Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • thyeby

    őstag

    Ma munka közben átgondoltam kicsit ezt a motorteljesítmény dolgot, és nem olyan egyszerű képlet, hogy mi az optimális méret.

    Nézzük leghamarabb sorra a példa kedvéért egy vastagoló gyalugép teljesítmény igényét.

    - Fő szempont, ahogy bbchris is írta, a gyalukés hossza.
    - Nem mindegy, hány kés van. Minél több, annál több erő is kell.
    - Az előtolás mértéke szintén befolyásoló tényező: Minél nagyobb az előtolás, annál több erő kell.
    - Nyivánvaló szempont a fogásmélység. Ez szintén egyenes arányban van, tehát nagyobb fogás, nagyobb erő.
    - Ritka, hogy direkt hajtás legyen. Az áttétel jelentősen befolyásolja a nyomatékigényt. Ha áttétellel lassítjuk a motort, akkor fordított arányosság mentén ahányad részére lassítottunk, annyiszorosára nő a nyomaték. Gyalugépnél általában az ellentettje történik: Gyorsítani szoktuk áttétellel a késhenger fordulatszámát.
    - Megérkeztünk a késhengerhez. Ennek az átmérője szintén befolyásoló tényező. Minél nagyobb a D, annál több erő kell. De itt még nincs vége!
    - A késhenger anyaga szintén számít. Egy acélhengernek üresjárati fordulaton nagyobb lesz az impulzusa, mint méretazonos alumínium társának. Utóbbival csak plusz motorerővel tudjuk utólérni előbbit.
    - Kicsi, de hosszútávon nem jelentéktelen szerepe a belépő-kilépő élszögnek szintén van. Ebben nem merek magabiztosan állást foglalni, de bbchris bizonyára segíteni fog etéren, hiszen más sincs közöttünk, aki az élek tudora.

    És még mindig nem fejeztem be: Nem olyan egyszerű a képlet, hogy akkor ráteszek egy liftmotort, az biztosan mindenben megfelel. Mert nyomaték terén abszolút mindennek, éspedig maradéktalanul, de
    - Szempont, hogy milyen munkára van kalibrálva egy gyalugép. Nagyon drága akár 0,2 KW-al is erőtartalékolni, ugyanis a villanyszámlát akkor is ki kell fizetnünk, ha csak egy pószpász balsafa lécet leheltettünk hosszabban a combos motorunkkal.
    - És nem utolsó szempont az sem, hogy a gép szilárdsági tényezőit úgy globálisan is figyelembe vegyük. Gépünk ne vetemedjen, hajoljon, pláne ne törjön pusztán azért, mert túlméreteztük a motort.

    Látjátok, fiúk, mennyi dolog függ össze mennyi mindennel egy gyalugép építése során, mikor pedig csak a nyomatékigényt stíroltuk át? Sokat kellett a Felder családnak építgetni, szépítgetni, míg eljutott oda, ahova jutott - no és vannak a piacon hanyagul tervezett ipari gépek is szép számmal.

    Több fa van, mint asztalos!

Új hozzászólás Aktív témák