Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    Szevasztok


    Pár gondolat a LED-ekről (Light Emitting Diode-fényt kibocsájtó dióda)

    (Na, szóval némi technikai malőr után elkezdem)

    Nagyon örülök, hogy van egy ilyen rovat is ! Köszönet a létrehozojának!

    A LED-eknél nem is a feszültség a legfontosabb tényező (persze az is), de majd mindjárt meg látjuk miért. A korábbi generációs LED-ek eleinte még csak 2mA-esek voltak, igen könnyen kimentek, egy kis túláromtól is. A mai LED-ek, legtöbbje 20mA-es. Ezt a maximum üzemi áromerősséget kell betartani, mert ez az ami a lényeg. Ha egy LED-re 20mA áromot engedünk, lehet az igen nagy feszültség is, a fogyasztás miatt feszültségesés következik be, vagyis a LED a terhelés (fogyasztó), ami a számára jellemző fszültségesést vonja maga után. Nehány hozzászólást elolvastam és több helyen írják is helyesen a jellemzőket. Így pl. a piros LED-re az 1.7-1.8V a jellemző működési feszültség, a zöldre 2.0-2.2V, a sárgára hasonló (2.1-2.3V, a fehérre 2.8-3.15V a kékre 2.9-3.2V. Vannak még egyéb spec színek is, de általában azzal egyeznek körülbelül meg, amelyiknek a felépítésével hasonlóak. A sötét kék LED is pl. 3.0-3.2V körüli feszültségü. Másképp is meg lehet közelíteni ezt a kérdést. Ha egy 9V-os elemre rákötünk egy enállást, ami 20 mA-re krlátozza a továbbfolyó telepáromot (kb. 560-470 ohmos ellenállás) akkor bármelyik LED-et ráköthetjük, ugyanúgy jól fognak müködni, pedig az üzemi feszültségük eltérő, De ha megmérjük az ellenállás és a LED csomópontjában a feszültséget, akkor mindegyiknél a rá jellemző tartományba eső feszültséget mérhetünk. Ilyen alapon akár közvetlen 220V-ra is lehet LED-et kötni, csak megfelelő ellenállás kell hozzá, aminek az értéke a feszültséggel általában nő, de nem feltétlenül azért, hanem azért mert a 220V-os hálózat áromereje kicsit nagyobb, mint egy elemé. A sorba- és párhuzamoskötésről annyit, hogy ha kellően egyforma ellenállásuak a LED-ek, amiket össze akarunk kötni, akkor ha nem maximumon hajtjuk őket, tolerálják a dolgot. Én pl. kötöttem sorban 16V váltóáromra vagy 8-10 darab zöld LED-et, rendesen müködnek. De kötöttem össze úgyszint ilyen zöld LED-ekből 10-et párhuzamosan, 190-210mA-t átengedő ellenálláson keresztül, azok is mennek mind a mai napig rendesen. A kisebb eltérések az egyes LED-ek között a gyártás során a maximumot súroló és azt meghaladó alkalmazásoknál jelenthetnek problámát. Másik dolgo, hogy nem is érdemes maximumig kivezérelni a LED-eket, mert kb. 10mA-ig eröteljesen nő a kibocsájtott fényük, aztán 20mA-ig már egyre gyengébben, miközben kis mértékben már elkezd melegedni. Tehát az energiahasznosítása az áromerő növelésével 10mA fölött már romlik, avége felé jelentősebben. Kb. 15-18 mA-ig érdemes meghajtani, így már gyakorlatilag maximum a fényük és biztos, hogy nem károsodnak semmilyen kötésben.
    Az infraLEDk kicsit mások, azok között vannak amelyek üzemi ároma akár 50mA is lehet és impulzusokra elérheti a 100mA-t is. Az, hogy egy LED-nek 1, 2 ,3 ,5, vagy 10mm-es az átlátszó vagy áttetsző műanyag tokozásuk a feszültség és főképpen az áromerő, tehát teljesítmény tényezőjükön nem változtat semmit, ne tévesszen meg senkit, ugyan akkora kristály van mindegyikben. A LED-eknek üzemen kívüli állapotban is meg lehet külömböztetni a kristályuk szinéből, hogy milyen színnel világítanak. Persze, csak ha víztiszta fehér a búrájuk! A zöld LED-nek narancssárgás a kristálya, a pirosnak fekete kicsit fémesen csillogóan, a sárgának piszkos, vagy feketés sárga, és ezeknek mindegyiknek oszlop formáju a kristályuk, a kéknek nagy, lapos fémesen csillogó, a fehérnek pedig víztiszta nagy, lapos, átlátszó. A fehérnél van egy sárga színü arany tükör is a kristály alatt és környékén, e miatt melegebb fehér színü. A LED-eknek van sokféle tokozási formájuk, többek között az SMD technológia. Ezek igen kis méretű, kivezetés nélküli miliméter körüli darabok. A csatlakozóik a két végén a tokozás felszínére vannak felvive. Ilyenek találhatóak a mobiltelefonokban is.
    Egyenlőre ennyit.
    Üdv:

    [Szerkesztve]

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák