- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- Yettel topik
- Telekom mobilszolgáltatások
- Apple Watch Sport - ez is csak egy okosóra
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- iPhone topik
- Milyen okostelefont vegyek?
- Motorola Moto G24 Power - hol van az erő?
- Redmi Note 9 Pro [joyeuse]
- Fotók, videók mobillal
Hirdetés
-
Free Play Days 2024 - 17. hét: Railway Empire, Prison Architect
gp Extraként a TramSim: Console Edition című játékot is kipróbálhatják az érdeklődők.
-
Ülésezik a hardveregylet
ph Az irodai készülékek és monitorok társaságát egy ház, egy egér és egy DAC egészíti ki.
-
Érkezőben a Poco M6 4G
ma 5G-s és 4G-s Pro modell már van, hamarosan lesz Poco M6 4G-s alapváltozat is.
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Mire vagy kiváncsi?
A Starliner micsoda? [Anno volt egy kis bemutató]
Most azt a személyzet nélküli tesztutat (Demo Mission-1, vagyis DM-1) teszik meg, amit a SpaceX már megcsinált az év elején a Crew Dragonnal.A pályára állás végső manőverére, ami az ISS-hez való megközelítést lehetővé tette volna, viszont nem került sor valamiért. Per pillanat feltehetően keresik a hiba okát, azt, hogy a Starliner képes-e eljutni valahogy az űrállomáshoz, avagy sem, és mérlegelik mik a lehetséges megoldások. Ha a Starliner nem képes eljutni az űrállomáshoz, akkor nem teljesül a DM-1, tehát (elvben) a Boeing nem kapja meg az emberes űrmisszióhoz szükséges engedélyt (DM-2, illetve a késések miatt a NASA keresi a lehetőséget arra, hogy adott esetben tartós személyzet menjen fel esetleg a DM-2-vel).
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Az eredeti tervek szerint az Atlas V. nem közvetlenül ISS találkozási pályára állította volna a Starliner DM-1-et, hanem egy alacsonyabb pályára, a Starliner aztán elégette volna a mentőmanőverhez szükséges hajtóanyagot, hogy ennyivel könnyebb legyen. Ez amúgy arra utal, hogy az Atlas V. N22 konfiguráció (áramvonalazó kúp nélküli, 2 szilárd gyorsítórakéta, 2 hajtóműves Pegasus (2.) fokozat) gyenge még a közel üres Starliner számára is.
A Starliner az első infók szerint azt hitte, hogy még a pályára állításhoz szükséges manőver közben van, így a tartalék üzemanyag-mennyiség limit nem lett megfelelően figyelembe véve. A lényeg, hogy az űrhajó így több hajtóanyagot égetett el, mint kellett volna, és a jelek szerint emiatt az űrállomással nem fog tudni randevúzni a DM-1.
Ez fél év csúszást jelent elvben, a fő probléma, hogy most tavasszal indul az utolsó Szojuz, amelyre a NASA széket vásárolt magának, és az oroszok már visszaálltak az évi két Szojuz gyártásra, vagyis ciki van a NASA oldaláról. Ha a tavaszi SpaceX DM-2 teljesül is, akkor sem várható, hogy az első amerikai űrhajóval induló, teljes értékű ISS alapszemélyzet nyár előtt elindulhat.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
A repülés utáni sajtókonferencia alapján:
- Az Atlas V rendben működött (korábban is sejthető volt).
- Dokkolás már kizárt, 2 napon belül lehozzák, addig is tesztelnek mindent, amit csak lehet.
- Fő probléma: óra szinkronizálási probléma történt, az űrhajó nem a megfelelő időben "cselekedett", a szükséges és jelentős korrekcióra nem maradt üzemanyag.
- Az eddig feltárt problémát akár a személyzet is megoldhatta volna (még nem volt személyzet).
- Ha lett volna valaki a fedélzeten, rá nézve a probléma nem jelentett volna veszélyt, legrosszabb esetben az első lehetőségnél leszáll.
- A dokkolás nem feltétele annak, hogy akár a következő útján személyzettel repüljön.
- Egyelőre nem úgy néz ki, hogy meg kell ismételni a személyzet nélküli tesztet, de ehhez a továbbiakban minden fontos dolognak jól kell működni, rendben le kell szállnia.......
A Cifu által is emlegetett pálya érdekes, ezt a SpaceX-nek is el kellett játszania a DM1 esetén. Amíg a teherszállító Dragon-ok sokkal közelebb kerülnek az ISS pályájához, addig a Dragon 2-nek egy sokkal "laposabb" repülési profillal kellett indulnia, a jobb mentési lehetőségek miatt, további pályaemeléshez ott a mentére fel nem használt üzemanyag. (kifejezetten a NASA kérésére - a rakéta által szállítható hasznos terhet csökkenti - a F9-nek felfelé ez nem gond, viszont egy kedvezőtlen profilú, kissé forró leszállással jár...)
Hasonló kezdeti pályával indul a Starliner is, gondolom hasonló okokból (erre nem láttam hivatalos magyarázatot - akár lehet is valahol) és a magával vitt rengeteg üzemanyaggal sem tudna mit kezdeni (ha már nem kellett a mentéshez, akkor érjék el vele az ISS-t). Az lehetett a terv, hogy ennek az üzemanyagnak nagy részét elhasználja, mint "3. fokozat", viszont a rosszul időzített manőverek mait nem maradt tartalék a korrekcióra.
-
llax
senior tag
Látszólag és az előzetes értékelések alapján minden rendben. A részleteket ezek után elemezgetik. Még legalább 2 ejtőernyő teszt hátra van (ahhoz nem kell sem rakéta, sem teljes űrhajó - elég sokat csináltak eddig), ha ott is minden ok és a Dragon C206 (=Dragon 2 SN6) tesztjei is rendben zajlanak (elkészült, 1-2 héten belül utazik Floridába), akár 1,5-2 hónapon belül is mehet személyzettel. A korábbi tervek szerint az IFA-hoz használt Dragon-nak ez lett volna az utolsó útja, jelenleg vizsgálják a teherűrhajóként bevethetőségét (mivel egy új űrhajót használtak - a C201 felrobbanása után nem maradt más választásuk).
(A linkelt cikk írója az írása alapján a terveket sem olvashatta és a repülést sem láthatta...)
Starship:
Nemrég elpukkasztottak egy újabb tartályt, de ez már kimondottan erre készült tesztpéldány volt, addig növelték a nyomást, amíg bírta. A felső dómot lekötötték spaniferekkel nehogy elrepüljön, mint korábban Az nagyobbat repült, mint a Starhopper Ill. vízzel nyomták fel, hogy ne szóljon akkorát.
3 bar lenne benne, mint üzemi nyomás, a dinamikus terhelések miatt min. 6 bar-t ki kell bírnia és erre jön a tartalék. A mostani tartály 7,1 bar-ig bírta, ami biztató, még kell finomítani a dolgokon, hogy kellő tartalék is legyen (ez is egy gyorsan "összedobott" cucc volt). Közben (vágáshoz, hegesztéshez) egyre "profibb" gépek érkeznek a gyártás helyére, épületeket húznak fel, így nem kell mindent a szabad ég alatt kell majd gyártani... Ezen túl legyártott elemeket áldoznak be gyakorló és tesztpéldánynak. Szóval egyre komolyabban tolják, nem is értem, mit akartak a nyomáspróbán elpukkant Mk.1-gyel, ha most csinálják azokat a teszteket, amit előtte kellett volna... -
llax
senior tag
Azt csiripelik a verebek, hogy nem fér alá az octagrabber és a régebbi módon, láncokkal kell rögzíteni a boostert. Szóval nem csak keménynek látszott, hanem tényleg az is lehetett a leszállás. Ha megnézed az általad betett képet, a lábak nem a szokványos szögben állnak.
Megnéztem lassítva, kb. 3-4 méteren már nem "szokványosan" működött a hajtómű, kb. 2 méterről szabadesésben érkezett le. Nem kizárt, hogy elfogyott a kakaó...
Hozzá kell tenni, hogy a Starlink indítások a reusable konfig határesetei lehetnek, erősen kicentizve, szerintem egy éve még kevesen hitték volna el, hogy LEO ~16t alól vissza lehet hozni a boostert...
Új hozzászólás Aktív témák
- LG NanoCell 55NANO766QA Halvány píxel csík
- Philips 58PUS8545/12 1 ÉV GARANCIA Játék üzemmód
- Tyű-ha! HP EliteBook 850 G7 Fémházas Szuper Strapabíró Laptop 15,6" -65% i7-10610U 32/512 FHD HUN
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G5 - i5-8G I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- The Last of Us Part I Ps5