Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz bambano #15 üzenetére

    Arra még várhatsz, hogy az elektromos autó gyorsabban feltölt, mint egy benzines. A benzinesnél 2 perc alatt végzel 30l benzinnel, az 15*43MJ/perc azaz 10,75MW töltésnek felel meg. Szóval csak 30x különbség van a Porsche és a mezei benzinkút sebessége közt. Arról ne beszéljünk, hogy egy benzinkúton általában 4-6 töltőállomás van, tehát a vele egyenértékű elektromos betáplálás 40-60MW. Kis számok.
    A 10MW is szép, szerintem ennyi lehet egy 10e fős kisváros átlagos elektromos igénye.
    Az elektromos autóknál olyan dolgokat elfelejtenek említeni, hogyha holnaptól kis hazánkban mindenki dízel/benzin helyet elektromos áramot használna, akkor csak 67%-al ugrana meg az ország energiaszükséglete. Paks 2 egyből indokolt lenne, de inkább Paks 3.
    S akkor még nem számoltunk a elektromos hálózat fejlesztéséről, annak költségéről, környezeti hatásáról, de a elektromos autó tényleg nyerő, akár csak a cigaretta megnyugtató hatása a terhes nőknek.

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz bambano #23 üzenetére

    Ok a képletből kiszedtem, hogy te tankolás után még elvégzed a folyó dolgaidat, kifejezetten a tankolásra koncentráltam, fizetés ideje se volt benne stb...
    Viszont tedd hozzá, hogy te a 3 perc alatt 10-ről 80%-ra töltesz 350kW-al esetén a kezdeti 22,6kWh aksival számoltál, amivel meg tudsz tenni 147km-t. (Full feltöltéssel, 3 percessel csak 114km) Ha 42,2kWh aksival számolnál, akkor az már nem 3 perc lenne 10ről 80%-ra. Ennyi idő alatt 45l benzint simán tankolsz, amivel 642km-t teszel meg 7l/100km fogyasztással számolva. 642km-hez kéne 17 percet töltened. Tudom pisiszünetbe még ez is belefér, s ha nincs benzin, még rá is gyújthatsz egy cigire, de akkor is, durva különbségek vannak a tankolás sebességében, s akkor még nem beszéltünk az infrastruktúráról ami kell hozzá.

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz Sinesol #66 üzenetére

    Nézzünk egy Váci példát: Vonat indul 15 percenként Pestre. Ha gyorsat akarsz, akkor csak óránként.
    Csúcsidő legyen 5től 9-ig, ez idő alatt kell elszállítanod az embereket.
    Ha órás köröket nézel, akkor a kocsinak 20 perce van (+10 perc ráhagyás a kiszáll, beszáll, vonat indulás előtt 3 perccel ott van) Legalább 1,5 km távolságban kell lennie az utasnak, hogy megérje (20 perc alatt röhögve lesétálom neked a távot, és inkább sétálok, mint várjak a kocsira ami több idő, pénz, és bizonytalanság)
    Talán össze tudja szedni azokat akik 10km távolságra vannak. Hogy két fő utazzon necces, mert el kell menni a másik helyre, várni kell míg beszáll, bizonytalanság, de lehet, hogy két ember vár a sarkon a kocsira, hogy be tudjon szállni. Egy nap legyen 2x10 ember (reggel, este)
    A szolgáltatásért nem kérhetsz sokat, mert erre az emberek egy csotrogányt tartanak, vagy a család egyetlen autóját, szóval annak a kőltésge nem sok, a viteldíj legyen egy pesti buszjegy ára 350Ft. Egy évben 250x2x350=175eFt. Az ez alatt megtett út: 250x2x10km=5000km 6l/100km ~ 120eFt
    A car shering jelent 55eFt bevételt személyenként, 10 személlyel az évi 550eFt bevétel, ebből jön le a gépkocsi fenntartási költsége, biztosítás, forgalmi stb maradjon 300eFt meg évente. Szóval úgy 10 év alatt térül meg a befektetőnek.
    Ha a fogyasztót nézed, megspórol kb 150eFt-ot évente, ha csak ezért tartana kocsit.
    Ok, drágább kocsival, nagyobb amortizációval számolva ez több, de akkor nem is a 3 millás új autóval kéne a szolgáltató oldalán se számolni.
    Azt se vettem figyelembe, hogyha kocsi van, akkor vidéken az útvonal: otthon, gyerekkel/gyerekekkel el a suliba, tömegközlekedés. Ez máris minimum duplázza a menetidőt, tehát a kocsi fele annyi embert tud kiszolgálni, mondjuk lehet optimalizálni, hogy egy kocsi ingázik a suli és vasútállomás közt.
    Ha nagyon megpiszlálod és és limo díjat számolsz 66Ft/perc napi 40 perc igénybevétel (otthon-suli-állomás, suli-otthon, vasútállomás otthon) akkor az évi 660eFt a benzin pedig legyen 40km*250=10ekm= 240eFt
    Évi 420eFt-ból egész jó kocsi fenntartása és amortizációja jön ki. Baj ha nem?

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz llax #71 üzenetére

    70 misiért kapsz egy 100 személyt befogadni képes buszt. Ezt önvezérlő gépkocsiból 25-el tudnád megoldani (4 utas) önvezérlés nélkül 33 (3 utas+ 1 sofőr)
    Ha 3 millából kihozol egy önvezérlő autót és engedélyezteted akkor van kapacitás tekintetében pariban a busszal. Minden másban bukta: üzemanyag fogyasztás, környezetszennyezés, helyszükséglet (mert ugye nem egy busz megy az utakon, hanem 25 kocsi ami min 6-7 busz méret, ami dugónál hátrány)
    Az emberek már így is sírnak, hogy drága az állam miért ünnepelnék, hogy a drágább car sharinget támogassák a tömegközlekedés helyett?

    Mondjuk kiegészítő tömegközlekedési eszközként talán lehet esélye, mikor arra építesz, hogyha 25 kis egységed van 1 nagy helyett (félreértés ne essék a 70 millás busz az is sima, nem csuklós) akkor 25 különböző helyen közlekedhet, esetleg sűrűbben, app segítségével kérhetsz egy buszt, hogy jöjjön érted stb. De ezért felvállalod a nagyobb költséget (üzemanyag + működési költség) s az emberek is elfogadják.

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    Tudom eretnekségnek hangzik, de lehet, hogy a végén egy teljesen más energiaforrás lesz a befutó. Azt mondják Tesla is kísérletezett elektromos autóval (A hőskorban egy darabig egyszerre volt jelen a benzines és az elektromos autó, aztán, a benzines nagyon megugrott.) Az ő autója nem aksival ment, azt mondta a környezetből szedte az energiát. Tudom a perpétum mobilét sokan hülyeségnek tartják, elvégre az energiamegmaradás törvénye szent és sérthetetlen, de annak a törvénynek is megvan az érvényességi köre, ha a képletéből valamit kihagynak (radioaktivitás, multidimentió, Casimir-efektus stb ) akkor máris sérül, s olyan mintha a semmiből lenne energia.

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz bambano #99 üzenetére

    Ez a lényeg, valami tűnhet örökmozgónak azért, mert nem tudjuk, hogy honnan nyeri az energiát.
    Attól, hogy nem tudom, hogy az energiamegmaradásba mely komponenseket kell figyelembe venni, még
    nem kéne elmeszelni egy találmányt. Jelenleg az ilyen találmányok nem szabadalmaztathatóak, mert kapásból visszadobják, hogy a tankönyvi fizika szerint nem működik és pont.

    Ez hasonló a elektromos autó az zöld és zéró emissziójú, mert mialatt a legyártott aksiba konnektorból töltöm az áramot a konnektor és az aksi közt nincs CO2 kibocsátás. Jah, hogy az aksi gyártásnál van, hogy az erőmű valami elégetésével nyer energiát, hogy az erőmű felépítéshez a markolónak gázolaj kellett, a kocsi nem ide teleportálodótt, hanem szállítani kellett füstöt eregető furgonon, azt hagyjuk mert mindjárt nem zöld.

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz Tapsi #111 üzenetére

    Az önvezérlő autóknak a tömegközlekedésben lehet még potenciáljuk. Mikor nem egy 100 fős busz van a flottában az egy sofőr miatt, hanem 20, mert nem kell sofőr. Ezért az a 20 sűrűbben tud járni, sokkal több útvonalon.
    Vidéken a tömegközlekedés azért horror, mert ritkán járnak, az átszállásnál rengeteget kell várni, 20x több járművel ez a gond eltűnne.
    A kérdés, hogy ehhez hogy jön ki a matek.
    Egy 100 fős busz 70 millió és 45l/100km a fogyasztása
    Ha ezt 20 önvezérlő járművel kéne kiváltani 3,5milliós ár és 2,25l/100km fogyasztás kellene, a többi fenntartási költséget nem számolva.
    A 3,5 milla összehozható, ha nem 7 fős kocsival számolunk, hanem sima kocsival.

    A 2,25l/100km húzósnak tűnik, de ha mondjuk azt nézem, hogy vidéken ilyen 10km távok vannak, ott 5l/100km számolva 10km üzemanyagköltsége pont 200Ft. 10kmig a volán most is 250Ft-ot kér. Ok 50Ft-nak kéne fedezni az összes költséget, megtérülést, nyereséget, ami lehetetlen, de ha már nem egy ember utazik, hanem kettő, akkor máris nem 50Ft, hanem 300Ft, s sűrűbb közlekedésért, vagy ha a jármű kerül a ház felé, akkor azért az ember jobban hajlandó a zsebébe nyúlni.

    Tehát helyi tömegközlekedésként lehet életképes, csak tényleg "buszként" kell rá tekinteni, s nem autóként ami elvisz a kedvenc kocsmámba ahová csak én mennék.

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz bambano #145 üzenetére

    Jah, számolgattam, hogy a verdámat 110km/h->130km/h feltornázni 270kJ Kb fél perc lehet szóval cirka 10kW, s kb ennyi idő alatt is lassul le magától.
    Ha autópályán 7l/100km számolok, akkor a sebesség fenntartására 66kW kell fordítani. (7l * (47,3MJ/kg * 0,72g/cm3) / 3600s)

    Bárhogy számolok, ez q nagy teljeseítményfelvétel, ez már nem is egy mikró hanem 10-66 kinek, hogy tetszik. Nem szeretnék ott ülni a kocsiban mialatt ezt a mennyiséget szipkázza magába. Közben belegondolok, hogy szervezetem minden ionja töltéssel rendelkezik, ami 130km/h mellett mágneses mezőt kelt, vagy töltéssel rendelkező részecske mely mozgására hat az indukciós tekerecs mágneses mezeje....
    Ezt azt hiszem elfelejtették mondani, mialatt ecsetelték milyen jó ez a indukciós töltés az utazás alatt.
    Kösz, hogy felhívtad rá a figyelmem!

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz #06658560 #152 üzenetére

    Szerintem a kérdést inkább nekem szántad. Nyilván egyik se, de mivel benzines járművem van, ahhoz tudok energiát számolni. Ok a benzinmotor hatásfoka 30% körüli, ezt kifelejtettem.
    Viszont a 10kW-ot mozgási energiából számoltam, s ott nem sokat tévedtem az elektromos autóhoz képest. A lényeg, hogy 10-30kW közötti értékekről beszélünk. (Thx liax) Ha Jani 130 helyett inkább 160-al menne, akkor inkább 40kW. Ha töltőn vagy, akkor naná, hogy bekapcsolod a klímát, aksit tölteni is kéne, hogy a pályáról min 80% feletti töltéssel menj le stb. Repkednek a kW értékek.

    Részletesen nem ismerem a indukciós töltési technikát. Nyilván kialakítással is lehet játszani, hogy a tekercs a kocsi hátuljában van, útba vagy kocsiba épített érzékelő intelligensen vezérli, hogy csak ott és csak akkora erőtér keletkezzen amekkora kell.
    De a radieszteziológusok már arra fújnak, ha a mobilt a fejedhez tartod, pedig az csak pár W és pár perc. Legszívesebben a TV-t és minden kütyüt kitiltanának a hálószobából. S rákos megbetegedések növekedését vizzionizálnak az 5Gtől.
    Ehhez képest, ha 20kW-nak csak az 1%-a ér téged egy Bp-Debrecen táv alatt az 200W 2 órán keresztül. (Igen 3db 60W izzó)(Sac/kb alapon az úttestbe épített tekercs s a kocsi tekercse közt 10cm lesz: futófelület távolság + nem hiszem, hogy közvetlenül fog az aszfalttal érintkezni. Ha te 2 méterre vagy, akkor 400x kisebb az erőtér nálad, mint a tekercsnél. Gyerek aki 1 méterrel hátrébb van, na ő már megkapja az 1%-ot)

    #153) Reggie0:
    De a 60-as években még vizionálták az autóútba épített töltőt nem?

    [ Szerkesztve ]

  • borg25

    senior tag

    LOGOUT blog

    válasz emelhu #167 üzenetére

    Igen, az energia + anyagmegmaradásban gondolkodni, az eggyel fejlettebb, mint a csak energiában, de korántsem biztos, hogy a legfejlettebb leírása az energiamegmaradás leírásának. Egy olyan világban, ami kvázi folyamatosan energiát veszít, hát pontatlan elképzelés.

Új hozzászólás Aktív témák