Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Dany007

    veterán

    válasz janos666 #8834 üzenetére

    El kell, hogy keserítselek mindkét téren. :)
    A 100%-os színhűség keresésének hiánya nem lustaságból adódik, de még csak nem is gyerekes duzzogás, hanem mert egész egyszerűen fölösleges.

    8 éve dolgozom digitális (tehát nem hagyományos offset) nyomdában, órákon át tudnék neked mesélni erről. :) De a gyakorlati tapasztalat az, hogy a cégek - még a nemzetközi multik - egy jelentős része is pont leszarja a 100% színhűséget. Nem érdekli őket. Pont lesz...ják ha az a piros egy árnyalattal sötétebb vagy világosabb, mint ahogy az az arculati kézikönyvben le van írva. A célközönséget akiknek a reklámokat / szórólapokat / plakátokat / akármit szánják meg méginkább lesz...ja.

    Megjegyzem és kiemelném(!), hogy kizárólag a 100% színhűség eléréséről beszélek. Nyilvánvaló, hogy a mélykéket nem nyomhatjuk lilának :D Ahogy a fűzöldet sem lime színűre stb... Szóval az ekkora színhelyességi problémák persze megengedhetetlenek, de ha ilyen komolyabb spektrométeres színkalibrációról beszélünk akkor az már közelíti a 100%-os színhűséget. Na és én ezt tartom fölöslegesnek.

    Nemrég voltam a Valeo-nál tárgyalni. Amíg várakoztam, körbenéztem az előtérben. Hallod, a kint lévő "önajnározó" mintaképek meg promó anyagok között 5 különböző logószínt fedeztem fel! :) Ötöt! Egy szobán belül. Ahány certifikáció ahány mintakép a gyártmányaikról stb... annyiféle színű volt a logójuk. De ez a durvább fajta eltérés, mikor az egyik zöld fűzöld a másik meg sárgászöld a harmadik kékeszöld a negyedik kekizöld stb... Brutálisan ocsmány volt... ez az a kategória ami szerintem sem megengedhető, de ebből is látszik, hogy még a nagycégek is pont lesza..ják a színhűséget.
    De ezer millió másik példát tudnék neked mondani az elmúlt 8 évből. Egyszerűen 1-2 kivételtől eltekintve teljesen fölösleges a nyomtatók finomkalibrációjával foglalkozni mert nincs értelme. Nincs rá kereslet.
    Mellesleg a mi gépeink alapból is igen jó színhelyességgel bírnak spektrométeres kalibrációra viszont még itt sincs szükség. Pedig a nyomtatóban van az is. :)

    Szóval az amikor az útszéli nyomdához beugrasz és nem tudják, hogy mi az a színprofil az tényleg szakmai nullaság jele, ez tény. De lehet egy másik kategória is, akiket csak szimplán nem érdekel. Mert nincs rá igény. És nem a cég részéről, hanem az ügyfelek részéről.

    Meg eleve ott kezdődik a dolog, hogy a nyomat forrása igen fontos. Ki készítette? Milyen színprofillal? Milyen monitor előtt ülve? Mert mocskosul gyakori eset, amikor az ügyfél hozza a "grafikai" anyagot, melyet egy gagyi TN pnaeles(!) LCD monitoron rakott össze RGB-ben! :D Aztán csodálkozik, hogy az RGB 0;255;0 szín nem lesz olyan rikító zöld, mint a monitoron! És hiába magyarázod neki, őt nem érdekli.
    Mikor meg elküldöm egy direktszínes nyomdába, hogy próbálja meg ott kinyomatni a rikító szarját, hátha direktszínnel megtudják oldani, akkor meg duzzogva jön vissza, hogy nincs rá párszázezer forintja... Ja akkor bocs.

    A fotóknál meg aztán végképp teljesen mindegy a fullos színhelyesség. Nincs az az isten aki megmondaná, hogy a Görögországi nyaraláskor fotózott naplementének a sárga tónusa a valóságban 2%-kal sötétebb vagy világosabb volt-e, mint amit kinyomtam neked.
    Arról nem is beszélve, hogy ez már nagyon nagyban függ a géptől amivel fotózol és a tárgy megvilágításától is, na meg annak színhőmérsékletétől is... Szal asszem ezt nem kell magyarázni.

    Úgyhogy az összegzés annyi, hogy a grafikai, kismennyiségű gyorsnyomdai iparban az olyan magas szintű színhelyesség amit te keresel egyáltalán nem számít. Nincs rá igény.
    Úgyhogy teljesen fölösleges ilyennel vesződnöd, gerillamarketing meg hasonló vicces dolgokkal, mert amelyik annyira komoly stúdió az úgyis profit hív. Van erre a célra egy országos hírű cég (múltkor linkeltem is neked). Ha kell és áldoz erre egy stúdió / nyomda akkor őket fogja hívni. A kisebbek meg lesz..ják amint azt az előbbiekben kifejtettem.

    Úgyhogy ilyen kis szinten ez max a hozzád hasonló "mániákusokat" (ezt pozitív értelemben értettem) érdekli ennyire, mást nem. És igen, az, hogy az amoled paneles telefonodat is kalibrálod bizony elég durva mániákusságra utal. :) Még ha ips paneles telefonról lenne szó... Ahogy azt is érdekesnek találom, hogy egy ~ 20k-s nyomtatót amit utángyártott(!) tintával hajtasz kalibrálsz be egy fotospektrométerrel. Mi jöhet még? TN paneles low lcd?
    Csak arra próbálok célozni, hogy lehet jobban járnál végeredmény szempontjából ha inkább minőségibb, komolyabb termékeket vennél ahelyett hogy kalibrálással próbálsz javítani ezeken egy kicsit.
    Olyan ez, mint a gamer aki megveszi a 350k-s PC-t de a játékot meg a windowst már warezolja. Csak nálad pont fordítva. :)
    Persze nem gond az efajta precízség, tökéletesre törekvés, csak el kell tudni fogadni, hogy a való életben a többséget ez nem érdekli. Sőt, megmondom neked a többség nem is látja a különbséget amíg te nem mutatod meg neki, hogy mit keressen.

    Anno én egy teljes napig "kalibráltam" az egerem érzékenységét Quake 3-hoz, tizedes pontossággal, mire jó lett. De ettől még az egér használók 99%-át pont nem érdekli ez a fajta pontosság, nekem meg kellett.

    [ Szerkesztve ]

  • Dany007

    veterán

    válasz janos666 #8850 üzenetére

    Itt most nem is értem mégis mit vártál? :) Mire számítottál?
    Hiszen te magad írod le a probléma forrását és megoldását is.

    Canon nyomtatóval, utángyártott festékkel nyomtatsz epson papírra és csodálkozol ha szar lesz az eredmény? Hát mégis mi más lehetne, mint szar? Ez kicsit olyan Captain Obvous érzést kelt bennem.

    A Canon nyomtatód gyári drivere és gyári színprofilja a gyári festékhez és gyári papírhoz lett kalibrálva. Ha te random kínai festékkel és random papírral használod naná hogy szar lesz az eredmény! Ilyenkor persze hogy kell és van is értelme a kalibrálásnak, egyedi színprofilnak!
    Csak megint az van, hogy az emberek többségének egyszerűbb megvenni a gyári tintát meg a gyári papírt, mint hogy fotospektrométert vegyenek meg egyedi színprofilokkal szarakodjanak. Főleg, hogy a többség azt se tudja, ez utóbbi kettő mit is jelent.

    Egyébként ha megnézed a jobb alsó kép is bőven problémás. Bár én ezt most egy IPS LCD tévéről nézem, szóval sokat nem akarok a képbe belepofázni, de az innen is tisztán látszik, hogy ami az eredeti képen fehér háttér az itt sárgás szürke. Ami alapvetően befolyásolja az eredményt mivel nem tudsz fehéret nyomni.
    De ettől függetlenül tényleg korrekt lett a kalibráció. Viszont ezért senki nem fog spektrométert venni és kalibráltatni, egyszerűbb gyári festéket meg gyári papírt venni. Úgyhogy ez megint csak a te "mániákusságodat" bizonyítja. :)
    Gyári festékkel és papírral is érdemes lenne kipróbálnod. Mert a Canon gyári színprofilja azokhoz van beállítva. Így eleve nem várható el jó eredmény más papíron más festékkel kalibráció nélkül. Viszont azokkal v.színű még jobb eredményt is kaphatnál mint így kalibrálva.

  • Dany007

    veterán

    válasz janos666 #8856 üzenetére

    Igazad van a festékes dolgot tényleg félreértettem. De szvsz ott nálad a legdurvább eltérést a papír sárgasága okozta. Az így is tisztán látszik. Lehet van benne a tinta is, de tuti hogy egy szép fehér papíron jobb eredményt kaptál volna.

    De te is félreértesz. Én nem azt mondtam, hogy szarjon rá mindenki, meg hogy te ne csináld! Hanem azt, hogy senkit se érdekel. Többé-kevésbé.
    Nem azt mondtam, hogy ez helyes, hanem egy nagyjábóli tényt közöltem. Ettől még a te precizitásod nem lesz kisebb jelentőségű. Van amiben én sem ismeret "tréfát" más meg pont leszarja. Lásd az előző Q3-as egér példa.

    A másik meg, hogy hiába mutatsz te példát ahogy azt te is tudod, az emberek többsége nem tudná megállapítani hogy melyik a jobb. Okés a fenti példán igen. De egy random tájképen azonos papírra nyomva senki nem mondaná meg, hogy most melyik a színhelyes és melyik nem.

    A TN panellel meg az a gond, hogy azokat se lehet fullosra kalibrálni. Nálunk volt olyan gagyi monitor is a cégnél, ahol kiírta a program hogy bocsi de nem megy. :D Túl nagyok voltak az eltérések amit már nem volt képes korrigálni.
    De ami még rosszabb, hogy ha a TN-t nem közvetlenül szemből nézed már buktad is a kalibrált színt. Ezért használok én a cégnél még mindig CRT monitort! ;] Meg mert nincs pénz komolyabb Eizokra. :D

Új hozzászólás Aktív témák