Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #629 üzenetére

    A szerződés szerint 10 évre béreljük őket, ez alatt a teljes kockázat a svédeké. Ergo meghatározhatják, hogy mit és hogyan repülhetnek a magyar pilóták. Ezen kívűl, mivel a bérlet fix gépszámra szól, az esetleges veszteségeket pótolniuk kell. Nem véletlenül lett balhé ebből. Plusz ugye fix óraszámra béreltük őket (17500 óra ha jól emlékszem), azaz a repültetés is korlátozott, méghozzá nagyon erősen.

    Teljes fennhatóságunk a gépek felett csak a bérlet lejárta után lesz, ha megvesszük őket.

    Igen, kb azt jelenti. A HM és az egyéb kirakatszervezetei költik el a pénz döntő többségét, hogy mire, azt nem igazán tudni. Van pénz Mo-on honvédelemre, csak nem jut el oda, ahova kell.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #632 üzenetére

    Na az a jó, hogy pontosan nem tudni, hogy mire is megy el a pénz.

    Az AK még éppen belefér, de a többi (leszámítva a nemrég kapott M4A1-ek és hasonlók) az tényleg hulladék. Jelenleg mintha csak a repülőcsapatokra akarnának költeni.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #643 üzenetére

    Nagyon egyszerű: leszarják nagyívben. Persze ha meghal valaki, akkor egyből verik magukat. Mármint a politikusok.

    Pedig gyártanak ebben az országban kifejezetten jó mellényeket is.

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #643 üzenetére

    Az egyik kb. 1996-os Manőver c. katonai havi-riportfilm/híradó/akármiben (milyen kategória lehet?) volt "tesztelve" a 65M rohambili. Egy földbe állított fatörzsre volt ráakasztva a sipka, majd 150, vagy 200 m-ről AKM-mel és M16A1-el is rálőttek többször, befogott, pontos egyes lövésekkel. Mindkettő csont nélkül átütötte, ahányszor eltalálta a lövész. De ugyanez elmondható bármelyik másik ország (nem csak volt-VSZ) acél rohamsisakjára is (említhetem az amerikait és a németet is), mert nincs sok különbség. Elsődleges céljuk (amiért a 20. század elején megkreálták őket), hogy a tüzérségi lövedék- és kézigránát-repeszek (il. egyéb faszilánkok, kemény földdarabok) ellen védjék a baka fejét.
    Gondolj bele: az 1950-es, '60-as évekig - amikor a köztes töltényt tüzelő gépkarabélyok tömegesen elterjedtek - elég bika teljesítményű lőszereket puffogtattak egymásra (ismétlőpuskák/-karabélyok és öntöltő társaik, .30-06 Springfield, .308 Win., 7,62x39R, 7,92x57, 8x50R stb.). Eszük ágába se merült fel, hogy ezek lövedékei ellen egyáltalán védekezni is lehet... Az I. vh-ban a k.u.k. és német hadseregek egyes (roham)alakulatainál rendszeresítettek acél előtétlapot a sisakokra, de úgy tűnik nem volt túl hatékony, mert a két háború között már nem használták (a HT-ban volt erről egy cikk, olyan 1996-97 körül).

    Más:
    A haditechnikai együttműködés lehetőségeiről tárgyalt Ukrajnában a honvédelmi miniszter - hm.gov.hu (mai hír)
    Májusi Magyar Honvéd - Vannak benne jónak ígérkező (még nem olvastam) cikkek és hírek! Pl. Vehetünk kanadai fegyvereket, egy MH PRT-s cikk, osztrák-magyar békefenntartók Krétán 1897-1898-ban!!!, Magyarok Vietnamban, 2. rész, stb. Szóval egész érdekesnek tűnik.
    A többi itt lelhető fel: [link] az előző évi meg itt: [link]

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Integra

    titán

    válasz Menahem #654 üzenetére

    úgy, hogy ők nincsenek ott...
    és mert dilettáns nagypofájú balfaszok...

    ...egy fecske nem csinál nyarat, viszont egy hülye százat csinál...

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #654 üzenetére

    Nem akartak ilyet rendszeresíteni. Csak magyar szokás szerint kb nyolc kézen ment át az egész, mire a csapatokhoz ért.

    Egyébként ez a "páncélozott" verzió sem sokkal erősebb. Csak nehezebb, azaz alacsonyabb a mozgékonysága. Azaz jobb célpont. Megállítani meg nem tétel, lévén a motortere ugyanúgy védtelen (van vagy 0,5mm-es lemezből a motortető).

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #648 üzenetére

    Ja, jelen tudomásom szerint igen, csak linket lehet. Mondjuk saját gépről egyébként sem egészséges linkelgetni, csak ha van normális hw-es tűzfalad...
    Töltsd fel mondjuk az imageshack-re, mint tette azt daa-raa is.

    A rohambiliknek meg az a +1 (max. 1,5) mm nem számít, ha karabély/puskalövedék akar rajta bekopogni. Az átmegy rajta, mint kés a vajon. A pisztolyét persze, de egyébként sem ez (volt) a rendeltetése.
    Kevlar sipkák meg ja, kissé más felépítésűek. A C+D-ken lehet néha látni kiállítva ilyen jószágokat különféle slukerekből rálőve. A FAS-on [link] és az en.wikin [link] van ez-az róluk. Utóbbin alul pár változat.
    Az agyrázkódás még hagyján, szerintem még a nyakcsigolya is megrepedhet, ha el nem törik, mikor Mach 2-vel ráérkezik egy lövedék.
    Őt mondjuk csak mellbe kapta: [link] (arra is kíváncsi lennék, hogy a keresztény katonák mikor mondanak olyat, hogy "Isten a legnagyobb/Allah akbar")

    Hm, itt [link] van egy egész jó kis írás a ballisztikai védőmellényekről. Ill. egy trauma betét: [link]

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #659 üzenetére

    A legdrágább HMMWV is 57 ezer USD körül mozog. [link]

    Jelenlegi 150 HUF/1 USD-vel számolva, ez 8,6 millió HUF. Ehhez jön még az EU-n belüli védővám, meg hogy katonai (H1 A2), lesz kb. 18-20 milla. Ehhez képest vettük a G-s merciket 35-ért EU-n belüli országtól... (németek) jóval nokedlibb teljesítménnyel.
    Egy hasonszőrű Land Rover Defender [link] 22-30 ezer USD körül mozog, katonaiként legyen 40 ezer, ami 6 millió HUF... És még erősen felfelé kerekítettem.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #659 üzenetére

    Jól látod. És igen erősebb egy kicsit, de egy AK-nak sem ellenfél (még ha rá is írták, hogy STANAG Level II). Géppuskának meg főleg nem. Mondjuk utóbbinak egy BTR-80 sem igazán kihívás... Az üveg egyébként csak egy dolog, van más is egy autóban. Egyébként a páncélozottság egyik alapvető követelménye a minél kisebb üvegfelület.

    A HMMWV egy másik történet. Már csak a rugalmassága miatt is. Mert akkor ugye a hoki Atlas + Unimog helyett vehettünk volna Avenger-eket is, ami azért minden szempontból többszörös harcértékű, hogy a védettség és mozgékonyság kérdését már ne is említsük. Emellett nem igényelt volna egy külön alvázat (az Unimog-ok csak ekkor kerültek rendszerbe, korábban nem voltak). És akkor egyenes lenne az út az SL-AMRAAM-hez, megintcsak azonos alvázon. De nem kell, mi gazdag ország vagyunk, bírjuk a 8-10 féle teljesen eltérő alváz rendszerbentartásának költségeit és logisztikai problémáit.

    A Dingo egy teljesen más tömeg és méretkategória. Nem a HMMWV és társainak váltóeszköze.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #664 üzenetére

    Hallani én is hallottam sokmindenről, csak érdekes módon sehol egy pontos típusmegjelölés. Amíg azt nem tudni, addig nem hiszem, hogy bármi is van. Emellett ki is állítanák az ilyesmiket Kecsón.

    De elavultak. Zavarvédettség szempontjából igencsak gyengék, ez már többször kiderült.

    Azért mert drága, és nem jutna a vízfejre elég. Beszerzésre AIM-9L/I-2, AIM-120C5 és nem pontosított verziójú AGM-65 került biztosan. Darabszám valamiért nem nyilvános. Ahogy a beszerzésre kerülő gépágyúlőszerek mennyisége sem ismert. Emellett ha jól tudom 4db Litening III. A többi egyelőre a levegőben lóg.

    Mindenfelé, és nem csak online (egyes oldalakon ritka nagy faszságokat tudnak írni, de könyv is van ilyen nem egy). Egy forrás nem forrás, többől kell összegezni, és szelektálni. Emellett eljárok néhány szakmai rendezvényre is.

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #665 üzenetére

    Noha nem engem ért a kérdés, de a véleményem:
    - A légvédelmi haditechnika elavult, lévén kivétel nélkül az 1960-70-es években lettek bevezetve az eredeti, azaz a szovjet rendszerbe. Ilyenek az egyes rádiólokátorok (P-14, -15, -17, PRV-16, -17 stb.),
    - A rakétások közül: SZ-75: Dvina, Volhov, Deszna (azért nem rossz, hogy a Lavocskin miket nem bírt gyártani), SZ-125 Nyeva, Vega, Kub, tán még volt Krug-unk is.
    Mint látható, nem kétféle eszközállomány. De mivel a jugókkal a szovjetek (és maga a VSZ) nem voltak túlságosan jóban, így Magyarországot ütközőzónaként léptették fel és meg is kaptunk minden komoly fegyvert, amit csak el tudtunk képzelni (kis túlzással).
    - Csöves légvédelemben ami említésre méltó az az 1980-as évek közepén(?) M-zárolt kb. 50 db önjáró ZSZU-23-4 Silka, ami a mai napig az M-készletet képezi. A többi vagy vontatott egy-kétcsövű (14,5 mm űrmérettől 57 mm-ig), vagy rakétás (Szterlák).

    Hadrendben tartásuk tetemes költségeket emésztett fel (lásd mecseki 3. NATO-radar esete napjainkban - "civil szakértők" szerint "jobb" a régi szanaszét telepített kemoterápiázó ruszki technika, mint az 1 db modern NATO-komplexum...).

    1990. január 1-ével (hivatalosan) véget ért a hidegháború (Bush és "Gorbi" papa újévi beszédével), új időszámítás vette kezdetét. A cél nem a tömeghadsereg költséges fenntartása, hanem egy jól felszerelt, közepes létszámú, katonai szervezetbe tömörülő (és nem önállóan tevékenykedő!) haderő létrehozása. Mivel a Varsói Szerződés már az 1980-as évek vége felé elkezdett döglődni, hála nekünk és a lengyeleknek, így 1990-re nyílvánvalóvá vált, hogy a Magyar Néphadsereget (MN) anyagilag fenntartani nem lehet. Emlékezz vissza az 1990 körüli káoszos állapotokra. Államkincstári hiány (? gyak. kiürült), tetemes államadóság nyílvánosságra kerülése, a "jóléti társadalom" darabokra hullása, taxisblokád... szóval voltak események. => Haderőleépítés. "Gerecse" a légierőnél, a VSZ rakétavédelmi és tömegpusztító fegyverrendszereinek leépítéséről szóló szerződések ratifikálása, 1993 körül nyílvános Scud-megsemmisítések szinte az összes ex-VSZ tagállamban. 1994-ben az elsők között csatlakoztunk a NATO Békepartnerségi programjához (angolul Partnership for Peace, PfP), amibe 1997-ben meghívtak, majd 1999-ben tagjai lettünk.

    Másrészt a felsorolt (még korántsem teljes) harceszközök javítóbázisai megszüntek, illetve átalakultak. Értem ezalatt például a Magyar Honvédség Haditechnikai Intézetét (röviden MH HTI) Gödöllőn, megszünt a FÉG, átalakult a Pestvidéki Gépgyár, a MÁV járműjavítói, a Gördülőcsapágy-gyárak és még sorolhatnám... Így az állam az eszközöket fenntartani nem tudta. => Az alakulatok fokozatos és folyamatos létszámleépítése nem tette indokoltá az eszközök hadrendben tartását. Modernizálásuk a kellő műszaki paraméterek betarthatatlansága miatt lett elvetve (értsd "szitából nem lehet lábast csinálni"). Elöregedtek, üzemidejük lejárt, kivontuk őket a hadrendből, az őket üzemeltetőkkel együtt (nyugdíj), lásd a laktanyák kaotikus egészségügyi állapotait 2003-ig.

    - Illetve lejárt a rakéta-hajtóanyagok és a harci részek (értsd: robbanófej) üzemideje. További tárolásuk környezet-, baleset- és életveszélyes volt, műszaki értelemben pedig felesleges. => Nincs pénz a jaításra, újak beszerzésére sem => Hadrendből való kivonás.

    Modernizálni csak kevés légvédelmi technikát volt értelme. Az egyik a Kub, mint látható és olvasható, volt is értelme (meg nem fafejű kezelők kellenek rájuk - erről [link] amúgy a hm.gov.hu is írt). A másik pár modernizált közül pl. az SZ-68U-t lehet említeni és a P-18M-et. Ezeket 2007-ben a kKecskeméti Repülőnapon is lehetett fogdosni és megmászni. Lásd: MH 12. Arrabona légvédelmi rakétaezred és MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred
    Legjobb tudomásom szerint lengyel segítséggel modernizálta az ex-HTI őket.

    A szervezetben való gondolkodás azért fontos és hasznos, mert így nem kell minden fegyvernemre nagy összegeket költeni, az önvédelmen túl (amit maga a szervezet is biztosít tagjainak) csak a felajánlott erőket kell rendelkezési állományban tartani. Jelentős költséghatékonyságot eredményez. Ez az "elmélet", a gyakorlat korántsem ilyen egyértelmű. Rengeteg politikai, gazdasági és műszaki buktatók vannak.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #673 üzenetére

    Kiindulási alapnak jók. Van miből válogatni.

    A 100db-os beszerzés részben indokolt volt, mert a kérábbi példányok harcászati színvonala már sehol se volt, az "újaké" legalább megütötte a szintet. Persze csak majdnem, lévén a rendszeresített töltények nem változtak, ergo a páncélátütés pl továbbra is nevetségesen kicsi volt (vannak a 2A46-hoz olyan töltények is, amik az általunk rendszeresítettek 3x-át tudják átütni). Arról már nem a belaruszok tehetnek, hogy ebben az országban nincs még középtávú stratégiai terv és doktrina sem.

    Sok mindent nem, leginkább a korszerűbb radarendszerekkel való együttműködés képességét. Persze ez alapvetően csak a felderítési adatok fogadását jelenti, célmegvilágítást továbbra is csak a saját radarja tud biztosítani.

    Pisztolyváltásról egyelőre még nem hallottam.

    Nem szállított, de rendelni sem nagyon rendelt hozzájuk a HM. Amit meg megrendeltek, az igencsak nyögvenyelősen érkezett. Emiatt sem hiszem, hogy értelme lenne rendszerbentartni.

    Beszereztünk külön Mistral rendszereket, Atlas indítókkal. És külön az Unimogokat. Aztán a kettő össze lett házasítva. (Elég szarul méghozzá.) Ilyen rendszer nem létezik, homemade kókány by MH.

  • lsc

    nagyúr

    válasz Menahem #680 üzenetére

    Csak voltam , a kérdésedre egy csecsemőnek minden vicc új , még ha szakállas is .

    Az élet kegyetlen .

  • lsc

    nagyúr

    válasz Menahem #682 üzenetére

    Mivel nálunk ez új dolog /mármint az éjszakai bevethetőség / ezért örülnek ennyire . A 72-esek rendszerben tartása ekkora darabszámban tök felesleges , igaz sokkal többnek meg értelme nincs , most nem a harckocsikon van a hangsúly . Egy zászlóalj még elmenne , a mostani darabszám gondolom valamelyik tábornokunk nosztalgiázásának az eredménye . A harckocsi egyébként mindig támadó fegyver volt , védelemben nem igazán jeleskednek , mivel pont a mozgékonyságuk vész el .

    Az élet kegyetlen .

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #682 üzenetére

    Az általunk birtokolt T-72-ket semmilyen formában sincs értelme rendszerben tartani. Totálisan elavultak, nem rendszeresítettünk hozzá normális teljesítményű lőszereket sem.

  • Zenty

    őstag

    válasz Menahem #697 üzenetére

    Patria jelenleg a legjobb apc-nek mondható, egy btr-80, bmp nem veszi fel a versenyt max egy bmp-3 .

    Azt nem tudom, hogy nálunk rendszeresítve lesznek a könnyű tankok, de mostanság kezd divatba jönni az apc-ből átalakított könnyű tankságok. Ilyen az olasz ceanturo( ami a leopard 1-seket fogja leváltani.), és az említett cv90120 ( kétlem hogy szóba kerül a honvédségnél, mert ez lánctalpas)
    Aztán a Patria aminél lényegében rá raknak egy tank tornyot azt csá, max a kényesebbek rá rakhatnak egy reaktív páncélzatot, vagy esetleg valami rakéta elhárítót is.

    A könnyű tankságnak mi az előnye?
    1: Elsősorban a gazdaságosságuk: például a Honvédség patria apc-ket rendszeresít (a btr 80 helyére) akkor egyben a tankságot is megoldaná pár darab torony változattal is. ennek a logisztika is örülne.
    2. Harcérték szempontjából gyorsabbak ezek a tankok mint a hagyományos társaik. Ha ügyesen taktikáznak több kis tank mehet egyszerre egy tank ellen gyorsan.
    3 negatívumok, hogy a páncélzatuk alapjába véve gyenge.

    [ Szerkesztve ]

    Guild Wars - Zenty a survivor

  • Van Der

    csendes tag

    válasz Menahem #707 üzenetére

    Metisz - Szolnokon kéne megérdeklődni, asszem

    "A holnap egy másik világ" -F15Charlie

  • Van Der

    csendes tag

    válasz Menahem #713 üzenetére

    Sokoldalúan használható gépek. olvastam valahol hogy elkezdték a magyarok felmérni-nézegetni, hogy milyen állapotban is vannak azok az Alcák /hulladékáron adnák úgytudom/. 10-12 db biztos elkél, engem az érdekelt volna, hogy a többiek szerint, több számban tényleg jobbe volna-e. (?)

    Linkeket meg ritkán jegyzek meg, mit-hol olvasok, örök rejtély :)

    [ Szerkesztve ]

    "A holnap egy másik világ" -F15Charlie

  • Van Der

    csendes tag

    válasz Menahem #718 üzenetére

    Magyarok? Már a 7-(8) törzsből konkrétan melyikekre gondolsz ? A java bizony kivérzett a 20.században . Igazából a kultúrlény szerintem a fontos. Olyan a kutya amilyen a gazdája, /ott kezdődik hogy vajon ki a kutya és ki a gazda? ...már igazából/ inkább nem folytatnám messzire visz... szörnyen

    [ Szerkesztve ]

    "A holnap egy másik világ" -F15Charlie

  • Van Der

    csendes tag

    válasz Menahem #722 üzenetére

    ö, korábban te írtad, hogy a "magyarok ássák a saját sírjukat". Arra próbáltam célozni előbb, hogy nem kell azért teljesen egy kalap alá venni a magyarokat sem ám. Érdekességképp említeném pld.: Kárpát-medencei őslakosságról hátmár nem is beszélve. stb. stb. Mint írtam ez vsz. kultúrális és pszihiátriai kérdés minálunk . Hú,de OFF

    [ Szerkesztve ]

    "A holnap egy másik világ" -F15Charlie

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #734 üzenetére

    A Hercules és a Spartan nem egy kategória, egymást nagyon jól kiegészítik, a nagymértékű rendszerazonosság miatt pedig logisztikailag is jó megoldás. A Spartan tökéletes váltótípusa lenne az An-26-oknak, a Hercules meg szállíthatná a nehezebb terheket (vagy ugyanannyit jóval messzebbre). Ami azt illeti az "álomhaderő" egyetlen értelmes pontja ez.

    Apache és Mi-35 együtt tényleg felesleges. Egy dolog indokolhatja a párhuzamos rendszeresítést: a Mi-35-höz itt a rengeteg alap.

    A-10-re nincs szükségünk, meg egyébként sem exportcikk.

  • Van Der

    csendes tag

    válasz Menahem #734 üzenetére

    Apache és Mi-35 ? persze, 40-50 db Mi-24 -est dobjunk ki, csak mert az Apache modernebb.
    Annyi pénzünk meg sosem lesz hogy ugyanennyit Apache-ból is vegyünk - mindemellett megvan még mindig az az előnyük a minyóknak hogy embert is szállítanak 8-at ha jól emlékszem. Viszont azt még nem hallottam hogy AWACS-al is ellátnák őket. Tehát jól kiegészítik egymást, pláne hogy a minyók kiszolgálása már kialakult. Viszont kezdenek elavulni.
    Fennek - Dingo2. Általában úgy a járművek, személyszállításra lettek egyszer hajdanába kitalálva. A Dingo2 /long/, 8 embert elvisz, míg a Fennek "csak" egy vérbeli "3 személyes" felderítő jármű.
    Ha a költségeket levetíted : 1 dingo2 még mindig messze nem kerül annyiba, mint egy - BTR - kategória. Viszont ebbe inkább elücsörögnek a katonák, hamár az életüről volna szó. Összességében nem drágább megoldás. - mindenki pénzből él.
    megjegyzésekre kitérve: vegyesfelvágott? vadászgéptender minek? Ja igazad , van valamiben - nem tender kéne, hanem csak vadászgép /jó csapásmérő fajta, gripenből ennyi pont elég/.
    Segítek is, kérdezek valami jobbat - minek hadsereg, pláne ilyen? Jobb volna ha nem volna...
    Oroszország szerinted most, miért hatolt be Grúziába? Egyszerűen, mert megtehette. Eddig nem volt olyan a politikai konstelláció, hogy megtehessék, aztán egyszercsak megkérdezték magukat - ...most miért is ne? És bementek. Indokuk volt, nem vitatom el - de indokot mindenre lehet találni - mifelénk pláne.
    Ha békét akarsz, készülj a háborúra - elég régi a mondás. Szerinted Hollandia mitől retteg, hogy F-35-ket rendszeresít? Ahelyett, hogy spórolnának a világrecesszió éveiben, -a barmok :) .
    Az egyetlen dolog amiben elbizonytalanodtam, hogy a csöves légvédelem a Cv90-es családból is megoldható - na az már jobb volna a logisztikának, ha nem tudunk átlépni rajta - és akkor-viszont nem kéne Loara, sem régi batár Silka .
    Mondja valaki a szemembe , hogy az Himars M270 egy hülyeség. Többet nem kel föl :( .

    A-10-et már adtak el, precedens már van... -gépágyú nélkül - Azt mondjuk nem értem hogy miért nem kéne. Igénytelen tankvadász gép - kinek nem kéne (?) - mégcsak nem is a drágábbik fajtából.

    [ Szerkesztve ]

    "A holnap egy másik világ" -F15Charlie

  • Van Der

    csendes tag

    válasz Menahem #741 üzenetére

    Nem látsz tovább az orrodnál.
    Te tényleg túl komolyan veszed a dolgokat. Ez csak egy Fórum

    Fennek with Stringer

    Ha jól látom , Afganisztánban a standard transport, hogy Dingo2-t a Fennek-kel szokták indítani. A Fennek biztosítja a "karavánt", így oldják meg a dingo kíséretét - szerintem biztos beválik :B

    [ Szerkesztve ]

    "A holnap egy másik világ" -F15Charlie

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #858 üzenetére

    [link] Azért amiért ebből is csak 14 Gripen van már rendszerben és az a 3-4 MiG-29. Országunk vezetői nem tartják fontosnak a honvédelmet, de ami ennél is nagyobb probléma az ország lakosságának döntő többsége sem. Emlékezz rá, a NATO csatlakozás előtt sokan azt javasolták, hogy akkor számoljuk fel az egész MH-t, mert majd a NATO úgy is megvéd minket.

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #860 üzenetére

    5db aktív, úgy ahogy. A többi meg már szép lassan ipari szintű javítást igényel. Mikor lezuhant hajtóműhiba miatt az egyik, akkor az oroszok garanciába felújítottak egyet. És nem volt éppen rövid idő...

    Elméletileg a MiG-29-ek kivonás után az oroszokhoz visszakerülnek, és cserébe felújítanak meg nem mondom mennyi Mi-8-at. Legalábbi ez a terv, hogy mi lesz belőle, azt nem tudni.

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #862 üzenetére

    Hogy mekkora erőt képvisel lélekszámban MH, arról pontos, hivatalos információk vannak.
    Sajnos Murphy egyik törvénye, hogy az ember akkor nem találja meg az adott dolgot, mikor keresi, ez igaz most is. Amint sikerül, beírom ide 1990-ig visszamenőleg, egy hsz-be.
    (csak van valami:
    106/2007. (XII. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség részletes bontású létszámáról)

    Viszont találtam mást:
    51/2007. (VI. 6.) OGY határozat a Magyar Honvédség további fejlesztésének irányairól (A határozatot az Országgyűlés a 2007. június 4-i ülésnapján fogadta el.) - complex.hu
    53/2007. (VI. 13.) OGY határozat az ENSZ libanoni békefenntartó missziójában (UNIFIL) való magyar részvételről szóló 44/2006. (X. 10.) OGY határozat módosításáról (A határozatot az Országgyűlés a 2007. június 11-i ülésnapján fogadta el.) - complex.hu

    Idén nem történt sokminen OGY ügyben, csak ez:
    80/2008. (VI. 13.) OGY határozat a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszerének felülvizsgálatáról (A határozatot az Országgyűlés a 2008. június 9-i ülésnapján fogadta el.) - complex.hu

    "A Magyar Köztársaság Országgyűlése a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszerének felülvizsgálatáról az alábbi határozatot hozza:
    1. Az Országgyűlés szükségesnek tartja, hogy a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 83. §-ban meghatározottak alapján felállításra került önkéntes tartalékos rendszer és annak működése felülvizsgálatra kerüljön.
    2. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy hozzon létre szakértő bizottságot a Magyar Honvédség önkéntes tartalékos rendszere feladat- és feltételrendszerének elemzése, a bevezetésekor megfogalmazott elvárásoknak való megfelelés vizsgálata, az eddigi működési tapasztalatok összegzése és a rendszer fejlesztésének lehetséges irányaira vonatkozó javaslatok megfogalmazása céljából.
    3. Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy a szakértői bizottság munkája alapján 2008. október 31-ig terjesszen javaslatot az Országgyűlés elé."

    Egyébként a "honvédelmi törvény":
    2004. évi CV. törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről - hm.gov.hu

    "A Honvédség tartalékos állománya

    83. § (1) A tartalékos állományba békében az önkéntes tartalékosok, megelőző védelmi helyzet és rendkívüli állapot idején - a hadkötelezettség bevezetése után - a kiképzett hadkötelesek tartoznak.
    (2) Az önkéntes tartalékos meghatározott ideig szerződés alapján vállalja a katonai szolgálatra rendelkezésre állást és a tényleges katonai szolgálatot."

    Helikopterekről annyit, hogy kb. 10-12 db lehet aktív szolgálatban. 1-1 gép folyamatos kutató-mentő "keszit" ad Pápán és tán Szolnokon (a két PSZ), 1, vagy 2 a KFOR-ban van és 2 db az ISAF-ban. További kb. 4 (de max. 6) db lehet a légierőnél itthon (MH 86. Szolnok Helikopter Bázis).
    Pontos infókat nem tudok, a legfrissebb ilyenem is 2004-es, idestova 4 éves, már "lejárt a szavatossága". Egyelőre nem volt ok, amiért a forgószárnyasokat górcső alá vegyem.
    Brandt 2004-es táblázata szerint akkor 10 db Mi-8T/P (10419, 10440, 10443, 2636, 2656, 6200, 6223, 10445, 10446, 10447) volt aktív, ebből 1 leesett tavasszal (10445), plusz a 7 db Mi-17 (5 sima, 2 ex-P). Tehát ez elméletileg 16 db Mi-8T/P/PSZ/MT. Hogy ebből mennyi az aktív...?
    Kb. a fele.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • #65675776

    törölt tag

    válasz Menahem #886 üzenetére

    A csúszásgátló egyes változatokon már megtalálható (VSBTR, BTR-80MVJ). Egyébként nem tűnik túl extrának, sima öntapadós kivitel. Ha mégsem az, akkor is max kátránypapírhoz tudnám hasonlítani.

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #680 üzenetére

    Tudsz erről valami infót adni? Melyik két gép volt kint? (lehet nekem is vannak, csak most lusta vagyok megkeresni)

    Ez egy cseppet elmaradt válaszadás (régről emlékeztem erre a hsz-re):
    Egon: Ezt a "Az ales. gondolom hadnagyi rendfokozattal zár..." mondatomat úgy értettem, hogy ha nem feltétlen szükséges, nem kellene főtiszti beosztásba rakni, pláne hogy nem is volt mögötte effektíve tiszti-főtiszti előmenetel, "szaktudás" (már ha a tisztképzési éveket nézzük is).
    Az ekvivalenciát (egyenértékűséget) nem értem?!
    Gondoljunk bele abba, hogy van egy másik olyan korú alezredes katonanő. Ő bizony végigtaposta (jó esetben) a ranglétrát a ZMNE-étől kezdve, és jön egy civil kollegina, aki kapásból ugyanazt a rangot kapja meg egy 6 hetes képzés után, amit ő "kiízzadt" 4(hdgy.)+4(fhdgy.)+5(szds.)+5(örgy.)+5(alezr.)=23 év alatt! (már ha jó a kivárási idő számításom)
    Nem értem a logikát benne.
    Persze ha mindenáron főtiszti rangot szeretne mindenki (értelemszerűen a rendfokozatért és a beosztásért járó fizu a cél és a korrekt nyögdíj megszerzése), akkor legyen.
    Azt tartanám korrekt elképzelésnek, hogy ne legyen mindenki egyből hadnagy, aki benevez, de kezdje a kategória legaljánál. Aki százados "lenne", az hadnagyként, aki pedig alezredes lenne az őrnagyként (tiszti-főtiszti alaprang). De igazából a kollektívan hadnagykénti rang sem lenne elképzelhetetlen. A rendfokozatért "meg kéne küzdeni" és így kivívni a társadalmi (adó) elismerést prezentáló tisztes nyugdíjat.
    Pl. az SAS-nél akárki szerel fel (csak brit nemzetközösségi katona lehet - tisztes, tiszthelyettes), az kopaszként kezdi (ha átment a kiválasztáson). A tisztek/főtisztek meg hadnagyként. Igaz az "irreguláris" alakulat, nem "magyar honvéccsség", de az elv nem rossz. Mégis az "Ezredbe tartozás" miatt jelentős a túljelentkezés (és a fizetésük sem különb a többi "regulától", csak nincs idejük elkölteni), amit a kiválasztás közben ~95 %-os kihullással megrostálnak (hmm a GI Jane-ben verték magukat a SEAL-esek, hogy 30-40 %-os a kihullás, a SAS-ben meg... 500 főből jó ha 10 bent marad).

    Amúgy hogy siekrült egyébként a KVNR képzésed? Summa cum laude? A 6 hét már jórég letelt.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #902 üzenetére

    El kéne fogadni végre, hogy az expedíciós haderőnek több értelme van napjainkban, mint a hazai - minimális veszélyeztetettségi fok mellett - "komoly" haderőt fenntartani. Több értelme, mert a "nemzetközi üzemeltetés" során szerzett tapasztalatokat be lehet és kell építeni a hazai rendszerbe, emígyen a magyar katonai rendszer rugalmatlanságát tágítják. Erre több példa is akad pl. az ISAF-ból szerzett tapasztalatok révén. Ezért (is) kell a többnemzetiségű haderőben minél aktívabban részt venni (és minél komolyabb eszközökkel ellátni az ott szolgáló katonáinkat). Nem csak adunk, hanem kapunk is.

    Ha a T-72-ket sem tudjuk (akarjuk) rendszeres használatra üzemben tartani, akkor miből gondolod, hogy a Leopard 2A4-eket lett volna "esélyünk"? Előbbinél komoly logisztikai/üzemeltetési tapasztalatunk volt/van, míg a Leo-nál ez gyakorlatilag nulla. Ennek kiépítése, leszervezése költségeket jelent, amit a lengyelek bevállaltak, hiszen védelmi iparuk jóval combosabb a miénknél (tegyük hozzá, komoly kedvezményeket kaptak). Ha megfigyeled, 1990 óta a hadibeszerzéseink döntő többsége "barter"-ben folyt (államadóság fejében), nem véletlenül.
    Ami meg tendereztetve lett, azon a politikai elit "fölözött".

    Vilmoci: Hazai ("honi") tüzérségünk is össz-vissz a kiképzési szint fenntartására szorítkozik. A csövesek (152 mm-es D-20 vontatott tarack, 12-16 db) Tatán vannak a MH 25. Klapka György Lövészdandár Harcitámogató Zászlóaljában, 1 db tüzérosztály képében (3, vagy 4 tüzérüteg), a rakétásokat pedig a MH 12. Arrabona-ezred képviseli modernizált 2K12M Kub és Mistral eszközökkel. A D-20-ból 2006-ig 308 db-ot vont ki az MH (11. o.). Tehát alkatrész van dögivel annak a max. 15 db taracknak (már ha nem-e lettek beolvasztva).
    Plusz a Budai várban is van még pár régi jószág... ;)
    Tüzérek a csörlőháznál - hm.gov.hu
    Aknavetőknek szerintem a két lövészdandárnál lenni kell (MH 5., MH 25.), hiszen alegységtámogató harceszközről van szó (ill MH 25/88 zlj. és MH 34. zlj.). Az meg a másik, hogy az ISAF-ba (MH PRT) kiküldötteknek aknavető-lövészetet is teljesíteni kell a csőrlőházai lőtéren. [link]

    A Leopard 2 tranzakciók egyelőre nem ismertek pontosan számomra (akkor sem nagyon izgatott a dolog), de ha lelek valamit, majd összeszedem.

    Egyébként ebben a témában: a kanadaiak vettek a hollandoktól "közel 100 darab" (? :U - vélhetően 80 db) Leo 2-t 5,7 millió USD/db-ért. - [link]

    A lengyelek pedig 2002. január 29-én írták alká a 128 db Leopard 2A4-re vonatkozó szerződést. Értékük 380 millió EUR volt akkor, amiből mindössze a 22,5 millió EUR értékű szállítást kellett kifizetniük. MVSZ 2002. okt., 5. o.. Pluszban 490 fős lengyel műszakist képeztek át a típusra a németek, saját költségen.

    A Mercedes Unimog-okról előbb nevezett pdf-ben van egy jó kis cikk!
    Miszerint 497 db. átlagban 8 éves használt kocsit vettünk meg a Bundeswehr-től 900 millió HUF értékben (2002 nyaráig), elvileg a valós érték 1/10-ért. Az üzembeállítást és az átalakítást a MH Currus végezte el. - MVSZ 2002. okt., 4. o.

    Egyébként a Magyar Védelmiipari Szövetség (MVSZ) sajtóanyagaiban sok használható infó olvasható.

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • Gyantusz

    tag

    válasz Menahem #909 üzenetére

    A MH gyakorlatilag a külföldi missziókban szolgáló alakulatok felszerelését fejleszti. Azaz a NATO-nak vállalt kötelezettségeinek próbál eleget tenni. A többi (alakulat) le lett sorvasztva kiképzésfenntartási szintre (meg a köv. kormányzati ciklusra): harckocsik, tüzérségi eszközök, "légierő(lködés)", illetve az így "feleslegessé" vált alakulatokat megszüntették. Ez a folyamat nem most kezdődött (haderő-átalakítás), hanem az 1990-es évek első felében.

    Én pusztán csak azt nem értem, miért kell ezen meglepődni, hogy mára már csak az expdedíciós erők (tisztában vagyok a fogalmával daa-raa, épp azért használom és más is) képviselnek komolyabb harcértéket? Bár azokon belül is csak a KFOR- és az ISAF-kontingens nevezhető annak...

    A fejlesztés alatt értem:
    - komolyabb lövedékálló mellények és sipkák beszerzése
    - egyenruhák "bérlése", kikínlódása pl. az amerikaiaktól - (mert a magyar lófütty volt)
    - Mercedes terepjárók gk-ik védelmének "egységesítése" és légkondikkal való ellátása szintén csak a kiutazó gépparkot érintette.
    - Ez lófing maradt (szarból-vár kategória), ezért került "beszerzésre" 27 db M1151A1, szintén csak az MH PRT-nek.
    - 2 db tűzszerész robot, szintén az ISAF-nak.
    - Tűzszerész Unimogok aplikálása szintén a kiutazóknak (tán mintha lett volna Irakban is :F ). Idehaza csak VW Transporter-ekkel marháskodtak korábban. Azért egy cseppet más jműkategória a kettő.
    - UAV-ok vétele szintén a MH PRT-nek (közbeszerzésen kívül: vajon miért kellett megkerülni? Erről se sok szó esik. Döntésképtelen (korrupt) a kiválasztási rendszer? Vagy a kiválasztás volt az? Vagy mindkettő?).

    - A tehergépjmű-flotta az kivételesen egységesen fejlődik (Rába).
    - A BTR-80 fejlesztés folyik, de sok konkrétumot azokról sem tudni...

    - A 4 db An-26-hoz +1 megvétele az iraki csöcsölés miatt. Eztán jóelőre tervbe vett modernizáció mind az 5 gépre (nátósítás, önvédelmi rendszer beépítése). 2013-tól csereérettek, bármit csinálunk velük (a 2014-es kormányciklust terheli - "igen messze", ha a politika oldaláról szemléljük). Tender a fasorba sincs még (mondjuk az is naivitás felőlünk, hogy bevonja a kedves állampolgárokat az akármelyik magyar kormány a döntésekbe, mint a svájciak esetében - náluk is vagy 8 év volt, mire a 18-asokat kiválasztották és nagy valség szerint kútba ejtik az újabbat).
    - Az 5 db Mi-17 felújítása és modernizálása 2010-ig (szerintem inkább 2012, már ha a köv. ciklus is "szeretné"; ugye a jobboldal "élből" nem orosztechnika-barát, mindegy, mennyibe is kerüljön). Szintén az MH PRT-hez és a KFOR-ba kerülnek ezek. A "képességeket" berakták/-ják a gépekbe, de a tényleges (teljeskörű) használathoz újabb beszerzések kellenek (ld. terepkövető üzemmód, digitális térkép, IR-szűrő a keresőfényszóróhoz és a teljes műszerfal komp. stb., de a Gripen-nel is ez a helyzet)
    A többi "minyó" majd megy a ruszkikhoz a 29-esekkel együtt (2010?). Erről sincs konkrétum. Illetve van, csak nem hozódik nyílvánosságra ("nemzetbiztonsági érdek", vagy inkább politikai).
    - Mi-24-program halódása nem újkeletű, de nemcsak idehaza. Erős kérdés és dilemma, hogy kell-e egyáltalán rájuk költeni huncut vasat is?
    - A Gripenek esetében, eleve épphogy ki tudják repülni a tervezett és megvett repórákat (a svéd pilóták segedelmével) és komoly lépés lesz a 2010. jan. 01-ei teljes hksz. átadása (sic). Eztán a felajánlott 4 db NATO-gép fogja a legnagyobb hangsúlyt kapni repóraszám kapcsán, vélhetően a négy-hat "legtapasztaltabb" pilóta kerül rájuk. Aztán irány a Baltikum, vélhetően 2011 második felénél nem korábban. Magyarán az első és legfontosabb igénylés megintcsak a kirepülő gépekre van kiírva. => A baltikumba csak légirendészkedni mennek (itthon is csak azt fognak elsősorban), a csapásmérő képesség (megintcsak) sokadrangú beszerzési cél. Értsd: 2011-nél korábbra "felesleges" pénzt elkülöníteni a csapásmérő fegyverek beszerzésére, mert úgysem használnánk (tudom, hogy pénzügyileg necces, hiszen 2 év múlva nem lesz olcsóbb a cucc, de racionális ez a gondolat)! Magyarországon már nincs aktív "légi lőtér" (csak virtuális), ezért ki kell menni Lengyelországba. De "elméletileg" a Gripen elég önálló gép, képes a Hornet-szintű autonómiára. A USN nemegyszer prezentálta, hogy párnapos éles demonstrációra csak maguk a gépek mentek és a pilóták. A fegyvereket a vendéglátó ország adta. De úgyis kimegy pár attasé nyaralni egy kicsit, úgyhogy azt is kell fizetni (azt nem értem, miért nem a saját fizujukból mennek ilyesmire - persze el lehet kendőzni, hogy szolgálatban vannak...).

    Ki állítja, hogy marhára kitűnő az egész MH? Csak világosan kell látni, hogy a külföldi csapatoknak jobban kell a zsozsó! Az itthoniak "kevesebbet" (fimon voltam) kapnak, mert "alacsony a kockázati tényező". Ez reális érv, csak az a kérdés: elfogadható-e?
    Pláne, hogy a EU BG folyamatosan harckészültségben van 6 hónapos váltásban, tovább billenti a mérleg nyelvét a kockázati értékcsökkenésre. Nem is néztem, most kik a sorosak...(francia-német-brit)
    Kíváncsi vagyok, kiket akar majd kiküldeni az EU Kongóba...

    Nem tudom, ki nézte a Szempontot ma. Nem volt túl hurka. Ez a laktanyaőrzési kiszervezés is "költségcsökkentő" elméletileg (3,4 mrd HUF-ot vár a tárca). 2006-ban 3,5 mrd-t, 2007-ben 7,5 mrd-t, 2008-ban 8,5 mrd HUF-ot költött a HM erre (érdekes adatok, nem ártana már összeírni). Valami 270akárhány laktanyáról van szó szerte az országban (sajnos még nincs feltéve az mtv/videotar-ba a mai). Mindazonáltal így legalább a "többcélú" bakák mehetnek harcászkodni, az őrzés szinte egyfunkciós tevékenység.
    Ez lehetne egy újabb további racionális lépés. Bocskai HM-szv. szerint felelősségre lehet őket vonni, ha nem a szerződés szerint végzik a feladatokat.
    Viszont kivételesen Simicskónak is igazat kell adjak (ritka pillanat), miszerint ezzel a húzással fokozott nemzetbiztonsági kockázatokat visz be a HM a rendszerbe (már amelyik aktív laktanya). De ha bevállalható... (?) No meg a korrupció, ami gyakorlatilag "alapértelmezett": A "minősített" őrző-védő csoportok sem angyalok (az egyéb cégek végképp). A fekete zsozsó úgy megy jobbra-balra, ahogyan a nagykönyvben meg vagyon írva. Erre gyak. nem is lehet már mit írni.

    Szánalmas-e a MH? Meglehet.
    Itt csak az a kérdés, hogy Te mit vársz a MH-től?

    daa-raa: A Leo 2A4 minden, csak nem korszerű. Mikor átadták volna, sem volt az, lényegében a T-72-k sem (valjuk be: nem is voltak soha azok, még megtervezésükkor sem). Egész biztos lehetsz abban, hogy mára egy sem lenne hadrendben, ha átvettük volna őket. Úgy jártak volna, mint az LSK/LV-től (NDK légiereje) átvett Mi-24-esek. 10 év alatt csak sikerült belőlük 2-4 db-ot hadrendbe állítani... Azt is csak hiánypótlásra, nem csapaterősítésre. Ráadásul az ISAF-ban csak azok a seregek visznek ki ekkora páncélos dögöket, amik már eleve kiépítették az üzemeltetésükhöz szükséges logisztikai feltételeket (USA, NB., Kanada, Németország, Olaszo.). Mivel visszük ki őket? Annak a 180-200 főnek hány ilyen kéne? 12-24 db? Miért nem veszünk melléjük mindjárt ex-svájci M109-eket, már ha úgyis kivontak 200 db-ot a biciklikkel együtt (már ha még van, 4 éves a cikk).
    Egyelőre nem harcolni ment ki a magyar kontingens, hanem rendfenntartásra és a tartomány építésének védelmére (humanitárius célok). Ténylegesen harcoló alakulatok elméletileg a jövő évtől várhatóak (vagy inkább 2010). Láthattad Lippai előadásait nemegyszer. Még szájbanyomott utak sincsenek jóformán odaát. A tartomány egyes pontjait el sem tudják érni csak többheti késéssel... Ennyi idő alatt akármit meg lehet csinálni a törzsi rongyfejüeknek (és meg is tesznek).
    Egyébként igazad van: Baghlan tartomány tipikusan az iraki terepviszonyokat (asztallap) mintázza... Király üzemanyagszámlája lehet majd a MH-nak, ha beveti őket ott, úttalan utakon is. De végül is a MOL csak díjazhatja ezt... más nemigen.
    Majdnem azt lehet mondhatni, hogy az életképtelenség határán táncol a csapat (ekkora létszám - az UAV-ok jól fognak jönni). Ráadásul a kiküldött zsozsót sem ésszerűen költi el az ISAF-központ (nem a reális helyi igényeknek megfelelően). De ez globálisan igaz az egész programra, úgy ahogy van (bürokratikus).

    [ Szerkesztve ]

    Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)

  • JóGéza

    aktív tag

    válasz Menahem #935 üzenetére

    A lényeg az volt, hogy ott sem a katonák csinálják az őrzésvédelmet, ez tehát nem hungaricum.

Új hozzászólás Aktív témák