- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Késik a következő S24 Ultra kamerafrissítés?
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Új nyomógombos Nokiák érkeztek
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- Apple iPhone 13 - hízott, de jól áll neki!
- Milyen okostelefont vegyek?
- Poco F5 - pokolian jó ajánlat
Hirdetés
-
Igencsak szerény méretekkel rendelkezik az Aetina Xe HPG architektúrás VGA-ja
ph Az 50 wattos modellt beágyazott rendszerekbe, MI-vel kapcsolatos munkafolyamatokhoz és edge applikációkhoz szánták.
-
A Video AI lehet a One UI 6.1.1 ütőkártyája
ma Vagy hogy fogja a mesterséges intelligencia manipulálni a mozgóképeket?
-
Rossz üzlet az EV-kölcsönzés
it Küszködik az EV-kölcsönzés miatt a Hertz Global, még több EV-t adnak el.
Új hozzászólás Aktív témák
-
llax
senior tag
"Oszinten meglepett, hogy mennyi ceg van, aki beszall "most" az urbizniszbe, vagy akar mar regota ott van"
Az USA-ban midig is szálltak be cégek, aztán csődbe mentek. Igazából majdnem minden cég így járt, ami nem volt ott az Apollo és STS programoknál (ma azok utódait látod - ők a régóta ott lévők, de olyan drágán dolgoznak, hogy többségében állami megrendeléseket teljesítenek, piaci alapút alig).
Az "újak" közül csak a SpaceX az, ami jelentős eredményeket tudott felmutatni.
A Rocket Lab már bizonyított eleget a tömeges megrendelésekhez.
A Blue Origin még komoly résztvevő, ott van tőke és nagy értékű megrendelések is a New Glenn-re, + a hajtóműveikre is.A többiek sorsa továbbra is kérdéses.
A Vector sorsa érdekes lehet, mert nagyon kicsi eszközökhöz társbérletben olcsóbb az Electron. Utóbbi ezt a piacot egy időre már lenyúlta...
Ott a Firefly: drágább, mint a hasonló képességű Falcon 1e lett volna, de abban a "súlycsoportban" nincs sok megrendelés, ezért is hanyagolja a SpaceX. Illetve szokott lenni nagyobb számban, de azok főleg több műholdból álló konstellációk, azokat olcsóbb nagyobb rakétával felvinni (többet egyszerre).
"Ilyen szinten kicsit sajnalom amugy, hogy marketing/PR teren ennyire jo a spaceX"
Ez nem marketing...
Leginkább azokról hallasz, akiknek már javában repkednek a rakétáik. Ha az ISS-hez repkednek, nagyobb eséllyel hallasz róla. Ha tud valami "különlegeset", annak szintén extra hírértéke van (pl. visszatérő 1. fokozatok). Ha sok rakétát indítanak, a hírek száma is nagyobb. Ha igazán nagy tervei vannak egy cégnek, arról sokan beszélnek. A SpaceX ezt mind tudja, a többiek a fasorban sincsenek hozzájuk képest...
Aki a piaci sikereivel sok borsot tör mások orra alá, arról szintén többet hallasz. A negatív hír is hír.Majd ha más is eljut hasonló szintre, róla is több hírt olvashatsz.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"Alternativ meghajtási módokról (nem sci-fi) van elérhető információ?"
"Vajúdnak a hegyek és szülnek egeret."
Kicsiben használják az alternatív módokat, úgy még hatékonyak is.
Nagy tömeg és nagy delta v eléréséhez vagy időből kell több, mint ami emberes utazáshoz vállalható lenne, vagy villamos energia kellene annyi, amihez vagy kezelhetetlen méretű napelemek, vagy atomreaktor kellene."Véleményem szerint amig nem lesz egy olyan eszköz, ami önerőből tud fel és leszállni (nem csak siklópályán "beesik" a légkörbe)"
A légköri fékezést nem fogják kihagyni sehol, ahol van légkör. Bármilyen, jelenlegi fizika által ismert és lehetséges meghajtási mód üzemanyag szükségleténél könnyebb a hővédő pajzs. A járművet fékezés közben is lehet irányítani, a leszállás végső szakasza történhet hajtóművel, nagy pontossággal.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
-
llax
senior tag
Az alacsony nyomással tesztelés több problémát is felvetne.
Még az sem biztos, hogy az űrhajó szerkezete elviselné. A nyomáskiegyenlítő szelepek is elsősorban emiatt kerültek bele anno (véletlenül se legyen nagyobb a külső nyomás, mint a belső), hibás működésükkel 3 ember halálát okozva (az Apollo-nál is okozott gondot, bár ott nem a szelep volt a bűnös -> ASTP).Én földön elkövetett szabotázsra tippelnék. Több okból is...
Az MS-12 új személyzetét és új időpontját nézted már? Több, mint 1 hónappal előrehozva, ezen repül az MS-10 személyzete (+ Christina Hammock, aki amúgy is az MS-12-vel repült volna).
-
llax
senior tag
Az a furat (és környéke) kapásból nem úgy néz ki, mint ha azt gyakorlattal rendelkező személy készítette volna (pl. tévedésből).
Nyomós indok? Mindenhol előfordul. Még az USA-ban is (az űrrepülőn is vagdostak el kábeleket, pl...). Nyomós indok (bérek, munkakörülmények) és/vagy ki/beszámíthatatlan ember mindig-mindenütt akad.
-
llax
senior tag
Mégvalami...
"Vagy miért nem jelentette, hogy elbakta és ki kell cserélni azt a darabot (ha lehet egyáltalán, nem értek hozzá)."
Jó példa az MS-10 rakétája. Ott tényleg "csak" egy alkatrész lett volna, nem a fél űrhajó, mint az MS-9 esetén. Vélhetően nem egy ember láthatta a problémát, mégsem cserélték ki. Ez nem jelenti azt, hogy nem szóltak senkinek, esetleg valami helyi kisfőnök is tudhatott a dologról. Ha ebből ki is derülne valami, nem biztos, hogy tudni fogunk róla. Nem véletlen az sem, hogy bűnügyi nyomozás is folyik mindkét esetben.
Nem mellesleg, mindkét esetben valami NASA-nak is eladható sztorit kellene kreálni. Továbbá érdekes a történetben NASA hangoztatott "töretlen bizalma" is, miközben a Boeing és a SpaceX esetén minden lehetséges dologba belekötnek, pedig azok űrhajóépítő tevékenysége 100%-ban transzparens a NASA számára...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Egy újabb FH side booster hagyta el a gyárat. Így már van két zsír új belőlük (B1055, B1056). Már csak egy core booster kell. Ha a következő (B1057) fokozat annak készülne, akkor az kb. január eleje körül jönne ki a gyárból, tesztelés után január végére - február elejére meg is érkezhetne Floridába.
Ezeken túl van két zsír új első fokozatuk. (B1052, B1053)
Van még két darab 2x használt, (B1047, B1048) egy 3x használt (B1046).
Ezek nincsenek (nyilvánosan) küldetéshez rendelve.
Továbbá van 3 zsír új és egy 1x repült küldetésekhez rendelve + az említett 2 FH side booster.Amennyire nem volt bevethető 1. fokozat augusztus-szeptember körül, a most meglévő 11-ből 6-7 "azonnal" hadra fogható...
-
llax
senior tag
Nem mutatták végig, de a B1050 odalett...
-
llax
senior tag
A rácsszárnyak hidraulika rendszere rosszalkodott.
Az entry burn még simán megvolt. Utána elkezdett bepörögni a fokozat (az élő közvetítést itt vették el).
De mint azóta kiderült, viszonylag épségben vízre szállt a fokozat. Mások videóin az látszik, hogy a landing burn gyújtása után lassul a forgás, nyílnak a lábak, megáll, majd lassan eldől. Akik videózták, akkor még nem láthatták (a növényzettől), hogy nem az LZ1-re, hanem kicsit odébb, vízre szállt. Az utolsó szakaszon tenne egy "S" manővert, mert ugye biztonsági okokból a víz van megcélozva. De azt honnét tudta a fokozat, hogy ezt a manővert ne tegye meg? Vagy manuális beavatkozási lehetőség? Szállj vízre!!! parancs?Musk azt írja, hogy még felhasználják... (meglátjuk...)
-
llax
senior tag
Van már onboard videó is a vízre landolásról.
A végére teljesen megfogta a forgást, gondolom ha ezt előre tudták volna, mehetett volna az LZ1-re is. Ezek után még elhinni sem egyszerű, hogy ez egy véletlen hiba volt Ez a hiba jól megmutatja, milyen komoly manőverezőképességgel rendelkeznek az 1. fokozatok. Menthetetlennek tűnő helyzetből képes lett volna "talpra állni".
-
llax
senior tag
Egyet fel akarnak robbantani, bár az nem belső használat lesz. (Dragon 2, in-flight abort test)
Most nem találom az azzal kapcsolatos pdf-et, de vannak benne érdekes részletek. Hajtómű nélküli 2. fokozat, oxigénnel jól feltankolva, ehhez képest kevesebb kerozin, stb... (a sok oxigén ballasztnak + a kiszabaduló kerozin biztosabb elégetése) -
llax
senior tag
A proton szerintem nem olyan rossz, csak az üzemanyaga...
A hajtóművét tolóerő/tömeg arányban egyedül a Merlin 1D++ előzi meg. A 170 feletti arány rendkívül jónak számít (ez bőven kompenzálja a relatíve alacsony ISP-t).
Egy kicsit megnyújtott 2. fokozat és egy opcionális 3. fokozat + modern vezérlés. No meg komolyabb minőségellenőrzés...Persze a világpiacon már nem lenne egyszerű versenyben tartani sem a Proton-t, sem az Angara-t... Mert egy USA területéről indított rakétával versenyezni csak úgy lehet, ha a másik olcsóbb annál és van olyan megbízható, mint az... (A Proton korábbi piacát elég rendesen elfoglalta az F9... A Zenyitét meg gyak. 100%-ban...)
-
llax
senior tag
A hidrazinnal az a probléma az első fokozatban, hogy a maradék visszajut a földre... A felsőbb fokozatok már elégnek, az űrjárműből meg leginkább egy baleset esetén jutna a szabadba. De a baleset az alsóbb fokozatoknál még nagyobb probléma, mert azokban jó sok üzemanyag van, az meg a Protonnal elő szokott fordulni...
A hajtóművet azért is emeltem ki, mert vannak benne jó dolgok, amikre lehetne építeni egy továbbfejlesztés esetén (ami ugye nem várható...).
Könnyebben lehetett volna moduláris az 1. fokozat, mint más rakétáké. Rövidebb központi tartály - kevesebb külső tartály és hajtómű. 4-ig talán le lehetett volna menni és így 4-5-6 hajtóműves változatokat létrehozni.Korábban nem is nagyon voltak rákényszerülve, hogy komolyabban fejlesszenek, legfeljebb a kormányzati-katonai indításoknál jött volna jól az olcsóbb rakéta, a nemzetközi piac számára eléggé olcsók voltak, amíg nem jött a SpaceX.
"Erre lett volna válasz a Proton-Light és Proton-Medium, ám még így sem tudtak versenyezni a Falcon 9-el. Akkor miről is beszélünk?"
Ha azt nézzük, hogy a Proton-M jelenleg ismert ára 65m, az egyértelműen "drága". Bár 5,5t GTO felett még kicsit jobban jönne ki a Proton, de az F9 a nyugati világ szempontjából sokkal jobb helyről indul és az utóbbi pár évben sokkal megbízhatóbbnak is bizonyult (olcsóbb biztosítás).
Az Angara sem indul túl jó esélyekkel a nemzetközi piacon.Mire jobban beindulna, addigra talán ott lesz az Ariane-6 és a New Glenn is... (Azokból a rakétákból még annyit sem láttunk, mint az Angara-ból, de már vannak piaci megrendeléseik... Nem mindegy, honnét indul...)
Az oroszok lassan kiesnek ebből a játékból. -
llax
senior tag
A "csupán" szennyezőt és az erősen mérgezőt (+rákkeltőt) azért nem említeném egy lapon. Ráadásként a használt oxidálószer sem limonádé...
"Ez miért egyszerűbb, mint a fokozatok összefogása"
Nem egyszerűbb, de egy lehetőség a hajtóművek számával variálni. Ha azt nézzük, hogy (általában) a legdrágább részek a hajtóművek, a hajtóanyag tartályokhoz nem kell nyúlni (csak a számukat változtatni), az oxidálóanyagnál csak a tartály hosszát változtatni (rövidítéshez nem kell új szerkezet - a nyújtása problémásabb lehet), akkor bonyolultságban nincs is olyan messze a fokozatok összefogásától (mert az sem egyszerű). A Proton felépítése miatt szerkezetileg mindenképp egyszerűbb, mint más rakéták esetén. (a hajtóművek rögzítése a külső tartályokon, relatíve sok hajtómű - van miből elvenni)
Ráadásul a Proton-t elsősorban "faragni" és nem bővíteni kellene."Az oroszoknál a mai napig nem téma az újrafelhasználhatóság komolyabb téren."
Szerintem van annyival olcsóbb a munkaerő és a nyersanyag, hogy nekik nem is érné meg túl sok pénzt beleölni az újrahasznosíthatóságba. Vagy annak egyből nagyon jól kellene sikerülnie.
A kereskedelmi indítások elapadásával az oroszok körül már minden kérdéses... Szerintem.
-
llax
senior tag
"Lehet vitatkozni azon, hogy a hidrazin mérgezőbb"
Csak azért is megkerestem az adatokat, mert az tudtam, hogy a hidrazin az a nagyon mérgező kategória.
Patkányon az MMH LD50 értéke 34mg/kg, az UDMH 122mg/kg a kerozin 15000mg/kg (szájon át). Van néhány nagyságrendnyi különbség Csak a Proton üzemanyagából (ami a gyengébb UDMH) kevesebb, mint 1% kell ugyanolyan mérgezéshez. Ez minden, csak nem kicsi különbség. Gőzeit belélegezve extrém veszélyes, de bőrön át sem kell túl asok a halálos adaghoz.
Ráadásul ott az oxidálószer is. Levegő köbméterenként 790mg N2O4 5 perc alatt végez 50% eséllyel egy patkánnyal.
"Ebből én azt vonom le, hogy a Proton-Light változat sem volt akár csak a Szojuz familiával sem versenyképes..."
Ott azért nem tisztán paci alapú a verseny, volt/van bőség a hordozóeszközökben. Az általam felvázolt dolognak is csak úgy lett volna értelme, ha "lyukat kell betömni" vele.
"Hogy nem érné meg, azt erősen kétlem."
Ezért is fogalmaztam úgy ahogy: nem érné meg sokat költeni a fejlesztésére. Meg nem is nagyon lenne miből...
A nemzetközi piacon már szerintem kiestek a valódi versenyből. Az F9, a Vega és a Szojuz-STx azt is elvitték, amit eddig ők indítottak. Az Ariane-6, a New Glenn, és a "kicsik" (pl. Electron) meg majd végképp mindent, ami nem orosz.A Szojuz még ott van a versenyben, de az is már csak az ArianeSpace kezei alatt. Ha megnézed az utóbbi évek indításait, ami nem Kororuból indul, az már nagyon ritkán visz nem orosz űreszközt.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Valami készül... Ezek még az ünnepek között sem bírnak pihenni
-
llax
senior tag
Esetleg egy amolyan ugrándozáshoz használt F9R devX jellegű jármű "utastér" része lehet. Korábban emlegette Musk...
Karbonról áttértek acélra és ballontankra, néhány hete jelentette be Musk. Pontosabban a teljes jármű teherviselő borítása rozsdamentes acél... Közben a Raptor-t is átdolgozták.
Elég képlékeny még ez, de legalább tényleg dolgoznak rajta...
-
llax
senior tag
válasz #33253120 #57 üzenetére
Egy adott témában néha mást is jelent Különösen akkor, ha egy olyan hozzászólásra válaszolsz, amelybe egy szuborbitális tesztjármű építéséről van szó
(Pl. a Reddit-en, az indításokat közvetítő topikokban a "scrub" szó leírásáért kontextustól függetlenül ölnek, mert az adott témában a szót meglátva mindenki ugyanarra gondol.)
-
llax
senior tag
Rozsdamentes acél. Musk teljes dizájnváltást emleget. Hogy a boosternél lesz-e ilyen, arról nem tudok.
A hűtésből is fémre lehet következtetni. A mostani járműnek még nem kell hűtés. -
llax
senior tag
Pont ezek miatt nem is érdekelnek már a hosszabb előadásaik... Majdnem mindegy, hogy ott milyen terveket vázolnak fel, amikor kezd élesbe fordulni a dolog, nem csak az apró részletek változnak (ami abszolút normális), hanem a teljes koncepció is.
Szerintem ahogy egyre mélyebbre mennek a modellezésekkel, már megépítésre szánt tervekkel végzik ezeket, úgy derül ki, hogy a korábbi koncepciójuk nem életképes, vagy legalábbis a gyakorlatban nehezen lenne megvalósítható.
(Az eddigi Starship CGI-ket még nézni is rossz volt. Pl. az a sok ablak scifiben elmegy, a való életben tizede is sok, talán nem is lesz több.)Hővédelem/hűtés: a Reddit-en van róla bejegyzés, mennyi hőt kellene kezelni.
Ha ilyen hűtés komolyan felmerül, akkor az orbitális pályáról visszatérő járműnek is fémből kell készülnie. -
llax
senior tag
BÚÉK
Úgy néz ki, a SpaceX egy FH center core gyárból kitolásával búcsúztatja 2018-at (B1057) Korábban néhány napot tévedtem...
A két side booster már megvan egy ideje (B1055, B1056)Ugyanezzel a 3 fokozattal tervezik reptetni az USAF STP-2 csomagját is. Csak szálljanak fel rendben és jöjjenek vissza épségben...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Az előző Insta link már nem él. Ugyanaz, más linken.
-
llax
senior tag
Kitoltak valami szekeret a 39A-hoz
Gondolom jön mindenféle illesztési/kommunikációs/stb próba...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Már a helyén...
Nem gyenge év befejezés / új év kezdés ez.
OSIRIS-REx, Chang'e-4, New Horizons akciói néhány nap alatt, akár az is mondhatnánk: egyszerre. Épülő Starship tesztjármű, Dragon 2 "full stack" kitolása (jó esetben januári indítása), egy FH összes boosterének elkészülte.
-
llax
senior tag
Kicsit közelebbi képek:
minden a helyén
akár be is lehetne szállniA NASA-nál még mindig jan.17. szerepel, máshol már rég a hónap vége felé, Musk tegnap "kb. 1 hónap" távolságot írt. Ami már inkább február.
-
llax
senior tag
Ennek az arányaiba kb. mindenütt belekötnek
A most épülő tesztjármű eddig elkészült részeit összeillesztve is hosszabb. (Érdekes, hogy ahol már jobban odadolgozták az acéllapokat, ott viszonylag sima a felszíne, ahol nagyon hullámos, ott még csak oda van pontozva, de nincs rendesen hegesztve.)Itt egy "full stack" kép. (ez tudtommal nem a SpaceX műve) Ennél viszont lehet, hogy rövidebb lesz a tesztjármű (értelemszerűen csak a Starship).
Ha nem tetszene az elnevezése: némi magyarázat...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
A "Starhopper" felső része összetört.
-
llax
senior tag
Ott csak a tartályra felvitt vékony acéllapok sérülhettek. Maga a tartály igen masszív szerkezet.
A felső "orrkúp" napok óta le volt szerelve, most is az állványról borította le a szél. Majdhogynem csak addig volt összeállítva, amíg lefotózták egyben... A tartályba még csak most építik be a dómokat, sem a LOX-CH4 tereit elválasztó, sem a tartályt felülről lezáró nem volt benne.
Ha minden jól megy, ma lesz a Dragon 2-t szállító rakéta hajtóműtesztje. Tegnapra tervezték, de valamilyen "külső ok" miatt áttették mára.
Itt emlegettem (végén) egy gyanúsan fehér interstage-t. Ezen kép (McGregor) alapján szerintem nem nyúltam mellé
Közben a 2. side booster is megérkezett Floridába, a centernek is megvolt a tesztje. Igaz, már márciusnál jár az indítás tervezett időpontja... -
llax
senior tag
DM-1 static fire: 21:00 UTC, azaz itt kevesebb, mint fél óra múlva, beszálló folyosót már elfordították.
Biztos ami biztos, a SpaceX Dragon-t begyűjtő hajója kint van, egy pad abort esetére
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Úgy látom, itt is lement a nap...
-
llax
senior tag
A holdautók idején már kb. 80 éves történet volt az elektromos autózás 1900 körül már 80-130km hatótávú elektromos autók voltak, sorozatgyártásban. (Studebaker Electric, Baker Electric, Detroit Electric)
A holdautónak nem akkumulátora volt, hanem ezüst-oxid "szárazelemei". Az űripar a kezdetektől a mai napig használja, mivel jól bírja a szélsőséges körülményeket. Igaz, hogy nem tölthető, de az energiasűrűsége nem sokkal rosszabb, mint a ma használatos lítium alapú akkuké.
Jelképes gördülési ellenállás (holdi gravitáció... ~35kg), légellenállás teljes hiánya, realtíve alacsony tömeg (210kg + űrhajósok), szerény gyorsulás és sebesség igénye mellett, 1LE teljesítménnyel (kefés DC motor - az már akkor is, sőt sokkal régebben is igen jó hatásfokú volt) nem volt nehéz összehozni azt a 36km hatótávot. Inkább azt a 210kg-ot és az űriparban elvárható megbízhatóságot volt nehéz akkor összehozni. Mindezt úgy, hogy ha valakiknek, akkor nekik rendelkezésükre álltak a Földön elérhető legjobb technológiák.
De felesleges ezt itt erőltetni... Nem véletlen, hogy nem a felvetőnek válaszolok...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Tervezett FH indítás: március 7. (legalábbis ekkorra/tól van érvényes FCC licenc)
Kissé meglepő a tervezett március eleji indítás. Mondjuk az is jó kérdés (a kormányzat "leállása" miatt), mikor adták be a kérelmet. Mert ha korábban kérték márc.7-re, akkor annyira mégsem meglepő. Miért is? Ugyanazon indítóállásból még két F9 is 2+ hét különbséggel tudna elindulni, a FH-hez kicsit át is kell konfigurálni. A jelenleg ismert (de meg nem erősített - orosz forrás) Dragon 2 startdátum az feb.23., azaz 2 hét sincs a kettő között.
Közben a Starhopper-t körbeállványozták. Ami jelentősebb külső munkálatokra utal. A rozsdamentes acéllemezeket ("alufólia") akarnák jobban rágyógyítani?
-
llax
senior tag
Ez a "lényegi" része, ami továbbra is épül, az "orrkúp" részét múlt héten törte össze a szél (leborította az állványról - elég hanyagul volt kikötve). Az elfeküdve és kilapulva, a kép bal oldalán látható, a fedél alatt, Musk szerint gyorsan újraépíthető.
Ami gömbölyű részt látsz a tetején, az a felső tartály dómja, van egy ilyen a belsejében is, ami a CH4 és LOX terét elválasztja és van egy megerősített az aljában is.
Ez itt csak egy elnagyolt, nem is arányos rajz, de a lényeget megmutatja.
-
llax
senior tag
Dragon 2 az FCC-től kért frekvenciahasználat alapján leghamarabb március 2.
A januárról februárra csúszás oka még technikai/felkészültség jellegű is lehetett, + a kormány leállása elvileg ezt nem akadályozta volna, de mindenképp lassította a dolgokat, februáron belül az ISS "menetrend" is beleszólt. Az új időpontban viszont hajnalra esik az indítási ablak, az eredeti szándékaik szerint nappal akarták indítani (még ez is bekavarhat)...Szóval akkor az előbb emlegetett Falcon Heavy március közepénél nem hamarabb, mivel mindkettő csak az LC-39A-ból tud indulni.
-
llax
senior tag
Begyújtották a Raprtor-t . Ez már a Starhopper-é lesz és egyben az újabb, fórumos berkekben "Raptor 2019"-nek nevezett dizájn.
Ha jól csiripelik a verebek, ez még mindig "csak" a 250bar-os verzió, viszont elvileg így is megvan a 2MN. A korábbi, "2018-as verzióban" még kellett a 2MN-hoz az 300bar, ezt a változatot (részlegesen) még tavaly ősszel tesztelték, utána emlegetett Musk további áttervezést.Az elmúlt néhány hónapban változtak a megadott paraméterek, ha minden igaz, a végleges 300bar-os verzió már 2,5MN lesz tengerszinten, és újra foglalkoznak a vákuumra optimizált verzióval (a Raptor 2018-nál ezt elvetették). Így légköri verzió kb. ugyanazt fogja tudni, mint a BE-4, csak SOKKAL kompaktabb kivitelben (és vélhetően sokkal jobb tolóerő/tömeg arány + hosszabb élettartam mellett).
-
llax
senior tag
Találkozik az, csak nem azonnal. Legalábbis a SpaceX így közelíti meg a dolgot.
A BE-4 esetén egyből "full scale" verzión tesztelgettek különböző teljesítmény szinteket, már elég sokszor és sokat, de járműbe építve nem nagyon fogják 2021-nél hamarabb tesztelni. Mivel eladásra is megy a dolog, őket kötik a fix paraméterek, ezen túl nem számolnak olyan kísérleti járművekkel és annyi kísérleti repüléssel, mint a SpaceX.
A Raptor esetén folyamatosan változtak a tervek, az első eresztés végleges verzióját most gyújtották be először (elsőre csak 2sec, 170bar, 60% tolóerő, de ez már a Starhopper-é lesz), úgy néz ki - feltéve, hogy a következő tesztekből nem lesz tűzijáték - néhány héten belül meglesz a Starhopper mindhárom hajtóműve. Még ha nem is az űrbe mennek, de "repülőképes" Raptorok már 99%, hogy hamarabb lesznek, mint BE-4-ek.
Csak nézd a Merlin-eket, honnét indultak és mi lett belőlük mára. Sőt, ha külön kiemeled a Merlin 1D-t, az is hatalmas fejlődésen ment keresztül, nem is sok év alatt. Szerintem a Raptor-okal hasonló utat akarnak bejárni.A két cég a leszállást is ugyanúgy közelítette meg, mint a hajtóművek fejlesztését. A Blue Origin egyből leszállásra és újrahasznosításra alkalmas rakétát épített, a SpaceX sok kísérlettel érte el azt. Aztán meg lehet nézni, hogyan száll le egy New Shepard és hogyan egy F9.
Szerintem még az a CRS-16 indítás után vízre kényszerleszállás is szebb volt, mint amit a Blue Origin rakétája művel leszállás címszó alatt. Az F9 még durva pörgésből is jobban tudta stabilizálni magát, mint ami a New Shepard esetén egy sima leszállás... Ahhoz, hogy ide eljussanak, össze kellett törni néhány (újrahasznosításra még többségében alkalmatlan) 1. fokozatot, de meglett az eredménye.Nekem valamiért ez a kísérletezős, megcélzott eredményt sok lépcsőben elérő megközelítés jobban tetszik, viszont ilyet nem sok cégtől lehet látni. Mindenki más egyből készterméket akar kitolni a hangárból.
Ebből sok lépcsős fejlesztésből jött az a korábbi feltételezésem, ami szerint hamarabb lesz ebből a Starship témából egy, az eddigieknél hatékonyabb (teher)szállító rendszer, mint Mars űrhajó.[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"Nem hiszel te sem a Blue Origin ütemtervének?"
Tavaly október óta 2021-es bemutatkozásról írnak a New Glenn esetén, a Vulcan esetén régóta (annál azt várom, mikor lesz a további csúsztatás...). Így repkedő BE-4-et sokkal hamarabb nem fogunk látni.
