- iPhone topik
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- Milyen okostelefont vegyek?
- OnePlus 7 - magabiztos folytatás
- Garmin Forerunner 255 Music - nem csak futóknak
- Android szakmai topik
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Honor 90 - modellalkat
- Franciaországban nyit a Honor 200 Lite
- MWC 2024: Két új órát hozott a Xiaomi
Hirdetés
-
Premier előzetesen a Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- Sweep the Board!
gp Elérhető lett Switch-re a játék, amely leginkább a Mario Party-hoz hasonlítható.
-
Igencsak szerény méretekkel rendelkezik az Aetina Xe HPG architektúrás VGA-ja
ph Az 50 wattos modellt beágyazott rendszerekbe, MI-vel kapcsolatos munkafolyamatokhoz és edge applikációkhoz szánták.
-
Lenovo Essential Wireless Combo
lo Lehet-e egy billentyűzet karcsú, elegáns és különleges? A Lenovo bebizonyította, hogy igen, de bosszantó is :)
Új hozzászólás Aktív témák
-
Ghoosty
őstag
Ez techdemónak jó, meg biztos van olyan ipari felhasználás, ahová esetleg használhatod, de otthoni felhasználáshoz óriási változásoknak kell lennie.
Maga az áramhálózat sem alkalmas ilyesmire. Nem tudom létezik-e maximálisan igényelhető áramteljesítmény, de az E-on honlapján felsorolt legmagasabb kategória az 3*80A 230v-on. Ez ennek a 7 szerese.
Nem számoltunk még az akkumulátor veszteségével sem. Onnan is el kell vezetni a hőt, mert ha csak 5%-os veszteségről beszélünk, akkor is 17,5kW-tal fűt. Ez meg egy kisebb kazán teljesítménye. Ha nagyon lemerült a kocsi és tele akarod tölteni, akkor simán mehet 20 percig is a töltés.
Lehet, hogy az élet rámcáfol, de ilyen rendszer szerintem nem lesz a háztartásokban az én életemben. (Még bőven nem vagyok nyugdíjas ) -
Arra még várhatsz, hogy az elektromos autó gyorsabban feltölt, mint egy benzines. A benzinesnél 2 perc alatt végzel 30l benzinnel, az 15*43MJ/perc azaz 10,75MW töltésnek felel meg. Szóval csak 30x különbség van a Porsche és a mezei benzinkút sebessége közt. Arról ne beszéljünk, hogy egy benzinkúton általában 4-6 töltőállomás van, tehát a vele egyenértékű elektromos betáplálás 40-60MW. Kis számok.
A 10MW is szép, szerintem ennyi lehet egy 10e fős kisváros átlagos elektromos igénye.
Az elektromos autóknál olyan dolgokat elfelejtenek említeni, hogyha holnaptól kis hazánkban mindenki dízel/benzin helyet elektromos áramot használna, akkor csak 67%-al ugrana meg az ország energiaszükséglete. Paks 2 egyből indokolt lenne, de inkább Paks 3.
S akkor még nem számoltunk a elektromos hálózat fejlesztéséről, annak költségéről, környezeti hatásáról, de a elektromos autó tényleg nyerő, akár csak a cigaretta megnyugtató hatása a terhes nőknek. -
Ghoosty
őstag
Én úgy értelmeztem a cikket, hogy otthoni felhasználásról ír, ezért én is otthoni felhasználásról beszéltem. Oda nem igényelhetsz középfeszültséget, hacsak nem üzemeltetsz transzformátorállomást is.
(#25) borg25
Nem nagyon akarok belefolyni, de amennyire észrevettem az elektromos autó 'tankolása' szabadabb. Ott tankolás ideje alatt elmehetsz hugyálni, míg benzin esetében csak utána. Ezt belekalkulálva lehet gyorsabb.[ Szerkesztve ]
-
Ok a képletből kiszedtem, hogy te tankolás után még elvégzed a folyó dolgaidat, kifejezetten a tankolásra koncentráltam, fizetés ideje se volt benne stb...
Viszont tedd hozzá, hogy te a 3 perc alatt 10-ről 80%-ra töltesz 350kW-al esetén a kezdeti 22,6kWh aksival számoltál, amivel meg tudsz tenni 147km-t. (Full feltöltéssel, 3 percessel csak 114km) Ha 42,2kWh aksival számolnál, akkor az már nem 3 perc lenne 10ről 80%-ra. Ennyi idő alatt 45l benzint simán tankolsz, amivel 642km-t teszel meg 7l/100km fogyasztással számolva. 642km-hez kéne 17 percet töltened. Tudom pisiszünetbe még ez is belefér, s ha nincs benzin, még rá is gyújthatsz egy cigire, de akkor is, durva különbségek vannak a tankolás sebességében, s akkor még nem beszéltünk az infrastruktúráról ami kell hozzá. -
-
llax
senior tag
Az aktuálisnak városban, de általában országúti tempó alatt semmi köze nincs a 30+%-hoz, ezért nem is tudok ugyanarról beszélni. Ahol ennyire erősen eltérnek a szemléletek (én befogadó vagyok, nagyon nyomós ok kel valami elutasításához), ott mindig lesz egymás melletti elbeszélés
Kíváncsi leszek annak a szintetikus üzemanyagnak az árára (annak alakulására - meddig tud csökkenni?)... Az oroszoknak még rakétába is túl drága volt szintetikusan előállított üzemanyagot használni (Syntin - szintetikus kerozin), hiába volt sokkal jobb a kőolajból előállított kerozinnál. A "rocket grade" kerozin sem olcsó (USA-ban 4-5 USD 1 liter, az oroszoknál olcsóbb valamivel - de drágább a repülőgépekénél, az meg lényegesen drágább a közúti üzemanyagoknál).
Biztosan lesz valamikor annyira drága a kőolaj alapú üzemanyag, amikor már megéri szintetizálni, de akkor már olcsóbb alternatíva lehet a CNG/LNG, de még a villanyhajtás kezdeti magasabb költségei is gyorsabban és biztosabban megtérülnének (utóbbiban az ekkorra már drágán működő belsőégésű lehet még "range extender").[ Szerkesztve ]
-
Necroman_Mk2
őstag
Ez elsőre nagyon is jól hangzik, de több kérdést fel. Pl. mikké ég el ez a szintetikus üzemanyag, vagy mi lesz, ha a példádban is említett baktériumok kiszabadulnak a természetbe?
Szóval én itt is óvatosságra intenék mindenkit."Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"
-
Reggie0
félisten
-
#73495296
törölt tag
"vagyis hiába váltana villanyautóra meg önvezetésre a taxitársaság, egy fillérrel nem adná olcsóbban."
Abból indulsz ki, hogy ezt az árkartellt örökké fenntartja Budapest. Önvezető autók esetében ürgügy sem lenne rá, a világ meg változik fejlődik, 20 év múlva is barom lesz az akkori varosvezetés, csak nem 50-es évekbeli gondolkodással, hanem kb. 70-es évekbelivel.
-
Ez a lényeg, valami tűnhet örökmozgónak azért, mert nem tudjuk, hogy honnan nyeri az energiát.
Attól, hogy nem tudom, hogy az energiamegmaradásba mely komponenseket kell figyelembe venni, még
nem kéne elmeszelni egy találmányt. Jelenleg az ilyen találmányok nem szabadalmaztathatóak, mert kapásból visszadobják, hogy a tankönyvi fizika szerint nem működik és pont.Ez hasonló a elektromos autó az zöld és zéró emissziójú, mert mialatt a legyártott aksiba konnektorból töltöm az áramot a konnektor és az aksi közt nincs CO2 kibocsátás. Jah, hogy az aksi gyártásnál van, hogy az erőmű valami elégetésével nyer energiát, hogy az erőmű felépítéshez a markolónak gázolaj kellett, a kocsi nem ide teleportálodótt, hanem szállítani kellett füstöt eregető furgonon, azt hagyjuk mert mindjárt nem zöld.
-
llax
senior tag
"Pesten például hatósági áras a taxi. tehát mindegy, mivel taxiznak, a kilométerdíj fix.
vagyis hiába váltana villanyautóra meg önvezetésre a taxitársaság, egy fillérrel nem adná olcsóbban."
Ez egy jelenlegi budapesti állapot, nem szabad sem a jövőre, de főleg nem a világ civilizáltabb felére kivetíteni.
Offban off:
Mi az a jelenlegi állapot???18-19 éve, amikor már volt saját, otthoni netem, saját jövedelemből fizetve, a tágabb környezetemben többek szerint is egy utolsó netfüggő voltam, akinek kezeltetnie kellett volna magát.
Ugyanazon többek többsége, tehát ugyanazok az egyének (nem fiatalok, de ma sem mind nyugdíjas), ma többet lógnak naponta az FB+YT pároson, meg az ilyen-olyan (politikai...) híreken, "macskás és fail" videókon (meg kevésbé feltűnően az xxx tartalmakon is), mint én anno a világhálón, és némelyikük pont azt csinálja elég gyakran (telefonnyomkodás), amiért nem is túl régen még legszívesebben eltörte volna bármelyik kiskölyök kezét.Én ennek megfelelően kezelem a mindenkori "jelenlegi állapotot". (ez csak egy kiragadott példa, mert ennél több "fordulatot" észleltem a környezetemben)
-
Reggie0
félisten
Oszinten szolva az a kornyezetterheles kevesbe izgat barkit is, mert az nem erinti kozvetlenul a tudonket es ipari mertekben sokkal jobban kontrolalhato, mint a varosban a kipufogogaz. Ha az elektromos 2x annyira szennyezne, de a szennyezes ugyan ugy izolalhato marad, akkor is siman megerne.
Amugy reszben emiatt is mennek a kutatasok a szerves akkuk es a natrium ionos akkuk fele. Arrol nem is beszelve, hogy a litiumot is csak egyszer kell kibanyaszni, utana ujrahasznosithato.
De persze a litium banyaszat kornyezeti hatasai is kisse tul vannak lihegve. Attol is fugg, hogy melyik banyarol van szo, mert nem egyforma kornyezetben fordulnak elo. Pl. a mindig felhozott amerikai Clayton Valley-i bezart litium banya problemaja, hogy ott dusabb a torium is, igy eleg macera szetvalasztani, ezert is nyomta le Kina. De pl. Chile-ben nincs ilyen gond.
Amugy a hagyomanos hajtasnal pl. a keletkezo fekport es annak rakkelto hatasait bele sem szamoljak a karosanyagokba, ami villamos hajtasnal toredeke a rekuperacio miatt. Mostanaban indulnak be a fejlesztesek/kutatasok, hogy a fekbetetekhez is legyen reszecskeszuro.100szoros kapacitasra semmi szukseg sincsen. A nagy tavolsagu arufuvarozas jol korulhatarolhato utvonalak menten tortenik, amelyek villamosithatoak vagy vasutra terelhetoek. Logikusabb is, mint akkuval vacakolni, mert jobb lesz a hatasfok.
Egy mostani tesla model s kapacitasa mar boven eleg, a toltes sebessegen kell javitani es kesz is van.[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"a fajlagos kapacitás növelése arra is jó lenne, hogy kisebb akksikat hordozzon az autó. "
Ezen a területen egy folyamatos, lassú változás most, az aktuálisan gyártott akkuknál is van és folytatásának sincs közeli akadálya. Ha megfigyeled, a gyártásban lévő modelleknél egy-egy facelift vagy kisebb technikai frissítés alkalmával a korábbit váltó (és nem mellette, vagy nem sokkal utána kínált opcionális) nagyobb kapacitású akkupakk tömege nem nő együtt a kapacitással. Ebben az ütemben nem kell semmiféle gyors "világmegváltást" várni, még sok évig biztosan nem várható pl. 500km hatótávú, olcsó népautó (ehhez valami technológiaváltás is kellene - de a tömeges terjedést úgy is féken tartja majd az elektromos hálózat).
A lényeg a fejlődés. Bármennyire lassúnak tűnik, a tisztán belsőégésűek fejlődésénél gyorsabb."mert most jelenleg a rendes kapacitás kitölti az autó padlólemezét és bazira nehéz."
Olyan helyet tölt ki, ahol nem igazán vesz el teret mástól (már ez is egy előrelépés, a korábbi kísérleti és kis szériás villanyautókhoz képest). Amíg Tesláéknál a kocsi orrának is kb. fele csomagtér, addig a helyigénnyel végképp felesleges foglalkozni. Mások próbáljanak tőlük tanulni.
A tömege valós probléma, de ez Tesláéknál csak a gumikopásban jelentős (és drága) probléma (a Model 3-nál sokat javult), fogyasztásban ott állnak, ahol mások jóval kisebb autókkal. Tehát megint mehetnek a többiek tanulni.
Persze a méret és tömeg csökkentése is fontos a koncepció életképességének további javításához. -
Reggie0
félisten
Lefelezodik a kapacitas, meg mindig van 250km benne. Mint egy szarabb benzines.
A vasutra tereles csak jogi kerdes lenne, svacban pl. mukodik erdekes modon, mert kotelezo a tranzitot vasutra rakni. De mint mondtam, a villamositas is jo megoldas, ezert is kiserleteznek az elektromos kamionok aramszedos betaplalasaval.
(#122) Kopi31415: Mint mondtam, a CO2 kb. senkit sem erdekel, nem abba fulladunk bele. Az csak globalis felmelegedest okoz(hat). Erosen fugg attol, hogy mibol allitjuk elo az energiat. A problemat a varosokban az NOx, PM es SO2 okozza. Ha csak CO2-t eregetnenek az autok, akkor senkit sem erdekelne, bekotnenk a kipufogot egy kanna vizbe es/vagy borba es kesz is lenne estere a szoda vagy froccs.
A CO2 pedig elegge kis reszben a kozlekedes miatt van, a lakasok futese es ipari felhasznalas sokkal nagyobb problema, csak azon nem igazan porognek a civilek, csak a kozuti jarmuvek a satan.[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"szerk: főleg, ha nyitva van a vasmag."
