Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Nem az elektromos autokat nem fogadja be a tarsadalom, hanem az arcedulajukat.

    A Dacia Spring es hasonlo modellek meg csak abszolut ertekben olcsobbak, mert relative talan meg rosszabb is az ar/ertek aranyuk mint pl. egy Tesla Model 3-nak. Oruljek hogy csak 6 millio es kozben szocialista autokat idezo parameterei vannak? Van egy szint ahova nem kellene lesullyedni es a Spring es par hasonlo e-auto mar az ala ment.

    [ Szerkesztve ]

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Mondanam, hogy remelhetoleg hamarosan jonnek a 4-es, 5-os szintu onvezeto autok, mert ez a koztes 2-es, 3-as szintu - vezet is az auto meg nem is -, meg talan veszelyesebb is, mintha nem segitene semmit, csak legszuksegesebbet. Kicsit olyan ez mint az uncanny valley a robotikaban.

    Viszont nincs felkeszulve senki az onvezeto autokra. Minden kormany tolja, tamogatja, segiti ezeket, - nalunk meg kulon "tesztvarost" is epitettek - csak amikor bekopogtatnak majd az ajton az elso 4-es szintu kereskedelemben is elerheto autok par ev mulva, menni fog majd a hapogas: [link] A politikusok talan arra szamitanak, hogy meg tobb evtized kell majd es raernek gondolkodni azon, hogy valamikor forgalomba kell majd engedni azokat. Lehet hogy ha megjonnek, orszagonkent meg ker majd a helyi kormanyok tobbeves tesztidoszakot, vagy x millio balesetmentes kilometert, ahol az is hibanak szamit, ha mas hibazott, vagy elkerulhetetlen volt a baleset.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Azt nem ertem, hogy miert nem a kisebb, szabvanyos, cserelheto akkukpackok iranyaba vittek el a nagy autogyartok az elektromos autokat. Ezzel rengeteg mai problema, gyenge pont kiiktatodna az elektromos autok eseten. Pl:

    Suly/hatekonysag/biztonsag/vezethetoseg: Eleg lenne kisebb akkupack, mondjuk 100-150km-re elegendo. Nem kell rontani a hatasfokot es az auto kezelhetoseget a tobbszaz kilonyi extra akku cipelesevel. A fekezes es a balesetek sulyossaga is csokken a kisebb sullyal. Az autogyaraknak a torestesztek is konnyebben, olcsobban teljesithetoek, ha konnyebb az auto.

    Ar: Ha joval kisebb akkupack van az autoban, akkor joval olcsobb is az auto ara. Sot meg azt a kisebb akkupackot sem kellene megvenni, hanem csak berelnenk, mert amugy is folyamatosan cserelodne, igy nem lenne ertelme azt mondani hogy az enyem. Ezzel meg olcsobb lenne az autovasarlas.

    Ido: Nem kell a tolton allni orakig, de meg fel orat sem, mert 3-5 perc alatt kicserelne a gep. Tehat pont ugy lehetne folyamatosan haladni, mintha benzines autonk lenne, csak surubben kellene "tankolni"

    Otthon, vagy kereskedelmi tolton ugyanugy lehetne ratolteni, mint jelenleg. A cserelhetoseg nem szol bele ebbe a dologba.

    Infrastruktura: Toredek mennyisegu kereskedelmi toltore lenne szukseg, es helyet is kevesebbet foglalna el, mert egy automatizalt toltoallomason egyszerre kis helyen rengeteg akkupack elfer es toltheto.

    Mivel az akkupackok folyamatosan cserelodnek, folyamatosan lehet diagnosztizalni profibb modszerrel, mint amit az auto beepitve kinal, igy lehetne szukseg szerint karbantartani, cserelni benne cellakat. Igy biztonsagosabb is lenne, mert hamarabb kiderulne a problema.

    Koltseg: A szabvanyos akkupack tovabbra is megadja a folyamatos fejlesztes lehetoseget, de olcsobba is teszi a gyartok szamara.

    Biztonsag: Mivel szabvanyos es kisebb akkupack lenne, azt nem csak egyszerubb lenne bontani, reciklalni, de eleve nem kellene torekedni arra, hogy X m3 helyre minel tobb cellat zsufoljunk. Az autoban boven elfer a kisebb akkucsomag, igy biztonsagosabb, konnyebben szerelheto, bonthato akkupack tervezheto.

    Munkahelyeket is teremtene lokalisan, ha a tolto/csereallomasokon

    Persze ez nem uj, meg az autogyartok kozott is van aki hasznalja ezt, csak az a fura, hogy a nagyok miert nem, illetve az EU miert nem tereli a gyartokat ebbe az iranyba, ha amugy is csodat var toluk. Ha emiatt 2-3-4 millioval olcsobbak lennenek az elekromos autok tizszer ennyien vennek.

    Szerintem rossz irany amerre elindultak es el tudom kepzelni, hogy Kina a jo iranyba megy majd, amivel rengeteg penzt megsporol majd: [link]

    [ Szerkesztve ]

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz k-adi #222 üzenetére

    Igen, vagy motorok eseten pl. az Singapuri Gogoro.

    Azt meg nem is irtam, hogy igy nem csak a fogyasztas, fekezes, kezelhetoseg javulna, hanem a gyorsulas is, vagy nagyobb jarmuveknel a szabvanyos akkukbol tobbet is be lehetne epiteni.

    Gyakolatilag egy tucatnyi pozitiv tulajdonsaga mellett csak annyi negativuma lenne, hogy surubben kell tankolni.

    [ Szerkesztve ]

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz k-adi #222 üzenetére

    Persze mivel szabvanyos lenne, igy nem kellene ceghez kotni semelyik reszet sem a szolgaltatasnak, uzletnek. Szabadpiac lenne, nem az hogy X autohoz csak X augyartotol kell berelni az akkut. Az autogyaraknak nem is kellene foglalkozni az akkuval, ahogy az elemlampa, walkman, discman gyartokat sem erdekelte, hogy kinek az elemet hasznalod. Szabvanyos meret, keret, szabvanyos rogzites, szabvanyos elektromos csatlakozas, szabvanyos feszultseg/terhelhetoseg, szabvanyos diagnosztikai buszrendszer.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz #06658560 #226 üzenetére

    "A cserélgetéshez szabványosítani kéne, minden járműre fixen egyet, amivel a jön a kérdés: kicsi vagy nagy autóra optimalizáljunk? "

    1. Talalni kell egy sweet spot meretet es akkor gyengebb/kisebb autok tulajai orulnek. Hogy ez most 150km vagy 200 azt nem tudom. Nem kell elfelejteni hogy az elektromos autok nem valok mindenkinek es nem is cel hogy mindenkinek idealis legyen. Viszont inkabb csereljuk le az allomany 60-70%-at elektromosra, minthogy azt mondjuk, hogy el se kezdjuk, mert van X ember aki Magyarorszag - UK transzfereket tol folyamatosan, es neki kell 600km-es hatotav.

    2. Vagy ugy kell meretezni, hogy ketto beleferjen egy nagyobb tengelytavu autoba.

    3. Vagy lehet ket meret is es meg mindig jobb 2 fele szabvanyos cserelheto akkupack mint 30 fele egyedi beepitett.

    4. Nem kell mindenkit beleeroltetni ebbe, de megfelelo akkupack meret mellett a nagy tobbseg jobban jarna.

    Nem hiszem, hogy a padlolemez amiatt dragabb lenne, mert inkabb csak masabb (persze penz kifejleszteni, atallni ra, ahogy minden framework eseten) . Nem igenyel extra megerositeseket, de lehetoseget biztosit arra is, hogy egy esetleges akkutuz lassabban terjedjen az utaster fele, mert le lehet szigetelni tuz es hoallo anyagokkal azt a "biztonsagi cellat" ahova kerul az akku. Ez megint lehetoseget az a gyartoknak arra, hogy egyedi fogadoteret alakitsanak ki. Ha meg nagyon Sci-fi leptekben gondolkodunk, a kulso akku lehetoseget ad arra is, hogy baj eseten ledobjuk az egesz akkucsomagot.

    Infrastruktura teren a mai megoldas tovabbvitele sokkal tobbe kerul, mint a cserelheto akkus dolog, hiszen az elozonel mondjuk 15-20 ev mulva meg egy kisvarosban is tobbszaz toltesi pont kellene, ami nem csak annyi toltofejet, de annyi parkolohelyet is jelent, raadasul idobe tellik odavinni, majd elmenni erte toltes utan. A cserelheto megoldasnal pedig ugyanezt megoldja mondjuk 3 csereallomas allomasonkent mondjuk 3-4 bealloval, megfelelo szamu puffer akku eseten. Pont ugy mint egy mai benzinkut. Sot megfelelo technikaval a csere leviheto meg sokkal rovidebb idore is.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz vicze #229 üzenetére

    A szabvanyos akku nem lenne semmivel sem nehezebb vagy nagyobb csak csavaros kotesek helyett rugos koteseket kapna. Maga az akkupack szerkezetileg hozzajarulna az auto merevesegehez, tehat eleve bele lehet tervezni mint tarto/merevito elemet. Meg kiszallitaskor is bele tehetnenek egy ures dobozt.

    Az egyik cel pont az hogy ne kelljen 500kg-os akku, hanem csak mondjuk 150-200kg-os. Ugyanugy toltheto lenne mint most, de cserelheto is. Ha van idod, toltod, mondjuk otthon, ha nincs idod, lecserelik neked 3 perc alatt es kapsz 200km hatotavot.

    Sok akkut kellene tarolni puffernek, de egy tobb szintes/pinces epulet rengeteget tudna tarolni es tolteni is, mivel minden automatizalva lenne. A legtobb akkut meg csak gyorstolteni sem kellene. Egy automata hatarozna meg a toltes erosseget egyedileg akkunkent attol fuggoen, hogy mennyi teli akku van, mennyi fogyott az elozo 20 percben/1 oraban. Ha nagyon fogy egyre tobbet kapcsol gyorstoltesre, ha meg nem, mind ketyeg normal toltesen, kimelo modon.

    Megtobbszorozve nem lenne az akku kapacitas, mivel rengeteg autoban feleslegesen nagy kapacitas van a hasznalati szokashoz kepest. Lehet kicsivel tobb lenne, meg igy is, de cserebe konnyebben szervizelheto, reciklalhato formatum lenne es mar onmagaban a szabvanyos akkupack is oriasi koltsegoptimalizalast jelent a sorozatgyartasi es a fejlesztesi koltsegek lecsokkenese miatt, meg akkor is ha nem cserelheto az akku ilyen modon.

    A reciklalas, bontas is optimalisabb, mert csak egyfele akkupack letezene. Most gyakorlatilag minden gyarnak maganak kell letrehozni globalisan egy szervizhalozatot, akik csak a sajat akkujukat szervizelik, bontjak.

    "A hosszútávú EV cél, hogy egy 100kW-s aksit 15perc vagy akár 5perc alatt lehessen legalább 80%-ra tölteni. "

    Ez abszolut az alom kategoriaja, ami nem lehet megtamogatni meg a jelenlegi energiarendszer tobbszorosevel sem, beleertve magat a halozatot es az eromuveket is. Az telefon gyorstoltese teljesen mas dimenzio mint egy auto gyorstoltese, foleg ilyen extrem igenyekkel es beleszamolva, hogy terv szerint a jelenlegi flotta 10-20x -aval. Nem csak lokalisan az auto akkut es a toltofej eseten problema ez, hogy lassan gep kell majd hogy a toltokabelt csatlakoztassa a nagy sulya miatt, hanem oda is kell szallitani az energiat es elo is kell allitani az enegiat.

    100kWh-as akkut 80%-ra 5 perc alatt:

    80.000Wh / 0,08333h = 960.000W vagyis majdnem 1MW-al kellene tolteni autonkent. Egy negy beallos toltonel ez 4MW. Lehet vissza kellene allitani a megszuntetett 35kV-os tavvezeteket es trafokat, vagy bevinni a varosba a 120kV-s halozatot, vagy kulon kapna sajat tavvezeteket minden toltoallomas, kozvetlenul a nagyfeszultsegu allomasbol. Ja es ez meg igy biztos nem lenne eleg, mert ilyen tuskeket nem lehet csak ugy ratenni a halozatra, szoval lassan indulna, lassan allna le, vagyis csucsban meg tobb energia kellene hogy beleferjen az 5 percbe. Es ez csak egy toltoallomas a sokezerbol amire szukseg van.

    Ez egyebkent toltofej oldalan is problemas lenne, mert mindegy hogy hany "fazisra" dobod szet, a rezet igy is ugy is bele kell tenni a kabelbe, mert nem lehet barmekkora feszultsegu egy elektromos auto rendszere. Ilyen toltesnel tobbezer amperrol beszelunk, ami durvan vastag kabelt, nagyon komoly csatlakozast jelent, ha nem akarjuk hogy szetolvadjon.

    Amugy igen, ha a cserelheto akkus modszer lenne, ott a csere/toltoallomason is rengeteg energiara lenne szukseg, de nem annyira mint igy. A gyorstolteshez szukseges infrastruktura ara exponencialisan no ha le akarjuk egyre jobban roviditeni az idot.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Bog #230 üzenetére

    Egyreszt ha 150km-enkent csereled, nem kell 500kg-os csomag, csak 150kg-os es a gep csereli, nem a sofor.

    Egyebkent a lenyeg nem a kapacitas, hanem hogy szabvanyos az akku es alulrol cserelheto gyorsan, egyszeruen. A Nio-kban is vannak 80-100kW-os orias akkuk es azoknal eleg cserelni 500km-enkent.

    Viszont a nagy akku felesleges extra suly. Nyersz vele toltes/csere nelkul extra tavot, de lomhava teszi az autot, nehezebben kanyarodsz, hosszabb a fektavod, megnoveli a fogyasztast. Es nem azt kell elkepzelni reflex szeruen, hogy "de mi lesz, ha megyek nyaralni X ezer kilometerre" (evente 2x), hanem azt hogy lehet a 200km-et is csak 1-2 het alatt teszem meg, mert jellemzoen csak ingazok a szomszed varosba, meg a varoson belul iskola, ovoda, bolt korok mennek. Az emberek 90%-a ala nem kell 500km hatotavu auto. Pont azert van fantazia a plug in hibridekben is, mert meg azokkal is el lehet ugy jarni, hogy alig kell benzinnel etetni.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz vicze #236 üzenetére

    Csak kiszamoltam, amit irtal. Ahhoz 1MW kellene autonkent.

    15perc 200km vagyis kb. 25kWh a Tesla fogyasztasaval szamolva, az mar csak a tizede teljesitmenyigeny, vagyis 100kW.

    Technikailag megvalosithato, mondjuk ugy hogy a toltofej dupla meretu urtechnologias es gep vegzi a csatlakoztatast, valoszinuleg az auto aljara, a nagy suly miatt, de ketlem hogy anyagilag megerne a dolog.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz vicze #241 üzenetére

    1000V-os toltofeszultseg, 400A toltoaram, folyadekhuteses kabel. Kivancsi lennek, hogy hany polusra oszlik szet ennyi amper es hogy mibol vannak az erintkezok, milyen modon rogzulnek ilyen aramsuruseg eseten.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz vicze #243 üzenetére

    Nem ismerem kozelebbrol az aramszedoket, de ott az erintkezesi pont folyamatosan valtozik es talan amiatt nem melegszik fel se a vezetek, se az erintkezo... vagy az a szenes erintekezo talan birja a megeledest.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz emelhu #249 üzenetére

    "Erre egy normális innováció lenne a megoldás, amit az államnak kellene a "villanyiparra" kényszeríteni, tippemre."

    Ha igy mukodne, rakenyszerithetnek a NASA-ra is, hogy ne szarozzon mar itt hulye raketakkal, epitsenek helyette terhajtomuvet, vagy csillagkaput.

    A viccet felreteve, innovacio nem kell ehhez csak sok-sok uj eromu... valoszinuleg atomeromuvek, meg lecserelni a teljes elektromos halozatot 2-3 nagysagrenddel erosebbre. 10 csilliard dollar biztos eleg lesz ra.

    A szerencse csak annyi, hogy nem lesz olyan gyors az elektromos autok ternyerese, mint ahogy prognosztizaljak. Talan 10 ev alatt 5-10%-ra no majd az elektromos autok aranya az osszes futo autot tekintve. Szoval megfelelo tempoval, kovetheto lesz infrastrukturaval is a dolog. Idovel viszont kellhet a Paks 2 melle meg par ujabb.

    Ki lehetne huzni a meregfogat a dolognak, pontosabban enyhiteni rajta, ha az -e-autosok nem csak kello szamu napelemet telepitenenek otthon, de melle kello meretu akkutelepet is, es amikor lehet azzal toltenenek. Igy az energia nem lep ki a halozatra es a halozatbol sem kell annyit vetelezniuk toltesre. A halozat limitaltan tud befogadni szabalyozhatatlan nap es szel energiat, de a user tarolhatja otthon is sajat akkuban, ahelyett hogy virtualisan a halozatot hasznalna akkunak. Persze igy meg tobb akkura lenne szukseg es nem is olcso, mikozben az e-autozas onmagaban draga mulatsag.

    Az e-autozas minden aspektusaban rengeteg az elagazas es mindenhol lehet jo es rossz iranyba is fordulni. Lehet kozeptavon nagy siker is, meg hosszutavon orias bukas is.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Noukoum #266 üzenetére

    Nezd meg melyik orszagban hanyat adtak el. Van EU-s statisztika. Abbol jol latszik, hogy meg a magasabb GDP-ju orszagokban is csak a kogazdagokban van kiemelkedo eladas, ahol hozzank kepest milliomos minden atlagember, es meg ott is kimondva foleg a hozza jaro kedvezmenyek miatt. Pontosan latszodik, nem a range anxiety vagy valami idegenkedes miatt van csak 2% alatt az eladas, hanem mert tul draga az atlagembernek. Nalunk meg a benzines uj autok is tul dragak az atlagembernek, azert vesznek hasznaltat.
    Mindezt ugy, hogy tobbmillios artamogatas is jar.

    Mindenhol van felso tizezer vagy gazdagabb reteg. Jellemzoen ok vesznek elektromos autot ujonnan. Ilyen aron, meg artamogatas mellett is erosen limitalt a fizetokepes kereslet ezekre. A kvotaautokrol meg ne is beszeljunk, vagy az olyan lepusztitott miniautokrol, amik visszarepitik az embert menetdinamikaban a Trabant korszakba. Ezeket jellemzoen masodik, bevasarloautonak veszik. Tamogatas nelkul mennyit adnanak el?

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz <Lacy85> #269 üzenetére

    Pedig a Leaf meretre, felszereltsegre kb. tukrozi azt amit azt atlagos vasarlo 4-5 millioert vesz/vett. Most ahogy latom, nagy meglepetesre, egesz jo akcioban van... de meg a majdnem 2 millios allami arkiegeszitessel is csak korlatozottan versenykepes.

    Az egesz artamogatast ki kellene venni a kepbol, mert versenyt korlatozo, egyes autogyarakat es egyes vasarloi reteget elonybe hozo konstrukcio. Ki kellene vezetni minel hamarabb es kozben, folyamatosan csokkenteni azt a listaarat amire igenybe veheto.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

Új hozzászólás Aktív témák