Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    Most futtattam le a töltőben a teszt üzemmódot 4 darab Ansmann, 2100mAh-ás, eneloop megfelelő akkuval (amit már egy jó ideje nem lehet kapni a boltokban).
    3 darab akku 1800-1900mAh, egy pedig 734mAh a töltő szerint.
    Az érdekes, hogy ennek ellenére eddig egész jól muzsikált a 4 akku együtt, mivel nekem 4 darab kell a fényképezőbe egyszerre.

    A tegnap futtatott Varták is felemásak, csak nem ennyire, ott mindegyik bőven elmarad az elvileges kapacitásától, kettő jobb, kettő rosszabb.
    Ezeket is és az 1 darab Ansmannt is megpróbálom regeneráéni, de számomra elég gyanús, hogy az Ansmann az gyártási hiábs lehet, mert hatalmas az eltérés, akkor meg nem szémíthatok sok változásra, de azért kipróbálom.

    Eddig tetszik a töltő !

    Ha valakinek sok egyforma akkuja van, akkor remelkül tudja vele párosítani a közel azonos kapacitású példányokat !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz stellaz1 #835 üzenetére

    Szevasz

    Igen, tölhető alkáli elemet (RAM) valóban nem lehet vele tölteni, legalábbis azt írják az elemre, hogy speciális töltő kell hozzá !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz PHM #819 üzenetére

    A tölthető alkáli elemek önkisülése még az LSD NiMH akkuknál is kevesebb, 0,2%/hó körüli, úgyhogy ez vezet ebből a szempontból !
    Persze ennek korlátozottabb a felhasználási köre.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #843 üzenetére

    Jogos ! :K
    Gondolom, hogy az első verzió állhatott fenn nála.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Tegnap teszteltem a még megmaradt NiCd parkom nagy részét és meglepetésben volt részem !
    Vana 4 darab régi 500mAh-ás akkum (valami Fif jelzésű, német származású), kb. 20 évesek lehetnek és még mindíg működnek !! :Y
    Jelenleg csak kettőt találtam meg belőlük, azokat teszteltem.
    Az egyikre csak 132mAh-át írt ki a töltő, de amásikra 534mAh-át, vagyis több mint a névlegeset, nem is kevéssel !!! :Y

    Ezek az akkuk évekig álltak kisütve, nem használtam őket, azt sem tudtam, hol vannak, az aljukra már korábban vezetéket is forrasztottam (forrfülesként használtam), minden bizonnyal voltak már túltöltve is, mivel az eredeti töltő, az semmilyen lekapcsolással nem rendelkezett és én is töltöttem őket egyszerű ellenálláson keresztül egy tápról, amit nem mindíg időben kapcsoltam le, és voltak már nagy terhelésnek is kitéve, stb.

    Ezek a cellák jelenleg is 20A fölötti pillanatnyi áram leadással rendelkeznek, míg a pár éve vett Ansmann 1100mAh-ás cadmiumok azok kezdettől fogva nem tudtak többet 14A-nál (a kapacitásuk valamivel tényleg több volt) !

    Ezeket becsülöm, abszolút márkátlanok, de fantasztikusan teljesítenek !!! :K :R

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz stellaz1 #842 üzenetére

    Egyik-másik akkunál nálam is pár másodperc alatt átváltott kisütésről töltésre, de ezek ki voltak merülve, nem sokkal volt több a feszültségük 0,9V-nál.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Annyi észrevételem van még a töltővel kapcsolatban, hogy a 700mA-es töltéssel az eddigi akkuk mind eléggé melegedtek (1700 és 2100mAh-ás), így inkább 500mA-rel fogom tölteni őket a továbbiakban.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #848 üzenetére

    Szevasz

    Pontosan !
    Ebből nem is következtettem egyébre, mint arra, hogy eleve kisebb a belső ellenállása, mint a többi cellámnak és hogy ez nem is nőtt meg az idők során, minden viszontagság, mostoha kezelés ellenére, nem úgy mint sok más cellánál (elsősorban fémhidridek).

    A cella többi paraméterére, állapotára inkább a meglévő, most mérhető kapacitásból következtetek, ezért mondom, hogy ezek nagyszerű cellák.

    A mérést valóban multiméterrel szoktam végezni, bizonyára sok hibája van ennek a mérésmódnak, de azért nagyjából szerintem összehasonlíthatók az egyes cellák esetén mért értékek egymással (ugyanazon műszerrel mérve).
    És nagyon szépen lehet látni ebből a mérésből, amit már itt korábban írtál is, hogy a nagyobb kapacitású cellák belső ellenállása rendszerint nagyobb a kisebbekénél, ezt fémhidrid és kadmium esetében is így tapasztaltam.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #850 üzenetére

    Sejtem, hogy nem tesz túl jót az akkunak a pár másodperc rövidzár sem, amíg lemérem, mostmár nem is méregetm, a kiváncsiságomat kielégíti az az infó, amit korábban szereztem e téren.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Újabb eredmények:
    Ansmann 2200mAh-ás akkuk (6-7 éves, fényképező már alig megy velük): 18XX mAh
    (egész jó)

    Ellenben Ansmann 2700-as (vagy 3 évesek, rendes töltővel voltak töltve): 2XX mAh !!! :Y

    Kiváncsi leszek, frissítéssel visszajön e a kapacitásukból valami !

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Vajon miért van az, hogy 4db együtt használt akkuból kettő viszonylag nagy kapacitással rendelkezik, kettő viszont nagyon gyenge ?? :F
    Van valami használatból fakadó oka, vagy véletlen, gyengébb példányok ?? :F

    Mostmár a többedik pakkban figyelem ezt meg, az előzőleg említett Ansmann 2700-es akkuk közül kettő 2,1Ah, kettő pedig 2XX mAh, 4-en együtt voltak használva !! :Y

    Netán a gyengébb pédányokat a soros használat miatt az erősebbek túlmerítik, vagy átpolarizálódásra kényszerítik és ezen fokozott terhelés miatt ezek hamar tönkre mennek ? :F

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Joke21 #856 üzenetére

    Lemértem műszerrel is, azzal is 550mha van benne.

    Ezt pontosan hogyan kivitelezted ?? :F
    IPC, vagy hasonló, akku kapacitást mérő töltővel, vagy egy multiméterrel ?? :F
    Utóbbi esetben biztosan nem kapacitást mértél, max. pillanatnyi áramleadást.

    Előszőr is azt kell tudni, hogy akkor ezek miféle cellák, gondolom, valóban akkuk és nem tölthető elemek voltak !
    Ha akku, akkor NiMH, vagy NiCd ? :F
    550mAh-ás kapacitás és régi kontrukció esetén inkább az NiCd valószínű.

    Szóval ha tudsz, akkor olvass le valamit, leginkább mindent a cellákról, aztán írd meg, utána talán több segítséggel szolgálhatunk a számodra !

    A 3000-esek pedig szintén mifélék, amiket rákötöttél, hogy-hogy csak negyed töltést mutat rá a készülék, frissen töltöttek, vagy csak valamikor régebben fel voltak töltve ? :F
    Milyen méretűek, hogy 3000mAh-a a kapacitásuk ? :F

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Joke21 #874 üzenetére

    Az a kontroller szerintem nem vesz fel olyan áramcsúcsokat, mint a telefon, a működéséből adódóan, ezért bírhatja abban jobban az akku.
    Ha az akkuk kapacitása nem is csökkent lényegesen, a belső ellenállásuk megnőhetett, és az ilyen cellák pillanatnyi áramszolgáltatás képessége csökkent, ami miatt a fogyasztás beli áram csúcsoknál olyan mértékű lesz a feszültség esés, nogy a készülék úgy itéli meg, hogy az akku kimerült !

    A telkefonnál pedig megteheted, hogy nem ülteted mindíg bele a bölcsőjébe (elvégre nem muszály azt állandóan benne tartani), csak amikor már merül, így valamivel többet használsz az akku kapacitásából és lassabban fog kialakulni a memória effektus, sőt, ha netalán, náha van lehetőséged teljesen hagyni kimerülni a telefonban az akkukat, majd a bölcsőbe téve azt rendesen feltöltened, akkor nem vagy csak kevéssé alakul ki memória effektus és hosszútávon használahtó lesz a telefon és az akkuk !

    Én NiCd akkura forrasztottam 100W-os pillanatpákával vezetéket, de úgy, hogy nagyon rövid ideig melegítettem, éépen, hogy fogjon valamit a cin rajta, aztán hozzányomtam egy nagy darab hideg fémhez, hogy minél gyorsabban húljön le, illetve az alján kívül a többi része ne melegedjen tovább, az sok éve volt, és még azóta is működnek az akkuk, sőt, az egyik még túl is teljesíti a kapacitását !
    NiMH esetében viszont már nem biztos, hogy megtenném ezt, szerintem azok sokkal érzékenyebbek, inkább én is forrfüleset javaslok, ha nem sokkal drágább, ha igen, akkor veszel olcsóbb NiMH cellát, és az említett módon forrasztassz rá drót darabot (csonkot), amihez már kényelmesen tudsz további drótot, egyebet forrasztani.
    Sok sikert hozzá ! :K

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Vajon miért van az, hogy az IPC töltőnél adott akku esetében kisebb kapacitást írt ki a "refresh" funkció végén, mint előtte a "test" funkcióban, holott fordítva várnám ??? :F

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz zsolt19900 #879 üzenetére

    Én vagy két éve vettem Unirossban AAA akkut és meglepően nagyon jól szuperálnak, igaz, nem kell nagy áramot leadjanak, egy LEDes lámpában vannak, viszont annak ellenére, hogy csak normál, mezei NiMH és nem alacsony önkisülésű (LSD) akkuk 3 hónapig simán üzemképesek maradnak (persze egyszerre nem sokat használom, csak vésztartalék, erre igazából inkább nehány alkáli elem kellene) !
    De ha ennyit szánsz rá, akkor én is Eneloopot javaslok.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Legújabb tapasztalataim az IPC-vel:

    Betettem a 4 darab 2600mAh-ás 3-4 éves Ansmann AA akkuimat frissiteni (refresh), mindegyiknek két számjegyű kapacitása volt a "test" módban lemérve, mAh-ában (30-60mAh).
    Örömmel láttam, hogy mindegyik akku 2,2-2,3Ah-ára kúszott fel !!! :K
    Nem csak a nagy kapacitásnak örülök, hanem annak is, hogy kb. 100mAh-án belül vannak, tehát elég egyenletesek, ez nagyon jó, mivel a 4-et együtt használom, akár a gépben, akár a vakuban vannak.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #877 üzenetére

    Még egy észrevételem és kérdésem van az IPCvel kapcsolatban !

    "Refresh" módban már többszőr tette azt, hogy megy egy darabig a kisütés-töltés, majd valamiért leáll a kisütés egy-két akkunál, nem csökken tovább a feszültsége sem és nem számolja tovább az amperórát sem, de nem is tölti és továbbra is "discharge"-ot ír ki !!

    Ez miért van ? :F :F

    Ha kihúzom a töltőt és újra indítom a programot, akkor megy megint.