"Ebben biztosak vagyunk? A BO szeret titokzatoskodni...."
Szerintem az az ULA szerződés és az, hogy egy másik cég is a hajtóművükkel tervez rakétát, a nagyobb dizájnváltások és paraméter változtatások lehetőségét korlátozza.
"Lehet, hogy hasonlót akarnak, de a Merlin egy elég speciális eset, akárhogy is nézzük. Gyakorlatilag teljesen kicserélődött menet közben a hajtómű. Mintha az SSME esetét látnánk viszont - szép tervek, de évtizedes fejlesztés szükséges hozzá. Csak itt lépcsőfokokként haladtak..."
A Merlin sorozatból csak az 1D többet fejlődött kb. 5 év alatt, mint az SSME az első 20 évében... Persze jóval egyszerűbb szerkezet, de akkor is nagy dolog, főleg úgy, hogy ezek a fejlesztések igen gyorsan megjelentek orbitális pályára induló járművön. + vélhetően nem került többe az egész fejlesztési mizéria (itt csak csak az 1D-re gondolok), mint egy garnitúra, már kifejlesztett SSME legyártása.
Ha hasonló utat tudnak bejárni a Raptor-ral, az a versenytársaknak nem sok jót jelent.
"A SpaceX-nek nem volt dedikált fejlesztőplatformja, a Falcon 1-el indultak, élből."
Ugyan az F1 kívülről szemlélve, összességében nem volt egy sikertörténet, de így utólag visszatekintve mégis az, hiszen az kövezte ki az F9 felé vezető utat.
"Mi baj van a New Shepard leszállásával?"
A célnak megfelel a New Shepard leszállása is, de nem szép
Hajtómű begyújtása után az billegés ide-oda, szinte nullára megáll a föld felett, további dülöngélés közepette óvatosan leszáll.
Ezt az F9 sokkal szebben csinálja, méghozzá valamivel kevesebb (dedikáltan leszálláshoz való) alkatrésszel, sokkal nagyobb sebességről és mindezt egy sokkal-sokkal nagyobb monstrum teszi."Szerintem pont a BO-ra jellemző inkább a sok lépcsőben történő megközelítés..."
Én itt elsősorban egy piacon lévő termék evolúciójára gondolok. Ez az, amit eddig a BO-től nem láttunk. Sőt, az új, "magán űrkorszak" rakétaépítő cégeitől piacképes terméket sem sok mindenkitől.
-
llax
senior tag
"Roppant mód csodálkoznék, ha sikerülne a Raptorral megismételni a Merlin fejlödési ütemét"
Szerintem nem is lesz szükséges. Vehetjük úgy is, hogy ez részben már meg is történt (több dizájnváltás). Elegendő, ha a jelenleg tervezett "fullos" változatig eljutnak. Elsőre ijesztő a 300bar, de nem annyira rendkívüli. Az RD-170 és leszármazottai 250bar körül működnek, az SSME is 200bar körül.
Az NSF fórumán számolgatták a tolóerő/térfogat arányát, persze még csak a rendelkezésre álló, nem túl pontos és megbízható adatokból. Ha ennek fele igaz, akkor is félelmetes... Még nem láttunk képet a CH4 pumpa felőli oldalról. A LOX pumpa gyak. az égéstérbe van integrálva. Közel SSME bonyolultság és tolóerő, jóval kisebb méretben.
"Nézd meg mondjuk a tavaly áprilisi vagy júliusi tesztrepülést..."
Nem annyira csúnyák, mint az NS-10 leszállása, de a hajtómű gyújtása utáni durva instabilitás ott is megvan és az utolsó méterek nagyon óvatos megtétele is.
"Ha az ArianeSpace elemzései helyesek, akkor a SpaceX sem az..."
Szerezzenek ők is néhány zsíros kormányzati megrendelést Egyébként most nagyon akciós az Ariane 5 ára.
Nézted az SpaceX idei évre tervezett indításait? Közel fele valamelyik USA kormányzati szerv megrendelése (NASA és USAF). Ilyen körülmények mellett a piaci áraikat vihetik akár még lentebb is, ha szükséges.
-
llax
senior tag
Most is van bőven megrendelés az Ariane 5-re. Az idei évre tervezett műholdakat min. 7 indítással lehetne felvinni (és Galileo sincs közöttük...). Semmivel nem kevesebb, sőt még több is a szokásosnál. Ami alól az SpaceX komolyabban kirántotta a talajt, az az ArianeSpace Szojuz indításai.
Akik igazán megszívták, azok az oroszok..."A jelek szerint a törvényhozásban kezdik kínosnak érezni a SpaceX nyomását a piacra..."
Ha a BO is ténylegesen beszáll a játékba, akkor mi lesz a kínos?
Ha egyszer végre lesz két RS-25-tel összemérhető, relatíve olcsó methalox hajtómű is a piacon, mi lesz a kínos? -
llax
senior tag
Valamiért nagy divat (elérhetőbb?) lett mostanában ez a ballonos dolog. Mobiltelefon, GoPro és társaik utaznak.
Hajrá laposföldhívők, itt a lehetőség saját eszközzel "szétnézni" Max. magasság körül szépen látszik a Föld alakja - feltéve, ha jól áll a kamera és nem durván torzító nagylátószögű.
-
llax
senior tag
Amit korábban emlegettem, ma a NASA is megírta, így a SpaceX DM-1 jelenleg kitűzött startdátuma március 2..
Az aktuális lista, ideollózva:
SpaceX Demo-1 (uncrewed): March 2, 2019
Boeing Orbital Flight Test (uncrewed): NET April 2019
Boeing Pad Abort Test: NET May 2019
SpaceX In-Flight Abort Test: June 2019
SpaceX Demo-2 (crewed): July 2019
Boeing Crew Flight Test (crewed): NET August 2019SpX DM-1: Elvileg jan. vége óta készen áll az indulásra. Közbeszólt az ISS "menetrend" és a kormány "leállása" is, emiatt nem jöttek az engedélyek, ami addig is megvolt, közben lejárt.
Boeing OFT: A Boeing szerint indulhatna márciusban (készen állnak), orosz források szerint leghamarabb május (ISS "menetrend").
SpX DM-2: Eredetileg legalább 6 hónap távolságot terveztek a DM-1 és DM-2 között, nem is annyira műszaki okokból, hanem elemzés+bürokrácia*, előtte repülés közbeni megszakítás tesztje is. Lesz még ebből "leghamarabb ősz" is...
Boeing CFT: Kb. ugyanaz, mint DM-2.* Elvileg ezek lesznek az USA első, "human rated" státuszt valóban megkapó űrhajói.
-
llax
senior tag
A most tesztelt Raptor elérte az első körben kitűzött, kezdeti tesztekhez elegendő tolóerőt.
-
llax
senior tag
Még szebbé teszi a dolgot, hogy ez a világ első "gyártásra kész" állapotig eljutott "full flow" hajtóműve és jelen pillanatban a legnagyobb tolóerőt elért methalox hajtómű. (a BE-4 a teszteken 150-160t körül jár)
Van egy olyan, több helyen emlegetett, Tom Mueller "elszólás", ami szerint jobb lesz a tolóerő/tömeg aránya, mint a Merlin 1D-é. Mindenesetre a méretei nagyon kicsik, a többi hasonló tolóerejű hajtóműhöz képest.
Ha sikerül még valami üzembiztosságféleséget és újrahasználhatóságot is bizonyítani (nem feltétlenül az 1. példánnyal), akkor hajtóműügyileg mindenkit csúnyán elvernek... (A maga kategóriájában a Merlin 1D-re is igaz: ~198 T/W)Tegnapelőtt szóba került az ArianeSpace. Még a franciák sem bíznak olyan nagyon az Ariane 6 sikereiben. Pedig az árak nem rosszak. Csak addigra talán ott lesz a BO is...
Ezt tovább gondolva: ha ott lesz a BO is, mit kezd az USA kormánya az ULA-val? Mert a Vulcan sem lesz olcsó, legalábbis nem annyira, mint az SpX és a BO rakétái, ha már két olcsóbb alternatíva is lesz a piacon, még nehezebb lesz megmagyarázni, miért a drágábbat választják az USA állami szervei... (kivéve az USAF, az láthatóan sokkal nyitottabb az olcsóbb megoldások irányába: SpX megrendelések, valamiért tetszik nekik az FH is, vaskos BO támogatás)További érdekes kérdés: Mi lesz az oroszokkal € és $ nélkül???
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Trollok komolyan
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- Igencsak szerény méretekkel rendelkezik az Aetina Xe HPG architektúrás VGA-ja
- Ford topik
- Macska topik
- Milyen HASZNÁLT notebookot vegyek?
- Milyen videókártyát?
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Gitáros topic
- További aktív témák...
- -56% HP EliteBook 840 G8:i7 1165G7,16GB RAM,512GB NMVe SSD,Iris Xe,IR kam.+ujj.olv.,vil.MAGYAR bill.
- Monitortató plexi konzol több elérhető készletről MONITORCENTER
- -50% HP EliteBook 840 G8: i7 1165G7,32GB RAM,1TB NMVe SSD,Iris Xe,IR kam.+ujj.olv.,vil.MAGYAR bill.
- 1.250.000 FT helyett 940.000 FT !! MacBook Pro 16" M3 Pro 12CPU / 18GPU / 18GB / 512 SSD
- RTX 2080TI ROG STRIX GAMER PC