Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • schawo

    titán

    válasz velizare #80 üzenetére

    A világon minden bonyibb annál, mint amit a filmekben láttál.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • tupuk

    aktív tag

    válasz velizare #80 üzenetére

    Egy szóval nem mondtam hogy olyan lesz mint bármelyik filmben.
    Ha van konkrét kifogásod azzal amit írtam, akkor ki vele.

  • tupuk

    aktív tag

    válasz velizare #83 üzenetére

    "az odaút megoldott."
    Nem megoldott. majd pár év múlva feltehetően megoldott lesz, de most még nem az.

    "pár dolog, ami még kimaradt:
    napi hőingás problematikája;"

    Épp csak a szemed nem verte ki: "fűteni kell"

    "levegő előállító rendszer: miből?"
    A földi levegőben 87% nitrogénből, 21% oxigén és 1% argon van.
    A marsi légkörben 95% CO2 van, 3% nitrogén és 1,5 % argon van.
    Tehát midnen kivonható a marsi légkörből ami kell, persze pont a legfontosabb, az oxigén nem tisztán van meg hanem CO2 formájában, tehát abból kell kivenni. De ha vízből könnyebb akkor abból is lehet.
    Már próbálkoztak is ilyen géppel: "A tesztek során ezidáig a MIP sikeresen állított elő oxigént a marsi légkört utánzó híg, túlnyomórészt széndioxidból álló légkörből. Az MIP működése a szilárd elektrolízis elvén alapul - széndioxidból oxigént és szénmonoxidot állít elő."
    Ahogy írtam: nem könnyű de megoldható.

    "mikrogravitáció"
    Az az ISS-en van, a Marson a földi gravitáció 38%-a van meg.

    "porviharok, és következményeik;"
    Nem kell sétafikálni a porviharban. Itt a földön sem szokás porviharban virágot szedni a réten. A bázisról meg írtam hogy "hermetikusan teljesen zártnak kell lennie"

    "energiaellátás"
    Ahogy írtam: "reaktor és/vagy napelemek+aksik"
    Nem kell erőmű ahogy te írtad hanem elég egy minireaktor. Még a Curiosity is egy 5 kilós radioizotópos termoelektromos generátorral megy, de több más űreszköz is.

    "a víz problémát ennél kicsit komolyabban járd már körül"
    Ha van kritikád azt egy kicsit bonyolultabban írd már körül.

    "súly"
    Minek a súlyával van problémád?

    "növénytermesztés: a marsi homok kiválóan steril"
    Egy szóval sem írtam hogy a marsi homokot kell felhasználni. Abból legfeljebb ki lehet nyerni a hasznos részt, de nyersen természetesen használhatatlan. Igen, vinni kell földet is, és igen, az emberi ürülék-termést is be lehet majd fogni.

  • schawo

    titán

    válasz velizare #83 üzenetére

    Az energiakérdésre van válasz napelemek formájában. Ha van villamos energia, az megoldja a levegő és az üzemanyag problémáját. Az argon, a széndioxid és a nitrogén is inert, alapvetően nincs velük probléma. Persze sosem foglalkoztam azzal, hogy az élő szervezetre milyen hatással van egy széndioxid alapú levegő, de hirtelen semmi rossz nem jut róla eszembe. Az üzemanyag minden fontos eleme rendelkezésre áll a légkörben és a vízben, csak energia és eszközök kérdése a metán és oxigén.

    A porviharokat az eddigi marseszközök is kibírták évekig, pedig azok sokkal sérülékenyebbek voltak mindenféle szervizlehetőség nélkül. A napi hőingás tervezhető, az eddigi űreszközök (pl iss) is kibírrak ennél jóval nagyobbat is.

    Mi a probléma a vízzel? Lokálisan megtalálható, nyilván víz előfordulási helyén kell állomást telepíteni.

    Nyilván semmi nem automatizmus, de a lehetetlentől nagyon messze van. Gyakorlatilag mindenre megvan a technológia, ezek összehangolása ettől persze még nem lesz egyszerű. Na ezaz, amiben jó a Musk (persze az emberei, akiket felvesz), hogy már létező technológiákat a legjobban kihasználjon.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • tupuk

    aktív tag

    válasz velizare #87 üzenetére

    "szerinted mi nem megoldott az odaúttal kapcsolatban?"
    Ha tudsz olyan rendszerről ami épségben odaviszi és lerakja a Mars felszínére az embereket és az életben maradásukhoz szükséges rakományt, akkor nevezd meg kérlek.
    Egyúttal küld el már az infódat Musknak is, hogy ne fáradjon, már megelőzték...

    "hőingás"
    Mondom: fűtés. Már kétszer leírtam. Hermetikusan zárt és természetesen a külső falainál jól hőszigetelő Mars-bázist kell építeni, amit belülről fűteni kell. Minden helységét. Komolyan fel nem foghatom mit nem lehet ezen érteni. A mai technológiai szint mellett semmi nehézség nincs ebben. A marsi robotok is évek óta elvannak, működnek, azok ráadásul a szabadban mozognak nem zárt és fűtött térben.

    "levegő"
    Nem, azt a 20 éves kütyüt akkor kipróbálták amikor elkészült és működött. Sikeresen tesztelték. Pont ezt másoltam be. Ez már önmagában bizonyítja hogy a technológia létezik és működik.
    Itt egy másik forrás, CO2 átalakítható így: 2CO2 + energy→2CO+O2
    https://en.wikipedia.org/wiki/In_situ_resource_utilization#Mars

    És mint írtam, vízből is ki lehet nyerni az oxigént. Ebbe már csak nem kötsz bele....

    gravitáció:
    neked az úttal van bajod? :) először is az nem egy év hanem 8-9 hónap. Sőt, Musk már ennél jóval rövidebb (fele ennyi) idejű utat is emleget. De mindegy is, simán ki lehet bírni 8-9 hónapot is súlytalanságban, az ISS-en is kibírják.

    "valamint akkor a közelítőleg 40%os gravitáció nem fog felvetni problémákat"
    felvetni problémákat??? :D Barátom, lehet hogy mindenki meghal a fellövés után 5 másodperccel ha felrobban a rakéta alattuk. Másról sem szól ez az egész mint kisebb és nagyobb problémák sorozatáról. Ez nem egy sörözés a kedvenc plázádban, ez egy életveszélyes misszió. Csakhogy nem arról volt szó hogy "felvethet-e valami problémákat", mert kb minden felvet problémákat. Hanem arról volt szó hogy van-e olyan tényező (az odaúton kívül, egyelőre) ami eleve lehetetlenné, leküzdhetetlen akadályként állna az ottani élet előtt. Na ilyen viszont nincs.
    Semmi ok azt hinni hogy a földi gravitáció 38%-a valamiért kicsinálná az embert. Nyilván rendszeres napi tornára lesz szüksége annak aki odamegy hogy megőrizze az izomzatát. Aztán hogy hosszútávon lesz-e káros hatása, az majd kiderül, de ez bőven a betervezett és vállalható rizikók között van. Van még pár ilyen...

    porvihar:
    Ahogy schawo is írta, még a most ott működő robotok is bírják mind az időjárást, mind a porviharokat. Pedig azoknak nulla szervizük van. A reaktor meg pont azért kell hogy amikor a por miatt nem megy a napelem (és már az aksik is lemerültek) akkor az pótolja.
    A "levegőszintetizáló kütyük" meg egyáltalán nem fognak telemenni porral, mert lesz előttük egy (vagy több) porszűrő. De el is tudnak raktározni levegőt tartályokban vész esetére. Ennél erőltetetebb problémát ki sem lehetne találni. A porszűrés a földön is egy már megoldott probléma.

    energia:
    Igen, nem egy kis robot méretéhez kell igazítani a reaktort, hanem egy emberekkel teli bázishoz. Majd nem 5 kilós lesz, mint a Curiosity-é, hanem 500 kilós. Vagy 5 tonnás. Nyilván (min.) két szintű lesz az energiaellátás, lesz egy első, alap fokozat, ami az életben maradáshoz szükséges energia-szint (azaz a levegő-rendszer működtetése és a fűtés, esetleg némi minimum világítás), meg egy 2. fokozat az összes többihez, és annyit le kell tudnia a reaktornak adnia hogy az első szinthez mindig legyen elég energia. Ebben sincs semmi leküzdhetetlen és irreális.

    víz:
    de mégis ki mondta hogy 10 km mélyről kellene felhozni a vizet? ez is erőltetett kötözködés... ráadásul felhalmozható, kiválóan tárolható jég formában is...

    súly:
    150 tonna hasznos terhet mondott tegnap Musk a BFR-nek. És kapásból 4 űrhajót csak teherszállítás céljából küldene oda a két emberes hajó mellé. Az máris nettó 600 tonna hasznos teher. Ha feltesszük hogy az emberes űrhajókban csak az utazáshoz szükséges cuccok lesznek az emberek mellett. Ami persze irreális mert adja magát hogy az emberes hajóban lévő lakókabinokat szereljék majd ki és használják majd fel a bázis kabinjainak is, ahogy a konyhai, vagy éppen fürdőszobai, sportolási cuccokat is csak simán kiszedik és átrakják majd, tehát jópár tonna hasznos cucc lesz azokban is. Na és ehhez jön majd még hozzá a további 600 tonna hasznos teher. 600 tonnába hidd el elég sok minden belefér... gépek, laborok, víztisztítók, orvosi eszközök, 3D nyomtatók, kommunikációs rendszerek, rover, élelem, farm-felszerelés, ami kell...

    [ Szerkesztve ]

  • schawo

    titán

    válasz velizare #87 üzenetére

    Az út tervezett hossza kb. 3-6 hónap

    A több hetes porviharok 5-10 évente jönnek, nem napi jelenség. Maga a vihar ereje gyenge, mert alacsony a légnyomás. A homokvihar pusztító ereje elhanyagolható. A problémát a homok okozza, és ezzel a fény hiánya, de ez akkumulátorteleppel simán áthidalható. Se napelemeknek, se akkumulátoroknak nincs híjján a SpaceX.

    Problémát felvet a 40% gravitáció, de nem tudok olyan kutatásról, ami azt hozná ki, hogy emberi szervezet alapvetően ne bírná ki gond nélkül bármeddig. Hacsak gondnak nem tekintetijük, hogy hosszabb tartózkodás után nehéz lenne visszaszokni a földi 10g-hez.

    Felszíni vizek (jég formájában) simán hozzáférhetők.

    [ Szerkesztve ]

    evDirect villanyautós töltőhálózat

  • schawo

    titán

    válasz velizare #119 üzenetére

    Nem nasa küldetésekről van szó, a SpaceX nem tervez 500 napos maradást, és 9 hónapos visszautat. A 3-6 hónap csak az odaút, mert nem az alacsony energiájú pálya a cél, nem agyonkiképzett űrhajósoknak tervezik az utat, így feladat, hogy az minél rövidebb legyen. Mivel león úgyis tankolnak, ezért nincs komoly jelentősége az energiaigénynek.

    A 40% gravitáció sokkal nagyobb, mint a tizedszázalékos, ami az űrállomásokon tapasztalható. Pár év teljes súlytalanság valóban gond, de 3-6 hónap bőven elviselhető, utána még jobb is, hogy nem a földi g jön szembe, csak 40%-a.

    A porviharok nyilván nehézség, de nem akadály.

    evDirect villanyautós töltőhálózat

Új hozzászólás Aktív témák