    "Test" módban nem csionlt ilyet, ott rendesen lefut a program és kiírja a lemért kapaciátst.

    Továbbá továbbra is megvan az, hogy a test módban lemért kapacitáshoz képest több akku esetében rendre kisebb kapacitást ír ki refresh módban ! :U
    Mit csinál másképp, rosszabbul, pedig éppenhogy nőnie kellene, még ha kicsit is a kapacitásnak !
    (4db 1700-2700-as akku van benne és 250-500mA opcióban megy a refresh)

    Más is tapasztalt már ilyet, vagy csak az enyémben van valami hiba ?

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Rigger #888 üzenetére

    Szevasz

    Igen, nálam az a baj, hogy hogy teljesen megáll a folyamat, sem a kapacitás számlálás nem folytatódik, sem a feszültség nem csökken 1 óra alatt sem.

    További megfigyelésem, és problémám, hogy a refresh funkcióval frissített akkuim, igaz, hogy pár tíz milliamperről felmentek 2,X Ah-ára, de a gépbe betéve pár kocka után már ki is kapcsolt a gép vele !! :Y
    Ezek 2700-es akkuk voltak.
    De ugyanígy jártam a 2100-es akkukkal, valamivel több kép után (kb. 15) ki is kapcsolt a gép, hogy "battery exhausted".
    Ma reggel megmértem a 2100-as akkukat, gondoltam, hogy hiába jött vissza a kapacításuk, de a belső ellenállásuk már magas és azon nem tudott javítani a töltő, ezért kapcsolt hamar ki a gép, mert túl nagy a feszültségesés, de valójában még nincsenek kimerülve az akkuk !
    Az üresjárati feszültségek alapján egy töltött (1,34V), kettő merülőben (1,28-1,26V) és egy kimerült (1,18V), tehát nem elsősorban a belső ellenállás növekedése miatt nem viszi a gépet, henem, valóban elvesztette a kapacitását, csak nem tudom, hogy hol, mivel a kimerültre írta a töltő a legmagasabb kapacitást 2040mAh-át !

    Az önkisülésük nött meg vajon valami ok miatt az akkuknak és ez a probléma, vagy a töltővel van probléma ?
    Mielőtt treníroztam az akkukat, a 2100-es akkuk 1-2 hónapig nagyjából őrizték a töltésüket, legalábbis még ment velük a gép, ha nem is sok kockát ! :U

    Netán a töltő tönkre tette az akkukat ?? :F

    Ami furcsa nekem a töltőben, hogy nem egy akkunál felment a töltés közbeni feszültség 1,52V-ig is, és jó melegek voltak, tudom ez elvileg nem mond semmit, de azért csak egy kicsit gyanúsan magas feszültség ! :U
    Netán esetleg nem tudja rendesen megállapítani a teli állapotot és tultölti az akkukat ? :F

    Másik probléma, hogy az 1700-es akkuim közül a leggyengébbet betettem frissíteni, már 2 szer és utána tesztre és egyre kisebb kapacitást jelez rá ki a folyamat végén !
    734mAh, 5XXmAh, 4XXmAh ! :F

    Nem javulnia kellene ?? :F

    Mindenki másnak rendben működik az IPC-1L-je ?? :F
    Vajon nem azért fele árú az IPC-1L az IPC-1-hez képest, mert rosszabb, vagy csak az alacsonyabb töltőáram miatt ?? :F

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #892 üzenetére

    Az 1,18V-ot a fényképezőm szempontjából, gyakorlati tapasztalatból mondtam, hogy kimerült, mivel hasonló feszültségekkel szoktam kivenni belőle az akkukat, csak a vadi új, még teljesen jó, erejük teljében levő akkuk produkáltak ennél jobbat, amiket olyan 1,14V körüli üresjárási feszültséggel vettem ki !
    A fényképezőm minden bizonnyal elég nagy fogyasztású, kell neki áram rendesen, tehát rendes feszültségesések alakulhatnak ki az akkuk kapcsain üzem közben, azt nyilván nem tudhatom, hogy milyen feszültség van az áramkörébe kódolva, mint minium fesz. ami alatt már azt mondja, hogy azzal már nem tud biztonságosan működni !
    Ha üzem közben folyamatosan mérném a feszültséget, akkor nagyjából meg tudnám állapítani a vég feszültséget, én 1,1V-ra tippelek, de mindenképpen valahol 1 és 1,1V között lehet.

    Minden esetre minél gyengébb az akku, minél kisebb a kapacitása, minél nagyobb a belső ellenállása, annál nagyobb lesz a feszültségesés és annál hamarabb fogaj terhelten elérni a minimum feszt, az utána mérhető üresjárási feszültsége pedig annál magasabb lesz, a benne maradt töltéssel együtt (az össz töltéséhez képest).

    Kétségtelen, hogy már nem frissen töltött, pár napos, egy hetes állás után az akkukon 1,30-1,28V-os üresjárási feszültséget lehet mérni, ehhez képest az általam merülőnek titulált akku még teljesen töltött, relatív a dolog, én a leg magasabb feszültségű pédányhoz viszonyítottam a feszültséget, mivel egyszerre és egyformán voltak négyen töltve és egyszerre, egyformán használva a gépben !

    A túlmelegedés miatti leállás kérdése egy nagyon jó kérdés, mivel valóban mindíg párban tapasztalom ezt a leállást az IPC-ben és mindíg két egymás melletti szélső cellánál teszi ezt, áramszünet kizárva, mert akkor mindegyik cellánál jelentkeznek, de akkorsem így, hanem programot váltva, az alap, töltés programon hajtaná az összes akkut, jól mondom ugye !? :U
    Tehát a túlmelegedés miatti leállás egy jogos felvetés és ok lehet, csak az az érdekes, hogy ezt nem töltéskor teszi, hanem kisütéskor (legalábbis ezt jelzi) áll meg, amikor nem melegednek különösebben az akkuk ! :U :F

    A kérdés az, hogy ha töltés közben túlmelegednek az akkuk, akkor csak felfüggeszti a töltést, de lehülés után folytatja, vagy ekkor átvált azonnal kisütésbe ?? :F
    Gondolom, nem, de ez a része nem világos, de mostmár legalább van egy lehetséges ok, hogy miért áll meg ! :U

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #890 üzenetére

    "[I]Mindenki másnak rendben működik az IPC-1L-je ??"
    Az volt már, hogy sz@rból (mármint vacak vagy túltöltött cellából) nem lehet várat építeni?

    Addig rendben van, hogy az akkuimat nem tegnap vettem, pár évesek, az előéletük is bizonyára nem mentes hibás használattól, de ettől még nem várom ezt, hogy abszolút üzemképtelenek legyenek, pláne azok, amik az IPC-ben való tesztelgetés előtt, ha nem is újkoruknak megfelelő, de még kielégítő módon működtek !

    Ezen akkuk esetében asszem joggal várhattam volna, hogy beteszem egy frissítésre és jobb állapotban veszem ki őket, mint voltak előtte, e helyett sokkal rosszabbul viselkednek ! :(

    Ezek az Ansmann E akkuk, amik az eneloophoz hasonlóan hosszabb ideig őrzik a töltésüket a normálhoz képest.
    Valamikor 3 hónap tárolás után is még jó sok képet lehetett velük készíteni, mire kimerültek és telit jelzett rájuk a gép, mikor használni kezdtem, most 3 nap után töltéssel, piros jelzéssel indított a gép velük és kb. 10-12 kocka után ki is kapcsolt !! :(
    Szóval nekem úgy tűni, mitha valami még jobban elromlott volna azekben az akkukban, ahelyett, hogy jobb kondicióba kerültek volna ! :U
    Ezen felül kicsit gúnyosnak, és sznobnak érzékelem ezen soraidat, ennél lényegesen kultúráltabb, visszafogott, komoly, mértéktartó, segítőkész embernek ismertelek meg még valamikor 2005 körül, mikor kezdtem fórumozni és kérdezgetni a hobbi elektronika topicban, a megnyilvánulásaid akkor ezt tükrözték, ne vedd át a mai sznob stílust !

    A töltés közbeni feszültségre írtam, hogy relatív, nem sokat mondó, csak kicsit soknak tünt és melegnek az akkuk, bár a korábbi kijelzés nálküli, de szintén -DV-s töltőben is legalább ennyire melegdtek, sőt, mivel az papírja szerint 1,7A-rel töltőtte őket.
    Ott persze feszültség értéket nem tudok.

    Túltöltés ?
    Jogos lehet a felvetés, én is gonsdoltam rá, pont az említett tapasztalatok alapján, hogy mintha kicsit túl sokáig gyötörné töltéskor az akkukat, mintha nem érzékelné a -DV változást és már csak időzítésre kapcsolna ki !? :U
    Viszont úgy vélekdetem, hogy mindegy hogy feltöltött, vagy reészben, egészben kimerült akkukat teszek be akkor, amikor töltéssel kezdi a műsort a töltő, mert arra van neki az -DV érzékelési képessége, hogy érzékelje, hogy töltött az akku és ne töltse túl, azért vettem ilyen töltőt, és nem mezei módon, ellenálláson keresztül töltöt az akkukat !! :(
    Vagy nincs igazam, mert annyira megbízhatatlan ez a módszer, hiszen biztonsági időzítéssel is fel szokták szerelni a töltőket, nyilván azért, ha nem "venné észre", mikor töltődött fel az akku !

    De rendben, erre figyelek, hogy nem frissen töltött akkura eresszek rá újabb töltést, sajnos tultöltés miatt már mentek tönkre akkuim, csak azt még egszerű ellenálláson keresztül töltögettem és eidőnként elfelejtettem időben lekapcsolni, másrészt töltés előtt nem voltak kisütve, ki tudja, hogy mennyi töltés maradt bennük, tehát kellett e egyáltalán nekik a 14-16 óra 1/10-ed kapacitással, vagy sem ! :(

    A test módból is feltöltött akku jön ki egyébként, tehát ha többször tesztre teszem őket, az is jelenthet problémát, nem csak a refresh utáni teszt, részben ezért is, mostmár inkább csak a discharge funkcióval treníroztatom 1-2 szer a gyengébb cellákat.

    Az érdekes egyébként még az, hogy a citrom akkuk közül az egyik gyengébb volt, mint a többi, azt vagy kétszer-háromszor treníroztattam és adtam neki egy kis áram injekciót 12V-os zselés akkuból, 55W-os ízzón keresztül, impulzudsokban, vagy 1 percig és most ez a legerősebb akku a töltő szerint és a fényképezőből is ezt vettem ki a leg magasabb feszültséggel, ezt sütötte ki még ez után a töltő a leg hosszabban és ez vette fel a legtöbb áramot is töltéskor.

    A konklúzó számomra mindenképpen az, hogy vigyázni kell ezzel a IPC-vel is, mert lehet, hoyg rosszabbat teszek az akkukal a spéci funcióival, és lginkább a discharge funkciót használjam, azzal árthatok a leg kevesebbet, sőt, az még talán használ is az akkunak, ha mikor ráérek azzal töltöm fel és inkább csak 500mA-t adok az akkuknak, a 700 már megárthat esetenként (bár korábbi töltő 1700-ával a citrom akkuknak sok töltésen keresztül semmi bajuk nem volt).

    Köszi az észrevételeket és üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Batman2 #894 üzenetére

    Elnézést mindekitől, pár gépelési hibát tettem bele!

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #896 üzenetére

    Szevasz

    Igen, ezek jogos felvetések és érvek, tanultam a beszélgetésünkből, jobban figyelek mostmár, hogy feltöltött akkut ne töltsek újra !

    A ferfressel az a problémám, hogy X ciklus után ugye leáll a két szélső cella további molesztálása, de miután ez megtörtént, mindíg kisütést jelez, tehát úgy tűnik, hogy nem töltés közben jelentkezik a hiba, pedig erős melegdés akkor van, tehát akkor lenne indok arra, hogy túlmelegedés miatt lekapcsoljon.
    Így ezt még továbbra sem értem, hogy miért áll meg a folyamat, még ha nem is ront az akkukon ! :U
    Egyelőre nem használom a funkciót.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Rigger #897 üzenetére

    Szevasz

    Esetleg valami kapcsolóüzemű táp IC ?

    Bár amit ismerek, 5A-es, a kapcsoló FETeket is integráltan, magában foglaló táp IC-t, abból nem sikerült semmilyen kondival és semmilyen kapacitással 3A-nél többet kiszedni stabil feszültség mellett, bár már 3A-nél is van vagy 150mV esése.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #900 üzenetére

    Az LM2678T-3.3-as típusom van, még régen vettem, egy töltőnek akartam tápellátáskánt használni, ahol max. kb. 3A-t kellett volna szolgáltatnia.
    Akkor 2,2A-nél nem tudtam belőle többet kihúzni.
    A tőled kapott kondikkal és induktivitásokkal is csak ennyire volt képes.
    (100mikro-35V 5db és 47mikrohenry, talán 800mA-es induktivitások, szintén 4, vagy 5 darab, a fólia csíkokat becineztem és drótszálakat is forrasztottam rá, hogy minél kisebb legyen az ellenállása és a saját induktivitása)

    Azóta szerteztem több amperes induktivitásokat (3, 5 és 8A), próbálgattam az előbb említett kondi teleppel és egyéb, PC tápból, alaplapból kiszedett LOW ESR kondikkal is, így sikerült feltornászni 3A-ig a stabailizált tartományt !
    Tettem a kimenetre 1500mikrós, 2200 mikrós-10V-os, és 4700mikrós-6,3V-os kondit is, jelenleg ezzel adja a legtöbbet.
    A bemeneten is volt többféle kondi, most 2x1000mikró-35V-os kondi van.

    Nagyobb kapacitású kerámia kondival nem próbálkoztam, ezt azért írom, mert az általad linkel MPS gyártmány adatlapja ezt írja, de a LM-é asszem csak elektrolitot, nyilván abból inkább a LOW ESR-t.

    Az igaz, hogy a fólia rajza nem olyan, mint ami az adatlapban van javasolva, de úgy igyekeztem csinálni, hogy a föld hurok is minél kevésbé alakuljon ki és minél vastagabbak, kisebb ellenállásúak legyenek a vezető csíkok, minden föld pontot az IC föld lábához lehető legközelebb forrasztottam, a kondikat is beleértve, a kimeneti oldalnak külön fólia csíkja van, az pedig kettő, rövid, sokeres, sodrott vezetékdarabon keresztül van az IC föld lábához közel forrasztva.

    Lehet, hogy ez még mindíg kevés, a kapcsolás kiépítésében rejlik a hiba, bár azért kicsit kédelkedek az IC kapcsoló FETjének képességében is, hogy egyáltalán képes e leadni a leg ideálisabb körülmények között is azt az 5A-t !
    Tudom, én mindíg hitetlen vagyok ;) csak már annyit próbálkoztam vele.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Hannibal Bac #905 üzenetére

    Te, olvastad a tipic címét ??? :F

    Ez a téma hogy jön ide ?? :F :(

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    Biztos paranoiásnak tartotok már, de megint csak furcsa dolgokat csinált az én IPC-1L töltőm !! :(

    Betettem kettő darab 850mAh-ás, Energizer NiMH akkut tölteni a Dischrage programra, az első és a harmadik töltő rekeszbe.
    Szépen együtt kezdtek el merülni, mindkettőnek azonosan csökkent a feszültsége, elég egyofrmának tűntek.
    Később néztem őket, a harmadik rekeszben levő már fel volt töltve, kb. 11xx mAh-a töltés kellett ehhez, ez rendben is lenne.
    A másikat vészont meglepődve néztem (1. rekesz), hogy csak pár milliamperóra van benne és összesen 7 percet töltötte !!! :Y

    Ezt az akkut újra indítottam, elkezdte meríteni, de a jelzett kicsi kapacitás ellenére nem hírtelen, csak lassan merült, majd feltöltés után megint csak ugyanilyen keveset jelzett rá és nem töltötte tovább.
    Áttettem a 3. rekeszbe és újra indítottam a programot, ott a másik cellához hasonlóan ezt is nagyjából rendesen feltöltötte.

    Még próbálgatom majd ezt az első cellát, de korábban is az első két cellánál volt probléma, azok működése állt le frissítés közben többszőr is.

