Hirdetés

LG blog: Hogyan működik az Optimus 3D kijelzője?

Az LG Optimus 3D lesz a világ első 3D-s kijelzővel szerelt androidos okostelefonja, így nem meglepő módon hatalmas várakozás övezi megjelenését. Ennek apropóján úgy gondoltuk, hogy érdemes megnéznünk, hogy hogyan is működik a benne található autosztereoszkópikus kijelző, mely lehetővé teszi, hogy szemüveg nélkül is látható három dimenzós képet kapjunk.

A sztereoszkópia olyan képalkotási módszereket foglal egybe, melyek segítségével egy képben a térlátás illúziója kelthető. A térlátás mindennapi szinten úgy valósul meg, hogy a szemeink által észlelt, két enyhén eltolt képet agyunk valós időben feldolgozza és egybeteszi. Ha tehát két enyhén eltolt pontból készített képet külön mutatunk be a megfelelő szemnek, kialakul egy virtuális mélységérzet. Persze ahhoz, hogy a képbeli jelenetet térben felfoghassuk, valóban két képre van szükség - hogy ilyet fényképeknél hogyan lehet csinálni, azzal majd a következő bejegyzésben foglalkozunk.

A szemüveges megoldásoknál viszonylag egyszerűen megoldható, hogy a szemekbe más-más kép jusson, de ennek elérésére több módszer is létezik. Az ember három alapszínben érzékel (vörös, zöld és kék), minek köszönhetően színszűrő lencsével ellátott szemüveggel megoldható, hogy a szemekbe más-más színek jussanak el. A szemüvegeknél leggyakrabb kombinációk a vörös-türkiz (zöld és kék), valamint a kék-sárga (vörös + zöld); valószínűleg mindenkin volt már ilyen szemüveg. Mivel a szűrők csak a megfelelő színeket engedik át, a két egymásratett kép megfelelő színkódolása esetén az agyunk sikeresen össze tudja állítani a három dimenziós képet. A szinkódolás hátránya, hogy a színes képeket (főleg a vörös komponenst) gyakran telítetlenül vagy tompítva adja elő.

Egy kicsit fejlettebb és jobb képet adó megoldás a polarizálás. A képernyő egyszerre két képet vetít ki, melyek polarizálva vannak, a néző pedig olyan szemüveget visel, melyen polarizáló szűrők kaptak helyet. Mivel a szűrő csak egy bizonyos módon polarizált fényt enged át, a két szembe megfelelő szűrőlencséken át csak a megfelelő (más-más) képek jutnak el. A megoldás hátránya, hogy lineáris polarizálás eseten a fej vízszintesen kell, hogy maradjon, másképp a szűrés nem tökéletes.

Polarizált 3D
Polarizált 3D

A televízióknál az aktív szemüveg a legelterjedtebb megoldás, ami nagyjából annyit takar, hogy a szemüveg és a képernyő folyamatos összhangban van egymással.  A szemüvegek lencséi általában folyadékkristályokat tartalmaznak, melyek a megfelelő feszültség alatt sötétté válnak, annak hiányában viszont átlátszók. A képernyő a mozgóképet az átlagos érték dupláján, azaz 48 kép/másodperc sebességgel vetíti, a szemüveg pedig úgy csukogatja és nyitogatja a lencséket, hogy az egyik kép a bal szemnek, a másik pedig a jobb szemnek jusson, így jön elő a három dimenziós kép.

Az autosztereoszkopikus panelek használatakor viszont nem kell szemüveg ahhoz, hogy három dimenziós képet lássunk. Ilyen megjelenítő található a Nintendo 3DS játékkonzolban és a hamarosan piacra kerülő LG Optimus 3D-ben is. A dolog lényege itt is a kép két részre történő szétbontása, de ezt az újdonságban található panel önállóan oldja meg: az egyes pixelekbe a fény útját részben korlátozó testeket építenek be, melyek ugyebár korlátozzák a látószöget. A pixelek párokban állnak, az egyik mindig a jobb, a másik a bal szemnek sugároz, így jön létre a 3D-s kép. A dolog korlátja nyilván az, hogy alapvetően csak egy ember tudja nézni a csodát, ő is korlátozott távolságból és betekintési szögből. Mindez egy televíziónál zavaró lehet (bár ott épp ezért mindenféle optikai elemekkel trükköznek, így téve lehetővé, hogy több néző is élvezhesse a képet), de egy mobiltelefonnál tökéletes, hiszen azt alapvetően csak egy ember nézi egyszerre, aki képes olyan szögben és távolságban tartani a telefont, ahogy az ideális. Még nem kaptunk hivatalos választ, de elvileg a 3D-nél a pixelek száma horizontálisan feleződik, ami összességében fele annyi képpontot jelent a képen. Az Optimus 3D 4,3 hüvelykes képátlójú paneljének felbontása 480 x 800 pixel, elképzelhető tehát, hogy 3D üzemmódban csak 480 x 400 áll majd rendelkezésre. Erről igyekszünk minél hamarabb hivatalos információkat szerezni.

Nem szabad elfelejteni, hogy az LG Optimus 3D nem kínál mindenhol három dimenziós képet, csak bizonyos alkalmazásokban és bizonyos multimédiás tartalmak megtekintésekor, azaz SMS-írás közben nem kell majd azzal bajlódni, hogy a készüléket kellemes távolságban és szögben tartsuk. Amit eddig láttunk, az meggyőző, a technológia véleményünk szerint megérett arra, hogy okostelefonokban teljesítsen szolgálatot. Várjuk az Optimus 3D érkezését!

Bocha

  • Kapcsolódó cégek:
  • LG

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés