Garmin nüvi 30 - a legkisebb is számít

Bevezető

Komoly átalakulás előtt áll a PNA-k (azaz az autós navik) piaca. Nagy nevek tűnhetnek el végleg a süllyesztőben, ha nem tudnak lépést tartani a változó környezettel és apró garázscégek repülhetnek a mennybe, ha jókor, jól döntenek. A Garmin az előbbi kategóriába tartozik, stabilan üldögélt a prémium kategóriás navigációs gyártók képzeletbeli asztalánál, amikor először a Google rántotta le a terítőt a homárral és kaviárral gazdagon dúsított főfogás előtt.

Garmin nüvi 30
[+]

A Garmin részvényei meredek zuhanásba kezdtek akkor, amikor a keresőből kinőtt IT óriáscég bejelentette, hogy ingyenes lesz az Android rendszerű telefonokon a turn-by-turn (azaz az a beszélős) navigáció. Jókora pofon volt ez, a Nokia sem sokat tökörészett, a második (bár kissé gyengébb) ütést ők vitték be, amikor Symbian platformra ők is totál ingyenes navigációt nyújtottak. A Garminnak az a szerencséje mindenféle WinCE alapú izékre építő cégekkel szemben, hogy ők azért nem csak a navigációból élnek, s nem csak úgy, ahogyan az átlagember fejében a navigácó fogalma leképződik. A Garmin ugyanis professzionális GPS technológiával foglalkozik, tengerészeti, halászati és egyéb outdoor eszközökkel, geocachinghez való cuccokkal, órákkal, kiegészítőkkel. És persze kocsiba rámolható navikkal is, amelyek mind a nüvi termékcsalád tagjai.

Garmin nüvi 30
[+]

Ezek a nüvi nevű ketyerék általában három dologról híresek. Baromi jó kijelzőt kapnak, meglepően sokáig mennek külső áramforrás nélkül, ugyanakkor magasabb árszintet képviselnek, mint a kisebb nevű cégek WinCE alapokon nyugvó ketyeréi. A Garmin saját hardvert, saját rendszert és saját szoftvert tart a kezében, nekik nem kell attól parázniuk, hogy a szomszéd vérpistike ráportol valami ismert szoftvert a termékükre. Attól viszont barnás lehet a gatyó, hogy pont a szomszéd vérpistike és a filléres WinCE alapú vasak miatt a kutya sem akar majd drágább Garmint vásárolni, de azok a vásárlók, akik nem akartak haxolgatni, trükközni, csak egy megbízható, jól működő navira vágytak, kitartottak a Garmin mellett. Úgyhogy a cég most lefelé (is) bővíti a portfóliót, a nüvi 30 az élő példa arra, hogy bárkinek lehet Garmin navija, aki 20 lepedőt le tud tenni az asztalra – ennyibe kerül a Speedshopnál tesztünk alanya.

Külső

Ennyi pénzért ne várjunk csodát: a Garmin legkisebb navija ugyanis egy teljesen alapfunkciós cucc. Ez azt jelenti, hogy 3,5 inches, 320x240 pixeles kijelzőt kapott, ezért az apró dobozban könnyedén elfér még a szivargyújtó-töltő és a tartó társaságában is. Más nincs a csomagban, miután miniUSB csatlakozót kapott a készülék, ezért szabványos kábellel tölthető és géphez is kapcsolható a ketyere – de ezt a kábelt nekünk kell besszereznünk.

Garmin nüvi 30
[+]

A tartókar két részből áll, egy rövid, ruhafogas jellegű, szélvédőre tapasztható, görbe részből, amelynek gömb alakú végére tehető az az elem, ameny magát a navit tartja. A gömbnél van a csatlakozás, ezért a felcuppantott nüvi könnyedén állítható mindenhogyan. Az egyszerűség előnye a stabilitás, nagyon nem akart leeesni a ketyere az üvegről, viszont könnyen kipattintható a tartóból és mérete miatt zsebre is lehet vágni. A miniUSB csatlakozó hátul van, a hátlp egyébként is egy merő hangszóró – ennek megfelelően bőven elég hangosan kommunikál a kis gép még lehúzott ablak mellett is tökéletesen hallani.

Garmin nüvi 30
[+]

A formatervezők talán szabadságra mentek, de tény, hogy a kis Garmin nem egy kimondottan látványos kelléke az autónak. A kijelző süllyesztett, semmi extra csicsa és sallang nincs a készüléken, matt fekete az egész. Felül egy bekapcsoláshoz szolgáló gomb ücsörög, ez az összes kezelőszerv, illetve jobb oldalon microSD kártya befogadására szolgáló nyílás látható. Ide csak akkor érdemes bármit berakni, ha bővítjük az alapkiépítésben csak Magyarországot tartalmazó térképet, képek, zenék visszanézése és hallgatása nem szerepel a funkciók között. Nincs TMC antenna, nincs 3,5 mm-es jack, tényleg egy nagyon alapszintű gépről beszélünk.

Navigálás

Rögtön bekapcsolás után feltűnik, hogy a kijelző kimondottan fényen, jól olvasható. Mégiscsak egy Garmin ketyeréről van szó, ebből nem engedtek a mérnökök és jól teszik, mert ez az egyik dolog, ami az olcsó Garmint ki tudja emelni a hasonló árú konkurens termékek mezőnyéből. Viszont az is tény, hogy ma már 3,5 inchen kevesen próbálkoznak, a filléres navik is 4,3 inches kijelzővel jönnek. A kis nüvi ezt a hátrányát egyrészt a tiszta és erős hangszóróval, másrészt pedig a tőlük megszokott egyszerű, kontrasztos grafikával próbálja kompenzálni.

Garmin nüvi 30

Garmin nüvi 30

Műholdat semmi perc alatt talál a gép, első indítás után kellett neki három perc, ezt követően csak másodpercek kérdése volt a pozícionálás. A menü szögegyszerű, van két hatalmas ikon, a kereső és a térkép rajzával. Utóbbi csak megmutatja, hogy hol vagyunk és körülnézhetünk a környéken, előbbi viszont értelemszerűen egy célpontot vár. Itt már akad egy kis gond: ahol szöveget kell bevinni, ott ABC elrendezésű gombsor fogadja a felhasználót, s nem is tudtam átállítani QWERTY nézetre. Van bőséges POI adatbázis, el tudjuk tárolni az otthoni címünket, hogy ne kelljen mindig beütögetni, nagyjából ennyit tud a gép. A térképről is választhatunk célállomást, egyszerűen csak rábökve a megfelelő pontra. Arra is lehetőségünk van, hogy bővítsük tetszőleges elemekkel a POI adatábzist.

Garmin nüvi 30

Garmin nüvi 30

A tervezési algoritmusok közötti választás elég egyszerű, idő és távolság alapján alkot útvonalat a gép (illetve légvonalban, aminek autózás esetén nincs sok értelme, hacsak nem egy Tigris tankot terelgetünk tesztoszteron túladagolással telve), pár opció kapcsolgatásával lezavarhatjuk autópályáról, kompokról a tervezést. Még válogathatunk egy pár verda között, hogy jobban alkalmazkodjon a kirajzolt szimbólum a kocsinkhoz. Még kikapcsolhatjuk a döntött (3D) megjelenítést, levehetjük a mellékutcákat a térképről, kapcsolhatunk másik nyelvet, illetve mérföldes kiírást, de ennyi, nincs több opció.

Viszont az egész kütyü baromi gyors, ez a fenti videóban talán látszik is. Könnyű görgetni a menüben, azonnal történik minden, s ez így van navigálás közben is. Atompontosan látszik, hogy éppen hol vagyunk, egyértelműek a jelölések, a magyar hang pedig a Garmintól megszokott csaj, aki évek óta „pordulj“ szóval bíztat a kanyarodásra, nem tudjuk, hogy miért. Le lehet viszont tölteni új hangokat a Garmin oldaláról. A célpontnál bemondja, hogy melyik oldalon van, tud mindent, szó nélkül újratervez és alkalmazkodik. A Garmin azt vállalja, hogy 2012-ig még minden frissítés ingyenes, az ezt követőek azonban már pénzbe kerülnek. Természetesen a hazai adatbázis kibővíthető, bár elég borsos ára van egy teljes Európát felölelő csomagnak, a garmin.hu-n lehet tájékozódni. Igazából ez a navi tipikusan azoknak hasznos, akik országon belül mozognak, gyakran kell ismeretlen címekre menniük. Területi képviselők, mozgó üzletközők számára abszolút vállalható, de még anyám is kiváló célcsoport lenne, aki évente kétszer elmegy egy wellness-hétvégére, vagy esetleg egy kirándulásra. A legolcsóbb Garmin készülék a teljes egyszerűség jegyében fogant, de két órát elmegy áramforrás nélkül is, jól olvasható a kijelző, gyors a menü, pofonegyszerű a kezelhetőség. WinCE-mágusok és haxoló hajlamúak számára nem opció, de aki nem akar mütyürkézni, csak egy azonnal működő, megbízható, ugyanakkor olcsó PNA-ra vágyik, azok számára megfontolandó lehet, ha a QWERTY gombsort és a TMC csatlakoztatás lehetőségét nem spórolták volna ki, akkor rásütném az ajánlott minősítést, így viszont csak:

Garmin nüvi 30

Bog

A Garmin nüvi 30 a Speedshop jóvoltából jutott el hozzánk.

A cikk elkészítésében a T-Mobile mobilinternet volt segítségünkre.

Azóta történt

Előzmények

  • Garmin nüvi 3790T - a csúcsnavi

    Nem funkcionalitással tarol a Garmin csúcsmodellje, hanem minőséggel, megbízhatósággal és pontossággal. Célszerszám azoknak, akik komolyan használnák.

Hirdetés