Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • orbitalion

    tag

    válasz BullZeye #166 üzenetére

    Elég összetett a dolog.
    Van egy akku, ami jelen esetben 3,6V-os, és akkor folyik bele áram, ha a rákapcsolt feszültség magasabb, mint a saját feszültsége. Itt az áram nagyságát még nem említem, csak azt, hogy mi a feltétele a meglétének.
    Az akkunak van egy belső ellenállása, ami igen kicsi, század, ezred ohm nagyságrendű.
    Töltőáramkör nélkül, egy végtelen árammal terhelhető áramforrás esetén az ébredő áram egyenlő az akku és a töltőfeszültség különbsége osztva az akku belső ellenállásával. Belátható, hogy ha 0,01ohm az akku belső ellenállása és a feszültség különbség mondjuk 1V (4,6V-3,6V), akkor az áram 1V/0,01ohm = 100A!
    Ebből érthető, hogy egy ilyen akku töltéséhez töltőáramkör szükséges, ami szabályozza a töltés folyamán az akkura jutó áramot. Ilyen van a GPS-be beépítve.
    Az ilyen áramkörök egy adott bemeneti feszültség hatására egy adott töltési folyamatot tudnak szolgáltatni, ahol a töltés folyamán a töltő áram csökken, majd megszűnik, illetve csepptöltésre válthat. A töltő áramkör nem tudja megkülönböztetni, hogy USB-ről származik-e a mondjuk 5V, vagy az autó töltőjéről. Itt jön be, hogy ilyenkor teljesen érdektelen, hogy az USB 500mA-t tud leadni, az autó töltő meg mondjuk 2A-t, mert az áram nem attól függ, hogy a töltő mire képes, azaz mennyire lehet megterhelni meghibásodás nélkül, hanem attól, hogy a töltő áramkör milyen áramot állít be az 5V bemenő feszültség esetén.

    Tehát kijelenthető, hogy ha az USB feszültsége megegyezik az autó töltő feszültségével, akkor a töltési idő és áram azonos kell legyen.

    Ugye a tapasztalat még is az, hogy eltérés van, és az autós vagy hálózati töltőről hamarabb tötlődik fel az akku. Ennek több oka lehet, néhányat próbáltam korábban kifejteni. Egy biztos, hogy nem attól függ, hogy a töltőre mekkora áram van írva, ha a töltő kimeneti feszültsége 5V!

    Ezért gondoltam, hogy a GPS nem csak 5V-ot visel el az USB csatlakozó bemenetén, hanem talán többet is. Ezért kéne megmérnem, hogy az autós töltőből mekkora fesz jön ki. Ha sokkal több, mint 5V, akkor megvan a kérdésre a valós válasz.

    Azért nehéz elképzelni, hogy az autós ill. hálózati töltők több mint 5V-osak, mert az USB szabványban a fesz max. 5,5V. Ennek ellenére lehet, hogy a GPS nem szabványosan kezeli a bemeneti feszültséget.

    De ha még is szabvány szerint kezeli, akkor 5,5V-nál magasabb feszültség nem jöhetne ki a töltőből(egyébként a töltőre az van írva, hogy 5V 2A!). Ez a pár tized volt még is eredményezheti a töltő áram jelentős növekedését, miután tudjuk, hogy az akku belső ellenállása igen kicsi. Sajnos a töltő áramkörnek is vannak korlátai, amiből itt a legnagyobb részben a rajta eső feszültség okozhat gondot. Ez a feszültség 0,5..1V körüli szokott lenni egy korszerű áramkörnél. Ezért is lehet, hogy pár tized volt, több amper eltérést is jelenthet a töltőáramban, mert kompenzálja a töltőáramkörön eső veszteséget.
    Remélem kellően kifejtettem, és érthető is!
    :)

    Vannak dolgok, amiről mindenki tudja, hogy nem lehet megoldani. Aztán jön valaki, aki erről nem tud, és megoldja. A.E. Civic 2.2 ctdi mk8

Új hozzászólás Aktív témák