
    László kamarazenekarban játszik, Cs. Kádár Péter hangtechnikai műsort
    szerkeszt a Rádióban - de megintcsak oda kell kilyukadnom, hogy a
    magyar hangmesterek között egyetlen audiofilt sem találok. Attól
    tartok, a hangmesterek elsősorban a hangfelvétel, s csak másodsorban a
    visszajátszás hibáira érzékenyek, és a hifi-berendezések hangjában
    jelentkező jellegzetes anomáliák őket is megtévesztik. (A
    hifi-berendezések, mint tudjuk, egyébként is eltérnek a
    stúdióberendezésektől.) Mellesleg, nekem így is igen jók a
    tapasztalataim a hangmérnökökkel, gyakran sikerült egy-egy hangképet
    az ő segítségükkel helyesen minősíteni. De ők sem ítélnek
    következetesen, és - sajnos - egységesen sem. Márpedig ha két
    megbízható hangmérnök ellentétesen ítél, akkor ott tartunk, ahol a
    part szakad.
    Mint tudjuk, a hangmérnök nem passzív, hanem nagyonis aktív
    láncszem a hangátviteli láncban, megvan a maga "sajáthangja". Nem
    reprodukál, hanem kreál: egy sajátmaga alkotta hangképet szeretne
    újrateremteni. Erről a filozófiáról már többször is szó esett a Hifi
    Magazinban, a legpregnánsabban Peller Károly fogalmazta meg ("Hűséges
    hűtlenség", HFM 16). Itt most elárulom, hogy azt a cikket én
    ambivalens érzelmekkel fogadtam. Mint szerkesztő, nagyon örültem neki,
    mert okosan és meggyőzően fejti ki a szakemberek álláspontját. Mint
    zenehallgatót, nem tudott megnyerni. Hiszem, hogy végső soron igenis
    az élő zenéhez viszonyítunk, és hogy a High Fidelity legfőbb
    kritériuma mégiscsak a természethűség - bármennyire rugalmasan kell is
    értelmeznünk a "természethűség" fogalmát. Ha nem így volna, nem bíznék
    annyira a hangmesterekben, mint amennyire pedig bízok bennük.

    Zeneművészek

    Ámde hogy a hangreprodukció tényleg mennyire áttranszformáltan
    jeleníti meg a zenét, az abból is kiderül, hogy a zeneművészek -
    akiknek pedig "dalból van a lelkük" - általában nem jó hifiítészek.
    Pedig mennyire nagy reményeket fűztem hozzájuk! Néha beváltották
    ezeket a reményeket - máskor viszont nagyon csúnyán melléfogtak.
    Egyszer A-B vaktesztet csináltam a 700 fontsterlinges Naim NAP 250
    teljesítményerősítő és az Orion SE 1025 mini-erősítő
    teljesítményfokozata között. Kérem az Olvasót, fogadja el
    becsületszavamra, hogy a Naim tényleg jobban szólt - csakhogy ezt nem
    is volt olyan könnyű kihallani, részben a kontrollberendezés gyengéi,
    részben pedig a kapcsolóberendezéssel, a hosszú kábelekkel, a
    közbeiktatott potméterekkel behozott hibák miatt. A kísérletnek éppen
    azt kellett kiderítenie, hogy vajon rövidpróbán (40-50 perc alatt),
    kontrollált körülmények között sikerül-e kiválasztani azt a hangképet,
    amely hosszú távon halálbiztosan szebb, jobb, zeneibb, hallgathatóbb.
    Nos, két neves hegedűművész vendégem az Orionra szavazott, és csak az
    alkalmi zsűri harmadik tagja (történetesen Uhrman György, a
    Hanglemezgyár zenei szerkesztője, aki azonban "csupán" bölcsész)
    vallotta meg pironkodva, hogy eszerint ő biztosan téved, de neki a
    másik hangkép tetszik jobban... Arról is meggyőződhettem számos
    alkalommal, hogy a "zeneművész mint olyan" mennyire nem minősíthető
    egynemű kategóriának. Például a magyar CD-korongok meghallgatásakor
    (HFM 16.) kitűnő zeneművészeknek nagyon tetszett a műsor. Más,
    hasonlóképpen kitűnő zeneművészek viszont digitítiszt kaptak tőle.
    Csak találgatni tudok: lehet, hogy a zeneművészek túlságosan az
    egyes szólamokat akarják kihallani, és kevésbé fordítanak figyelmet a
    zenei-akusztikai történés egészére? Mindenesetre tény, hogy a
    zeneművész többnyire másképpen hallgat zenét, mint a zeneszerető
    közönség. És az is tény, hogy fehér holló az olyan zenész, akinek
    "műszaki hallása" van, tehát kapásból kiszúrja valamely hifi-készülék
    hangjában azokat a hibákat, amelyeket most még nem vennénk észre: csak
    napokkal később kezdenének bosszantani bennünket.

    Magazinok

    Több szaktekintély már nincs hátra, hacsak a különféle
    hifi-magazinokat nem számítjuk a szaktekintélyek közé. Az illem azt
    diktálja, hogy a saját ítélőképességünk korlátait legalább annyira
    behatóan, vagy még behatóbban is taglaljuk, mint a többiekét. Nos, mi
    tudjuk az illemet: tesztmódszereink ingatagságát már a kezdet
    kezdetén, 6 évvel ezelőtt kritika tárgyává tettük. Visszalapozva 3.
    kiadásunkhoz, elégtétellel állapítom meg, hogy Szeánszológiánk ma sem
    igen szorul kiegészítésre, mert szinte minden olyan buktatóra kitér,
    amelyen orra lehet bukni és amelyen azóta gyakran orra is buktunk.
    Emlékeztetőül végigszaladok a cikk 16 paragrafusán, egy-egy mondatban
    foglalva össze a lényegüket: a szeánsz hitelességét rontó tényezőket.

    1.§. Gyártási szórás.
    2.§. Készülékek nem-optimális elhelyezése a szeánszon.
    3.§. Interface-jelenségek.
    4.§. A kontroll-berendezés gyatraságai.
    5-6.§. Teszt- és etalonkészülékek hiánya.
    7-9.§. Kábelek, kapcsolók, szintszabályzók kiszámíthatatlan hatása.
    10-11.§. A tesztműsor bizonytalanságai.
    12.§. A különféle zsűrorok ítélőképességének korlátai
    (e fejezetünknek éppen ez a tárgya!).
    13.§. Az A-B teszt korlátai.
    14.§. A rövidpróba korlátai.
    15-16.§. A zsűri befolyásolhatósága.

    A Szeánszológia persze csupán a tesztmódszerekről szól, tehát
    technikái dolgokról, nem pedig a hifi-szakírók attitűdjéről. Pedig a
    hifi-magazinokkal szemben nagyon sok vádat lehet felhozni.
    Mindenekelőtt azt, hogy el kell tartaniuk magukat, mégpedig
    hirdetésekből, vagyis nem veszhetnek össze a gyárakkal-kereskedőkkel,
    kénytelenek mindenkiről jót írni. A legtöbb hifi-újság tényleg ilyen,
    és nem véletlen, hogy sajtószemlénkben mi körömszakadtáig ragaszkodunk
    a két nagy angol folyóirathoz, mint olyan információforráshoz, amely
    egy végeláthatatlan sivatag oázisaiban fakad. Ami a hazai újságot, a
    Hifi Magazint illeti, mi nyilván elfogultak vagyunk magunkkal szemben,
    Olvasóinknak kell eldönteniök, vádoljanak-e bennünket részrehajlással.
    Természetesen a mi vállalkozásunk is rászorul a reklámbevételekre,
    dehát Magyarországon igazából nincs is hifi-ipar, tehát nem is
    tarthatna el bennünket - a hirdetőket jórészt más szakmákból
    toborozzuk. Ennyit a védelmünkre.
    Más kérdés, hogy minden újságírót igenis le lehet kenyerezni
    egyvalamivel: szép szóval, mint bármely más embert. (A Public
    Relations nem olyan haszontalan találmány, mint a nagyképű, angolból
    átvett kifejezés hallatán gondolnánk.) Az újságíró gyanakvó,
    rosszhiszemű emberfajta, azt hiszi, hogy őt mindenki át akarja vágni,
    és ebben nem is téved nagyot. Ha nagyritkán értelmesen, felkészülten
    és - első benyomásra - nyíltan tájékoztatják, túlcsorduló hálát érez,
    és ez esetleg csökkenti a harci kedvét, amikor kritikát ír. Legalábbis
    átvillan az agyán, hogy "ha levágom, akkor legközelebb hogyan nézek
    abba a bánatos, kék, őszinte szemébe?!" Ezt az érzést minden újságíró
    ismeri, és amennyire tud, küzd is ellene. Egy nagy angol
    zenekritikusról azt olvastam, hogy noha minden koncerten ott volt, őt
    senki sem ismerte, és ő sem ismert egyetlen művészt sem személyesen,
    tehát tökéletesen elfogulatlanul ítélhetett. Sajnos, többségünk ezt
    nem teheti meg. Emberek vagyunk, emberekkel érintkezünk.
    Végül ne feledjük el, hogy aki a szaktekintély posztjára pályázik,
    annak mindenekelőtt szaktudással kell bírnia. A Hifi Magazin mögött
    minden kétséget kizárólag szakértelem áll, csak az a kérdés, hogy
    milyen fajta, Sólymos Antal, barátom és társszerkesztőm nagyon nem
    szereti, ha az ő szaktudására hivatkozom (és vele takaródzom), de itt
    azért mégis meg kell említenem, hogy ebben a szakmában ő valóban
    elismert szabványügyi, méréstechnikai szakember. Kicsit mulattatott
    is, amikor egyszer vitába keveredtünk valakivel arról, hogy hogyan
    kell mérni a magnókat. Azzal nyilván nem érvelhettünk, hogy a mágneses
    hangrögzítéssel foglalkozó szabványbizottságban SA is - helyet foglalt
    - vagy éppen ő elnökölt. Ezt most nem azért mondom el, hogy tekintélyt
    kovácsoljak belőle. Éppen ellenkezőleg: újra rá szeretnék mutatni,
    hogy bár hobbink műszaki szabványokon és méréstechnikán alapul,
    ezeknek ismerete önmagában véve még senkit sem tesz illetékessé, hogy
    döntsön a High Fidelity peres ügyeiben. Hiszen ott sokkal összetettebb
    dolgokról van szó (mint ezt az előző fejezetben bővebben kifejtettem).
    SA persze ezt éppolyan jól tudja, mint én. Vagy még jobban is.
    És hát ami az én szakképzettségemet illeti, az legfeljebb arra
    jogosít fel, hogy újságot szerkesszek, újságcikkeket írjak. Erre is
    szükség van, elvégre gondolatainkat egy magazin hasábjain kell
    megosztaniunk az Olvasóval, de nyilvánvaló, hogy nem pályázhatok a
    szaktekintély méltóságteljes és nyugdíjas posztjára. Szeretek zenét
    hallgatni, rengeteget kísérletezem, folyvást töprengek és kínlódom és
    bajban vagyok, igyekszem átvállalni az Olvasó lelki terheit - úgy
    érzem, engem ezért fizetnek. Noha nem mentem tanárnak (pedig
    középiskolai tanár volnék én, kéremszépen), nagyon jól megtanultam,
    milyen érzés, ha az ember csak két leckével tart előbbre, mint az
    osztály többsége. (És akkor még nem is szóltam az eminensekről!) Néha
    "kezdőktől" kapok levelet. Azzal kezdik, hogy "elnézést a laikus
    kérdésért...". Teljes szolidaritásomról biztosítok minden levélírót:
    nem tudnak feltenni annyira laikus kérdést, amilyet én már fel ne
    tettem volna az utóbbi 20 évben Sólymos Antalnak vagy többi
    kollégánknak. Ambícióm csupán annyi, hogy megpróbálom rendezni,
    mederbe terelni az Olvasó gondolkodását. Szeretném megosztani vele a
    tapasztalataimat és megtanítani őt jól kérdezni. De nem dönthetek sem
    őhelyette, sem más helyett. Gyakran már annak is örülnék, ha
    sajátmagam helyett dönteni tudnék.
    Itt most abba is hagyom az írást. Mint láthattuk, a fekete macskát
    senki sem fogja meg nekünk. Sajátmagunknak kell bemennünk érte a sötét
    szobába, de erről majd legközelebb.

    Darvas László

    -------
    folyt. köv.

Új hozzászólás Aktív témák