    Mindenesetre nem tudom mire véljem ezt. :U

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #995 üzenetére

    Szevasz

    Az IPC kisütésén már én is gondolkodtam, én is arra gondoltam, hogy valami tranyó-terhelő ellenállás párossal történik ez.
    Azon csodálkozom mindösszesen, hogy kisütés közben semmiféle melegedése nincsen a töltőnek, pedig hát azt az energiát, amit kivesz, elnyel az akkuból, azt tennie kell valahova, és nyilván nem fény, hanem hő formájában szabadul fel, tehát valami melegedésnek csak kellene lennie, de semmi ! :U

    ha kapcsolóüzemű áramkör végzi ezt, akkor is valahova kell kerüljön az akkuból elfogyasztott energia, addig rendben van, hogy nem a tranyó eszi meg, mert a FETnek kicsi az ellenállása a bipolár tranyókhoz képest, de akkor meg a terhelő ellenállásnak kéne megennie és hő formájában leadnia azt !
    Négy akkut egyszerre merítve pedig már csak kellene valami hőfejlődés tapasztalható legyen !! :U :F

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #1000 üzenetére

    Igen, végül is igazad van, valóban nem egy nagy teljesítmény ami elnyelődik, mert igen alacsony a feszültség.
    Ha meg tényleg sok kis ellenálláson nyelődik el, akkor pedig tényleg eloszlik a terhelés és nem érezhető kézzel a hőkülömbség.

    Régebben készítettem saját magam AA akku töltőt, amiben kisütést is terveztem.
    Maga a töltése nem működött rendesen, mert közöz tápról tápláltam és befolyásolták egymás feszültségét a cellák az érzékelésben, de a kisütő része az jól működött.
    Ott egyszerű bipolár tranyó volt a kapcsoló elem, és egy darab fél, vagy 1w-os ellenálláson emésztettem el az akku energiáját, ami olyan 90-100mA volt.
    Visszaemlékezve enyhén melegedett az ellenállás, de persze itt koncentrálva volt az a kevés hő, ezért lehetett valamelyest érezni, de a kisütő áram is igen csekély volt.
    Ebből indultam ki az IPC-nél is, hogy akkor csak érezhető kellene legyen, pláne mivel akár 350mA is lehet, de eloszlatva tényleg legfeljebb egy-két fokot emelhet a készülék egészén, ami kézzel nem igazán érzékelhető, legfeljebb műszerrel.

    Köszi, mégegyszer, most is okosabb lettem valamivel ! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz v.attis #1002 üzenetére

    Kiváncsiam várom majd a fejleményeket !!

    Nekem nem igazán vált be a frissítés funkció, mert többszőr azt játszotta, hogy valamiért leállt a cuiklus az egyik párosnál és a végén kisebb kapacitást írt ki, mint előtte a teszt üzemmóddal megmérve !! :(

    Nekem az vált be, hogy kétszer végig futtatom rajta a teszt üzemmódot és másodikra rendszerint lényegesen nagyobb kapacitást mér, többet nem is zajgatom mostmár az akkukat, ennyi frissítés elég !

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #1006 üzenetére

    Szevasz

    Köszi szépen az információkat !!! :K :K

    Akkor ha jól értem, akkor töltéskor csak az áramfigyelő ellenállásokon folyik keresztül az áram és azokon esik egy kis feszültség, kisütéskor pedig mindkettőn, de nyilván a kisűtő ellenálláson esik a jóval nagyobb feszültség és keletkezik a több munka, több hő, mivel annak az ellenállása sokkal több a másiknál.

    Azt viszont nem teljesen értem, amit írsz, hogy számításod alapján 239mA-t fogyaszt a kisütő ellenállás, ami valóban közel áll a 250-hez, de akkor csak egy érték lenne ?? :U :F

    Én úgy képzelem el, ha kapcsolóüzemben állítja itt is be a kisütő áramot, hogy az ellenálláson direktben, szaggatás nélkül 350mA nyleődik el, a 250 és 100mA-es beállításhoz pedig már szaggatja és megfelelően változtatja a kitöltési tényezőt, hogy átlagban meg legyen a két alacsonyabb érték !? :U :U

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz v.attis #1004 üzenetére

    Nagyon egyszerű a megoldás !

    Az akkukat a bekapcsolás előtt kell beletenni, majd bedugni és míg az adott program nem aktiválódik (8 másodperc tán), az alatt kell beállítani a kívánt programot és a kívánt áramerősséget és szépen állítja egyszerre mindegyiket !! :K
    Én mindíg így csinálom, nincs gond ! ;)

    Más a helyzet, ha eltérő áramokat akarsz beállítani, mondjuk ezért mert az egyik cellával már végzett a töltő, és másikat akarsz helyette betenni, de a többinél még megy az adott program ! :U
    Ilyenkor talán volt, hogy sikerült beállítanom, de lehet csak alap áram értékkel és programmal, vagy eltolta a többi beállítását is, és újrakezdte az újonnan beállított programot az összes cellánál, nem csak az adottnál ! :(

    Szóval szépen ki kell tapasztalni, be kell gyakorolni !! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz And #1011 üzenetére

    Szevasz

    Köszi a gyors választ, így már minden világos !! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz tomcsi23 #1014 üzenetére

    Akkor én biztosan ezzel rontottam el, mert én egy adott cella programozásánál is hosszabban nyomtam meg a MODE gombot, és akkor már a többi program is megváltozott.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Callisto #1019 üzenetére

    Az egér és a billentyüzet fogyasztásától függ, meg kell nézni mennyit esznek !

    Ha keveset, akkor LSD akku, kisebb kapacitással, ha sokat, akkor lehet normál akku is.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Danny-L #1022 üzenetére

    Ha csak simán elem kinézetű AAA pálcikák voltak benne, akkor mérget merek venni rá, hogy nem Li, mivel, asszem ugyan létezik, de nem jellemző, hogy elem formában legyen Li akku, inkább spéci csomgban, a védő áramkörrel együtt vannak !
    Egyébként azért rendszerint valahol elvétve csak rajta szokott lenni, hogy milyen a kémiája.

    Tehát nyugodtan vehetsz bele NiMh akkukat (700-850mAh) !
    NiCd-t kevésbé ajánlom, márha egyáltalán van AAA méretben.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz bb.bocs #1029 üzenetére

    Ez sem jobb ez előzőnél, inkább vegyél egy rendes, mai akkukhoz valót !

    Igaz, hogy mindkét régid kicsi árammal tölt, de azért így sem szeretik a cellák, ha sokkal tovább hagyod benne, mint a 14-16 óra, ezt tapasztaltam, jobb egy automata lekapcsolós !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz bb.bocs #1031 üzenetére

    Pl. ez: [link]

    De innen [link] válogathatsz pl. igényed és pénztárcádnak megfelelően !

    Azért nézdd meg a jelenlegi kettő töltődet, hogy nincs e valamelyiknek időzített lekapcsolása, akkor használható, csak sok időbe telik vele a töltés.

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz peti_s #1033 üzenetére

    Az akkuknál az sem jó, ha nem töltöd fel eléggé, egyrészt mert kisebb kapacitás áll rendelkezésedre, másrészt mert nem használ az akkunak sem, bár az NiMH-nek papír szerint nincsen memória effektusuk, azért a gyakorlatban ezeknek is van.

    De az sem jó, ha többet próbálsz bele tölteni, mint amennyit éppen felvesz, mert az meg már károsítja a cellák szerkezetét, egyrészt mert a felesleges energiától, amit már nem tud kémiai reakcióban hasznosítani, hő formájában szabadul meg, másrészt, mert olyan nem kívánatos folyamatok zajlanak, amik hosszabb távon kárososdást okoznak a cella szerkezetében (vissza nem alakítható kémiai folyamatok) !
    Ugyanez érvényes a cellák javasolt minimum értékénél tovább való kisütésére, mélykisütésére is, ekkor is vissza nem fordítható kémiai folyamatok indulnak be.

    A Li akkuk szélsőségesen érzékenyek erre a munka tartományra, ezen túl haladva nem csak hogy tönkremennek, hanem veszélyesekké is válnak, mert robbanákonyak lesznek !
    Itt erről ugyan nincsen szó, de ugyanúgy megvan ez a munka tarzomány.

    Tehát legjobb, ha valami áramkör érzékeli mind a minimum (fogyasztó esetében), és mind a maximum (töltő esetében) feszültséget is, hogy a kémiai reakció csak a reverzibilis, visszafordítható tartományban maradjon !

    Ha pedig nagyon kevés árammal, nagyon lassan megy a töltés, akkor pedig a töltés közbeni veszteségek miatt alig, vagy nem lesz érdemi töltés, szintén nem úgy, nem ideális intenzitással zajlik a kémiai reakció a cellában, mint ahogyan kellene !
    Tehát legjobb esetben nem töltődik fel vele rendesen a cella hosszú idő alatt sem, roszabbik esetben károsodik is közben !

    Töltési módok:

    Standard/normál töltés: a cella kapacitásának (mAh) a tizede (mA-ben) (0,1C)
    Csepptöltés/fenntartó töltés: a cella kapacitásának a hoszada, harmincada (0,05-0,033C)

    Gyorsított töltés: kb. a cella kapacitásának max. kb. a feléig (0,1-0,3C)
    Gyors tötés: kb. a cella kapacitásának fele, vagy teljes értékével (0,5-1C)

    A standard/normál töltési mód 10 óra időtartamra értendő, de mivel töltés közben vannak veszteségek is (a kémiai reakciók során, és a cella belső ellenállásából származó hőfejlődés miatt) így valamivel több töltést kell bevinni, mint amennyi matematikailag szükséges lenne, így 14-16 órára adódik a tényleges töltési idő, én inkább a 14 órát javaslom, hogy biztosan ne legyen túltöltés !
    Ennek megfelelően a bármilyen áramerővel való töléshez kiszmolható a töltési idő.

    A cella kapacitásának tizede alatti töltési intenzitás (pl. 20-ad) az eddigiekből látható, hogy már leginkább csak töltöttség fenntartásra, a cella max. kapacitásának megörzésére alkalmas, nem normál töltésre.

    Elvileg egy 20-ad kapacitással zajló csepptöltés már akármeddig rajta maradhat az akkun, hogy mindíg friss, fitt legyen a cella, de szerintem pár óránál hosszabb távon már ez is károsítja a cellát, ha mással nem, azzal, hogy passziválja az elektródok felületét, ami után már kisebb felületen, kisebb intenzitással fog zajlani a kémiai rekació, melynek eredményeként visszanyerjük a töltést áram formájában a cellából, így végeredményben folyamatosan csökken a cellák kapacitása, nő a belső ellenállásuk, ami egy érték fölött használhatatlanná teszi ezen cellákat !!

    Szóval legjobb a cellákat töltés végével kivenni a töltőből !
    De ha hosszabb időn keresztül fitten akarjuk tartani a cellát, mivel bármikor kellehetnek, időnkénti rátöltést alkalmaznék, mint fenntartó töltést, persze áramkör által, ellenörzötten.
    A másik lehetőség egy dinamikus csepptöltés lehetne, ami azt jelentené, hogy a töltő a cellából periodikusan fogyaszt kicsit, majd visszatölti, a veszteségek figyelembe vételével !
    Ekkor bizotsan aktívak maradnak a lemez felületek, csak az e kérdés, hogy a fémhidrid cellák memória effektusának kialakulását ez mennyiben fokozná, mivel sok cuikluson keresztül nincsen rendesen kisütve. :U

    Savas ólom akkuknál ez a módszer úgy tudom, jól működik !

    Üdv.

    [ Szerkesztve ]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz peti_s #1033 üzenetére

    A 2-3 éves akkuk még nem idősek, ha nem éltek meg legalább 500 cilust és addig megfelelően voltak kezelve ! :U

    A legtöbb esetben a kezeléssel van a probléma. :(

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz peti_s #1041 üzenetére

    Fogalmam sincs, nem csináltam ezirányú kísérleteket, de a fellelhető irodalmak szerint nem jó kisütve tárolni az akkukat !
    A fémhidrideket, kadmiumokat, ólom-savas akkukat teljesen feltöltve javasolják, a Li akkukat, legalábbis a Li-iont (de lehet a többit is) fél kapaciátásra töltve érdemes tárolni, mert akkor sokkal kisebb az önkisülése (évi 4% körül), ami ennél a típusnál végérvényes kapacitás csökkenést jelent, sőt, ha hűtve, 4 fok körül tartjuk, akkor még kisebb (évi 2% körül) !

    De a többi akkura és az elemekre is általában igaz, hogy hűtve kisebb az önkisülésük.

    Ennek ellenére nekem 4db. régi kadmium akkum, vagy 2-3 évig kisütve volt tárolva, mivel azt sem tudtam, hogy hová tettem, aztán mikor megleltem, simán fel tudtam tölteni és működtek rendesen.
    Ettől függetlenül nem tartom jónak a kisütve tárolást.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz peti_s #1043 üzenetére

    Kicsit gagyinak tűnik, de hát ki tudja... :U

    Meg kell nézni, nincs e a cimkéja alatt egy másik !! ;) :D

    Az már komoly baj és rendszerint károsodáshoz vezet, ha egy cella átpolarizálódik, ha azonnal nem ment tönkre (nem lett zárlatos, nem folyt el), akkor is már csak csökkent kapacitással és valszeg rövid ideig fog működni.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz Tauren45 #1045 üzenetére

    Még semmit sem hallottam róla.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz szinyu48 #1056 üzenetére

    Miféle kristályról beszélsz Te ??? :F :F

    (ebben a topicban nincsenek kristályok, ha vannak, az már baj :D )

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz peti_s #1057 üzenetére

    Nekem van egy garnitúra ilyenem.
    Kapacitásuk még egyész jó van, de a terhelést nem bírják, tehát a pillanatnyi áramleadásuk az töredéke, mint amennyi kéne legyen.

    De kisebb, és fesz. értékre nem túl kényes fogyasztóba, mint pl. egy LEDes lámpába még kiválóak, és még 3 hónap után is működnek.

    Treníroztam őket én is, hiába, azok már nem lesznek jobbak.

    Az enyémek vaészeg párszor túltöltést kaptak !
    Akkus korszakom kezdetén még egyszerű előtét ellenálláson keresztül töltöttem őket egy adapterről és néha elfelejtettem időben levenni őket, műsrészt, ha nem felejtettem el, ekkor is lehet, néha a 16 óra is túl sok volt, mert pl. nem volt teljesen kimerüólve így hamarabb feltöltődött és ekkor is túltöltést kapott már.
    Kb. 10 tölté után elérte ez az állapotot, azóta már nem sokat változott.
    De ennyit még mindíg tud (kb. 6 év után)

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz brobi69 #1062 üzenetére

    Ha arra gondolsz, hogy szimpla töltés végén jóval magasabb Ah értéket ír ki az egyes akkukra, mint ami azoknak a névleges kapacitásuk, az nem csoda, mivel 1,4-1,6x többet kell bele tölteni mint a névleges értéke, szóval ezzel számolj !
    De az is lehet, hogy nem érzékelte a töltő a feltöltött állapotot és tovább töltötte, amit már le is írt asszem itt valaki, hogy ebben az esetben a szükségesnél több energia már nem tud elraktározódni kémiai energia formájában, hanem hővé alakul, viszont a tultöltés folyamán károsodhatnak is az akkuk, tehát ez nem jó állapot ! :U

    Az IPC-nél, de valszeg más töltőnél sem szabad rátölteni a nemrég töltött, vagy alig merített akkukra, mert nagy az esélye, hogy nem fog működni a töltött állapot felismerése, hanem tultölti az akkukat !! :(

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz brobi69 #1065 üzenetére

    Ez egy cella többszöri töltés/kisütés ciklusa, az ilyen össze vissza, vagy különböző celláké ?? :U

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz brobi69 #1066 üzenetére

    egyébként pedi most discharge/charge ciklust adtam nekik, tehát nem kellene túltöltenie...

    Igen, így valóban nem kellene előforduljon túltöltés.

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz brobi69 #1065 üzenetére

    Végülis a 2700mAh 1,4x-ese 3780mAh így egyáltalán nem kirívó érték a 3700mAh bevitt töltés, mivel kell ennyi többlet a teljes feltöltésükhöz, vagyis amelyikbe ennyit töltött, valszeg az éri el a ráírt kapacitást !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

  • Batman2

    őstag

    válasz brobi69 #1076 üzenetére

    Szevasz

    Azért nem egészen így fogalmaznék, inkább számold ki, szorozdd be a ráírt kapacitást 1,4-gyel, akkor megkapod azt az értéket, amennyi körül kellene legyen, annál valszeg a többség kicsit kevesebb lesz, de 200-300mAh eltérés még belefér, mármint a beletöltött értéknél !

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák

Hirdetés