Hirdetés

Tokkal, vonóval

Hiába növekszik a hordható és vezetékmentes eszközök iránti kereslet, a kiegészítők piaca is meg fogja érezni a recessziót.

A mobilpiac évek óta kismértékű, de folyamatos visszaesést mutat, viszont a kialakult egészségügyi világválság a nagy nehezen (és minimálisan) tavaly pozitívba forduló számokat sem kímélte. Kivéve egy termékcsoport esetében. A valódi vezetékmentes fülhallgatók erősen felhúzták a hordható okoseszközök statisztikáit és bőven rendelkeznek még potenciállal. A Deloitte 2019-es adatokat összegző, rendelkezésünkre bocsájtott tanulmánya alapján az európai felhasználók mindössze 30%-a rendelkezett valamilyen vezetékmentes fejhallgatóval és csupán 23%-a vezetékmentes fülhallgatóval.

Vezetékes fejhallgatója ezzel szemben a válaszadók 71%-ának, fülhallgatója pedig a közel húsz ezer megkérdezett 42%-ának volt otthon. Az átlag egyébként az earbuds típusú eszközök esetében a legalacsonyabb (európai szinten 23%), valószínűleg itt ez a kategória képviseli a TWS fülhallgatókat, de a tanulmány sajnos nem differenciál ilyen szempontból. Egyébként buds típusú fülesekkel Belgiumban rendelkeznek a legkevesebben (a mobiltulajok 16%-a), a legnépszerűbbnek pedig Törökországban bizonyultak 36%-kal.

Azt persze eddig is tudtuk, hogy a hordható okoseszközök módfelett népszerűek, a fitneszkiegészítők piacán még csak aggódni sem érdemes (globálisan 3,8%-os növekedéssel számol a Canalys, ami szerény, de legalább pozitív szám); egyre kevesebb telefonon találni jack csatlakozót, egyre több gyártó kínál költséghatékony alternatívákat a műfajban, de a közel 70%-ban Kínában gyártott kiegészítők összessége mint gyűjtőkategória az előrejelzések szerint meg fogja érezni a termelési nehézségeket és a megváltozott felhasználói szokásokat.

A tokok, fóliák, töltőfejek, kábelek és egyéb kiegészítők iránti kereslet logikusan együtt mozog valamilyen szinten a mobilpiaci folyamatokkal. Pesszimistább elemzők akár 30%-os visszaesést is prognosztizálnak, a jókedvükben lévők inkább 10%-ot saccolnak, az igazság meg majd kiderül a 2020-as adatokból, de gyaníthatóan valahol félúton lesz. Az biztos, hogy a Deloitte által a 2019-es számok alapján jósolt 459 milliárd dolláros bevétel nem fog összejönni idén. A hazai mobil kiegészítő piac 30%-át lefedő Cellect is a globális trendek alapján 10-15%-os forgalomnövekedéssel számolt az idei évre. A számok maradtak, de az előjel változott.

Szemmel láthatóan a kínálatnak a kereslet sem szab határt. A jó ízlés pedig főleg nem.
Szemmel láthatóan a kínálatnak a kereslet sem szab határt. A jó ízlés pedig főleg nem.

A kérdőív alapján egyébként a vezetékmentes töltési megoldások állnak az egyik legrosszabb helyen a legnépszerűbb kiegészítők versenyében. Annál már csak töltős tokból birtokolnak kevesebbet a felhasználók. Kábeles töltője viszont a válaszadók 99%-ának van, ami nem meglepő. Jár a készülékekhez. Legalábbis most még. Az Európai Parlament döntése alapján a Bizottság január 29-én elfogadta 2020. évi munkaprogramját, amelyben kötelezettséget vállal arra, hogy a harmadik negyedévében jogalkotási kezdeményezést terjeszt elő a közös töltőkészülékekről, teszi mindezt legkésőbb 2020 júliusáig, ami ugye nincs messze.

Valóban nem ártana, ha ezek szépen lebomlanának maguktól.
Valóban nem ártana, ha ezek szépen lebomlanának maguktól. (forrás: Unless.Green) [+]

A tagállamokra kötelező érvényű szabályozás érinti az e-hulladék kezelést is, az egész kezdeményezés célja egyébként a EU termelésének és fogyasztásának teljes környezeti és erőforráslábnyomának csökkentése, aminek egyik első lépése a szabványosított csatlakozófelületek kötelezővé tétele. Ez nagyon sok technikai és gyakorlati kérdést vet fel, korábban már foglalkoztunk a témával, de az egyik lehetséges és ésszerű alternatíva nyilván a vezetékmentes töltés, ami egyelőre szemmel láthatóan nem túl elterjedt az öreg kontinensen.

A biológiailag lebomló telefontok hamarabb bomlik le, mint egy darab kartonpapír.
A biológiailag lebomló telefontok hamarabb bomlik le, mint egy darab kartonpapír. (forrás: Unless.Green)

Az viszont sosem volt kérdés, hogy szüksége van-e a vásárlóknak egy n+1-dik, jellemzően silány minőségű vezetékes headsetre. A Cellect vezetője úgy látja, a vásárlói szokások is átalakultak, már azon a nyilvánvaló tényen kívül, hogy a fizikai értékesítést az online csatornák váltották fel még ott is, ahol kevésbé szigorú szabályozások is elegendőek voltak a helyzet kezeléséhez. A felhasználók sokkal fókuszáltabbak, nem jellemző az impulzusvásárlás, így a meghozott döntés is átgondoltabb. Pont jókor kerülhetnek piacra a biológiailag lebomló tokok, de pont erről nem kívántak egyelőre részletesebben értekezni. Pedig roppant kíváncsiak vagyunk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés