- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Magisk
- Ezek a OnePlus 12 és 12R európai árai
- Garmin Forerunner 965 - csúcs
- Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
- Képeken az egyik kameráját elvesztő Sony Xperia 10 VI
- Fotók, videók mobillal
- Samsung Galaxy S23 Ultra - non plus ultra
- Telekom mobilszolgáltatások
- Egyre közelebb a Poco F6 startja
Hirdetés
-
Letartóztatták a bitcoin-Jézust
it Amerikai adókerülés vádjával, Spanyolországban tartóztatták le a bitcoin-Jézusként ismert Roger Vert.
-
Mindent megtudtunk az új Nokia 3210-ről
ma Részletes képek, specifikációk és euróban megadott ár is van a legendás modell újraélesztett verziójához.
-
Mebírságolták a Razert a Zephyr maszkok miatt
ph A cég elég olcsón megússza az ügyfelei félrevezetését, de az üdvözlendő, hogy az Egyesült Államok hatóságai nem siklottak el az ügy felett.
Új hozzászólás Aktív témák
-
Kapanyél
őstag
Nagyon jó cikk, köszönöm!
Hús vagyook, hús, hús, hús, hús, húús!
-
-=MrLF=-
senior tag
Jó cikk köszi, várom a folytatást is!
protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
Héjj! Olvasnám tovább!
Jó cikk!
[ Szerkesztve ]
„A kerékpározás első szabálya, hogy szenvedned kell, és senki más nem teheti meg helyetted. Semmilyen számítógép vagy edző által kitalált program nem tudja elérni, hogy kevésbé fájjon.”
-
akom
senior tag
Jó cikk köszi! Várom a folytatást.
Kedvelem az ilyen innovatív egyéniségeket.Tesla, SpaceX, SolarCity.. Sokat köszönhetünk neki, na meg remélhetőleg a bolygónk is.
-
alfa20
senior tag
gratula a cikkhez, olvastam volna még tovább
az utolsó (két)képnél mi a történet?
[ Szerkesztve ]
"Az agy olyan, mint az ejtőernyő: csak akkor működik, ha nyitott." (Thomas Dewar)
-
atike
nagyúr
Én is csalódott voltam, hogy "folytatjuk" a vége... Simán olvastam volna tovább. Jó kis cikk, nem semmi ember, nem semmi életút...
-
Vesa
veterán
Jó cikk, több ilyen kéne!
Bár valószínűleg sok apró, de fontos és nem publikus részlet így utólag már nem jön elő az ilyen sikeres emberek történetében, én azért talán kissé pesszimistán feltételezek mindig némi uram-bátyám kapcsolatot vagy egyéb olyan körülményt a háttérben, ami ezeket az embereket kiemeli az egyébként valóban nem sok, de nem is kevés, nagyot álmodni képes és ezért tenni is akaró/tudó szorgalmas emberek közül. Az mindenesetre itt is jól látszik, hogy a kitartás és az elszántság nagyon fontos tényező.
[ Szerkesztve ]
A tudomány a valóság költészete!
-
nagyúr
Ashlee Vance könyvét olvastam már Elon Musk-ról úgyhogy nekem sok újat nem mondott eddig a cikk de grat, szépen összeszedett, tartalmas írás.
Thanos was right.
-
Dudikoff
csendes tag
Javaslom az alábbi cikksorozatot azoknak, akik még többet olvasnának Elon Muskról és a projektjeiről:
http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html
-
gerii
addikt
Aki szeretne egy kicsit jobban belelátni, annak mindenképp kötelező olvasmány, nagyon jó könyv.
Lustáknak.[ Szerkesztve ]
-
dawid92
tag
Félek, hogy lemaradok a folytatásról. Nagyon jó, olvasnám tovább. Remélem, a Hsz-em alapján majd eszembe jut rákeresni a következő részre
-
PistiSan
addikt
Remek cikk volt, várom a folytatást.
-
tag
Ennek a cikknek, az első betűjétől, az utolsó betűjéig élveztem az olvasását!
Array Technologies Incorporated
-
veterán
A kedvenc CEO-m. Ugyan a bemutatókon egy épkézláb mondat nem hagyja el a száját, de az az odaadás, és lelkesedés amivel beszél a termékeiről az mindenért kárpótol.
Addig gyorsítottuk a világot míg mi magunk maradtunk le...
-
Döglött Róka
veterán
Nem kell feltetelezni, hiszen le van irva hogy volt ilyen El is olvastad a cikket?
Az elso oldal feleslegesen lanyregenyes.
[ Szerkesztve ]
Ikea Tafjord, Kínai indukciós töltő, Victorinox Traveler, 10 Tojás M (3 már hiányzik),Rádiós ébresztőóra piros kijelzővel, Varta akkutöltő
-
bencze
senior tag
Ügyes embernek tűnik. De miért kell usába menjen mindenki, hogy sikeres legyen? Pár szaros millió van minden országban...
-= QFR mx blue / HPE87 mx brown / QFR mx red / Poker 2 mx blue / Poker 3 mx clear / Leopold FC660M mx silent red=-
-
WildBoarTeam
aktív tag
válasz Döglött Róka #21 üzenetére
Mondjuk az első oldalról nekem is ez jutott eszembe, de már a második oldal végére ki is ment a fejemből Nelson Mandela, annyira magával vitt a sztori.
blabla
-
hemaka
nagyúr
Voltal mar kint? Ha meg nem, mindenkeppen probalj kijutni es megerted miert kell oda menni. Ott mas a mentalitas, a penz nem igazan erdekli oket, mert van boven.
En egy reszben ismeros csaladnal voltam es elmentunk bevasarolni. En, meg ugy szerintem az atlag ugy vasarol, hogy tudja nagyjabol miket akar venni es probalja nem a legszarabbat, de nem is a legdragabbat venni. Es annyit vesz, mennyi 1-3 napra elegendo. En igy is tettem, kerdezi Carla mit csinalok. Mondom neki, mit, bevasaroltam. Elkezdi, hogy miert csak ennyit vettem es mi lesz ha elfogy vagy ha szeretnek mast is enni.
Akkor eljovok a boltba megint vagy nem eszek olyat, eszek azt ami van.Azt az arcot es nem is tudom, talan ketsegbeesest amit akkor lattam az arcan nem tudom leiirni, azt latni kellett volna.
Es nem engedte, hogy annyit vasaroljak, vegyek meg barmit amit kicsit is szeretek, hatha kelleni fog, ha megromlik majd kidobjuk es veszunk megint vagy masikat.
Igy talan megerted miert lehet ott szinte mindent eladni vagy felfuttatni, ami kicsit is szimpatikus az ottaniaknak. -
nagyúr
Hogy egy Tesla-t vagy SpaceX-et megcsinálj, nem elég pár "szaros" millió. A SpaceX Falcon-1-es rakétájából az első kettőt az amerikai védelmi minisztérium pénzelte a DARPA irodáján keresztül. A Falcon-9 rakéta és a Dragon űrhajó fejlesztésének meglehetősen nagy részét a NASA fizette ki (több száz millió dollár ~7 év alatt).
Most vegyük Európát, itt a legígéretesebb (és csaknem az egyetlen komolyabb) űrjármű fejlesztés a brit Skylon űrrepülőgép. A hajtóműfejlesztésre a ESA 1+1 millió eurót adott 2009-ben és 2011-ben. 2015-ben a brit kormánytól kapott 50 millió fontot még a támogatásra. A BAe konzorcium pedig bevásárolta magát a cégbe, 20,6 millió fontért (20%-ot kapott részvényekbe cserébe). Ez még mindig csak a hajtóműfejlesztésről szól, a teljes űrrepülőgép fejlesztése még sehol, az alsó hangon is több száz millió, de inkább milliárd euró lenne.
Na most ehhez képest a SpaceX, RpK, OrbitalATK a nagyobb elért feladatokért (pl. sikeres hajtóműteszt, hővédő pajzs teszt, stb.) 20-40 millió dollárokat kapott.
Ez az alapvető különbség. Ott ha elég ügyesen pozicionálod magad, akkor kaphatsz pénzt, itt, Európában pedig még ha ügyes vagy, akkor is csak nagyságrendekkel kevesebbre számíthatsz. A világ elmaradottabb részeiben pedig még ennél is kevesebb pénzt lehet bevonni ilyen célokra...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
eWastePC
csendes tag
Én is most olvasom a könyvet és pont ma reggel olvastam a legjobb állítást Musk-ról ami a X.Com PayPal üggyel kapcsolatos vélemény. Idézem mert, azért rávilágít a szerintem legnagyobb erősségére:
"A történelem azt igazolta, hogy míg Musk céljai az adott pillanatban abszurdnak tűnnek, ha elegendő időt kap, rendíthetetlenségével el is érheti azokat!"
Bontott laptop alkatrészek--> http://sunda.ewaste.hu/kapcsolat/laptop-alkatreszek-eladasa/
-
cami][us
senior tag
Gyakorlatilag az íróasztala alatt aludt hónapokon keresztül, hogy időt spóroljon
Már érthetőek az indeed/glassdoor minősítések. Mindenki maradjon huszonéves.
-
caprine
aktív tag
Nelson Mandela-ról egy érdekes info. Hogy a kondiját megőrizze minden nap futott a börtönben 11km-t, HELYBEN!
Ha saját szívedben nem találsz békét, nem fogod azt megtalálni a világon sehol. (SCKG)
-
nagyúr
Szuper cikk, Köszönöm Szépen! Eddig kb. semmit sem tudtam Musk Úrról, de lehet, hogy az említett könyvet is megveszem, annyira megfogott. Várom a folytatást!
Minél Több Embert Ismerek, Annál Jobban Szeretem A Cicáimat!
-
Retekegér
HARDVERAPRÓD
A SpaceX Falcon-1-es rakétájából az első kettőt az amerikai védelmi minisztérium pénzelte a DARPA irodáján keresztül. A Falcon-9 rakéta és a Dragon űrhajó fejlesztésének meglehetősen nagy részét a NASA fizette ki (több száz millió dollár ~7 év alatt).
Csak a negyedik rakéta űrbe juttatása volt sikeres, addig még nem nagyon volt szó védelmi minisztériumi pénzelésről.
<< Heimdal >>
-
nagyúr
válasz Retekegér #31 üzenetére
The Privatization of Space Exploration: Business, Technology, Law and Policy könyvből:
DARPA awarded SpaceX an $8 million contract under its Falcon Small Launch Vehicle program to develop and demonstrate affordable space launch capability.
Vagyis 8 millió dollárt adtak a SpaceX-nek az első indításra (illetve szállt be a fejlesztésbe a DARPA, ugyanis amúgy azzal tisztában voltak, hogy egyből sikeres indításra kevés az esély).
While the development of Falcon 1 was privately funded, the first two Falcon 1 launches were purchased by the United States Department of Defense under a program that evaluates new US launch vehicles suitable for use by DARPA.
Magyarul a fejlesztést a SpaceX állta, de a két első rakétát (vagyis pontosabban a két első kudarcot) a DARPA fizette.
Jegyezzük meg, hogy függően attól, mikor nyilatkoztak, de 90 és 100 millió dolláros összegek repkedtek a Falcon 1 kifejlesztésével kapcsolatosan.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-=MrLF=-
senior tag
"Egy hónapos útja végén visszatért a Földre a SpaceX magáncég Dragon nevű utas nélküli teherszállító űrhajója" [link]
Úgy tapasztalom, hogy te eléggé képben vagy. Az mikorra várható hogy fékezőhajtóművek segítségével a földön landol, úgy emlékeszem ilyen tervek voltak korábban.protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
nagyúr
Erre majd a személyzet szállítására alkalmas Dragon V2 lesz képes.
Hogy mikor? Az első teljes értékű, de személyzet nélküli tesztrepülés SpX-DM1 jelöléssel jelenleg 2017 májusra van ütemezve, ebbe beletartozik, hogy bedokkol az ISS-re, majd leválik, és biztonságosan visszatér a Földre. Ha ez sikerül, akkor 2017 közepén-végén indulhat az első személyzettel ellátott Dragon V2 az űrállomásra.
Érdekesség, hogy a három embert szállító amerikai űrhajó három különböző módon ér földet:
SpaceX Dragon V2: Elsődleges szárazföld, működő hajtóművekkel való puha leszállás leszállólábakra (de képes vízre is leszállni, illetve a fékezőhajtóművek nélkül pusztán ejtőernyővel visszatérni)
Boeing CST-100: Ejtőernyőn ereszkedik le a szárazföldre, a földet érést felfújható légzsákok tompítják.
NASA / (Lockheed-Airbus) Orion: Marad a klasszikus Mercury/Gemini/Apollo vonal, vagyis tengerre száll le, ejtőernyővel fékezve.[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Röviden: Több a kockázat, nehezebb a változókkal számolni és drágább a kifejlesztése. Valódi előnye csak akkor van, ha a felszálláskor valahogy a légkör oxigénjét használod fel, vagyis az oxidálószert a légkörből nyered (így kisebb az indulási tömeg, ez pedig egy spirál - a nagyobb tömeg több üzemanyagot is követel...). A másik előnye, mely szerint újrafelhasználható pont most kezdik el megcáfolni - a Dragon kapszula is újrafelhasználhatóra készül, és sokkal, de sokkal olcsóbb, mint űrrepülőgép-szerűen megoldani.
Bővebben:
Lent már említettem a Skylon űrrepülőgépet, per pillanat ez a leginnovatívabb, élő és legalább valamennyire folyamatban lévő fejlesztés. Egy nekifutással jutna a világűrbe, nem dob el semmiféle üzemanyagtartályt, nincs gyorsító fokozat, "csak" két igen hatékony kombinált rakétahajtómű-torlósugárhajtóműve. Amit viszont ki kell fejleszteni (óvatos becslések szerint is 300-500 millió font nagyságrendileg), utána jöhet magának az űrrepülőgépnek a kifejlesztése, megspékelve a hővédő pajzs és az irányítórendszer kifejlesztésével. Ez függően attól, hogy ki végzi a becslést, 500 millió fonttól 5 milliárd fontig terjed. Ennyit meg senki sem akar rászánni.
A Skylon fantáziarajzaViszonyítás képen a "hagyományos" rakéta elvet használó Ariane-6 kifejlesztésére az ESA per pillanat 2,3 milliárd eurót szán, és ezt a gyártó cégek keveslik.
A kettő között ég és föld a különbség, az Ariane-6 esetében az első fokozat hajtóműveit lehetne majd talán visszaszerezni, de így is 90 millió euró lenne egy indítás költsége, és ebben nincs benne a kifejlesztés költsége. A Skylon kevesebb terhet vihet fel, és ha kereskedelmi alapon kellene működőképesnek lennie, akkor hozzávetőleg 41,5 millió euró lenne egy indítás, de jobb lenne 70 millió euróért kínálni, hogy biztosan visszajöjjön a kifejlesztésének a költsége. Ami annyit tesz, hogy ha az ESA a kevésbé rizikós Ariane-6 helyett a Skylon-ba forgatná azt a 2,3 milliárdot, akkor az is lehet, hogy a Skylon indítási költsége 10-15 millió eurós szintre süllyedne, amivel még a SpaceX-nek is alávághatna. Csakhogy ebben rengeteg a "ha". Ha a SABRE hajtómű beváltja az igényeket, ha ne lép fel a fejlesztés folyamatában előre nem látott nehézség, ha a gép üzemeltetése és karbantartása terén tudja hozni az előre kalkuláltakat és így tovább.
Ebből már lehet látni, hogy miért égető fontosságú az állami (vagy adott esetben: EU-s) támogatás, avagy miért probléma annak hiánya.
Szóval ne legyünk ennyire nagyravágyóak, nézzük meg, hogy a SpaceX Dragon V2 és a Boeing CST-100 ellenfele hogy maradt alul. Mert ugyanis egy Sierra Nevada (ex SpaceDev) nevű cég több, mint egy évtizede próbál egy kis méretű űrrepülőgéppel pályázni valami állami pénzre. Ez a Dream Chaser. Alapvetően csak annyi a különbség a Dragon V2 függőlegesen száll le, a Dream Chaser meg repülőgépként, de amúgy mindkettő egy "hagyományos" rakéta orrán indulna a világűrbe (hogy milyen rakéta orrán, az már jó párszor változott, de egyébként például az ESA-nak is felajánlották). A történet röviden végül annyi, hogy a NASA komolyabb pénzt nem akart adni a Dream Chaser-re, mert nem lát benne semmi potenciális előnyt azt leszámítva, hogy irányíthatóan tér vissza (repülőgépként) és nem ballisztikus pályán (mint az űrkapszulák). A Sierra Nevada megtámadta a NASA döntését, amikor nem választották ki a kereskedelmi emberes űrhajó tenderen (ugye a SpaceX Dragon V2 és a Boeing CST-100 nyert), és bár pár hónapra megakasztotta a programot, de végül elutasították. Talán kegyelemből kapott most 6 teherűrhajóra vonatkozó megbízást a CRS-2-ben, de emberes űrrepülésre továbbra se kap pénzt, azt kénytelen a Sierra Nevada maga pénzelni, de erre nem talált jelenleg komolyabb befektetőt...
A Dream Chaser ember vezette változatának légköri tesztrepülésre szolgáló példányaEgyszerűen nincs, aki befektetésre érdemesnek találja, mert a Sierra Nevada nem rendelkezik saját rakétával, ha meg venni akar valakitől, akkor piaci áron talál csak. Innen kezdve nincs semmi előnye az egész programnak, még akkor sem, ha holnap már indulhatna a pilóta vezette Dream Chaser...
Ezért bíznak már mindenben, akár abban is, hogy az ESA jobb híján úgy dönt, hogy megveszi a Dream Chaser 4 EU (DC4EU) tervet, és majd az Ariane 6 orrán indítja világűrbe (amire mondjuk nincs túl sok esély).
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
válasz Retekegér #37 üzenetére
Csakhogy a SpaceX-nek ekkor még nem volt megrendelője, propagálták a Falcon 1-est, ám úgy, hogy egy rakétát sem tudtak még bemutatni. Érthető okból nem szívesen adnak pénzt arra, hogy egy kipróbálatlan rakétával küldje valaki fel a műholdjukat. Emiatt az első indítások egy új rakétánál legtöbbször súlymakettekkel (boiler plate, dummy satellite) történnek. A DARPA és az USAF pedig azért, hogy támogassák a SpaceX-et, megvették a piaci ár felett a két első indítást.
Magyarul demonstráció volt a szerződés tárgya, és ugyan ez volt a második indítással is a helyzet.
Megj.:
A TacSat-1 és az egész TacSat program célja az volt, hogy egy éven belül a kereskedelmi piacról (off-the-shelf, fiókból kivehető) megoldásokkal egy olcsó és olcsón feljuttatható műholdat tegyenek le az asztalra. Az egész program célja az volt, hogy az általános, viszonylag nagy méretű és drágán feljuttatott műholdak helyett át-e lehet helyezni a hangsúlyt az olcsó, kis méretű műhold-rajokra a feladatokat, amelyek pótlása is könnyebb, olcsóbb és gyorsabb.Ez alapvetően arról szól, hogy ha valaki megtámadja az amerikai katonai műholdakat, akkor gyorsan és olcsón lehessen őket pótolni, és hogy ez mennyire kivitelezhető.
Érdekesség, hogy a SpaceX ekkor egy 100 millió dolláros USAF szerződést is megnyert.
Miután a SpaceX már fel tudott mutatni megrendeléseket, könnyeben tudta eladni a Falcon 1-est (és később a nagyobb Falcon rakétákat) a civil piacon is, tehát a DARPA nélkül nagyon nehéz helyzetben lett volna induláskor.
Ismét megjegyzés:
A SpaceX nehéz helyzetekben vállalt szerződésekkel is játszik, amikor csak tud. A kanadai űrügynöksége CASSIOPE műhold esetén 2005-ben úgy állapodtak meg, hogy 10 millió dollárnál nem lesz drágább az 2008-ra tervezett az indítás, Falcon 1 rakétával. Azonban a kanadaiak azért mentek ebbe bele, mert nem volt több pénz a CASSIOPE elindítására. A szerződésben viszont nem volt kötbér. A Falcon 1 program először mellékvágányra került (Falcon 1e program), majd törölve lett. A kanadai műhold készen állt a raktárban, de a SpaceX várakoztatta azt. 5 évvel az eredetileg vállalt indítási határidő után teljesítették a szerződést, mégpedig az első Falcon 9 v1.1 indításnál, amelyet kereskedelmi piacon nem tudtak volna értékesíteni pénzért, hiszen a módosított rakéta megbízhatósága kisebb volt. De mivel úgy is volt egy kötelezettségük, ezért végül letudták azt egy füst alatt az első v1.1 indítással...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
big-J
őstag
A mostani kapitalista és befektetői rendszer a lassú, de biztos hozamokat preferálja.
Ezért hiába volt eddig is rengeteg embernek ezek vagy még jobb ötlete, nem tudtak mögé tőkét szerezni.
Elon csak egy ilyen ember, de a paypal után abban a szerencsés pozícióban volt, hogy a kezdőrész nagy szeletét egyedül tudta állni, ezzel a bátorságával meg néhány befektetőt meggyőzött.
A nagy, merész ötletek egy dolog, a pénz egy másik, csak manapság a kettő -amúgy érthető okokból- ritkán találkozik.
Amit csinált az öreg, az meg nagyon is kellett, az autóipart jól segberugdossa, kb 10 évvel előbb fog a nagyrésze csak a cégei miatt elektromosra áttérni. -
Retekegér
HARDVERAPRÓD
Nagyjából képben vagyok a háttérrel, inkább arra szerettem volna kilyukadni, hogy pénzügyileg a Védelmi Minisztérium megrendelése kevés lett volna a projekt kivitelezéséhez, Musk belepumpált magánvagyona és kockázatitőke-befektetők nélkül. Persze voltak csődközelben is 2008-ban, ahol kellett némi blöff, aztán pedig egy nagy adag szerencse, hogy a következő indítás sikeres legyen, de ez már történelem.
<< Heimdal >>
-
Yany
addikt
+1
Építs kötélhidat - https://u3d.as/3078
-
nagyúr
válasz Retekegér #41 üzenetére
Nagyjából képben vagyok a háttérrel, inkább arra szerettem volna kilyukadni, hogy pénzügyileg a Védelmi Minisztérium megrendelése kevés lett volna a projekt kivitelezéséhez, Musk belepumpált magánvagyona és kockázatitőke-befektetők nélkül
Ebben pedig teljesen igazad is vagyon.
Csakhogy a DARPA megrendelése nélkül vért izzadtak volna, hogy valahogy vásárlókra találjanak a kipróbálatlan Falcon családra.
De érdemes megnézni, hogy mennyi pénzt pumpált a NASA a SpaceX-be, hogy a Falcon-9 és a Dragon elkészüljön. A NASA pénze nélkül most nem lenne SpaceX.
Én azért szeretem hangoztatni, hogy a DARPA / USAF és a NASA mennyi pénzt és támogatást feccölt a SpaceX-be, mert mindenhol kihangsúlyozzák, hogy hát Musk megmutatta, hogy mehet kereskedelmi alapon is az űripar.
Én meg erre azt mondom, hogy egy nagy lótúrót, illetve azt, hogy mehet, csak éppen állami támogatás nélkül a SpaceX nem ott lenne, ahol most van. Elég megnézni, hogy a Virgin Galactic már 400+ millió dollárt áldozott a WhiteKnightTwo / SpaceShipTwo párosra, és még mindig nem érték el a világűrt, nemhogy utasokat vigyenek fel. Márpedig ha Musk-nak a NASA pénze nélkül kellett volna kifejlesztenie a Falcon 9-est, akkor a veséjét is el kellett volna adnia... Nem véletlenül lépet bele a védelmi minisztérium és az ULA kapcsolatába úgy gyomorszáj tájékán... Tudja jól, hogy lehet pénzt kisajtolni a kormányzatból...
Ezzel együtt is nem lehet elvitatni, hogy mindig minden konkurensénél olcsóbb és jobb megoldásokat tesz le az asztalra. "Mókás", hogy az OrbitalATK több pénzt kap a Cygnus-ért, mint a SpaceX a Dragon-ért, amikor ISS ellátmányról van szó, és a Dragon hasznos terhet hoz vissza, míg a Cygnus elég a légkörben (egyébként ez nem akkora baj, mert valahogy meg kell szabadulni a sok szeméttől az ISS-en). Vagy hogy a Boeing CST-100-asa rosszabb képességekkel rendelkezik, nehezebb és ahogy most kinéz, később is készül el, mint a Dragon V2, miközben drágább...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-=MrLF=-
senior tag
-
mepet
addikt
Mivel senki sem tudott válaszolni a kérdésedre, én megfejtettem a választ a google képkereső segítségével:
Why Elon Musk isn't in Fortune's PayPal Mafia picture -
Ceftriaxone
aktív tag
Bár abszolút off topic, de le szeretném szögezni:
Az eredeti Apartheid rendszer Dél-Afrikának minden szempontból jobb volt, mint a mostani fordított Apartheid.A "demokrácia" bevezetése óta több mint 10 évvel csökkent a várható élettartam, és többen haltak meg bűnözésben mint a szír polgárháborúban-évi 30-35 000 embert gyilkolnak meg Dél-Afrikában ! Ráadásul a bűnözők hihetetlenül brutálisak, egész családok megölése a nők megerőszakolása után, csonkítás elevenen, megégetés, élve megfőzött fehér kisgyerek...
A rendszerváltás körül a két rivális fekete párt hívei közt kitört bandaháborúkban kb 40-szer annyian haltak meg , mint ahány az Apartheid elleni fegyveres harcokban, vagy tüntetések leverése során...
Mandela jogosan volt börtönben. Egy kisebb hadseregnek elegendő fegyver és robbanóanyag volt a birtokán, amikor letartoztatták.
Mandela második felesége , Winnie Mandela egy szadista beteg tömegggyilkos. Személyesen felelős két fekete gyerek halálra kínzáásért -az egyik 9 éves volt, amikor a "fehéreknek kémkedéssel" vádolták, és elkapták, majd a Mandela -házban halálra kínozták. Winnie Mandela szintén támogatta a kollaboránsnak tekintett feketék elevenen megégetését. Ezt úgy kivitelezték, hogy benzinnel töltött autóabroncsot raktak az áldozatra, amit meggyújtottak. Ha nő volt, akkor széttört üveget dugtak a hüvelyébe is, még megégetés előtt, hogy többet szenvedjen.
Az apartheid óta ezek a beteg állatok a kormány.
A rendszerváltás utáni második elnök Tabo Mbeki személyesen küzdött-az AIDS elleni küzdelem ELLEN !!!
Gyakorlatilag minden programot leállított, mivel szerinte a HIV nem is létezik, az csak a gonosz fehérek trükkje. Ma Dél-Afrika lakosságának kb 20-25 % HIV pozitív.Ezen nem sokat segít a gyógyulás érdekében végzett rítusok: gyermekkorú szűzlányok megerőszakolása, vagy az emberáldozat . (az úgynevezett "muti " praktikák.)
A jelenlegi elnök , Jacob Zuma is egy nagy kan, nem éri be számos feleségével, akiktől amúgy 20 gyermeke született, hanem pár éve megerőszakolt (!) egy HIV-pozitív nőt (!!!), és a riportereknek annyival intézte el, hogy lehet hogy HIV pozitív, de utána fürdött....
Ja , a fehérek és ázsiaik ellen faji korlátozások vannak. ..szép új világ. Ha fehéreket tiltasz ki az ugye nem diszkrimináció...
Becslések szerint 1 millió jól képzett fehér és ázsiai vándorolt ki, ami erősen visszafogta a gazdaságot- emiatt 10 millióval több a munkanélküli fekete, akik nyomorognak, isznak, erőszakolnak és bűnöznek.
Persze a valóság fáj, sokal jobb tündérmeséket mondani a nemes lelkű Mandeláról (aki amúgy elnöknek nem volt totál rossz, de tehetséges sem...pontosabban egy viszonylag jóindulatú, de kártékony örökségű politikus volt, rettenetes emberekkel körülvéve)
Az apartheid jobb volt!!!!!
[ Szerkesztve ]
"Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)
-
Glenda
addikt
válasz Ceftriaxone #51 üzenetére
Ha már tudod, hogy offtopic, akkor minek kellett beírni? Az aberrált gondolataid vidd máshova. Normális embernek felfordul a gyomra az ilyentől.
from r in rings where r.Owner == "Sauron" select r
-
Ceftriaxone
aktív tag
Ha nem tünt volna fel, a cikk / poszt első oldalain a korabeli Dél- Afrika sommás bemutatása is jelen van. Továbbá Mandela mint pozitív hős. Pedig Musk sem véletlen, hogy nem ott él...
Ha zavar az ottani valóság, azt megértem, mert engem is rohadtul zavar. Pontosan ezért:
1) írtam meg, hogy ne tekintsük hősnek Mandela -t,
2) hagyjuk már az idióta "politikailag korrekt" dumát, hogy minden kultúra azonos értékű, és minden rossz a világon a gonosz fehér ember miatt van.Azaz a cikkre reagáltam, valós tények közlésével. Te pedig személyeskedést folytatsz, mert nem bírod a valóságot. Azt a valóságot, ami ugrásra készen áll, hogy elpusztítsa a Te világodat is, mert a nyugati civilizáció elöregedett és az évezredes vívmányok rendkívül törékenyek.
Ha nem bírod a valóságot, válts bolygót vagy dimenziót, de engem igenis zavar, hogy Nelson Mandelát, egy fegyveres terrorvezért, akinek a volt felesége egy pszichopata gyilkos, pozitív hősnek lehet beállítani.
[ Szerkesztve ]
"Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)
-
nagyúr
válasz Ceftriaxone #53 üzenetére
Hogy egészen korrektek legyünk, a cikk nem emeli az egekbe Mandela-t, csak megemlíti, mint a Dél-Afrika legismertebb alakját, és nem mellesleg egy olyan embert, aki megdöntötte az Apartheid-et.
Az viszont már szubjektív politikai nézet, hogy vajon a Dél-Afrikaiaknak az volt-e jobb, amikor élt a szegregáció, illetve fekete elnyomás volt, avagy a mostani jobb helyzet.
Ha téged zavar, hogy a "fegyveres terrorvezér" nem negatív jelzőkkel van illetve, miközben semmi negatívumot nem írsz az apartheid rendszerről, az erősen önellentmondás. Mert az Apartheid rendszerről is lehet írni szép hosszan, és minden pozitív jelző nélkül. Szóval pro és kontra, tényszerűen tessék csak nézni a dolgokat, már ha a saját bevallásod szerint ekkora igazságérzet szorult beléd...
Ezzel együtt a cikk nem az apartheid-ről és nem a jelenlegi Dél-Afrikai viszonyokról szól, és kb. nulla köze van az eddigi témához. Glenda ezt hozta fel érvként, szerintem teljesen jogosan...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Glenda
addikt
válasz Ceftriaxone #53 üzenetére
Túl sok volt a világhelyzete. Én ebből kiszállok, mert én is tiltva leszek.
from r in rings where r.Owner == "Sauron" select r
-
Ceftriaxone
aktív tag
Elnézést tőled is! Túl sok az ottani ismeret/ ismerős...számomra a dél - afrikai "demokrácia" a mainstream sajtó által tudatosan elhazudott csőd, az erőszak és a borzalom egyik szinonimája.
Ha a moderátor erre jár, kérem törölje a túl politikai jellegű hozzaszólásaimat, az azokra adott reakciókkal együtt.
"Vassal formálják a vasat, az egyik ember formálja a másikat" (Példabeszédek könyve)
-
MongolZ
addikt
Jó cikk, jó cikk...
De továbbra sem győzött meg arról, hogy csak egy igen erős családi háttérrel rendelkező jó helyen jó ember ez az Elon Musk. Én konkrétan semmilyen zsenialitást nem látok.
90-es években 28e USD apai segítség óriási összeg volt, amit ráadásul hamar feléltek. Végül - nem tudok rá mit mondani - abszolút túlárazva sikerült befektetőt találni.
Az ilyen hazugságok, hogy az anyja minden nap 4-től 11-ig dolgozott... Ugyan már...A Tesla az új évezred Apple-je.
[ Szerkesztve ]
-
titán
Musk 5 évvel előrepörgette az elektronikus bankolást, 5-10-zel a napelemtechnológiát, 10-15 évvel az elektromos autózást, 20-szal a vasúti szállítást, 25-tel az űrhajózást (ha tényleg tartani tudják az ebben az évtizedben a Marsra indított űrhajókat, és az azt követő tervezett kolonizálást, akkor 50-nel), és egy-két éven belül kiderül, mit hoznak ki az új akkumulátor-gyártósorukból. Igen, én is visszakézből bármikor utánacsináltam volna, csak pont nem volt kedvem.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
MongolZ
addikt
"Musk 5 évvel előrepörgette az elektronikus bankolást, 5-10-zel a napelemtechnológiát, 10-15 évvel az elektromos autózást, 20-szal a vasúti szállítást"
Ennél nagyobb baromságot még életemben nem hallottam. Először is: honnan jönnek ezek a számok?
Az űrhajózáshoz nem szólok hozzá, egyrészt, mert különösebben nem érdekel, másrészt meg agyontámogatott.
Mit pörgetett elő a napelem-technológián? Az elektromos autózáson? A vasúti szállításon?
Mert legyártott egy elektromos autót, amit megfűszerezett az Apple marketingjével, és egyből veszik, mint a cukrot? Mert készített olyan akkumulátorokat, amelyek évek óta léteznek (ráadásul nem nevetséges a kapacitásuk)? A vasútat nem is értem. A minapi tesztre gondolsz? Amiket évtizedekkel ezelőtt már többen végrehajtottak?Ha valami felpörgette a napelem-technológiát, az a támogatott visszatáplálás Németországban...
Elektronikus bankolást ő pörgette föl? Hiszen döntési pozícióban sem volt, már rég nem ő vezette a céget...
Elon Musk egy jó üzletember, és ennyi, semmi más. Egy újabb Steve Jobs, aki igazából semmihez nem ért, de jó üzleti érzéke van. Ennyi.
Én sokkal többre tartok ezeknél akár egy Bill Gatest. De van még bőven feljebb.
(#59) Narxis: Pl?
[ Szerkesztve ]
-
titán
Mert legyártott egy elektromos autót, amit megfűszerezett az Apple marketingjével, és egyből veszik, mint a cukrot?
Ha nem lenne Tesla, lóf..z lenne, nem elektromos autózás. Az mostani autógyártóktól nem kaptál volna semmit még évtizedekig. Kénytelenek menni a Tesla után, ha nem akarnak még a mostaninál is nagyobb pofáraesést. Ennyi. De még így, hogy hajtja őket a piac, és szabadon használhatják a Tesla összes fejlesztését, le vannak maradva évekkel.Elektronikus bankolást ő pörgette föl? Hiszen döntési pozícióban sem volt, már rég nem ő vezette a céget...
Igen, de ő találta ki és fejleszette fel az X.com-ot. Az eredeti Paypal egy lószar lett volna (PalmOS-en egy fizetési lehetőség), a mai Paypal egy-az egyben az eredeti X.com folytatása, függetlenül attól, hogy a végére megpuccsolták.Mit pörgetett elő a napelem-technológián?
Nagy mértékben megnövelte a felhasználást, és forrásokat biztosított a fejlesztéshez. Az elmúlt pár évben kb. megduplázódott a napelemek hatásfoka (pedig évtizedek óta sehova sem fejlődött).A vasútat nem is értem. A minapi tesztre gondolsz? Amiket évtizedekkel ezelőtt már többen végrehajtottak?
Nem az egy szem teszten. A Hyperloopra egy csomó cég feljeszt techológiát per pillanat, nem csak az az egy, amit láttál tegnap. Te tudod, hogy miben különbözik a Hyperloop a korábbi maglev és vactrain elgondolásoktól a házasításokon kívül? Mert nekem úgy tűnik, hogy nem. (eleve nem is maglev alapú a dolog, ahogy sokan elképzelik, pont ezért valósítható meg olcsón)Egy újabb Steve Jobs, aki igazából semmihez nem ért, de jó üzleti érzéke van. Ennyi. Akkor tényleg olvasd el a könyvet, ennél nagyobb hülyeséget nem is mondhattál volna. SJ lóf..zt nem értett ahhoz, amit gyártott szemben Muskkal.
És azt tudod, hogy a Tesla összes szabadalma szabadon, ingyenesen bárki által felhasználható? Dettó Hyperloop?
Én sokkal többre tartok ezeknél akár egy Bill Gatest. De van még bőven feljebb. BG tényleg sokat tesz az egészségügyért.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
Reszben egyebkent pont azert 'porgette meg', amiert Steve Jobs a mobiltelefoniat. Nem konkretan o fejleszti ki az elektromos hajtast, stb., de lat mogotte fantaziat, csinal neki hajpot, tesz bele penzt, fizeti a mernokoket. Jobs sem kodolt kapacitiv erintokepernyore vezerlest, de moge tudott rakni eleg lenduletet ahhoz, hogy legyen ra elegendo vasarlokozonseg, stb.
> aki igazából semmihez nem ért
Ez igazi idiota megjegyzes, mar ne is haragudj. Nem csak a mernoki tudas 'valami', bizonyos szempontbol joval egyszerubb jo mernoknek lenni, mint jo uzletembernek.
[ Szerkesztve ]
while (!sleep) sheep++;
-
nagyúr
@Schawo: Az űrhajózásban jelenleg nem pörgetett előre semmit. Még. Nem a SpaceX az első kereskedelmi alapú űrrakéta-fejlesztéssel foglalkozó cég (a kulcsszó OTRAG, de az Orbital is előbb lépett másfél évtizeddel a piacra). Alapvetően amit megcsinált eddig abból a folyékony hajtóanyagú első fokozata az, ami valóban szép dolog (az SRB-k ugyanezt csinálták, csak ugye azok szilárd hajtóanyagúak), de a Blue Origin csinálta meg először azt - igaz nem orbitális pályára állás szintjén, de közel ahhoz.
Alapvetően érdekes kérdés, hogy hol lenne most az űrkutatás, ha pár dolog nem siklik félre. Lásd anno az X-15 elvén juttatott volna a NACA és az USAF embert a világűrbe, ha nem jön a szovjet rakétasiker, és nem jön a döntés, hogy Von Braun rakétatechnológiájára építve haladnak tovább inkább.
Vajon életképesebb lett volna a SpaceShuttle, ha nem kényszerítik rá az USAF/NRO igénylistáját.
Vajon az oroszok jól tették-e, hogy a Buran-féle megoldással saját űrrepülőgépet építenek, és nem-e lett volna jobb ha a BOR űrrepülőgép-elképzelések alapján mennek tovább (amit terv szinten a MAKS űrrepülőgép hozott volna el.De eltértem a témától. A lényeg az, hogy SpaceX egyedül abban rendkívüli, hogy nagyon agresszív üzletpolitikával és nagyon agresszív árazással dolgozik. Utóbbiba már legalább kétszer majdnem belebukott.
Nem vitatom el a SpaceX érdemeit, mert vannak, de especiel azért nem mondanám, hogy évtizedekkel repítette előre az űrkutatást. Ha valóban megcsinálja a Mars-business-t, akkor persze tény, hogy nem kis dolgot visz véghez.
@MongolZ: Nem lehet rám fogni, hogy Elon Musk rajongótáborának élharcosa lennék. De ezzel együtt is zöldségeket beszélsz. A Virgin Galactic valami Sir Richard Branson nevű "lúzerrel" az élen több, mint 400 millió dollár elégetése, és több, mint egy évtized után még mindig nem tud a kereskedelmi űrugrásban elindulni. Márpedig a becslések szerint a SpaceX kb. háromszor ennyi pénzből letette az asztalra a Falcon 9 FT hordozórakétát és jövőre le fogja tenni a Dragon V2 űrhajót, ami 7 embert vihet orbitális pályára.
Szóval csak pénz nem elég ide. Az nem vitás, hogy Musk zseniális üzletember, és iszonyatosan állhatatos. Van ezer vonása, ami nekem nem tetszik, de momentán az elért eredményeit nem lehet megkérdőjelezni.
Ha valóban "támadni" akarod, akkor támadd azzal, hogy miközben a Tesla még nem igazán volt nyereséges, 2013-ban a világ legjobban fizetett CEO-ja volt a cég élén (~78 millió dollárt rakott zsebre az évben). Mikor ez kipattant, kijelentette, hogy 2014-ben ingyen dolgozik. Meg hogy tavaly csak 37 583 dollár volt a fizetése. A Tesla élén. De hogy például a SpaceX CEO-jaként mennyit rak(ott) zsebre, az nem nyilvános, mert a SpaceX nem lett a tőzsdére kirakva, így a pénzügyei nem nyilvánosak.
Szóval ha támadni akarod, akkor mondjuk ilyenekkel hozakodj elő. Mert ez legalább igaz...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
MongolZ
addikt
"Ha nem lenne Tesla, lóf..z lenne, nem elektromos autózás. Az mostani autógyártóktól nem kaptál volna semmit még évtizedekig."
Hja, csak évtizedekig taposta ki más az ösvényt, végülis tényleg nem lenne semmi...
Egyébként sem vagyok a tisztán elektromos autók híve, a benzin-elektromos hibrideket sokkal környezetkímélőbbnek tartom és nem csak az életciklus-elemzések miatt, beleértve a gyártást. Persze más a helyzet pl. Norvégiában, ahol kb. ingyen van az áram..."Nagy mértékben megnövelte a felhasználást, és forrásokat biztosított a fejlesztéshez. Az elmúlt pár évben kb. megduplázódott a napelemek hatásfoka (pedig évtizedek óta sehova sem fejlődött)."
Ugye ezt nem gondoltad komolyan? Az utóbbi 40 évben kb. ugyanolyan meredeken emelkedik a napelemek hatásfoka. Megduplázódott a hatásfok? 15-20 éve kb. 0,5% / év a növekedési ütem.
"Nem az egy szem teszten. A Hyperloopra egy csomó cég feljeszt techológiát per pillanat, nem csak az az egy, amit láttál tegnap. Te tudod, hogy miben különbözik a Hyperloop a korábbi maglev és vactrain elgondolásoktól a házasításokon kívül? Mert nekem úgy tűnik, hogy nem. (eleve nem is maglev alapú a dolog, ahogy sokan elképzelik, pont ezért valósítható meg olcsón)"
Egyelőre semmit nem láttunk, amit "akárki" nem tudott volna megcsinálni akár 50 évvel ezelőtt. Nagyon durván kíváncsi vagyok, hogy egyáltalán mi lesz a vákuumcsővel. Eddig senki sem tudta a gyakorlatban ekkora méretben használhatóan elkészíteni úgy, hogy még meg is érje. Más, hasonló technológiák is sorra elbuktak.
"Igen, de ő találta ki és fejleszette fel az X.com-ot. Az eredeti Paypal egy lószar lett volna (PalmOS-en egy fizetési lehetőség), a mai Paypal egy-az egyben az eredeti X.com folytatása, függetlenül attól, hogy a végére megpuccsolták."
Ő, meg a társai. A többi meg... De tudom, a győztesek írják a történelmet. Az X.com is hozzátartoik a sztorihoz...
"És azt tudod, hogy a Tesla összes szabadalma szabadon, ingyenesen bárki által felhasználható? Dettó Hyperloop?"
És? Most tényleg azt hiszed, hogy az iparban különösebben akárkit is érdekelnek a szabadalmak? Nézz már rá akár Kínára, nem csak a médiában látható Qualcomm-nVidia-Apple létezik a világon...
(#64) Cifu: "Ha valóban "támadni" akarod, akkor támadd azzal, hogy miközben a Tesla még nem igazán volt nyereséges, 2013-ban a világ legjobban fizetett CEO-ja volt a cég élén (~78 millió dollárt rakott zsebre az évben). Mikor ez kipattant, kijelentette, hogy 2014-ben ingyen dolgozik. Meg hogy tavaly csak 37 583 dollár volt a fizetése. A Tesla élén."
Én a hype-ot támadom. Azt hiszem, hogy néhányan bevállalnánk, hogy 78 MUSD fizetés után pár évig ne kapjunk fizetést... Ez is a marketing része. Azért kapott céges autót, ugye? A cége fizette az utazásait, albérletét, ha vitt étkezésről számlát, azt kifizette neki, ugye? Ez az egész csak egy látszat...
"A Virgin Galactic valami Sir Richard Branson nevű "lúzerrel" az élen több, mint 400 millió dollár elégetése, és több, mint egy évtized után még mindig nem tud a kereskedelmi űrugrásban elindulni. Márpedig a becslések szerint a SpaceX kb. háromszor ennyi pénzből letette az asztalra a Falcon 9 FT hordozórakétát és jövőre le fogja tenni a Dragon V2 űrhajót, ami 7 embert vihet orbitális pályára."
Na, szóval 3x annyi pénzből, mint a konkurencia, sikerült valamit alkotnia... és ugyanazt kellett volna elérniük. Értem... Egyáltalán nem védem a Virgint, ezeknek a nagy része pénzszivattyú. De azért nem lehet összehasonlítani a két dolgot. Mintha azt mondanád, hogy neked van 1MFt-od, nekem 3. Mindketten autót veszünk... Össze érdemes hasonlítani a végeredményt?
[ Szerkesztve ]
-
bencze
senior tag
Szerintem nem baj ha valaki irigy, én is az vagyok, erről nem tehetek. De más sikerességét emiatt megkérdőjelezni, az már lelki szegénység.
Hajrá csináljatok valami jobbat, nagyobbat. A lehetőség megvan valahogy mégsem használja ki senki itthon ilyen mértékben. Tudom tudom, Soros meg a földönkívüliek a hibásak...-= QFR mx blue / HPE87 mx brown / QFR mx red / Poker 2 mx blue / Poker 3 mx clear / Leopold FC660M mx silent red=-
-
titán
Oké, napelemmel kapcsolatban valóban felültem a bullshitnek, különböző pontokon mért hatékonyság zavart össze.
Taposták az ösvényt, de komolyan sehova nem vitték a technológiát. Fejlesztgették és fiókprojektek sorával haladtak sehová.
Főként a relatív nagy nyomással és a mágneses lebegtetés elhagyásával különbözik a korábbi vactrain ötletektől, és pont ezért tűnik megvalósíthatónak.
Ő meg társai, persze, egyedül csak a budin alkot az ember.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
@MongolZ: Én a hype-ot támadom. Azt hiszem, hogy néhányan bevállalnánk, hogy 78 MUSD fizetés után pár évig ne kapjunk fizetést... Ez is a marketing része. Azért kapott céges autót, ugye? A cége fizette az utazásait, albérletét, ha vitt étkezésről számlát, azt kifizette neki, ugye? Ez az egész csak egy látszat...
Örülök, hogy észrevetted, hogy pont arra mutattam rá, hogy ez a része az, ami támadható valóban a Musk jelenségnek. Hogy miért kellett elismételni, nem tudom, hogy figyelmetlenség vagy valami más-e az oka...
Na, szóval 3x annyi pénzből, mint a konkurencia, sikerült valamit alkotnia... és ugyanazt kellett volna elérniük.
Tévedés, az űrugráshoz, ami jelenleg a Virgin Galactic célja, a hangsebesség ~3.3-3.5x-osát, az orbitális pályához, amit a SpaceX robot-űrhajóval (Dragon) már elért, és jövőre emberes űrhajóval (Dragon V2) tervez, a hangsebesség ~27x kell elérni.
Szóval ég és föld a kettő között a különbség, és pont arról szól, hogy a Virgin Galactic-ot is egy dörzsölt üzletember irányítja. Mégsem tudta még a sokkal könnyebben elérhető célt teljesíteni, és a cirka harmad annyi pénz ehhez a célhoz bizony nem kevés....
@Schawo: Baromi olcsóra levinni a szállítást egy hatalmas eredmény mindenkinek. Sokkal nagyobb eredmény, mint amit korábban másik elértek. Majdnem belebukott, igen. Megoldotta? Igen.
A SpaceX Falcon 9-ese ár/teljesítmény arányban alatta van az orosz Szojuz és Proton űrhajóknak, még piaci áron is. Jelenleg tehát a Falcon 9 csak a nyugati hordozórakétákkal (Atlas 5, Ariane 5, Delta IV, stb.) összehasonlítva baromi olcsó. Ez viszont eddig a pontig egyszerű üzletpolitikai döntés, mivel nem volt éles verseny, így senki sem volt érdekelt az alacsony indítási árakba. Ide piszkított bele a SpaceX, agresszív és kockázatos árpolitikával.
Tehát eddig a SpaceX semmi olyasmit nem csinált, amivel alapjaiban évekkel vitte előre az űrrakéta-fejlesztést. Ha elkezdik a Falcon 9 és Falcon Heavy első fokozatokat újra felhasználni, akkor már valóban beszélhetünk drasztikus árcsökkentésről, mert a jelenlegi ~62 millió dolláros Falcon 9 FT ár lemegy a mostani tervek szerint cirka 30 millió dollárra. Ez pedig már tényleg jelentős tétel.
Viszont...
Az indítási költségek drasztikus csökkentése az 1960-as évek második fele óta téma az USA-ban. Indultak erre vonatkozó programok, de mindig elvéreztek, mert túl rizikósok voltak. Az űrsikló esetében rossz utat választottak, és el is bukták az elképzelést. A DC-X / DC-Y programot lelőtték, mert ellenérdekek fűződtek a kifejlesztéséhez (miért öljön pénzt a Lokcheed a DC-Y kifejlesztésébe, ha a meglévő Atlas rakétacsaláddal még mindig versenyképes és profitábilis? Üzleti döntés volt...). Az X-33 / Venture Star ugyan ez volt detto (és milyen meglepő, megint a Lockheed volt az a cég, amely először 700 millió dollárt invesztált a NASA 700 milliója mellé az X-33 új technikai vívmányaiba, hogy aztán, mikor a költségvetésből kigolyózták a programot, ő is kihátráljon belőle..)
Félreértés ne essék, a SpaceX a Falcon 9R(eusable) változattal innovatív és jó utat talált az indítási költségek csökkentésére. Csakhogy életképes legyen, és állami támogatást kapjon hozzá, kellett egy Elon Musk, aki végigverte és végigtámadta a NASA és a DoD beszerzési politikáját, hogy kikönyökölje a helyét magának, és kellett egy hatalmas adag mázli, hogy a NASA pont akkor indítsa el a C3PO-t, amikor ő a SpaceX-nek megrendeléseket keresett.
De ezzel 20 évvel előre vitte az űrrakéta-technológiát? Nem, én ezt nem mondanám. Elérte azt, hogy a költségcsökkentést elkezdjék komolyan venni a piac állami és civil szereplői. Pont ezért hoztam fel alant a Skylon-t. Na az valóban 20 évvel mutat előre a jövőbe. Csak éppen a Reaction Engines Ltd. vezetésében nincs egy Elon Musk kvalitású ember, és persze nem az USA-ban kell érvényesülniük, hanem Nagy-Brittaniában és az EU-ban...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
Az árcsökkenéssel, és tervezett szorzatindításokkal olyan projekteknek juthat hely, ami korábban nem is álmodhatott róla 20 éven belül. És igen, ezt a visszatérő egységgel tudja megvalósítani. Kijelentő, nem feltételes módban. Ha pedig a heavy is összeáll, az tényleg új távlatokat nyithat. Itt még elfér némi feltételes mód, de nem fogadnék a kudarcra.
Korábban mindenki minden hülyeséget csinált az ésszerűség totális mellőzésével. Musk erénye, hogy minden projektjét képes az ésszerűségig egyszerűsíteni.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
MongolZ
addikt
"Tévedés, az űrugráshoz, ami jelenleg a Virgin Galactic célja, a hangsebesség ~3.3-3.5x-osát, az orbitális pályához, amit a SpaceX robot-űrhajóval (Dragon) már elért, és jövőre emberes űrhajóval (Dragon V2) tervez, a hangsebesség ~27x kell elérni.
Szóval ég és föld a kettő között a különbség, és pont arról szól, hogy a Virgin Galactic-ot is egy dörzsölt üzletember irányítja. Mégsem tudta még a sokkal könnyebben elérhető célt teljesíteni, és a cirka harmad annyi pénz ehhez a célhoz bizony nem kevés...."OK, ehhez valóban nem tudok mit hozzászólni, tényleg nem mozgat meg az űrkutatás ezen része. Csak olyan dolognak tartom, ami presztízs és hatalmasat lehet lopni.
(#68) schawo: Háááát, nem tudom. Véleményem szerint semmi olyat nem mutat, ami 20 évvel ezelőtt még nem volt, maximum azóta kicsit fejlődött a világ, viszont olyan költségeket mondanak, hogy mindenki csak pislog. Pl. a pálya építésénél közel tizedannyival számolnak, mint akárki más... Ezért mondom, hogy semmi mást nem csinálnak, csak a már létező technológiákat használják fel, hype-al fűszerezve. Pont, mint a Tesla-féle akkumulátor. Sokkal jobbak és sokkal olcsóbbak vannak, mégis a Teslát veszik az emberek...
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
És igen, ezt a visszatérő egységgel tudja megvalósítani. Kijelentő, nem feltételes módban.
Bocsánat, de te múlt időt használtál a #60-as hsz.-ben ("előrepörgette"). A Falon 9 FT jelenleg még semennyivel nem pörgette előre az űrutazást. Majd a Falcon 9R és a Falcon Heavy R képes lehet erre, ha beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.
Korábban mindenki minden hülyeséget csinált az ésszerűség totális mellőzésével. Musk erénye, hogy minden projektjét képes az ésszerűségig egyszerűsíteni.
Elnézést, de ezzel is vitatkoznom kell.
A Falcon 1 esetében az első fokozatot ejtőernyővel akarták visszahozni a tengerre (ahogy a Space Shuttle SRB-inél, ezért hoztam fel). Nem minősült életképes megoldásnak, a folyékony hajtóanyagú fokozat egy pár klasszissal érzékenyebb műszer, mint a szilárd hajtóanyagú.
Ez után jött a Grasshopper, ami bizonyította az elképzelés alapvető működőképességét.
Azzal pedig végképpen vitatkoznék, hogy korábban mindenki hülyeséget csinált. A DC-Y és a Venture Star elképzelések a mai napig jobb és előremutatóbb megoldások lennének, mint a Falcon 9R jelenlegi helyeztében. Mindkettő SSTO, vagyis egy fokozattal a világűrbe jutó megoldás, semmit sem dob el, teljesen újrahasználható megoldás lett volna. Ha beválltak volna, akkor a Lockheed árképzésével is hoznák a ~25-30 millió dolláros indítási költséget, 10mT @ LEO szinten, amit az Falcon 9R tudhat majd. Ha a SpaceX-hez hasonló agresszív árképzéssel és működési megoldásokkal dolgoznának, ennek akár a felére, talán harmadára is lemehettek volna.
A SpaceX-nek a teljes értékű F9R-hez még a második fokozatot is vissza kellene szerezni, ami viszont annyit tesz a jelenlegi koncepció szerint, hogy a második fokozat orrára kell egy ~600kg-os hővédő pajzs, és a második fokozatban meg kell hagyni alsó hangon is vagy 1km/s^2 delta-V-hez szükséges üzemanyagot, vagyis ennyivel kisebb terhet vihetnek fel. A Falcon 9 az eredetileg propagált képességeihez képest szépen fejlődik (ráadásul mindezt a Merlin-2 hajtómű nélkül, a Merlin-1 továbbfejlesztésével), de ez akár hogy is nézzük, esélyesen azt jelenti, hogy LEO-ra feltehetően ~8-9 tonnára, GTO-ra cirka 2,5-3 tonnára csökkenne a hasznos terhelhetősége. Ami a SpaceX és a potenciális vásárlók igényeit tekintve kevés.
Jelenleg ezért nincs még szó a második fokozat visszahozataláról, ami a teljes újrafelhasználást jelentené. Ezt propagálták 2011-ben. Vegyük észre, hogy a videóban a Falcon 9 mindkét fokozata és a Dragon is Floridában érne földet. Erre a Falcon 9 jelenlegi tudomásunk szerint nem képes, tehát vagy tovább kell fejleszteni, vagy a koncepción változtatni (ami részben megtörtént, lévén az első fokozat az ASDS-eken szállnának le). Anno azt nyilatkozták, hogy a teljes újrafelhasználhatósággal akár 7 millió dolláros szintre is levihetnék az indítási költségeket. Ahogy a dolgok most kinéznek, ehhez még kell egy 5-10 év, de ha sikerül, akkor tényleg letarolják a jelenlegi piacot, mert amit az ULA és az Arianespace, illetve a Roszkozmosz most tartogat a jövőre nézve, azok ennek a közelében sincsenek. Ezért hozom fel mindig a Skylon-t, mert ha megvalósulna, akkor annak lenne esélye egyedül a SpaceX ellenében.
Szóval a helyzet az, hogy a korábbi elképzelések sem voltak hülyeségek, csak a csillagok szerencsétlen állása miatt nem tudtak érvényre jutni. Musk sem mindig tökéletesen próbál ésszerűsíteni, mert hát a Falcon 1 esetében csúnyán mellényúltak az ejtőernyővel - érdekes, hogy a ULA Vulcan rakétája mégis ejtőernyős elképzelést vizionál, ahol csak a hajtóművet szerzik vissza. Az ArianeSpace meg olyasmiben gondolkodik, hogy a hajtóműblokk visszaszáll repülőgépként...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Csak olyan dolognak tartom, ami presztízs és hatalmasat lehet lopni.
Aham. Ennek a "lopásnak" köszönheted, hogy van lehetőséged GPS-el navigálni, lehetőség van műholdképeket nézned, van mód műholdas kommunikációra (szürreális dolog, amikor egy tengerjáró hajón felcsatlakozol az internetre...) és még sorolhatjuk egy jó darabig...
Szóval szerintem diplomatikusan szólva is káros úgy véleményt alkotni valamiről, hogy a jelek szerint picit sem értesz hozzá...
Pont, mint a Tesla-féle akkumulátor. Sokkal jobbak és sokkal olcsóbbak vannak, mégis a Teslát veszik az emberek...
Bocsi, de e téren is valami zavart érzek az erőben. A Tesla által használt akkumulátorok per pillanat ár/tudás terén a csúcskategóriában vannak. Léteznek ígéretes technológiai megoldások, amelyek laborkörülmények között már bizonyítottak, de kereskedelmi forgalomba még nem kaphatóak (ilyen például a Toyota magnézium-alapú aksija, vagy a Nanoszál-elem.
E téren is lehet persze kritizálni a Tesla-t, csak nem emiatt. A Tesla a Gigafactory-val akarja a meglévő technológia árait lenyomni, és pont azért propagálja a saját megoldásait (például a szabadalmak megosztásával), hogy az általuk választott utat minél többen válasszák még, így legyen jobb a Gigafactory-nak kihasználtsága, és lejjebb tudják nyomni az általuk alkalmazott megoldás árait.
Ha valóban jön egy gyakorlatban is olcsón kivitelezhető, hatékonyabb akkumulátor technológia, akkor a Tesla kutya nehéz helyzetben találja magát. Csakhogy per pillanat erre (tudomásom szerint) nincs még mód.
De ha tényleg létezik a Tesal által is használt Lítium-ion aksiknál hatékonyabb és olcsóbb, már piacon lévő akkumulátor-technológia, akkor légy szíves világosíts fel, hol keressem, mert kíváncsi lennék rá.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
titán
A venture starra ráköltöttek 2x annyit, mint a falconra, és sehonnan sehova jutottak vele. Plusz egy ugyanakkora vödör pénz sem biztos, hogy segített volna rajta. Abból meg hogyan jött volna ki a 30m dolláros eredmény? Ez nem az élteképes definíciója. Előremutató estleg, sci-fi biztosan, oszt' ennyi.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
Az X-33-ra költöttek el ennyit, ami a Venture Star technológiai demonstrációs járműve lett volna. Hogy sehova nem jutottak vele? Hát azért ez erős kijelentés, hiszen kifejlesztették és tesztpadon beüzemelték az első aerospike hajtóművet, amely hatékonyabb megoldás, mint a hagyományos égéstér és fúvócső kialakítás. Erre ment el a fejlesztési költség oroszlánrésze, egyébként.
A Venture Star elképzelés pont az SSTO módszer miatt lehetett volna hosszú távon olcsóbb, hiszen nem dob el semmit, de abszolute semmit az útja folyamán. A SpaceX Falcon 9 még a "teljes" újrafelhasználás esetén is megválik például az áramvonalazó kúptól (tán ezért mutatták inkább a Dragon űrhajóval az indítást, aminél viszont azt nem mutatták, hogy a műszaki modul részt kell eldobni a visszatérés előtt).
Sci-fi? Nem hinném. Rizikósabb? Igen.
Életképes? Na ez az a kérdés, amire én igenis azt mondom, hogy az lenne, ha egy Musk szintű ember állt volna anno mögötte...[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
MongolZ
addikt
"Aham. Ennek a "lopásnak" köszönheted, hogy van lehetőséged GPS-el navigálni, lehetőség van műholdképeket nézned, van mód műholdas kommunikációra (szürreális dolog, amikor egy tengerjáró hajón felcsatlakozol az internetre...) és még sorolhatjuk egy jó darabig..."
Ne érts félre, nem a vívmányokat támadom. Kb. mint a stadionépítés: de hát emiatt jut ki a magyar válogatott...
"Bocsi, de e téren is valami zavart érzek az erőben. A Tesla által használt akkumulátorok per pillanat ár/tudás terén a csúcskategóriában vannak."
Öhm öhm öhm.
Off-grid akkumulátorok évtizedek óta léteznek. A Tesla akksija kifejezetten drága. Szigorúan ár/érték arányban vetítve. (Tudás alatt egyáltalán mit értesz?) -
Picco
addikt
válasz Ceftriaxone #57 üzenetére
en erdekesnek talaltam.
**Escape from Tarkov EOD account elado!** It's gotta feel so good to moo as a cow. Probably feels really good to moo
-
Venyera7
senior tag
Nagyon tetszett az írás .Már a folytatást is olvasnám .
[ Szerkesztve ]
-
Inkvizitor1
tag
Musk fényévekkel pörgette előre az úrhajózást azzal, hogy a visszatérő újrafelhasználható rakétát idén megcsinálta és ezzel egy rakétakilövés árát kb a 100-ad részére csökkentette. Korábban minden egyes kilövéshez új rakétát kellett építeni, ami kb olyan mintha minden kilövéshez egy új Boeing 747-est építenénk és hagynánk az óceánba zuhanni és darabokra törni.
Ezért nem tudott eddig az emberiség az űrbe terjeszkedni. Ezután viszont az űrturizmus, úrkutatás, stb robbanásszerű növekedése várható.The old world is dying, and the new world struggles to be born; now is the time of monsters
-
titán
válasz Inkvizitor1 #82 üzenetére
Inkább harmadára. De én is optimista vagyok. Szívesen vennék SpaceX részvényt
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
válasz Inkvizitor1 #82 üzenetére
Musk fényévekkel pörgette előre az úrhajózást azzal, hogy a visszatérő újrafelhasználható rakétát idén megcsinálta és ezzel egy rakétakilövés árát kb a 100-ad részére csökkentette.
Kérlek mesélj róla, hogy mióta 100-ad része a korábbi árnak a jelenlegi 62,5 milliós listaára a Falcon 9-esnek?
Per pillanat ugyanis ezek az árak.
Az első fokozat újrafelhasználásával ez cirka 30 millióra akarják csökkenteni.
Ez a nagyságrend kb. a Szojuz és Proton "baráti" árkategóriája felvitt teher/ár szinten (ahogy a Falcon 9 is közel 90 millió dollárba kerül a NASA-nak).Korábban minden egyes kilövéshez új rakétát kellett építeni, ami kb olyan mintha minden kilövéshez egy új Boeing 747-est építenénk és hagynánk az óceánba zuhanni és darabokra törni.
Az űrsiklónak is ez volt a célja, aztán nagyságrendileg fél milliárd dollár volt egy indítása, pedig "csak" az üzemanyag-tartályt dobta el. Szóval korántsem biztos, hogy olcsóbb a teljes újrafelhasználás.
Illetve az lehet, kellően sok indításnál. Csakhogy per pillanat a SpaceX is olyan 20-25 indítást tud évente. Ennél még a jelenlegi SpaceX elképzelés a legjobb.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
senior tag
Gratt a cikkhez
1151,AM4,1366,2011, - Lapok,procik,vinyók,tápok,vga-k -akciósan. - 70-2340239
-
Fred23
nagyúr
Új hozzászólás Aktív témák
- Motorola Edge 40 - jó bőr
- Crypto Trade
- Intel Core i5 / i7 / i9 "Alder Lake-Raptor Lake/Refresh" (LGA1700)
- Szeged és környéke adok-veszek-beszélgetek
- EA Sports WRC '23
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Házi barkács, gányolás, tákolás, megdöbbentő gépek!
- HP ProLiant MicroServer Gen8
- Formula-1
- Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
- További aktív témák...
- MacMini M1
- Dell Latitude E5440 - i5 4310U / 8GB RAM - számla, 6 hó garancia
- Beszámítás! ASRock H310CM i7 8700 16GB DDR4 500GB SSD RTX 2070 Super 8GB CM Q500L CM 500W
- Beszámítás! ASUS Prime B450M R5 5600 16GB DDR4 256GB SSD 1TB HDD RTX 2080 Super Rampage SHIVA TT 600
- WD BLACK SN850P 2 TB M.2 NVME PCI-E 4.0 x4 - Új, Tesztelt - 7300-6600 MBs - Eladó!