Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sörösló

    aktív tag

    válasz atesss #35881 üzenetére

    "Azt ugye jól sejtem hogy ezekben univerzális motor van, és azon belül is soros gerjesztésű ?
    A forgásirány váltás csak annyiból állna, hogy vagy a forgórészt (vagy az állórészt) fordítva kötöm be ?"

    Nagyon jól sejted. A gyári gépekben jellemzően a keféket cserélik meg (forgórészpolaritás).

    "A szabályozó hogyan működik ?"

    A régiek TRIAC-kal mentek. Ennek valóban hátránya, hogy az alsó 50%-ban drasztikusan csökken a kapocsfeszültsége a motornak. A profi gépekben még sokszor ma is található TRIAC, itt a fordulatszámot a nyomatéktartás miatt visszacsatolt jellel korrigálják. Ez egyfajta Tacho jellegű megoldás, bár a visszacsatolt jel többnyire a forgórész feszültségéből származik. Az elektronika hűtését meg maga a motor végzi. Ez persze csak közelítő okoskodás, ezeket a szabályzókat gondosan beöntik, úgyhogy nemigen lehet pontosan tudni hogy mi ketyeg benne.

    "Ezeket az univerzális motorokat jól sejtem hogy ugyanúgy lehet DC-ről járatni ?
    Vagyis mi lenne ha a hálózati feszt egyenirányítanám, szűrném, majd egy PWM jellel hajtanám meg (ami akár a fordulatszám-tartás miatt egy mikrokontrollerről jön) ?"

    Természetesen lehet DC, ezért is nevezik "univerzálisnak". Az akkus gépek jellemzően PWM jellel mennek, itt az akku miatt muszáj "veszteségmentes" szabályozásra törekedni. Ha lassan járatod, általában hallani is a PWM sipoló hangját. Itt is valószinűleg a forgórész visszacsatolt feszültsége a "van" érték. Ezt az elektronika összehasonlítja az általad megadott "kell" értékkel és a megfelelő irányban korrigál.

    A forgórészt műanyaglemezzel hiába kaparászod! A szeletek közti műgyanta szigetelés ehhez túl kemény. Ha csak a szénpor a gond, egy régi fogkefével és egy kis féktisztítóval kimosható. Mikázni akkor kell ha a szeletek lekoptak a szigetelésig. Macerás dolog, nagy gyakorlat vagy óvatosság és sok türelem kell hozzá. Vékonyra köszörült vasfűrészlappal vagy vésőszerűen köszörült szikepengével próbálkozhatsz.

    A forgórészt ha jól emlékszem, ki lehet mérni. Nagyon kicsi váltófeszültséget kapcsolva a motorra és mérhető pártíz mA áramot beállítva, kézzel lassan forgatod a forgórészt. A hibás szeleteknél az áram megnövekszik. Régen láttam már ilyet, nem is én csináltam hanem a tekercselő cimbi. Mindenesetre kárt nem csinálsz vele.

Új hozzászólás Aktív témák