Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sb

    veterán

    Sziasztok!

    Rég foglalkoztam a témával így már nem emlékszem mindenre, de gondolom javítás helyett cserénél ha másik "de paramétereiben megegyező" típust ajánlanak azt nem kell elfogadnom törvényi szavatossági időben. (Egyébként elvileg rendelhető tök ugyanaz a típus is a boltban, de a gyártó "másikat küldött".)

    A kérdés az lenne még, hogy most ez mennyi idő is? Egy évről tudtam (és ugye most is árulnak sok mindent 1 évvel) de vmi frissebb EU-s leírásban 2 év törvényi szavatosságról is olvastam.

    Az 1 év már egyébként eltelt, szóval ha nem törvényi időtartamon belüli, hanem gyártói/extra garanciális idő akkor meg gondolom kénytelen vagyok elfogadni. ?

    Köszi!

  • sb

    veterán

    válasz Gyuri27 #20456 üzenetére

    Köszi. Akkor kb. ahogy írtam, egy kivétellel: én nem gondoltam, hogy lehet olyan eset amikor jogszabályilag több mint az előírt 1 év. "Teleibe" - ez alatt mit kell értenem erre az esetre?

    Ill. akkor még egy utolsó kérdés: ez az EU-s 2 év mi lehetett amit olvastam?

  • sb

    veterán

    válasz Gyuri27 #20458 üzenetére

    Ezt:
    https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_hu.htm

    "Ingyenes kétéves szavatosság minden termék esetében

    A fogyasztókat az Európai Unióban vett termékek tekintetében legalább kétéves szavatossági idő illeti meg, méghozzá díjmentesen, akár az interneten, akár üzletben, akár postai megrendeléssel vásárolnak.

    Ezt a kétéves garanciát minimumjogként írja elő az uniós szabályozás – előfordulhat tehát, hogy az az ország, ahol Ön él, hosszabb időtartamú védelmet biztosít."

    De közben itt is találtam ilyet:
    http://fogyasztovedelem.kormany.hu/node/23589
    "A Polgári Törvénykönyv minden, fogyasztói forgalomban (vagyis kereskedőtől természetes személy által) megvásárolt termékkel kapcsolatban (függetlenül annak vételárától, új vagy használt voltától) szavatossági kötelezettséget ír elő. Új termék esetében két éves időtartamra; használt termékek esetében, továbbá nem fogyasztói szerződések esetén (magánszemély – magánszemélytől, kereskedő – kereskedőtől való vásárlása esetén) egy éves időszakra."

    Jótállás pedig 1 év.
    A kulcs a gyártási eredetű hiba úgy látom. A kérdés, hogy ezt hogy kell értelmezni mert ha később romlott el akkor az lehet nem gyártási hiba... De úgy látom inkább az a megközelítés, hogy kb. minden az (azért romlik el később is, mert szarul lett legyártva. :D) ami nem bizonyíthatóan használat közben keletkezett és a felhasználóra terhelhető hiba.

    [ Szerkesztve ]

  • sb

    veterán

    válasz asdf_ #20461 üzenetére

    Ez így leírva egyszerűnek tűnik, de mint a mellékelt ábra mutatja, elméleti síkon sem az.
    Már ott vár a cseredarab. Ergo vitatkozni nem nagyon kell, ha ebből indulunk ki.

    Ha viszont tovább szofisztikáljuk az eredeti kérdésem felé, akkor igen: Lehet, hogy nem gyártási hibának tekintették, csak úgy gyári-egyéni garancia keretében kaptam egy cseredarabot. Ha nem gyártási hibás akkor jótállás vonatkozik rá: Tehát igazából tökmindegy ki bizonyítja, ha jótállás alá esik mert nem gyártási a hiba akkor az lejárt, mert csak 1 év volt. :) Innentől akkor a törvényi feltételek nem vonatkoznak rá, vagyis az, hogy nem kell elfogadnom másfajta típust.

    Vagy a másik ágon elkezdem én bizonyítani, hogy mégis gyártási hibás (már ha ezt lehetne...)... akkor szavatossági hiba lesz: 2év az előírás és nem vagyok köteles elfogadni.

  • sb

    veterán

    válasz Gyuri27 #20466 üzenetére

    Tudom, ezzel most sokat nem mondtál. Ezt fejtegetem már egy ideje...
    Bár azt nem tudtam, hogy 1 vs 2 év vonatkozik rájuk.
    Ill. ami nem tiszta, hogy vajon mi minősül gyártási hibának - ez meg ugye elég képlékeny és azt lehet belemagyarázni amit kell... azért nem tudom.

  • sb

    veterán

    válasz MaxxDamage #20463 üzenetére

    HDD-ről van szó. 2 éves. Szóltak, hogy cserélik, de csak másik típusra.
    És itt jött a kérdésem, mert törvényi jótállásnál 1 éven belül tudom, hogy nem kell elfogadnom másik típust.
    Ill. szavatosság esetén 2 év a kötelező törvényi időszak. Itt sem kell elfogadnom.

    Az viszont, hogy melyikbe tartozik attól függ, hogy milyen a hiba típusa. Gyártási hiba vagy nem (és az is változik ki bizonyítja).

  • sb

    veterán

    Sziasztok!

    Adott egy szerintem hibás termék amit 3 munkanapon belül jeleztem.
    Elvileg 6 hónapon belül az eladónak kell bizonyítani, hogy a hiba nem áll(t) fenn, ill. a 3 napos határidőn belül ahogy olvasom mérlegelési joga sincs, azonnali cserét kell biztosítani (vagy ha az nem megy akkor 15 napon belül?)
    (Egyébként nem így állnak hozzá, kb. leszarják ill. azt gondolják elég ha ők hibátlannak nevezik.)

    A gondom az, hogy ez egy rendelt termék volt, rohadt sokat kellett rá várni. A javításra/"azonnali" cserére is sokat kellene. Ráadásul olyan jellegű a probléma ami miatt eleve nem lenne jó új/javított termékre várni, esélyes, hogy az is szar lesz.
    Maga a probléma is elég súlyos.

    Normál esetben úgy tudom nem lehet elállni - bár ez elég fura számomra mikor ilyen 3 napos/azonnali hibás történetről van szó. Így kb. leszállít valami sz*rt az eladó, kifizetted de használni nem tudod a 0. perctől. Csak vársz a későbbi esetleges helyes teljesítésre... ill, ha rendelés volt akkor eleve vártál rá. Nulla teljesítés idő és pénz ellenében.

    Vagy ez a kitétel esetleg használható?
    az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a törvényben foglaltak szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

    Ha nem akkor mire lehet hivatkozni?
    - Várakozási idő (eddig is vártunk rá, továbbra sem lesz termékünk, sőt, igazából már lehet, hogy idén máshol sem tudom megrendelni...)
    - Egyéb okozott "kár"?
    - Kár jellege/súlyossága? Pl. penészes bútor esetén egészségkárosítás ami azért komolyabb téma mint pl. egy összekarcolt bútorlap.

    Köszönöm!

  • sb

    veterán

    válasz LuckyL #20795 üzenetére

    Ok, bár amit leírtam az tök független a terméktől szerintem. Jogszabályokról beszéltem, hogy kinek mikor kell bizonyítania bármit.

    De konkrétan dohos/penészes szagú ágyról van szó.

    A gyártási hibát nem tudom mire vélni mit akartál mondani vele. Ha így tárolták, szállították ilyen volt az alapanyag akkor mi más lenne. Vagy úgy egyébként kinek a hibája lehetne még 0. napon?
    Megrendeltem a bútort, vártam rá 5 hetet. Kihozták és dohos szagú. Bizonyos pontokon, nem mindenhol... ez is azt erősíti, hogy gond van, nem valami más szagot érzek bele.

    1. Ezek után arról beszélnek, hogy "mi bizonyítja" meg "hogy bizonyítom". Első pont, hogy szvsz nem nekem kell bizonygatni jótállás/szavatosság és főleg 3 munkanapon belüli jelzésnél. Az eladó felelőssége, 3 naposnál nem is mérlegelhet tudtommal.
    2. És utána a köv. kérdésem az volt, hogy a 3 napos cserét hogy tudnám kikerülni.
    Egyrészt csere nem lesz mert gyártották, nincs cseredarab. Újat tudnak gyártani, ez megint idő amire több okom is van, hogy miért extra sz*pás, azon kívül csak plusz idő...
    3. Maga a "hiba" is úgy gondolom, hogy elég extrém. Nem a sarka van letörve ami zavar, vagy nem nyílik rajta valami.
    - Ha penész akkor egészségkárosító. Bónuszként a terhes feleségem feküdne rajta (végre nem a földön 5 hét után...)
    - Simán el is terjedhet a lakásban, már a lepedő is átvette a dohos szagot pedig fóliát is tettünk közé. (most költöztünk másik lakásból ahol épp ez volt az elsődleges indok, a penésztől való menekülés)
    Stb, stb...

    Ezért szeretnék nem további heteket várni, hátha sikerül teljesíteni végre.
    Világos, hogy a 3 napos sem arról szól, hogy visszakérhetem a pénzt de ez így rohadtul nem korrekt egy normál termék/hiba esetén sem. Így meg főleg súlyosnak érzem annyira, hogy "érdekmúlásról" beszélhessünk. De nem tudom mi fér bele ebbe, ezt csak gondolom, hogy ennyi szarnak már adnia kellene...
    Tehát ez a kérdés.

    (Egyedi termékről is beszélhetünk, de nem hiszem, hogy releváns lenne hiába rendelt cucc. Az, hogy 5 színből lehet választani meg fix/rugós rácsból még nem lesz tök egyedi. Más is ugyanebből a párból fog választani, a rács is cserélhető, bárkinek eladható... kb. ugyanaz az eset ami a fogyvédelem oldalán is le van írva PC-re. Hiába rakatod össze egyedileg, attól még ugyanúgy továbbértékesíthető darabban is, másnak is...
    Nomeg az is felmerül ha ez penészes akkor ki a ráknak kéne biztosítania a továbbértékesíthetőséget.

    szerk: Még egy gap-re rájöttem sajnos, így nem is fogok semmit rendelni többet.
    Személyesen rendeltem, innentől a távollévőkre vonatkozó 14 nap se él rá.
    Pedig előre rendeltem, pont ilyen terméket nem láttam. Sőt, a végszámlát is 1 nappal előtte fizettem ki minthogy a konkrét terméket megkaptam volna. Szóval kb. ugyanaz az eset mint netes rendelésnél, erre mégsem vonatkozik ugyanaz... (Az már hab a tortán, hogy az adott boltban van netes rendelés is, ha ott adom le ugyanezt és nem az eladó pötyögi be a gépen akkor máshogy állnánk...) De ez már nyilván csak érdekesség.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák