Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • válasz mvkly #64608 üzenetére

    Szigorúan szerény véleményem szerint a hagyományos HiFi vonal, azaz erősítő + passzív váltós hangfalak koncepció az elavult technológia, a múlt maradványa. A HiFinek persze monthatni előnye, hogy a komponenseket cserélgetheted is, könnyen moddolhatod, stb., de abból a szempontból meg hátrány, hogy meg kell találni a szent szinergiát, már ha egyáltalán van ilyen, és tényleg nagy hatása van a hangra.

    A legnagyobb bajom a HiFivel leginkább az ezotéria, hiszen műszkailag laikus embereket célozzák, így rengeteg a bullshit, sőt komplett vallásos szekta jellegű közösségek is alakultak már, akik szerint pl nemcsak a hangfalkábel, hanem a hálózati switch meg a villanyóra melletti kismegszakító meg olvadóbiztosíték is beleszól a hangba, ami már dilettantizmus over level 9000.

    Viszont a laikusok célzásának van előnye is: dizájn terén sokkal könnyebben találsz neked tetszőt, sokféle színben kaphatók a hangfalak, pl stúdió monitort nem nagyon fogsz találni a különböző faszínekben. A HiFi gyártók összeszerelési minőségre is sok figyelmet szoktak fordítani, hogy meglegyen a prémium érzet. És, végül, de nem utolsósorban ott a feature set, pl HDMI ARC szokott lenni a hifis cuccokon, így csak rádugod a TV-re és megy. Meg millió egyéb bemenet, távirányító, stb. Egyből működik, örülsz.

    Ezzel szemben a stúdió monitorok fapadosak, azaz buták, mint egy darab kő. Semmi nincs rajtuk. Még hangerőszabályzó sem. Hangfalkábelt (XLR, RCA, TRS) se kapsz hozzájuk, csupán egy tápkábelt. Darabáron lehet megvenni, párban ritkán (kivéve a kompakt budget kategória). Csak a hangért fizetsz. Venni kell hozzá DAC-ot, ami tudja a számodra szükséges feature-öket, s annak bemenetére kell kötni a forrást.

    A stúdió monitorokat profiknak tervezik, nem laikusoknak. Jelentősen kevesebb a bullshit, technológiailag pedig eléggé ott vannak: aktív keresztváltás, jellemzően DSP-vel, hangszórónként erősítés, tökéletesen összehangolva. Nem néz hülyének a gyártó. De attól még, hogy hangmérnököknek készülnek, nem jelenti azt, hogy otthonra ne lennének jók, rengetegen használják ezeket így.

    Persze a stúdió monitoroknak is vannak problémáik. Pl nagyon háklisak a zajra. Egyrészt szokott lenni egy kis alapzajuk, modellje válogatja mennyi, ezért érdemes előre kipróbálni vagy utánanézni. Másrészt mivel egyből erősítenek minden rájuk küldött jelet, ezért a forrásra nagyon érzékenyek, földzajra / fölhurokra főleg. Pl ha a DAC-od USB-n használod, s az DAC-on belül nincs galvanikusan leválasztva trafóval, akkor bizony átjöhet a számítógépből egy kis ciripelés, ami idegesítő tud lenni. Másik probléma a WAF, azaz Wife Acceptance Factor. Nem feltétlenül fognak beleilleni egy nappaliba, nincs vagy minimális a lehetőség többféle színre, designra; a hangszórókat elrejtő hangszóróselymet elfelejtheted, nagyon-nagyon ritka az ilyesmi stúdió monitoroknál.

    Nagyjából kb ennyi, ezek alapján lehet dönteni. Most gondolom feladtam a leckét. ;]

    [ Szerkesztve ]

    A RIOS rendkívül felhasználóbarát, csak megválogatja a barátait.

Új hozzászólás Aktív témák