Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • joysefke

    veterán

    LOGOUT blog

    válasz 6030D #86003 üzenetére

    Na, sok volt a matek, bontok még egy sört!

    Erre koliban volt egy mondásunk, sőt valakiknek az ajtajára ki is volt írva: "dont drink and derive".
    Szabad fordításban kb az, hogy ne igyál és matekozz egyszerre ;]

    Kempinget és BMX-et leszámítva síkon sosem az a baj, "hogy elfogy a fokozat", hogy tudnék még pörgetni, de nem nincs hova váltani.

    Az én mászósra kiosztott 26"-os bicajomon 50-55Km/h között fogy el a fokozat, tehát leghosszabb fokozatban 50-55Km/h körül már nem tudok olyan gyorsan kalimpálni a lábaimmal, hogy bele tudjak hajtani.

    Ez az 50-55Km/h értelemszerűen kizárólag masszív lejtőn tud összejönni. Addig amíg nincs masszív lejtő hanem síkon haladok, addig nem hogy a leghosszabb, hanem még a második leghosszabb fokozat sem fogy ki (26" kerék, 44fog elöl, 12-36-os kazetta hátul). Tehát síkon nem az a probléma, hogy nem tudok hosszabb fokozatra kapcsolni, hanem hogy nincsen elegendő teljesítmény a lábamban, hogy az egyre növekvő légellenállás legyőzésére.

    Ha most fognám hót ugyanezt a hajtást a 44-es tányérral és a 12-36 kazettával és átraknám a 26"-os bicajomról egy 29-es bicajra, akkor a nagyobb kerékátmérő miatt minden fokozatom egy picit meghosszabbodna (egészen pontosan a 29"-es és a 26"-os kerekek sugarainak arányában). Ez azt jelenti, hogyha ugyanakkora pedálfordulattal tekernék ugyanabban a fokozatban, akkor mindig a két kerék sugarának arányával lenne gyorsabb a nagyobb kerekű bicaj.

    Nagyon durva számpéldával élve legyen a két kerék átmérőjének aránya körülbelül 29/26= 1,115
    (ez persze igazából csak a két felni átmérőjének az aránya, ha gumi is van a felniken, akkor a méretek aránya ennél is kisebb)

    Tehát ugyanabban a fokozatban (ugyanazzal a hajtással) a 29"-es bringa 1,115x gyorsabban menne

    DE

    ez az 1,115x-ös szorzó a sebességre nincsen ingyen. Ha 1,115-szörös sebességet kell tartani, akkor:
    -(1)A mechanikai (lánc, gumi) súrlódás kb 1,115x akkora hajtási teljesítményt fogyasztana el (igazából inkább többet) de nagy sebességnél még lényegesebb:
    -(2)a légellenállás 1,115^3 (=1,386x) szor akkora lesz, min a 26"-os bringán ugyanazon a fokozaton ugyanazzal a pedálfordulattal. (igen, az arányosság nem négyzetes, hanem köbös)

    Na és akkor itt jön a fontos felismerés, hogy az igazán szűk keresztmetszet mindig az ember izomereje:

    Nem azért nem tudok úgy menni bicajjal mint egy 1000-es sportmotorral, mert hiányzik az áttétel, vagy rossz pedál van fent a biciklin, vagy mert nincsen motorjogsim, hanem azért mert gyenge vagyok, mert kevés a fizikai teljesítményem: kevés a Watt a lábamban. És ezt a kevés Wattot csak sok munkával lehet kicsit feljebb tornászni. Hiába raknék a bicajomra nagyobb 29"-es kereket (annak is megvan a haszna, de nem ebben) hiába raknék rá több meg másabb sebességkiosztást, az nem változtatna a Wattokon érdemben.

    Nah, szóval az ugyanolyan fokozatkiosztású 29-es meg a 26-os bicajok gondolatpéldájára visszatérve, az lenne a megoldás, hogy a végsebesség a 29-essel is kb ugyanott lenne (bőven +/-1Km/h hibahatáron belül(!!!)), csupán eggyel vagy kettővel könnyebb fokozatban hajtanám.

    Egyébként amikor kijöttek a 29-es bicajok, egyből jöttek hozzájuk az újfajta -kiosztásban hozzájuk igazított- hajtókarok (40 fogasok a 44 helyett ha jól emlékszem). Szóval ha csak a kerék méretén meg a fokozatok hosszán múlna, hogy mennyivel lehet tekerni, akkor 32"-os kerekeken tekernének 70-fogas hajtókarral emberek :)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák