Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Tomy Yayo #22 üzenetére

    Minap volt alkalmam átülni egy 2010-es Kia Cee'd-be (dízel, mutatós sebességmérővel), és kifejezetten furcsa volt, hogy a sebesség skála 120-ig lineáris, aztán 120 fölött ugyanazokhoz a beosztásokhoz már nem 5 km/h, hanem 10 km/h sebesség különbség tartozott. Hamar észbe kellett kapnom, hogy ne hajtsak gyorsan. :)

    Szerintem már ezek a mutatós kijelzők sem hagyományos módon működnek, hanem van előttük egy olyan elektronika, ami a jeladóból érkező értéket a mutató beosztásának megfelelően (fenti példában nemlineárisan) átskálázza. És innentől -- fogyasztás szempontjából -- majdnem mindegy, hogy most azzal egy mutatót "teker", vagy kijelzi az értéket egy már amúgy is ott lévő LCD panelon. Ráadásul a mutatót meg is kell világítani, régebbi autók izzós műszerfal világítása pedig biztosan többszörösét fogyasztották, mint egy ilyen kijelző. :)

    Viszont a periférikus látótérben való "észleléssel" kapcsolatos észrevételedet osztom, én is sokszor hagyatkozom rá, pedig még csak 39 vagyok. :)

    De hogy a cikkhez is szóljak:
    Kicsit hiányolom a videóból az autó hangjának bemutatását. Lehet, hogy ez csak az én fétisem (talán mert egy kifejezetten hangosnak számító Suzuki Wagon R+-ban szocializálódtam), de engem pl. nagyon érdekelne, hogyan szól egy elektromos autó "natív halk" üzeme, hangszóróból berregése, vagy -- ahogy ez a Zoe -- troli módon búgása. :)

    [ Szerkesztve ]

  • cinemazealot

    addikt

    válasz dabadab #100 üzenetére

    Mennyire befolyásolta vajon ezt a diagramot az a tény, hogy mind lakossági mind közületi szinten egyre terjednek a napelemek, amik termelt energiáját akár helyben fel is használja a fogyasztó, így a MAVIR számításába be sem kerül? Mert ha feltételezzük, hogy egész évben az energia igény állandó, viszont nyáron a napelemek helyben felhasználható (és így a hálózatba be sem kerülő) energiát termelnek, természetes lehet, hogy a VER-ben mérhető nyári fogyasztás kevesebb lesz, mint a téli. Nem?

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Parci #104 üzenetére

    Persze, hogy sok fogy helyben, főleg ha nem magán ingatlanokról van szó, hanem közületekről vagy ipari létesítményekről, ahol tele van tapétázva a tető napelemmel és napközben is van jelentős fogyasztás.

    Én pl. csináltam olyat, hogy amikor felszereltettük a napelemünket, de a szolgáltató még nem hozta az ad-vesz mérőt, a villanybojlert egy időkapcsolóval csak délelőtt 10-től délután 6-ig engedtem működni. Abban a hónapban jó pár ezer forinttal kevesebbet fizettünk, hiszen a megtermelt energia java részét helyben fogyasztottunk el.

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Parci #108 üzenetére

    Nem termeltünk visszafelé, mert a napelem rendszer kisebb teljesítményűre lett méretezve, mint maga a bojler és csak addig volt bekapcsolva, amíg a bojler is fűtött. Szóval szinte semmi nem ment vissza a hálózatba, minden helyben lett elfogyasztva. :)

    (#114) Geller72
    Amit leírtál, az egy létező és jól tervezhető módszer. :K Szomszédom tetején is 19 tábla díszeleg (~ 5kW), az egész ház gépészete villanyról üzemel (még a fűtés is), és mindez úgy van belőve, hogy éves szinten a termelt és fogyasztott villamos energia ugyanannyi legyen. Tehát gyakorlatilag most egy petákot sem fizet. A gond csak ott kezdődik -- és szerintem sokan erre nem gondolnak --, hogy ha hirtelen áramszünet lesz. Ezek az inverterek ugyanis ilyenkor lekapcsolnak. És akkor nincs se sütés-főzés, se fűtés, se világítás, semmi. Érdemes azért több lábon állni, minimum egy kis kandallóval és némi tüzifával. ;)

    "Ezek a berendezések tapasztalataim szerint maximum 2kWh fogyasztással rendelkeznek."
    Bocs, de kikívánkozik: egy ADSL modem 8-10 napos 0-24-es üzeme alatt is kb. 2 kWh fogyasztással rendelkezik. :D Nem 2 kW-os teljesítményfelvételt akartál írni?

    [ Szerkesztve ]

  • cinemazealot

    addikt

    Szóba került

    - a tisztán elektromos személygépkocsik 1...1,5 literesnek megfelelő 5-6 Ft/km-es,
    - a hibridek ~4 literes, tehát ~16 Ft/km-es,
    - a jobb dízelek ~5 literes, azaz ~20 Ft/km-es,
    - a jobb benzinesek ~5,5 literes, azaz ~22 Ft/km-es fogyasztása, és ezek nagyjából az ideális számok.

    Mi a helyzet az LPG-vel, és a 8 literes fogyasztás (és a 2014-es jövedéki adó emelés) mellett is csak ~18 Ft/km, igazán takarékos esetben akár 15 Ft/km-es árával? A bekerülési költsége meg sem közelíti az elektromos/hibrid autóékét, a káros anyag kibocsátása is jóval alacsonyabb akár a benzin, akár a gázolaj üzeműnél, és még a töltőállomás lefedettsége is elég jónak mondható az EU-ban. Talán nem is annyira trendi, mint pl. az elektromos, de kíváncsi volnék a jelenlévők véleményére a témában. :)

    CNG-t szándékosan nem hoztam fel, mert ahhoz nagyon speckó átalakítás kell és a kúthálózat is gyér.

    A fenti kilométerárakkal kapcsolatban a tévedés jogát fenntartom.

    [ Szerkesztve ]

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Tomy Yayo #168 üzenetére

    "...sok kicsi sokra megy. Remélem."

    +1 kicsi jelentkezik! :K Nem kezdem el sorolni, milyen módon próbálunk itthon környezetbarát életvitelt folytatni, mert egyik-másik már szinte szánalmas és zavarbaejtő. De működik, és ahogy Te is mondtad, csak el kellett kezdeni, és már most érződik az előnye (lelkiismereti és anyagi egyaránt).

    (#169) syn7h37ic
    Mi is csapvizet iszunk (Pest megye ÉNy-i csücske). Unokaöcséméknek van lent a Balatonnál egy kis vityilójuk, kartonszámra viszik oda a palackos vizet, mert egyszer rájuk jött a f0$á$. De szerintem valami mástól lehetett, mert amikor lent vagyunk náluk, párom és én is a csapból iszunk. Néznek is ránk kikerekedett szemekkel, de mi még egyszer sem szaladtunk a vécére emiatt.

    Nagyon sokat gondolkozom az e-autón, de az szerintem jelen pillanatban (és jelen formájában) csak úri-muri. Több elmélet is szól arról, hogy összességében (gyártás, fenntartás) legalább olyan környezetszennyező, mint a belső égésűek. Ezt ugye nehéz bizonyítani vagy cáfolni, mert utóbbinak van egy majd' évszázados történelme, ami alatt bőven ki tudott forrni a technológia. Véleményem szerint most agyalni, próbálkozni és kísérletezni kell. Nem feltétlenül a mai e-autók lesznek a véglegesek, mert ezek még csak egy hosszan tartó fejlesztés egyik első lépcsőfokát képezik, ami mivel még nincs kiforrva, drága. De legalább van és van miről továbblépni.

    [ Szerkesztve ]

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Tomy Yayo #174 üzenetére

    Azt is óriási veszélyének tartom az elektromos autózásnak, hogy amíg jelenleg -- a beetetés időszakában -- akár ingyen is töltheted, addig már azt is hallani, hogy a jövőben úgy megadóztatják az e-autó töltésére használt áramot, hogy ha pl. mégis a bojler helyére dugva akarod tölteni, még az adócsalás vádját is Rád akasztják. Ez alól talán egyetlen kiút lehetne, ha valamilyen módon le tudnánk magunkat választani a "hálózatról", tehát az e-autót egy hálózatfüggetlen, szigetüzemű megújuló energiaforrásról lehetne tölteni (legyen az akár nap vagy szél), amihez senkinek semmi köze.

    Persze a hálózatról való tömeges leválasztódásnak is megvan a hosszútávú veszélye: a hálózat fenntartása drágulhat. És nyilván ez sem jelenti azt, hogy állami szinten ne találhatnának ki mást a $z0p@tásunkra, pl. megadóztathatják a napelemeket, a szélkereket, az akkumulátorokat... végül megadóztatják magát az elektromos autót is.

    De ez már politika, be is fogom a pofám. :)

  • cinemazealot

    addikt

    válasz MaCS_70 #183 üzenetére

    "Ezt értelmetlen idővel továbbosztani."

    Kivéve ha nem a teljesítményt akarod deriválni. ;) Ez volna az "energia gyorsulás"? :F :D

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Ijk #204 üzenetére

    "Nem az olajlobbi miatt nem terjedt el..."

    :N Szerintem nézd meg ezt a filmet, csodálkozni fogsz. A sztori 1996-ban, tehát 22 évvel ezelőtt (!) kezdődött, és az EV-1 nagyon jónak bizonyult. És pontosan ezért engedték kizárólag lízingelni (és nem eladni), illetve nyírták ki olyan szinten, hogy 2002 után már híre-hamva sem volt.

    Ólom-sav akkukkal már akkor is ment 130...160 km, NiMH pakkokkal pedig akár a 160...230 km. Gondolod, hogy az elmúlt 20 évben nem tudták volna ezt jobban továbbfejleszteni, ha hagyták volna az ellen lobbisták?

    [ Szerkesztve ]

  • cinemazealot

    addikt

    válasz dabadab #208 üzenetére

    A szimpla valóságot (és ezt veheted konkrétumnak is) az olajért vívott háborúk írják, amikben hatalmas pénz van, így pedig van értelme hagyni lassú tűzön rotyogni a technológia fejlesztését, a konkurenciát pedig szép lassan elfojtani.

    Belső égésű motoros autók ~150 éve vannak. Az elektronika elmúlt pár évtizedes ugrásszerű fejlődését látva pedig valahogy nehezen tudom elhinni, hogy ha nem lenne olaj lobbi, akkor az elektromos meghajtás fejlesztése (és a velejárók, mint energia tárolás) már nem járna korszakokkal előrébb. Bizonyítani sajnos nem tudom, mert ez egy párhuzamos univerzum története, de feltételezem, hogy ha iszonyú pénzek lettek volna anno a ferritgyűrűs memóriákban, akkor még ma is oldalkocsis motorkerékpárral hurcolásznánk az MP3 lejátszóinkat. :)

  • cinemazealot

    addikt

    válasz Ijk #218 üzenetére

    "...akinek olajból jön a pénz nem fog belekezdeni elektromos autó gyártásba."

    General Motors: EV-1. Rémlik? :)

    "Nincsen titkos olajkommandó akik elégetik a hidegfúziós terveket..."

    General Motors: konkrétan bezúzták az EV-1-eket. Nem hogy rajta hagyták volna a felhasználók nyakán, akik miután kipurcan az akksi, maguktól jöttek volna rá, hogy még nincs itt az ideje ennek a technológiának. Nem, ők rohadtul féltek, hogy ha kikerül a termék a kezükből, azt valaki továbbfejleszti, és esetleg felgyorsul a konkurens meghajtás ipara. Ezért inkább úgy elzárták őket, hogy néhány 10 darab birtok jogáról még dollár milliókért sem voltak hajlandóak lemondani. Ez mi, ha nem a "tervek elégetése"?

    "...még ma sem túl jó befektetés az elektromos autó."

    Még jó, az elmúlt 50-100 évben alig fejlesztett valaki a témában. Nem ok nélkül ennyire kiforratlan (mondjuk ki, piacképtelen) a technológia.

    "...nem éppen annak a mintaképei hogy olyan nagyon komolyan gondolják a gyártók az elektromos autó piac robbanását."

    Ha volna lehetőséged egy olyan járművet gyártani, ami ~20 ezer alkatrészből áll, rendszeres szervizelést és alkatrész utánpótlást igényel, és még az olaj piac révén is bevételt termel Neked, váltanál inkább egy olyan jármű gyártására, ami kevesebb mint feleannyi alkatrészből áll, kevésbé szerviz igényes, kategóriákkal jobb hatásfokú, de a kis hatótáv és a gagyi energia tárolója révén nagy példányszámban gyakorlatilag eladhatatlan? Ugye, hogy nem. :N

    "...naív gondolkozás hogy a gyártó előtt ott az óriási profit lehetősége..."

    Az e-autó a gyártó számára kínszenvedés. Utálja, hiszen inkább veszteséget termel, mint bevételt. Csak ugye a marketing is fontos, és nagyon nem mindegy, hogy van-e a palettáján környezetbarát modell vagy sem. Ugyanaz van most az e-autóval a belső égésű motoros járművekkel szemben, mint anno a belső égésű motoros járművekkel a lovaskocsikkal/gőzgépekkel szemben. Csak azóta kicsit felgyorsult a világ és mások az igények is.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák