- Apple AirPods Pro (2. generáció) - csiszolt almaságok
- Huawei Mate 10 Pro - mestersége az intelligencia
- Vodafone-ra áttért Digi Mobilosok
- Xiaomi Mi 11 Ultra - Circus Maximus
- iOS alkalmazások
- Yettel topik
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Telekom mobilszolgáltatások
- iPhone topik
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
Hirdetés
-
Megjelenési dátumot kapott a Star Wars: Hunters
gp A tervek szerint június elején végre befut a teljes kiadás mobilokra/tabletekre és Nintendo Switch-re.
-
Karácsonyfaként világíthat a Thermaltake új CPU-hűtője
ph Az ASTRIA 600 ARGB ráadásul a hűtési teljesítmény szempontjából sem szégyenkezhet.
-
Saját Redmi Note 13 Pro+ a világbajnok focicsapatnak (és indiai rajongóiknak)
ma Argentína nemzeti válogatottjának mezével díszítik az új Redmi különkiadást.
Új hozzászólás Aktív témák
-
#65675776
törölt tag
Ha minden igaz az L-159-ről zajlanak tárgyalások, illetve további repidővétel Gripenekhez (ez utóbbira sokkal inkább szükség lenne). Egyébként eloszlott a sűrű felhőzet, Debrecen felet elkezdtek repkedni a Gripenek. Ez viszont azt is jelenti, hogy bonyolult időjárási körülmények között nem repülhetnek. Így aztán lehet készültséget adni...
Sok minden nincs. Ami biztosan van és függesztik is a keszi gépekre, az az AIM-9L. Pontos mennyiség ismeretlen. Emellett beszerzésre került néhány AGM-65H és K, de ténylegesen vicc kategória mennyiségben. Az AMRAAM-ek beérkezéséről nincs semmi hír.
Persze lehet csak a szokásos magyaros titkolózás zajlik, aminek ugye semmi értelme. Mert pont a MH elrettentő erejét csökkentik a valós fegyvermennyiség titkolásával, vagy jóval alacsonyabb darabszám megjelölésével. Ugyan ez volt a hidegháború idején is, mindig csak azt lehetett hallani, hogy csak két javadalmazásnyi rakéta van a MiG-21/23-akhoz. Erre nemrégiben ezres darabszámban selejteztek le pl R-3SZ-eket.
-
vilmoci
csendes tag
Hello!
Szerintem a mostani árak mellett akár +1db gripen bérlésébe is belerokkanna Magyarország lakossága.
Ha olcsón jönnének az ALCA-k, az talán nyerő lenne, mert akkor lenne "csatarepülőnk" De! azokhoz kellenének még fegyverek is.
Gripen fegyverzete: néhány éve írta az aranysas, hogy 40db AMRAAM-ról van szerződés. + Ugye ott van a 20+20 AGM-65 és a gépágyú (talán itt tett fel valaki fotókat a gépágyús lövészetről ), és persze az AIM-9 oszt jónapot.
Amúgy a Gripen jelen állapotában egy paradoxon (kb, mint a hobbi-terepjáró)
Csak és kizárólag frontvadásznak jó. (a MIG-29 leváltására alkalmas lenne, ha nem fagyna le lépten-nyomon)
Pl.: a lézervezérlésű bombákról csend van,+ J-DAM-mel a Griff ma nem tud mit kezdeni.(2009-ben!!!)Más.
kérdéseim mindenkihez:
-nemsokára kirepülik a JAK-okat, mi lesz helyette? ( biztosan kiderül, hogy
ilyesmire nincs is szükség, vagyis semmi )
-az L-39-ek sem lesznek már sokáig (az ALCA erre is jó lenne, a csehek is így
csinálják)
-2000 óta nincs könnyűhelikopter!!! ( könnyű lövész van + van neki BTR-je [fura
módon Izrael fiainak harckocsiból csinált lövész szállítói vannak ])
- Mi lesz, ha kivonják a KUB-okat (csak a mistral magában? )
- Mi lesz, ha a Kongói D. K.-ba kell missziót szervezni (oda hány leszállással hány
nap alatt jut el egy An-26-os?)
-Miért kell 1db gépkarabélyt 900.000 Ft-ért MODERNIZÁLNI? ( Steyr AUG
3500USD/db).
-Mikor jönnek az új Mi-17-esek?
A válaszokat előre is köszönöm.
tisztelettel: vilmoci[ Szerkesztve ]
-
csibor
őstag
Ma olvastam bele a Magyar Honvéd c. újságba,abban már van 1 kép a módosított Ak-63D-ről.Ami lényegében M-16 hasonló tus,valamint 2 szerelék sín.Egyébként röhej a képek alapján úgy kitudnak állítani 1 szakaszt ,hogy lényegében mindenki más típusú lőszert használ. 9X19 para,223 rem.39m,43m,.308w.
-
vilmoci
csendes tag
Hello!
Bocsánat, lehet, hogy rosszul fogalmaztam. A Griff be tudja vetni a lézer vezérlésű bombákat. De ami fontosabb, hogy a műholdas irányítású ( GBU-31) ejtőlőszereket nem integrálták a svédek ( még ). Majd a gripen NG-n vagy min lesz esetleg...
]Ez azért veszélyes, mert egyrészt a műholdas irányító készletért kb fele annyi ámerikai dollárt kell kiadni, mint a lézeres kütyüért, másrészt nem kell a becsapódásig követni, ill megvilágítani neki a célpontot. ( az MLU-s F-16-osok már elszórtak párat itt-ott a J-DAM-ból).-gépkarabély: A karácsonyi kérdésözönre adott válaszok között volt, hogy x milliárd elő van irányozva 2019-ig ( Igaz, magyar politikus írta le )
-L-159: nos ezeket képes, de ha komolyan arra használnánk, amire kitalálták, akkor kéne még 70mm-s NIR + a plamen gépágyú konténer is (20mm-s lőszer. hosszú ideje csak a flotillának voltak ilyen kaliberű gépágyúi. [itt kell megjegyezni, hogy ma már csak 3db "nagy" hadihajó van, a másik 3 át lett építve vízibusszá.])
-Afrikia: könnyen elképzelhető, hogy muszály lesz békefenntartani.
-KUB: azt szerettem volna kérdezni, hogy mi lesz 2016 után ( az is mindjárt itt van. )
-Helikopterek: nyáron még azt rebesgették, hogy lesz egy nagyjavítás, osztán 1500 órán át lehet őket hajtani ( az is vicces, hogy manapság az oroszok csinálják nekünk ezeket a melókat, miközben az elmúlt 10 évben magyarok szerszámoztak fel és indítottak be 2 üzemet Afrikai országokban a típusok javítására és összességében 30 év alatt kb. 600 helikoptert javítottak ITTHON!!! ).tisztelettel: vilmoci
[ Szerkesztve ]
-
-NOKIA-
Ármester
A képen valóban 3.éves tiszt hallgató van, de ha ezüst a kör, akkor tiszthelyettes, bár abban nincs 3 gerendás. De a rendőr tiszt illetve tiszthelyettesi, vámos, katasztrófás, büntetés végrehajtás is ezeket a jelzéseket használja a tanintézetek hallgatói számára.
(Tudom mert nekem is ilyen van kék alapon 3 sárga gerendával. )[ Szerkesztve ]
-
#65675776
törölt tag
Ennyi erővel ne vegyünk semmit. A magyar gépek esetén a karbantartással nincs gond. A MiG-29 esetén is azért lett kannibalizálva a gépek több mint fele, mert elfelejtettek alkatrészt rendelni hozzá, amit meg rendeltek, azt az oroszok elfelejtették szállítani.
Viszont a MiG-29 fenntartása ~5-8x-ába kerül az L-159-ének. Ebből a szempontból a Gripen se sokkal jobb.
-
vilmoci
csendes tag
Hello!
Kialakításra nagyon hasonló, de valószínűleg új sárkányt fognak gyártani. Esetleg megoldható MLU átalakítással is (Az utóbbi csak okoskodás, utána kéne nézni, de nem szeretek Gripenről olvasni )
Ha meg lehetne csinálni MLU-ban, akoor sem lesz Magyar Gripen NG, mert az esetleg használható gép lenne, másrészt rengeteg pénzbe kerülne és akkor ....
ALCA: azért jól jönnének, mert jelenleg csak a Mi-24 van "csatagépnek", az ALCA meg jól bánik a MAVERICKkel ( Gripenre függeszteni bűn [szerintem]) és egy nagyjavítás után lehet használni őket, nem kell rögtön modernizálni! A maradék fegyverzet meg 4-5 AMRAAM árából meg van.
Helikopterek: a légijármű javító sokmindent meg tud csinálni, de komplett nagyjavítást nem végez helikopteren, azt manapság az oroszok csinálják egy ismeretlen nevű Magyar cégen keresztül( ez csak a kiszállításról gondoskodik, érdemben nem csinál semmit ). Régen egy külön vállalat volt itthon, ami a nagy helikoptereket, a MIG-21-est, azelőtt a MIG-15-öst javította. Később a fehéroroszokkal közösen elkészült néhány SZU-22 javítás, pár hónapra rá a típust leállítoták, nem repült többé... -
Gyantusz
tag
A Magyar Honvéd innen olvassható, vagy leszedhető, vagy mindkettő.
