Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz orbitalion #49276 üzenetére

    Az is új dolog, hogy egyre alacsonyabb viszkozitású olajokhoz tervezik a motorokat és viszont?

    A szivattyúzhatósági határhőmérséklet egy segélykiáltás, nem pedig a mértékadó érték. Ha tartjuk magunkat ahhoz, hogy a 100°C/10 cSt az ideális, akkor minden ami ez alatt van az a motor szempontjából "káros", kopást eredményez. Mivel a szerencsétlen olaj szintetikus mivolta ellenére is a hőmérséklet csökkenéssel exponenciálisan növeli a viszkozitását, ezért minél lejjebb kerülünk az üzemi hőmérséklettől, annál intenzívebb ez a hatás, annál nagyobb munkára kényszerítjük a motort, bocsátunk ki károsanyagot, stb. Nézd meg, hogy egy 10W és egy 0W olaj 0°C-on mérhető viszkozitása mennyi, és mivel 0 fok már bizony előfordul, ezért nyugodtan lehet azt mondani, hogy amíg a 10W viszkozitása el nem éri a 0W-nek 0 fokon mért viszkozitását, addig hideg üzem szempontjából a 0W motorkímélőbb, mint a 10W. Az 5W meg a kettő között van.
    Az pedig motorkonstrukció, így kvázi kor kérdése, hogy a 100 fokon mérhető viszkozitásban mennyit enged meg. Ha tökéletesen működik 8,5 cSt viszkozitással, akkor a 0W20 az ideális. Ha 14,5 cSt a minimum, akkor a 0W40, stb. Üzemmeleg állapotban azt kell kiválasztani ami a legjobban megfelel, ami olyan értéket vesz fel, amit a motornál ideálisnak vehetünk. A hidegoldalit ezen belül a legalacsonyabbra vehetjük, hiszen az nem olyan szempontból érdekes,csak, hogy fel tudja-e törni a szivattyú az olajat, hanem hogy amíg el nem éri a 100 °C-t, addig mekkora viszkozitásesést kell végigvárnia. Nem mindegy, hogy 5-6000 körülről kezd csökkenni, hanem mondjuk 1600-ról. Mert azért annyira hirtelen nem fog az felmelegedni.

    De továbbra sem értem, hogy miért ne lehetne akár etalon egy olyan motor, amelyik szervizperiódusa alatt 6-8 deci olajat fogyaszt, ha cserébe van teljesítménye, rugalmas, és kifejezetten jó a fogyasztása. Ilyen mértékű olajfogyasztás maximum egy minimális környezeti terhelést jelent, de merem állítani, hogy a vele összemérhető motorok amik nem esznek olajat, semmit, nullát (állítólag) rosszabb értékeket produkálnak. Persze az olajszint mérő versenyen nem lehet etalon, de attól szerintem vannak hasznosabb mutatói is egy motornak. Vajon miért van az, hogy a sok autót látott szervizesek, diagnoszták, szerelők soha nem arról készítenek statisztikákat, hogy melyik autó mennyi olajat fogyaszt, hanem ezt a kérdést ésszerű határokon belül elengedik? Talán mert nem ez a mérvadó?

    Azok meg hogy elvileg az olaj mennyit lehetne képes kibírni, az mind igaz akkor, ha beindítják, és utána soha többé nem állítják le. Vagy ha 3-4000 km-eket futnak le konstans fordulatszámon. minden más esetben fokozott az igénybevétel, ami lehet akár extrém is (2-5 km-es utak, állandó hidegindítás)

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák