Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Shadowbull

    addikt

    válasz ignorant #21375 üzenetére

    ott mar kommenteltem, beirom ide is amit oda:

    Megint egy kicsit bulvarosra sikerult a cikk, kulonosen Jozsef szenvedeset ecsetelven, ahogy nem birja kiverni a fejebol elete legrosszabb pillanatat, amikor szethullott alatta az M6. Kivanom Jozsefnek hogy ez maradjon tenyleg az elete melypontja.

    Az egy kicsit megmosolyogtato, hogy a muszaki szakerto egy atomjaira hullott motor maradvanyaibol akarja megallapitani hogy volt-e konstrukcios hiba vagy nem. Minden tiszteletem mellett azt kell mondanom, hogy a muszaki szakerto ur nem igazan ismeri az S85-ot. Az a kijelentes, hogy:

    “ A gépkocsi motorjának első forgattyús tengelycsapon lévő hajtókar csapágyak és a forgattyús csap között az illesztési hézag kopás miatt és minden valószínűség szerint az olajnyomás kismértékű csökkenése miatt (VANOS szabályozás működtetése) megnövekedett.”

    Egyreszt a hagyomanyos VANOS-szabalyozas mukodese sem csokkenti le az olajnyomast a hajtorud! csapagyakban, legfeljebb minimalis nyomasingadozast okoz, de a keneshez szukseges olajnyomas mindig megmarad a csapagyaknal. Ha nem igy lenne, akkor az osszes VANOS-os motor (kvazi az osszes BMW-benzines vagy 20 eve) rovid idon belul beallna mint a gerely. Meg az osszes konkurens motor is, ami ilyen jellegu vezermutengelyallitot hasznal.

    De az S85-ben speciel nem normal VANOS van, hanem az un. nagynyomasu VANOS. Ennel a motornal a VANOS-nak kulon olajpumpaja van, ami 80bar-os nyomast allit elo a VANOS-korben, plusz van egy nagynyomasu olajtartaly, ami leallitaskor megtartja a nyomast. Tehat a VANOS mukodtetese semmifele nyomasingadozast nem okoz a hajtorudcsapagyaknal.

    " A forgattyús csapokon lévő csapágyak egyenletesen elkoptak, a hordozók a bronz felületig elhasználódtak"

    Azaz a meghibasodas mar korabban megtortent, nem akkor amikor a motor szethullott. Akar sok ezer kilometeren keresztul volt rendellenes a csapagy kenese. A kerdes az, hogy ez miert tortent. Nezzuk mit mond a szakerto:

    "A hiba alapvető oka tehát a csapágyak elkopása volt, amely létrejöhetett: a tervezettnél nagyobb terheléstől, a nem megfelelő kenőolaj alkalmazásától, illetve a viszonylag nagy teljesítményhez és fordulatszámhoz, illetve a teljesítmény gyakori kihasználásához nem illeszkedő csapágyméretektől, és forgattyús csap kenési rendszertől."

    Azert van meg tobb lehetoseg is, de nezzuk eloszor ezeket. A tervezettnel nagyobb terheles esetunkben csiptuningot, ill. a fordulatszamkorlatozas kiiktatasat jelentheti. Csiptuningra nincs bizonyitek, arra viszont van, hogy a motor egyszer bizonyitottan 8545/min-et forgot, holott a leszabalyozas 8250 korul tortenik. Azzal a kijelentessel, hogy ez nem jelentos tullepes, nem tudok mit kezdeni. Mi alapjan nem jelentos? Honnan tudjak hogy ennel az adott motornal mi a jelentos? Ezt a fordulatszamtullepest szerintem tul egyszeruen intezte el a cikk, mert fogalmunk sincs rola hogy miert tortent, es nincs semmifele magyarazat.

    A nem megfelelo kenoolaj hasznalata tenyleg okozhat ilyet, de ez egy kicsit bovebb tema. Ebbe beleerti a szakerto az olaj- es szurocserek elmaradasat is? Az auto minimum 90e kilometert ment, valoban minden egyes alkalommal kicsereltek az olajat, a megfelelo olajat ontottek bele? Utolag ezt nem lehet mar bizonyitani. Mindenesetre nehany elmaradt olajcsere okozhat olyan lerakodasokat, szukuleseket az olajcsatornakban, amik rontjak a kenest. Bele kellett volna nezni az olajcsatornakba, van-e lerakodas, eltomodes.
    Nem megfelelo olaj eseten pedig fokozott kopas, tulmelegedes jelentkezhet.

    A "nem illeszkedo csapagymeretek" kijelentessel nem tudok mit kezdeni, sem a "forgattyus csap kenesi rendszere" ponttal sem. Egeszen pontosan mire is tetszik itt gondolni? Arra celoz hogy a gyarban rossz hajtorudcsapagyat szereltek a motorba? Ha egy ilyen hiba megtortenik akkor a motor nem huzza 90e kilometeren keresztul.

    Altanosan igaz ez a szerelesi, gyartasi hibakra is, amire a szakerto nem tert ki. Ha a gyarban az olajozas, forgattyus mechanizmus kornyeken nem jol gyartanak le, nem jol szerelnek ossze, akkor az nagyon hamar kibukik, legkesobb nehany ezer kilometer mulva.

    Foglaljuk ossze, mit tudunk:

    A csapagyak hosszu ido alatt koptak el, az auton nem gyari atalakitasok voltak, es legalabb egyszer komolyan tullepte a leszabalyozasi fordulatot, aminek az oka ismeretlen.

    Ennek alapjan en azt mondanam, hogy a motor a tul magas fordulat miatt karosodott, mert a hajtorudcsapagyakban reszlegesen vagy teljesen osszeomlott a kenes. Ez a csapagy fizikai karosodasahoz, tulzott kopasahoz vezetett, es csak ido kerdese volt a teljes megsemmisules. A tul magas fordulat pedig buhera eredmenye, amit a tulaj nyilvan le fog tagadni, vagy az elozo tulajok tagadtak le.

    Masodik eselyes az olajcsere reszleges vagy teljes elmaradasa, es az emiatti csapagykarosodas.

    Harmadik eselyes lehet a csapagyak gyartasi hibaja, de ezt nagyon valoszinutlennek tartom, mert az nem bir 90e kilometert.

    A cikk vegi osszeeskuves-elmelet az attervezett olajpumparol meg szimplan vicc, minden gyarto minden gyartmanyaban folyamatosak a valtozasok, aminek ezer es egy oka lehet, a koltsegoptimalizalastol a gyartoi minosegjavitasig. Mindenesetre az teljesen biztos, hogy hibas olajpumpaval nemhogy 90e hanem 9 kilometert sem lett volna kepes megtenni az auto.

    En azt javasolnam Jozsefnek, hogy ne vegyen tobbet leharcolt premium sportkocsit, mert ezzel megiscsak a sajat zsebenek az ellensege.

    Pazarol a világ, én meg segítek neki.

Új hozzászólás Aktív témák