Az idei januári még nincs fent, gondolom, aki meg akarja venni, annak ne vegyék a kedvét...A tavaly szeptemberiben van egy kis krétai történet, meg a 27 db ISAF-Humvee-nkről is (39-41. o.). Meg van egy-két kép a HM Currus-féle mentős "bogár"-ról (31. o.).
No meg egy film-részlet [link] arról, miért is kell normális lövegstab.-rendszer (9 perc 40 mp-től) a T-72-be. A bekoppanás még hagyján, előfordul az mással is. Akkor kellemetlen, ha pont elsütik az ágyút. Viszont a toronyforgatási seb. nem épp jó (igaz a kiszúrt cél elég közel van), de az ismételt pontraállás hagy némi kívánnivalót, a nemrég nevezett problémákon túl.
Egyébként érdekes (32-33. o.), de úgy tűnik, a 2 db Mi-24P-t MEDEVAC-ra használjuk. Vajon azért, mert gallyra ment a két Mi-8PSZ? (időkirep.) Az ismert volt, hogy árvíz idején bekapcsolódtak a Hind-ek is a kutatás-mentésbe, de most? Vagy Pápán adnak "keszit" a minyók, Szolnokon pedig a két Hind? (mindenesetre a cikk célhelyként Nyírcsaholyt adja, ami akár alá is támaszthatja utóbbi feltevést)
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
vilmoci
csendes tag
Hello!
" What does it mean: böszme?"
Akarom mondani, ezt az utolsó mondatot nem nagyon értemMás: ( mindenkihez )
Akkor erőltetem egy kicsit a könnyűhelikopter dolgot, mit gondolnak az Urak, milyen típus kellene és abból mennyi?
Egy kicsit utána néztem a Pandur/ Valuk masinának és az a meglepő, hogy mind tömegben, mind beépített motorteljesítményben megegyezik a BTR-80-nal.
Arra számítottam, hogy kicsit izmosabbApropó, BTR: a SKJ változat nagyon vidáman néz ki, csak azt nem értem, hogy ha a teljesítmény-tömeg aránya legendásan rossz a bronyetranszportnyíjnak, akkor a modernizáció alkalmával miért nem cserélték le V8-as KAMAZ motort valami nagyobbra, akkor bírná hajtani a légkondi kompresszorát is.
Jó, tudom én, hogy típusazonosság ( URAL és BTR azonos motor, de az URAL nem lesz rendszerben 2020-ig ) meg EZ+AZ, de azért mégis.[ Szerkesztve ]
-
Gyantusz
tag
Szerintem a tűzszerészeké lesz a darabszámból ítélve és az ISAF-ba megy az MH PRT-hez. Gondolom a Merci nem tudott záros időn belül hasonló MRAP-fokozatú UNIMOG-ot kreálni.
Ekkora darabszámban egyértelműen ott kell bevetni, ahol több hasonló jármű is van, más nemzetek kötelékében. Márpedig ilyesmit Irakon és ganéisztánon kívül máshol nem látni.Én azt tartom zavarónak és nem szerencsés PR-tevékenységnek, hogy nem magától a megrendelőtől kell ezeket megtudni!
Azaz csúsztatva, hátulról jövő - bulvár - információk alapján kell tájékozódni, mert a hivatalos hírforrások csöndesek.
A hm.gov.hu-n a mai napig nincs semminemű hivatalos informálás, bejelentés, sajtóközlemény stb...
Az sem kizárt, hogy a gyártó kacsát közölt. De nem túl valószínű.***
Hm, egy másik - mai - hír: Csapatpróbán az új homokrakodógép
Hyundai HL 770–7A az MH 5. Bocskai I. ldd-nél.
Már márciusban megvettük... szeptemberben rendszeresítés (nagy valség szerint, nem olyan rossz járgány)Piaci ára kb. 42-45 millió HUF/db. [link] Vajon mennyiért sikerült beszerezni?
"Az új Hyundai HL 770–7A típusú homlokrakodót – a csapatpróba eredményei és tapasztalatai után – szeptembertől tervezik rendszeresíteni a Magyar Honvédségnél. Elsőként április 24-én a szentesi műszaki napon tekintheti meg a nagyközönség, ahol a technikai bemutató része lesz."
Tegnapi:
Csapatpróbán az új homlokrakodó-gép - hm.gov.huAz előd L–220-ról egy kép: [link]
***
És még egy kedvenc...
Csobánkán készült a Dream Team - hm.gov.hu
vezető: Bálint Zoltán főtörzsőrmester
navigátor: Honfi Barnabás zászlós
A nevük: Dream Team Gepárdok
„Célunk kettős – emelte ki Palik László – egyrészt szeretnénk segíteni a Magyar Honvédségnek a toborzásban. Hiszen aki katona lesz, az akár versenyautót is vezethet. Emellett ez a hat ember egy év múlva már minden tapasztalatát átadhatja a Magyar Honvédségben szolgáló sofőrök számára.” - Palik LacikaVajon ha lerohadnak jövőre, a MH dob át egy kis anyagot nekik?
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Nem, semmi újjal nem tudok szolgálni. Mindössze annyi van, amennyi a gyári infó, azaz a megvett 3 darab járművön túl a cserealkatrészeket és a kiképzést is magában foglalja a díjazás, 2009 júniusi ütemezéssel. Egyáltalán azt sem tudni, hogy a 4x4, vagy a 6x6 hajtásképletű járgányokat vettük. Persze ha nem véletlenül került a 4x4-es a hírben főképnek, akkor vélhetően ezt, költségvetésünk szempontjából és a 'ganéisztáni terület közlekedési színvonalát figyelembe véve is ez a logikus.
A homlokrakodó ügyében szintén kevés az infó. Egyelőre próbagép, ahogy a cikkből is kiderül, majd szeptemberre döntenek, hogy veszünk-e többet. De valószínűleg igen, az ISAF-ba megy ez is. Szerintem ebből is, feltételezem 3-6 darabos mennyiség jöhet szóba. Útépítési szempontból is érdemes a kategóriával foglalkozni, persze ahhoz be kell szerezni még pár kiegészítő munkaeszközét, mint légkalapács, vagy hasonló (ha gyárt hozzá a Hyundai - de a cég nem ma kezdte az építőipari gépfejlesztést). Ha tényleg építeni akarjuk a térséget (Pol-e Khomri) úthálózat szintjén, szerintem egy pofástörő kanál sem lesz haszontalan, amivel a nagyobb közetanyagokat, beton/téglatörmeléket aprítják szét beállított méretre és aztán terítik útalapba, vagy zúzott pályaburkolatnak, azaz makadámnak. De hát ez is a jövő zenéje, a CIMIC-csoport feladata többek között. Ki az MH PRT-hez tutibiztosan 2-3 gépnél több nem fog menni.
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
-
-
Gyantusz
tag
Persze, igazad van és nem is vitázok vele.
Kis információ többletet adok azért:
Az MSZ 500 szerinti szerkezeti acél testsűrűsége 7850 kg/m3.
Ebből fakadóan 1 m2-nyi 5 mm vastag acéllemez tömege: 39,25 kg (0,005*7850)
1 m2-nyi 10 mm-es acéllemez tömege pedig 78,5 kg.
(csak hogy érezd, egy zsák cementé 50 kg, elég emelgetni)Na most csak saccolok, nagyolva kell rá kb. (1,5 m*2 oldal+2 m*2 oldal)*1,5 m=10,5 m2, legyen 12 m2-nyi acéllemez, ami 10 mm-essel 942 kilogram plusz szerkezeti tömeget jelent. Egyéb elemek (pl. ajtózsanérok) erősítése végett legyen 1 tonna.
Szóval nem egyszerű, és még ez a 10 mm sem biztos, hogy elég. Lehet kellene még mögé egy 5 mm-es lemezsor is, mondjuk 10 cm-es hézaggal, arra az esetre, hogyha átütné a 10-est, a begombásodott lövedéket az 5-ös megfogja (plusz 500 kg).
De gondolkodhatunk kerámiabetétekben is (1800 kg/m3 14 N/mm2-es nyomásállóság feletti esetén, MSZ 551/2, de vannak 2100-3000 között is - megj. a 14 N-os is "elég jó", pillértégla-anyag), vagy akár Kevlar-lemezeken, de ez utóbbiak ára nem acélár... persze könnyebbek. A síküveg testsűrűsége 2500 kg/m3 (MSZ 2735). Síküveg=pl. ablaküveg, de nekünk ugye lövésbiztos kell, ami akár még nehezebb is lehet.Tehát olyan 1,5-2 tonnát jelentene a páncélozása (a motor védelmével még nem is nagyon számoltam).
A nevezett magyar szabványok már lejártak, nincsenek még meg az EU-harmonizáltak (pl. MSZ EN), de támpontoknak elég jó adatok szerintem.
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Reno7
senior tag
My SHAMAN is so overpowerd, I once cast a frostshock in Summerspring, now its called Winterspring.
-
Gyantusz
tag
Az a kérdés, hogy milyen adatokból indulunk ki?
Ha abból indulunk ki, hogy a 14 gép marad, és a 2003-as módosított szerződés szerintiek a mértékadóak, akkor 16 800 rep.órára lettek bérelve 240 milliárd HUF értékben, 70-80%-os hadrafoghatóság mellett (azaz a 14 gépből minimum 10-nek (14*0,7=9,8) egyazon időben mennie kell). Ez az érték 2012 elején 340 mrd HUF lett (a 8 éves árfolyamváltozásnak is hála).
A 2016-ban lejáró szerződés a módosítás után így 2026-ban járna le, azaz a repóra felhasználási ideje kb. 95%(100%)-kal nő, azaz a 20 év alatt 33 600 óra lenne, ennek a +16 800 órának a költsége pedig ~153 mrd HUF, ha a 340 mrd-vel számolunk (340*0,45), ahogy te is számoltad.
Ennek a törlesztése éves szinten 30+2 mrd HUF-ot jelent, utóbbi a kanadai NFTC állítólagos 58 mrd HUF-jának éves részlete (ha csak egyszerűen elosztjuk, akkor az NFTC-s szerződés 29 évre szólna).
A kezdeti, 2001-es JAS 39A/B-s szerződés 160 mrd HUF-ba került (kb. 40 millió USD/db volt akkor az áruk 286-os árfolyamon, ma az EBS HU-k fajlagos értéke 100 m USD/db, 230-cal számolva).
Az új szerződés állítólag brt. 63 mrd HUF-os megtakarítást eredményezhet, kérdés, hogy 2026-ig mi fog velük történni (és a bruttó milyen adóértéken értelmezett).Tény, hogy jó lenne némi forrásértékű konkrétum...
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Itt egy bővebb cikk róla. Nem túl valószínű, hogy a BTR-80 helyett venné meg a HM, hiszen ez más feladatkör mint a cikkekben is írva vagyon. Az más tészta, hogy a HM Currus fejlesztett BTR-80 VSF-et (vegyi-sugárfeldrítő), vagy SKJ-t pár éve, és itt az alváz is adott. A BTR-80 egyébként nem sok mindenre való... (a MH 5. Bocskaiban szégyen szemre a Merci G-k is ellátják a lövészszállítást úgy, ahogy az)
(nekem hiányzik a csörlő a Komondorról)
Egyébként ez is úgy fog járni mint a KTJ. Esetleg ha az azerieket rábeszélik Orbánék...
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
A KTJ (a betűszó feloldva könnyű terepjáró jármű) egy 1990-es évek elején HM HTI által fejlesztett felderítő jármű volt. Acél csővázas, 2 literes Porsche boxer motor hajtotta szekér (Lada futómű-alkatrészekkel). Négy darab készült belőle a különféle hajtásképletek - összkerékhajtás, fronth., farh. - tesztelésére. Fejlesztésének célja egy költséghatékony (olcsó) felderítőjármű kifejlesztése, hadrendbe állítása, amely bizonyos feladatok alól kiváltotta volna a benzinzabáló UAZ-469B-t, illetve jó ideje meglévő katonai igényekhez - elsősorban felderítő, könnyűgyalogos és futár/hadtáp feladatok - egy gépjármű legyen.
Kiadták csapatpróbára, mindenkinek tetszett, "szép és jó" volt, némi módosítással "csapatszolgálatra alkalmas" titulust kapott, azonban az akkori HM, Für Lajos nem támogatta - nem adtak a gyártásra pénzt, azaz nem rendelték meg -, mondván "nincs páncélozva". Egy példány Kecelen a Pintér Művekben látható.
A tervezőcsapatot nem titkoltan az amerikai FAV/DPV inspirálta, amely azóta is köszöni, jól elvan az amerikai haderőben. Az 1994-es Haditechnika számokban volt róla egy cikksorozat.Igazából azóta sem értem, miért nem került belföldi - netán külföldi - piacra, hiszen a szerzői jog, noha kikerült a HM-ből (három volt alkalmazott tervezte), az eszközök reprodukálhatóak lennének...
(lehet azóta is az a baj folyamatosan, hogy nincs páncélozva; ha gyártottuk volna, valszeg kevesebb Merci G-t vettünk volna 2008-tól horror áron... )Ugyanígy járt több más, HTI által kifejlesztett eszköz, módosítás. Kész csoda, hogy a P-18M összejött.
Egy olyan haderőben, ahol az éves GDP 0,9%-át sem költik a katonai védelemre, ahol nincs megoldva a helikopteres, teherszállító repülőgépes, kézifegyveres, páncéloscsapatos, rakétalégvédelmes modernizáció, amik az elkövetkező 1-5 éven belül folyamatosan aktuális témák, ott nem lesz pénz 3-4 ilyen Komondor megrendelésénél többre. Ez is maximum csak azért lesz, hogy a nemzetközi piacon egyáltalában versenyképes lehessen (nem szoktak - nem tipikus - olyan eszközöket megvenni külföldön, amit a fejlesztő ország hadereje nem alkalmaz), illetve, lévén az Új Széchenyi Terv keretében kaptak a fejlesztésre pénzt, valamilyen módon majd vissza akarja az állam ezt kapni. Az az pár példány pedig nem tipikusan a rentábilis mennyiség. Nem mellesleg ma is van ilyen alakulata a MH-nek a MH 93. Petőfi S. vv. zlj. képében (lásd Kolontár, 2010 ősze), csupa korszerű BRDM-2 járművekkel (és BTR-80 VSF-el, ha van).
Egyébként nem rossz dolog ez a önkezű fegyverzetfejlesztés, csak "úgysem lesz belőle semmi".
A másik érdekesség a dologban, hogy az egyik, állami cégnek nem adok pénzt fejlesztésekre (HM Currus), a másiknak pedig igen (Respirátor ZRt.). Előbbi akkor minek van?
***
Gigakamu hozzáértés: A rózsaszín T–34-es és a magyar FUG A fotón egy rózsaszín ISZ-2...[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Nem kizárt, mert nem látom a HM háttérintézményei között (lehet ott sem volt, amilyen gyakran néztem ezt az oldalt).
Érdekes, elvileg járműkarbantartás (volt) az egyik alapfeladata. A Rábákat külsős cégekkel javíttatják, gondolom a Mernyókat is. Marad(na) nekik a BTR-ek, BRDM-2-k, Ural-ok, KrAZ-ok stb. szovjet technikák fenntartása.UAV esetében volt egy szlovák-magyar közös projekt abban az időben. A légvédelmisek célgépénél többre nem futotta a HM fantáziájából (Meteor).
Viszont a HM EI morzsolgat két gépet (Ikran és Bora).
(Kolontár: a cikk írója is képben van, a prof. multispektrális cuccait fel nem pakolták volna ezekre a gépekre, az biztos...)Erről volt Szolnokon szó a 2007-es rep.tudományi konferencián ([link]; [link], [link]).
Vissza az origo-s cikkre:
"Annak ellenére, hogy a HM EI és a Currus is állami vállalat, a fejlesztési költségeket és a repülő tervezett árát üzleti titokra hivatkozva nem árulták el." Nem is Agyarország lenne, ha nem lenne titok minden. (2010-től az árbevétel titkos)Érdemes megfigyelni az URL-címet (ingatlan-üzemeltetés): http://www.hmei.hu/ingatlan-uzemeltetes_egyebszolgaltatasok_meteor.html
Talán itt fog kapcsolódni a Komondor a képbe... (vezetési háp.)?
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
#65675776
törölt tag
A tűzsűrűség növelése szép és jó. A logisztika csövenként számolandó. Amennyiben egy üteg négy csőből áll két lehetőség van:
-hagyományos egycsövű önjáró lövegek
-ez a kétcsövű csodaUtóbbi szép és jó, de egy jármű kiesésével lendületből felére esik vissza az üteg tűzereje, míg a hagyományos feléítéssel csak 3/4-ére.
A másik út, hogy ugyan annyi jármű. Szép, tényleg közel duplája lehet a tűzerő (feltéve ha azonos a tűzgyorsasága egy csőre levetítve, de nyilván kevesebb), csak éppen azt a kétszer annyi csövet ki is kell szolgálni. Zárótűzlövésnél nem éppen optimális, mivel egy-egy jármű fele annyi idő alatt felhasználja a lőszerkészletét, így valójában nem lehet vele zárótüzet lőni.
-A PzH2000 10 lövés/perc tűzgyorsaságát figyelembe véve egy egycsövű jármű 60db-os lőszerkészlettel 6 percig képes tartósan tüzelni, utána nincs mivel. Mondjuk ez is csak kb az első javadalmazás ellövéséig tartható, utána a felével érdemes csak számolni.
-Ha ez a kétcsövű okosság ennek pont a dupláját tudja (ami kizárt), akkor a 60db-os javadalmazást 3 perc alatt elhasználja. És utána? (Nagyobb javadalmazáshoz meg értelemszerűen nagyobb torony kellene.)De! Egy egycsövű jármű esetén nem probléma a folyamatos lőszerellátás, a löveg mögött lehet tárolni, és azt lehet folyamatosan bemálházni a toronyba a töltőnek. Ez a módszer létezik, pl elég sok képet találni ilyen eljárásokról a vietnami háború idejéről M109-ekkel. Kétcsövű jármű esetén ez egyszerűen fizikai képtelenség emberi erővel. Minden egyes tüzelőállásba meg kicsit extra lenne konvejort építeni. Pláne, hogy a 360°-ban forgatható torony ezt nem is tenné lehetővé, és a mobilitás megcsúfolása lenne. Emellett ugye ha egy ilyen löveggel akár csak a fent említett 10rpm-et akarnád tartani, akkor ahhoz egy nem kicsit bonyolult automata töltő kellene. Ami nem valószínű, hogy túlzottan megbízható lenne, és tovább nehezítené a folyamtos ellátást. Ráadásul a két zárszerkezet és a hozzá kapcsolódó dupla töltő (akár automata, akár kézi) jelentősen csökkenti a torony belső terét, ami a lőszerjavadalmazás rovására mehet csak. Ha kézi a töltés, akkor meg főleg, mert még egy töltőkezelőnek kell helyet biztosítani. Szóval a PzH2000 60db-os javadalmazása talán 30-ig is lemenne. De még az M109A6 Paladin 6rpm-jét sem lehetne igazán tartani így.
Szóval ott tartunk, hogy a több cső ellenére a valós tűzgyorsaság alacsonyabb lenne. Király!
És akkor az egyéb dolgokról még nem is szóltam. A torony mechanikus és hőterhelése többszörösére nőne. Nem a duplájára, hanem többre, ugyanis nem lenne annyi ideje hűlni az egyes csöveknek és zárszerkezeteknek, a forgócsapok terhelése is többszörös lenne, ráadásul változó irányú, ami fokozottabb igénybevételt jelenet. És a beltér is jóval melegebb lenne, amit ugyan erősebb kondicionálással talán lehetne javítani, de az megint a hasznos tértől vesz el helyet. És ugye ha a cső nem tud annyira lehűlni, akkor könnyebben deformálódik, megnő a szórása, lecsökken az élettartama.
Inkább a pontosság növelése a cél mindenfelé, mert azzal lehet igazán növelni a tűzerőt. Elvégre ugyan azt a hatást kevesebb lőszerrel is el lehet érni. Most így hirtelenjében ennyi.
Gránátvető: Manapság a gyalogság nem megy sehova járműtámogatás nélkül. Akkor hol a probléma? Épületharcban meg úgysem ér semmit egyik sem, ott továbbra is kézigránát.
-
Gyantusz
tag
A Humvee-kat csak béreljük - az MH 34. egyébként kapott még 14 db-ot (2011. júli. 18.; videót megnézni) -, hogy az ISAF kivonása után mi lesz velük, azt csak a két lízingszerződést kötő tudja. Ha a Gripen-szerződésre hajazok, akkor maradékáron megvehetnénk.
A 3 db FP Cougar-t megvettük 1,3 millió USD-ért 2009-ben (Rendszerbe álltak a Cougar-ok Afganisztánban, 2010. március 19.), úgyhogy az marad (meg a hazai fejlesztésű Komondor, ugye...). Pluszban pár MaxxPro, kölcsönben 2011. január elejétől. (mind a kettő MRAP kategóriás, ez nem típusjel, ez egy minősítés!)
Meg a BTR-80 lövésszállítók és van pár páncélozott Rába.
Terepjáró személygépkocsi kategóriában nincs páncélozott rendszeresítve. A Mercedes a 2001-es C+D-n bemutatott egy "páncélozottabb" G osztályt, de elég tré volt, nem lett belőle semmi.***
Más. Úgy tűnik, a modernizált magyar AK, az AK-63MF több mint egy éve rendszerben van! HK gránátvetőkkel.
[link]Kicsit lemaradtunk infók terén mint a borravaló...
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Kösz, ezek hasznos infók! Végre valami értelmes anyag.
Akkor a 150 darabos, csapatpróbás elősorozat korrekt típusjele AK-63FM. Végül is így logikus is.
Az AMD-65"demók" is elég értelmesen néznek ki. Viszont szkeptikus vagyok abban, hogy a BM tervezné-e tömegesen felújítani az övéit.[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
Gyantusz
tag
Ez érdekes, mert a 2003-as "felújított" szerződés szerint 2007-ben már képesnek kellett lennie a típusnak LGB-k vetésére (lézervez.bomba), amit végső soron el is értek a svédek (vért pipilve). Ezért is vettünk vagy 4-6 db Litening III-at a 14 géphez, amiket 2009-ben fel is szereltek.
Gripen-ceremónia válaszok nélkül (2008.01.28.)
Konténerizálva (update 2.) (2009.04.21.)Ezekhez képest majdnem négy évet kellett "várni", hogy GBU-kat ténylegesen is vegyen a HM... Szép.
A linkedbeni másik "érdekesség" ez: (Rendhagyó) Air Power News 12. (2013.03.05.)
"A haderő rekord alulfinanszírozottsága, a koncepciótlanság, a politikai fóbiák, vagy egyszerűen a rossz gazdaként viselkedés meghozta eredményét. A Magyar Honvédség "helikopterflottája" év elején megszűnt létezni, mint honvédelmi illetve katasztrófavédelmi eszközrendszer, beleértve az ország teljes területének normaidőn belüli SAR-lefedettségét, vagy a szárazföldi csapatok légi támogatását."Más.
Nem tudom, ki hogyan vészelte át az elmúlt 24 órát, villamos árammal, vagy anélkül, a szabad ég alatt, vagy fűtött helyen, de érdekes, ahogy a BM és a HM feszít, hogy (Tata környékén) (ugye a MH 25. Klapkások őrhelye) T-72-esekkel mentették a közúton ragadt járműveket.
Sosem látott hóhelyzet: Lánctalpas harckocsik az utakon - fotók
Nem akarok nagyon telhetetlen lenni, de két 250 l-es póttök elfért volna a seggükön, hogy többet tudjanak kint lenni azzal a pár géppel.Hogy-hogy nem, de ez még a BBC-n is a címlaphírek között szerepel.
Hungary uses tanks to reach snowbound motoristsMindenesetre nemigen gyakori idehaza 1990 óta, hogy aszfaltot nyaldosson a 72-esek lánctalpai... (más már tényleg nincs, vagy a lövészalakulatok BTR-80-jai "nem értek rá"?)
Debrecenben a MH 5. Bocskaisok Uraljaival akcióztak a villanyászok.(jut eszembe, a TEK-nek már két BTR-je van, Pintér azok egyikében lett körbefurkáztatva; lévén szolnoki helikopáterek már nincsenek)
[ Szerkesztve ]
Örülj ifjú ember a fiatalságodnak! (A prédikátor könyve)
-
#65675776
törölt tag
Arról is kamuznak, hogy valójában milyen verziójú Sidewindereket vettünk (nyilvános konferencián tartott róla előadást a "gyártó" Diehl-BGT hivatalos képviselője). Gondolod akkor erről nem lesz mellébeszélés? Mondjuk GBU-10 helyett több értelme lett volna a GBU-16-nak. Abból legalább értelmes menyiséget elbír a gép. Mert szegény 2000lb-os bombákat csak a belső függesztőkre lehet szerelni, akkor meg lófing a hatósugár (mert ugye oda mennének a póttartályok). És 2003-ban Irakban bebizonyosodott, hogy egy híd használhatatlanná tételéhez bővel elég az 1000lb-os bomba is. Abból meg azonos póttartálymennyiség mellett simán vihet négyet is a gép. Bár elnézve a magyar harcászati elveket, eleve oneway ticketet venne minden pilóta éles helyzetben.
Gyantusz: Most mondjuk jól jönnének a BMP-k. Erre teljesen jók lennének. Mondjuk faszbúkon oltári nagy baromságok terjengtek: [link]
Ajándékozásra: akkor nem hozzák vissza a semmirevaló DSK-kat?
-
#65675776
törölt tag
Nem biztos, hogy Boxerek lesznek. Az alapot nyilván az szolgáltatja majd.
A 6-800 azért messze nem ezer. És igazából nem is sok. A MH is rendelkezik kb ennyivel, csak döntő többségük tartalékban rohad szét. Bár a BTR-ek harcértékét figyelembe véve talán jobb is. Nem véletlen, hogy az oroszok is feladták a további fejlesztését.
Új hozzászólás Aktív témák
- VR topik (Oculus Rift, stb.)
- Apple AirPods Pro (2. generáció) - csiszolt almaságok
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- League of Legends
- Ukrajnai háború
- Call of Duty: Modern Warfare III (2023)
- Eredeti játékok OFF topik
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- DIGI kábel TV
- Helldivers 2 (PC, PS5)
- További aktív témák...
- Új Hp Pavilion 15-eh Fémházas Szuper Laptop 15,6" -30% AMD Ryzen 7 5700U 8Mag 16/1TB FHD MATT
- ATI RADEON RX 480 -8 gb DDR5 256 bit videokártya
- Geforce GTX 460-1 gb DDR5 256 bit videokártya
- Geforce G 210 -1 gb videokártya
- Díszdobozos Lenovo Yoga Slim 7i Pro "Kis Gamer" Ultrabook 14" -40% i5-11300H 16/512 QHD+ 2,8K OLED