Google Maps Navigaton: Csapás a PND piac számára

A nagy PND gyártók vezetői sokáig úgy vélték, hogy az apró kijelzővel szerelt mobilok nem jelentenek igazi konkurenciát számukra, ám az elmúlt negyedévek egyre gyengébb pénzügyi eredményei egészen másról árulkodnak. A TomTom ugyan nemrég 2,2 százalékos piaci bővülésről számolt be, ám ezzel együtt a harmadik negyedév során a navigációs berendezéseinek átlagos eladási ára 27 százalékkal csökkent, mely még a legpesszimistább jóslatokat is 9 százalékkal alulmúlta. A Navteq felvásárlásával egyértelművé vált, hogy a Nokia is komoly fantáziát lát a mobil navigációs megoldásokban, így az egykoron TomTom és Garmin által uralt piac jelentős része mára a RIM, Palm, Nokia és az Apple kezébe került, vagyis a telefonok a médialejátszók és digitális kamerák piacának meghódítása után új vizekre eveztek.

A PND gyártók mára felismerték, hogy az egyre nagyobb érintőkijelzővel szerelt mobilok, előfizetéses konstrukcióban az igen jelentős szolgáltatói ártámogatásoknak köszönhetően lényegesen olcsóbbak lehetnek, mint egy különálló navigációs eszköz, a korlátlan adatcsomagok árának csökkenése pedig már az online navigációs szoftvereknek is egyre nagyobb teret engedett. A Garmin épp ezért saját navigációs telefonokat is készített, melyből Android alapú modellekre is számítani lehet. A TomTom és Garmin számára az utóbbi idők legnagyobb csapása mégis a Google teljesen ingyenes navigációs szoftverének bejelentése lehetett, hiszen ezzel gyakorlatilag a saját navigációs szoftvereik Android platformra átírása is nagyrészt értelmét vesztette, bár tény, hogy a Google Maps Navigation kizárólag online üzemmódban képes üzemelni, míg a TomTom és Garmin ajánlata nem igényel adatátvitelt. A Google bejelentése azonban igen erősen hatott a két PND óriás részvény árfolyamára is: a Garmin papírjai 16, a TomTom részvényei pedig 21 százalékot estek, mely utóbbira a kedvezőtlen negyedéves pénzügyi jelentés is kihatással lehetett.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés