Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DraXoN

    addikt

    Most nem pont a villanyautó részhez hanem ehhez szólnék hozzá:
    "Régi berögződésem, hogy minden autónak van egy “jelenléte” (road presence)..."
    Tényleg létezik a jelenség. csak a szűk családban 3 autó van, de azoknál is megfigyeltem.
    Nekem van egy "régi" 34éves Zastava 101GTL járművem.. régi, de jellemzően "nem ugrálnak be elé" átlagon felül, nem szorítják le (és azért az autó is tudja tartani a forgalom ritmusát).
    Anyám Daewoo Tico-jával azonban nagyon kell figyelni (pedig a könnyű kaszni miatt még a kis 800as motorral is eléggé "fürge" városban), de lépten-nyomon "leszorítják", bejönnek elé, lelépnek elé ... mint ha ott se lenne.
    Öcsém 96os Suzuki Swift-je valahol a 2 autó között van.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz xsjado93 #44 üzenetére

    Kamionokban, buszokban életképes lehet a hidrogén hajtás, személyautókban "butaság".
    megoldották már azt velük, hogy nagy nyomáson fagypont alatt vannak "tárolva?" ha nem akkor nem szerencsés ha 2-3 hét alatt alatt egy álló autónál (mert mondjuk nem használja valaki valamiért egy kicsit) üres tankkal találja a tulaj.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz pilóta #102 üzenetére

    Mivel VW-esetény egy teljesen új vonalat csinálnak a szoftvert is 0-áról kezdték.. az első generációja drága lehet, de a következő 10-15éveben ez lesz "reszelve", így idővel "olcsóvá" válik. Bár bevallom nem tudom mi az amit ennyire "reszelnek" (nagyot akarnak robbantani a kezelésben is, gyakorlatilag a "következő generációs" autó platformjukat készítik, ami több évtizedre is meghatározó lehet, mert nem "kistételes gyártásra" akarnak beállni mint más elektromos autók gyártói).

    én egyébként ha nem társasházban laknék (és megtudnám oldani a töltést), simán átalakíta(t)nám a zastavám elektromosra :N

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz El Diabl0 #115 üzenetére

    Általában pár zárlatos cella kívelével a mai lítium cellák nem mennek tönkre 10év alatt (ha nincsenek "csúcsra járatva" (mindig teljesen teletöltve) és van hőmérséklet menedzsment..
    így általában nem kell a teljes akku csomagot egyszerre cserélni egy-egy autóban.

    De az akkumulátorok is teljesen újrahasznosíthatók, alkotóelemeire szedhetők és új akku csinálható belőlük (akár). A gond csak az, hogy ez jelenleg drágább mint bányászni alapanyagot így "nem népszerű" (még) az újrahasznosításuk.. de ha pár évig csak "rohasztanák" is a földben, a lítium akkor is kinyerhető, csak a kifolyó sav okozhat gondot (mondjuk az jelentősebben, de inkább csak "regionálisan").

    Közel sincs akkora ökológiai lábnyoma egy elektromos autónak teljes élete alatt mint egy benzines autónak... utóbbiak a felhasznált energia jó ha 1-2% hasznosítják a végtermékben (ha a kőolaj kitermelésétől számítjuk, majd olaj szállítás, finomítás, benzint a kútra, és a jobb autók 30%körüli hatásfokát mind-mind beleszámítjuk.. ráadásul az üzemanyag finomításhoz közel annyi elektromos áram kell, mint amennyi közvetlen kellene az elektromos autóba azonos mennyiségű táv megtételéhez..). Ha nem lenne kiépítve már egy ilyen üzemanyag készítő hálózat és lenne rá ipar, a jelenlegi akkutechnológiák mellet esély se lenne elterjednie a benzines és dízel gépjárműveknek.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz Polllen #120 üzenetére

    Mert olcsóbb elszállítani egy 3. világbeli országba mint szétbontani a terméket.. ez az akkukra is igaz.

    De nem azért van ez mert bármi is nem újrafeldolgozható lenne.
    De én eredetileg csak magára az akkumulátorra gondoltam mint termék, nem komplett elektronikai eszközökre (bár azokra is igaz amit mondtam, noha még bonyolultabb lesz akkor a feldolgozás és "visszanyerés").

    De az autó akkuknál, hogy milyen gyorsan romlik a hatótáv nagyban függ a "menedzsmenttől". van-e télen fűtése, nyáron hűtése az akkunak. A cellák feltöltésükkor hány százalékra töltődnek fel maximum.. pl. ha csak 80%-ig töltöm fel rendszeresen az akkut, akkor valójában 20ad annyi öregedés történik csupán (az utolsó 20%az ami nagyon roncsol)!
    De hamarosan jönnek az új típusú szilárd elektrolitos cellák amik kisebbek azonos kapacitás mellett, jobban bírják a hőmérséklet szélsőségeket és ingadozást, lassabban öregszik, gyorsabban tölthető (szinte mindenben jobbak lesznek, de tényleg). 2023ban jöhetnek az első kvázi "prototípus jellegű", de már sorozatgyártású autók (sorozatgyártás, de "nem tömegtermék" modellekben).. 2030tól tervezik a tömeges elterjedését (tesla 2027ben már építene rá).

    (jaj de sok a de)

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz <Lacy85> #125 üzenetére

    Egyébként átlag lítiumion cella kapacitása duplázódott (azonos méretben), és a töltés is nagyobb sebességgel lehetséges (mert kisebb a melegedésből eredő "károsodás" ami a nagy sebességű töltéskor és merítéskor történne).
    Áttörés nem volt, de folyamatos fejlődés volt (így talán nem olyan feltűnő). Áttörésnek majd a szilád elektrolitos akkumulátor ígérkezik. [link]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz <Lacy85> #130 üzenetére

    Autóknál rendszerint nem használják ki a cellák kapacitásának 100%-át, ezzel csökkentve a zárlat és garanciaidőn belüli meghibásodást.. úgy 10-15%-nyi kapacitás feladásáért cserébe... ezen kívül az elmúlt pár évben megtanulták, hogy kritikus az akku hőmérsékletének tartása, azon autók amik ilyennel nem rendelkeztek 2-3 év alatt jelentősen romlott a kapacitás, míg azoknál ahol volt környezeti menedzsment (főképp ahol fagyállóval tartották karban a környezeti hőmérsékletet nem csak egy ventilátorral) ott 10 éves korára is 70-80%-a meglehet még az eredeti kapacitásnak.. persze sok függ az igénybevételtől is.
    Valamennyit javult az élettartam a finomodó gyártásminőség miatt (ha nem a legolcsóbb dzsunka cellagyártó termékeit nézzük), persze, lehetne jobb (de tényleg kritikus pont itt a hőmérséklet menedzsment)..
    A szilárdelektrolitos akkuk terjedésének megtörténését jelenleg egy dolog okozza, nehéz megoldani a sorozatgyártás gondjait. Nem lehet a jelenleg ismert módszerekkel, kvázi "egyesével" kell építeni a cellákat, mert csak olyan körülmények között lehetne sorozatgyártani ami még sose volt (extrém száraz környezetet kellene biztosítani).. de elméletben olcsóbban lesz gyártható mert az alapanyaköltség töredéke a lítiumion cellákénak (és helykihasználásban is jobb lehet, nem kell feltétlen hengeres formának lenni a végeredménynek).

    Ami biztos HA megoldódik a sorozatgyártás gondja, akkor az életünk mindünknek megfog változni. Kb. minden felfog fordulni egy 10-15 év alatt (megint).. Brutálisabb, hosszan működő szerszámok, hosszú élettartamú akkuk a berendezésekben, jelenleginél olcsóbb nagyobb kapacitású akkuk autókban (vagy töredék áron megy a jelenlegi kapacitás, kisebb súly és helyigénnyel, vagy több cella lesz beépítve és nagyobb távolságokra lesz képes a jármű... és még így is csak a kábel fog határt szabni a feltölthetőségben, hogy milyen vastag vezetéket húznak be az oszlophoz (akár úgy 15 perc alatt feltölthető teljesen egy, alsó holtpontig merült cella.. így akár az autók teljes akkupakkja is ha a kábel és elektronika ezt elbírja majd)

    Túl szépnek tűnik vele kapcsolatban minden.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz gusthy #133 üzenetére

    azért ezek nem annyira komplex problémák... hacsak nem egy halom egyetemről frissen kikerült programozót állítanak a feladat elé (akiknek az össz tapasztalata annyi amennyi "rájuk ragadt"... na akkor tényleg komplex).
    A különböző technológiák határai rég ismertek, csak be kell építeni megfelelő áramkörök kíséretében. Persze átlag autónál ezen dolgok (a benzinmotorok vezérlése is nem kevésbé komplex) külsős cég fejlesztései és csak "összeollózzák" a végeredményt. Lehet ezúttal azonban mindent belsősen tervezett meg a VW és akar kivitelezni és egy adag elektronika is tartozik a szoftver mellé és a 2 holmi fejlesztése egyszerre történik... na akkor kelhetnek évek (bár akkor is sokat számíthat ha van tapasztalt mérnök a csapatban, csak nem mind friss végzős, bár szeretik utóbbit mert "olcsók").

    Egyébként németeknek dolgozok itthonról, a fejlesztési procedúrákat azért túl tudják tolni (szerintem).. egy-egy funkció elkészítése több hónap míg átfut a különböző teszteléseken és jóváhagyásokon.. azt ha találnak valami hibát vagy úgy érzik "még se úgy legyen" valami, akkor visszakapom a ticketet egy 2-4 hónappal később (és lehet nekem csak egy 5 perc meló, de újabb pár hónap telhet el amíg eredmény lesz belőle).. ilyen ütemezéssel is lehet mondjuk évek egy felület összerakása.

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz vicze #148 üzenetére

    A tesla nem felel az esetekért, kikötötte szerződésben, hogy figyelni kell menet közben, sehol se mondta, hogy teljesen automata és akár aludni is lehet vagy olvasni. Már pedig ebből vannak a balesetek, lehet, hogy sok Km alatt csak 1x hibázik, de az lehet végzetes.. de ahhoz képest, hogy, hogyan használják az emberek, nincs vele sok baleset csak "média felkapott", hogy ez vagy az történik (más autóval valójában rosszabbak az értékek hasonló mennyiségre levetítve, csak annak nincs hírértéke).

    De amióta megy a rendszer 15 ember halt meg az Autopilothoz köthető hibából (a te linkedből véve).. a többi esetben aktív se volt (és a 15ben is van egy olyan, hogy azt hitte a sofőr, hogy "be van kapcsolva" közben nem volt.. azt emiatt lett baleset)...
    tehát figyelembe véve, hogy hogy használják ezt a "béta" rendszert.. ez l*f**z

    alkatraz3000:
    aki benzinvérű majd tart magának otthon "retro" autót ... és ha már a jövőben nem lesz fosszilis üzemanyag csak szintetikus, akkor azzal használja.

    egyébként szintetikus üzemanyaggal is lehetne környezetbarát(abb) minden autó, csak annak előállítása drága (de akkor kb. azonnal minden autó környezetbaráttá állítható üzemeltetésben).

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz Noukoum #153 üzenetére

    környezeti terhelés szempontjából sokkal jobb lenne ha a városon belül csak indokolt esetben lehetne használni "nagy", mondjuk 3.5m-nél hosszabb autót (még elektromosból is, ne pazaroljuk már az áramot).. vagy nagyobb adóteher egy városban lakó "nagy autót birtoklónak" ha nem a vállalkozása igényli a méretet, a kint lakóknak meg behajtási díj (csak azért is, szintén kivételt képezve a vállalkozások bizonyos idősávokban.. reggeli/délutáni csúcsban pl. csak akkor díjmentes a használatuk ha 1-nél több embert szállítanak, vagy bizonyítottan árút visznek (online e-jegyzőkönyv bejegyzés róla)).

    szemét vagyok, de "jó levegőt" elvet vallanék városon belülre is.. a cél eléréséhez drasztikus lépések kellenének.

    [ Szerkesztve ]

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz #16820480 #250 üzenetére

    simán lehetne a lakótelepen lakóknak estére egy kedvezményes "csúsztatott" tarifa ha vállalja és az autó töltése kb. csak éjszaka indulna el vagy csak egy "szükség" százalékot tölt az elején és a maradékot este, elosztva tölti, egy meghatározott időpontos "ígérettel", hogy mondjuk reggel 6-ra tele lesz az akku.

    pl. 2 esetet vontam egybe itt... tegyük fel valaki nagyon elhasználta az akkut, így rádugva mondjuk 10%ról feltölti 30%-ra (ha még is kéne valamiért "gyorsan"), majd "pihenteti" és az éjszaka folyamán tölti (késleltetett kezdéssel, lassabb töltéssel, elosztva a telepen levő kihasználtság alapján), hogy reggelre kész legyen. Mikor leparkol valaki a töltő appjában belehet állítani, hogy mikorra akarod készen az autót.

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz Bog #308 üzenetére

    akkor is a honda-e a legszebb a felsorolt autók közül.. csak erősen kompromisszumos az árához képest... (hasonló árban van használhatóbb elektromos).. inkább akkor a niro-t venném.. de fene se akar (én nem legalábbis) több évnyi fizetéséért autót venni, így nem veszek.. de a honda-e ... az nekem nagyon tetszik, csak hát.. na majd 10 évesen hátha lesz "használható példány" még belőle...

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

  • DraXoN

    addikt

    válasz <Lacy85> #343 üzenetére

    figyelembe véve az itthoni átlag életkort, úgy is lesz majd még 15-20 év míg többségben lesznek az utakon itthon az elektromos autók, addigra meg "kiforr" a szilád elektrolitos akku is az új modelleknél (és nem kizárt, hogy lesz olyan régi modell is amit "átalakítanak" majd modernebb akkusra, eltudom képzelni, hogy ipar is épül majd erre ami egy 10-20 évre munkát is adna jó pár műhelynek).

    pilóta:
    normális esetben a SUV városba totál f*szság... csak mivel sokan azt vesznek más nem lesz biztonságos miattuk (mert "letarolja" ha nekimegy).. de még autópályára is f*szság ... nincs rá jobb szavam. szigorúan belvárosba "mikroautók" kellenének ... felette mehetne "extra adó" (mert "luxus" oda a nagy autó).. egyébként környezeti terhelésnek is jobb lenne a sok-sok mikroautó a belvárosban töredék fogyasztással a nagyobb autókhoz képest.. Elektromos autókból is csak a "minicar" kategória kapjon pl. ingyenes parkolást.. egyre többet problémáznak utóbbi miatt az önkormányzatok, hogy "túl sok van már" aki ingyen parkol... de úgy is az lesz a vége, hogy mindet eltörlik egyszerre, nem tartva fent egy külön "városi autó" kategóriát. Ami mondjuk lehetne egy súlyfüggő kategória mondjuk 1tonna alatti (akkut nem beleszámolva) autó, ami elektromos és/vagy plug-in hibrid.. esetleg legyen 1,2tonna, de semmiképp se több (zöld rendszámos porsche cayenne (és társaik)... hah, fizessen parkolásért, eleve csak papíron tud az meg 50km-ert elektromosan).

    magam részéről mondjuk imádom a japán kei-car -okat, bár ha itthon újat vennék, más autók méretei miatt nem mondom, hogy nem fordulna meg a fejemben a SUV ... egyszerűen amiatt, hogy az ütközőzónája feljebb van és kisebb eséllyel nyom össze a másik SUV amivel egyre nagyobb eséllyel ütközik az ember...

    The human head cannot turn 360 degrees... || Ryzen 7 5700X; RX580 8G; 64GB; 2TB + 240GB + 2TB || Samsung Galaxy Z Flip 5

Új hozzászólás Aktív témák