A PayPal az internetes vásárlások kapcsán itthon is egyre inkább ismert, elfogadott és bevett fizetési megoldás. A céget társalapítóként az az Elon Musk jegyzi (még 1989-ből), akinek a neve mellett nem mellékesen ott van mondjuk a Tesla és a SpaceX is. A PayPal mára ott tart, hogy aki weben vásárol, vagy webáruházat üzemeltet, az biztosan találkozik majd ezzel a megoldással, mert mind vevői, mind pedig eladó oldalról roppantul leegyszerűsíti a fizetés folyamatát.
Ha nagyon egyszerűen kell meghatározni, hogy a PayPal igazából mi, akkor azt mondhatjuk, hogy egy olyan közvetítő, amely a vásárló és az eladó közé ékelődik be. Mindkét félnek van PayPal számlája, a pénz ezek között mozog, a vásárlót egy e-mail cím azonosítja, az egyenlegéhez jelszóval férhet hozzá. Erre az egyenlegre az ember előre feltölthet a bankkártyája segítségével összegeket, de azt is megtehetjük, hogy a fiókunk beállításainál egyszerűen megadjuk a bankkártyánk adatait, amikor pedig PayPal tranzakciót használva fizetnénk, akkor a PayPal leemeli a megfelelő mennyiségű pénzt a kártyánkról és eljuttatja az eladónak. Ez általában díjmentes, a PayPal biztos nem terhel érte, csak attól függ, hogy a kártyakibocsátó bankunk terhel-e minket a vásárlásért, ez azonban Magyarországon ritka.
A PayPal elterjedtségének egyik titka, hogy eladói oldalon sem kell túl nagy hókuszpókusz ahhoz, hogy a vevőink ezzel a megoldással fizethessenek. A különböző bankkártyás fizetések hosszadalmas, mindenféle autentikációt igénylő procedúrájával szemben egy PayPal account díjmentesen és néhány kattintással létrehozható. Ráadásul nem szükséges a banki megoldások által elvárt ilyen-olyan biztonsági elemek beépítése sem, hiszen a PayPal ezt megoldja, az eladó nem is fogja látni a vevő bankkártyájának adatait. Költség persze azért akad, de általánosságban elmondható, hogy a PayPal által beszedett sarc legrosszabb esetben 3,9% + 90 Ft, ami kissé magasabb a hazai bankok által alkalmazott szintnek, ám a havi forgalom növekedésével sávosan csökken. 25 millió forintos havi forgalom mellett 1,9%-ra mérséklődik.
A PayPal sikerének harmadik trükkje pedig a biztonság. Mivel az eladó és a vevő közötti kapcsolatot testesíti meg, ezért az eladó nem kapja meg a vásárló kártyaadatait, az internetes támadásoktól jobban rettegő felhasználók pedig csak annyi pénzt töltenek fel manuálisan a PayPal egyenlegükre, amennyit el szeretnének költeni. Szintén nem haszontalan dolog, hogy a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy a pénz visszatérítését kérjük, ez az eBay vásárlások során biztosan működik, de arra is van mód, hogy évente 12 alkalommal a megrendelt, de hibásan kézbesített termékek visszaküldésének postaköltségét a PayPal segítségével az eladó állja.
Újabban a PayPal arra is lehetőséget ad webshopok üzemeltetőinek, hogy a komplett rendelési folyamatot is lezavarja. Magyarán a felhasználó kiválasztja a terméket és beteszi a kosárba, majd a fizetésnél a PayPalt választja, akkor a PayPal felületén tölti ki a címet (vagy azt a rendszer automatikusan megteszi a korábban rögzített adatok alapján), a PayPal küld visszaigazolást a rendelésről és intézi a fizetést. Ezzel még több kisvállalkozás számára biztosítanak egy olyan komplex megoldást, amely tovább növelheti a PayPalt használó weboldalak körét.
Mindezeken felül a PayPal lehetőséget nyújt arra is, hogy egyik számláról egy másikra küldjünk át pénzt, ehhez csak a célszemély e-mail címe szükséges. A PayPal számlánkra érkező összeget pedig az online felület segítségével át tudjuk irányítani a bankkártyánkra. Ám mint minden nagy, roppant sok ügyfelet és tranzakciót bonyolító megoldásnál, itt is bőven vannak hibák. Külön weboldalt hoztak létre panaszos PayPal felhasználók (a domain elég beszédes), itt főleg az eladói oldalról érkeznek elégedetlen ügyfelek igen változatos problémákkal (felfüggesztett account, zárolt összeg). Mostanában azonban egyre gyakoribbak azok az esetek, hogy a PayPal a vitás kérdések kapcsán szinte mindig a vevő álláspontjára helyezkedik, ezzel pedig ügyeskedő felhasználók próbálnak visszaélni úgy, hogy a teljesen rendben lezajlott vásárlások kapcsán is panaszt tesznek, a pénzüket visszaadják és a termék is náluk marad. Nyilván ez azért nem ilyen triviális, a PayPal is kiszűri, ha ez egy adott fióknál rendszeresen előfordul, de mindig vannak új trükkök, amelyekkel az egyébként becsületes eladóktól csalnak ki pénzt.
A PayPal természetesen lépést tart a korral, s végeredményben ez az a terület, amely miatt valóban illik a mobilfizetéssel foglalkozó blogunkba. A cég Androidra és iOS-re fejlesztett alkalmazást, amely lehetőséget biztosít arra, hogy az okostelefonunkról is egy gombnyomással intézzünk online vásárlásokat, küldjünk és fogadjunk összegeket a PayPal accountot használva. Bizonyos készülékeken (iOS) az ujjlenyomatos azonosítás is működik (Androidon egyelőre még nemigen, de ez főleg annak köszönhető, hogy a Google csak a 6.0-nál tette elérhetővé a szükséges API-t). Ráadásul az alkalmazásfejlesztők kezébe is adnak eszközt: az appon belüli vásárlások is mehetnek a PayPal segítségével.
Nem csak ezt tudja azonban a PayPal alkalmazása, noha a menőbb funkciókat mi itthon biztosan nem fogjuk látni egy ideig. A PayPal ugyanis bemutatott egy terméket másfél éve, a neve Beacon. Egy apró adóvevőről van szó, amely üzletek tulajdonosai vásárolhatnak meg, egyszerűen be kell dugniuk egy USB csatlakozóba, majd webes felület segítségével konfigurálhatják. A lényeg, hogy ha egy PayPal alkalmazással rendelkező telefonnal egy ügyfél besétál, akkor Bluetooth LE segítségével a készüléke kapcsolódik a Beaconhöz. Erről értesítést kap az üzlet személyzete is, és innentől kezdve ha a vásárló szeretné, akkor mindenféle kasszás hókuszpókusz helyett a telefonján egy gombnyomással intézi a fizetést. Ennek még triviálisabb felhasználási területe a vendéglátás, egy étteremben, kávézóban meg sem kell várni, míg kihozzák a számlát, egy mozdulat a PayPal appban, megtörténik a tranzakció és ennyi az egész. Kár, hogy azóta sem került ténylegesen piacra az eszköz, ám pont szeptember elején jelentette be a cég, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában, Nagy-Britanniában, Japánban, Hongkongban és Ausztráliában elindul a rendszer.
Az egész történet azért fordulhat még egy nagyot, mert már a PayPal is tesztelgeti az NFC-s fizetés lehetőségét, ám egyelőre nagyon kevés olyan terminál van, amelyik nem kötödik fixen egy nemzetközi kártyakibocsátóhoz. Az viszont biztos, hogy ha ebbe belevágnak, akkor komoly fejtörést okozhatnak az olyan, többszereplős és komplex megoldásoknak, mint a Mobiltárca, hiszen végeredményben csak azt az elméletet és működési modellt kell átültetniük a gyakorlati életbe, amit a weben már évek óta sikerrel működtetnek.