Ez itt a gond... Lehet játszani a frekvenciával, tekercs alakokkal, meg úgy minden mással, a kiszórása 2-3 nagyságrenddel nagyobb, mint egy zárt vasmagos transzformátoré és a fizika se nagyon kínál rá nyílt terepen használható megoldást. Ez nem egy telefontöltő...
Ha nem is önvezetés, de egy fejlett parkoló asszisztens + érintkezőkön (alapállásba rejtett) alapuló technikával a kényelmes használat megoldható lenne. Az extrém teljesítményekhez meg marad a vízhűtéses kábel. Csak tudni kellene jól szabványosítani, ha abból túl sok van (mint most a csatlakozóknál), az sem jó.
Ettől függetlenül nem lepődnék meg, ha néhány gyártó elkezdené erőltetni a vezeték nélküli töltést... Mert az olyan menő és futurisztikus... (a Tesla és néhány társa agymenése hasznosabb is lenne, de még problémásabb és nagyon drága)
[ Szerkesztve ]
-
Jah, számolgattam, hogy a verdámat 110km/h->130km/h feltornázni 270kJ Kb fél perc lehet szóval cirka 10kW, s kb ennyi idő alatt is lassul le magától.
Ha autópályán 7l/100km számolok, akkor a sebesség fenntartására 66kW kell fordítani. (7l * (47,3MJ/kg * 0,72g/cm3) / 3600s)Bárhogy számolok, ez q nagy teljeseítményfelvétel, ez már nem is egy mikró hanem 10-66 kinek, hogy tetszik. Nem szeretnék ott ülni a kocsiban mialatt ezt a mennyiséget szipkázza magába. Közben belegondolok, hogy szervezetem minden ionja töltéssel rendelkezik, ami 130km/h mellett mágneses mezőt kelt, vagy töltéssel rendelkező részecske mely mozgására hat az indukciós tekerecs mágneses mezeje....
Ezt azt hiszem elfelejtették mondani, mialatt ecsetelték milyen jó ez a indukciós töltés az utazás alatt.
Kösz, hogy felhívtad rá a figyelmem! -
Reggie0
félisten
Persze, a benzinmotor is, ha belemaszol a hengerbe. Csak eppen ertelme nincs. Nyilvan olajjal hutik mindkettot, tehat forro. Amugy 1teslanyi ELF magneses ter nem fog megsutni, az ember nem tul jo vezeto meg belul sem, nem fog jelentos orvenyaram keletkezni.
A mikrohullamu suto eseten teljesen mashogy terjed az energia, mint mondjuk egy egyszeru induktiv csatolas eseten. Lasd EM hullamok, kozelter/tavolter fogalma. Arrol nem is szolva, hogy a ter forrasanak merete(ertsd antenna) es az EM hullam hullamhossza sok nagysagrenddel ter el, tehat halado hullamok(amik terjedni tudnak) nagyon kis aranyban jonnek letre.
[ Szerkesztve ]
-
Reggie0
félisten
Az a trukk, hogy az energiaatvitel az utburkolat es a kocsi alja kozott tortenik, nem kilometerekrol es nem olyan helyen, ahol emberek tartozkodnak. Alola meg nem igen jut ki.
A magleven se halsz meg, pedig az is magneses terrel megy, induktiv csatolas van(konkretan linearis motor nagy legressel, de ez lenyegtelen). 450 km/h-nal 10MW.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Rezonáns rendszerben annyira nem "forró" a helyzet - csak akkor legyen bekapcsolva a cucc, amikor pontosan a helyén van a "vevő" - közéjük ne kerüljön semmi. Ezen túl nem a több száz kilowattos villámtöltőkhöz való az átvitel.
Autókhoz a 3,6kW-os fejlesztések a legjellemzőbbek - pont ennyit tudsz kivenni egy mezei 230V-os konnektorból is. Ez elsőre nem túl sok, de: elmész 20km-re ügyintézkedni/vásárolni, tart a dolog egy órát (+egy kicsit, ha ez bruttó), vissza is töltötted a 20km-t.Itt-ott 1-2 darabbal nem is lenne sok probléma.
A tömeges alkalmazással kapcsolatos független tanulmányok érdekesek lennének (nem csak az élőlényekre nézve, hanem úgy mindenre)...
A kiszórás mellett a többi veszteség is probléma nagy tömegben. Nem 1-2%-ról van szó, hanem 15-30%-ról a vezetékes töltéshez képest. Van, ahol jobb a réz...
Új hozzászólás Aktív témák
- Creative Hybrid Pro Classic (Egyszer kipróbált, garanciális)
- iPhone 15 Pro 128gb Natúr Titanium, bontatlan, független
- ÚJ Apple Watch Ultra 2 GPS + Cellular 49mm - titántok, alpesi szíj
- 8/16GB memoriák
- APPLE MacBook Air 2020 13" Retina - M1 / 8GB / 256 GB SSD / MAGYAR / 96% akku, 81 ciklus / Garancia