- Fotók, videók mobillal
- Realme GT 5G - versenyképes
- Samsung Galaxy S23 és S23+ - ami belül van, az számít igazán
- Érintésnélküli fizetési megoldások - PayPass via NFC
- Ezek a OnePlus 12 és 12R európai árai
- Honor 200 Pro - mobilportré
- Samsung Galaxy S22 Ultra - na, kinél van toll?
- iPhone topik
- Sony Xperia 1 V - kizárólag igényeseknek
- Bivalyerős lett a Poco F6 és F6 Pro
Hirdetés
-
Lőn világosság: megérkezett új fénymérőnk
ma A márka és a metódus maradt, gyorsan pótoltuk a Honor 200 Pro méréseit.
-
Computex 2024: várakozásokat felülmúló számok
ph Szinte megduplázta az előző évi látogatószámot a kiállítás, mutatva, hogy van momentum az iparágban.
-
Biztonsági aggályok miatt késik a Microsoft hatalmas AI-újítása
it A Microsoft úgy döntött, hogy biztonsági aggályok miatt elhalasztja a Recall AI funkciót, így azt csak szűkebb körben tesztelik egyelőre.
Új hozzászólás Aktív témák
-
-
építész
aktív tag
válasz didyman #13900 üzenetére
Szerény véleményem szerint egy jó szakember nem sértődik meg, nem személyeskedik, nem riogat, hanem számol, mér, érvel. Hűtőgép izzó 15 Wattos. Most nincs kedvem megmérni hidegen az ellenállását, de kizártnak tartom, hogy nagyobb terhelést okozna mint maga a tápegység üzem közben.
bye
-
draff
aktív tag
válasz didyman #13900 üzenetére
Én már találkoztam mindent beterítő finom aluminiumos trutyiforgáccsal és a vele együtt fröccsenő sárgás-barnás akármivel (gondolom valami elektrolittal átitatott anyag (tán papir) lehet, ami a fegyverzetek között leend). És a hozzá tartozó - mellesleg rém büdössel - ami ilyenkor ugyebár adott. A pukkanás hatását most inkább mellőzném (de volt már majdnem tele a gatya ...)
Ha viszont a hangnemem túl meredek lett volna, az elnézésedet kérem, tényleg nem vadulásnak szántam ...
Amúgy az elektromos paneleken való eligazodás egy külön tudomány, így a nagyfeszültségű és kapacitású kondenzátorok kisütése is minden bizonnyal az, azonban erre én azt az elvet vallom -
ha valaki nem ért hozzá, a tápjának még csak a fedelét se vegye le, különösen pedig ne babráljon benne az ott kószáló rejtett áramok körül.
Aki viszont eligazodik benne, az nem csinálhat akkora bakit, hogy (még csak véletlenül se) barátilag fogdossa a 220-at! Bár engem már elég sokat ütött meg, de nem lettem kuki ...Mert mindezzel kapcsolatban nagyon igaza van annak a fórumtársnak, aki mindig automatikusan, de zárószó-ként azt írja:
" Az erős áram olyan mint a gyenge áram, csak más a fogása." -
ledan
csendes tag
válasz didyman #13921 üzenetére
Egy bontás lehet lesz a héten, megnézem mit tartalmaz belül a doboz (úgyis már tegnap óta ki van húzva). Épp a nagy minőségi szórás ami aggaszt, nem tudhatom ennek még mennyi van hátra. Meg azért nem olyan gyenge konfig ez, talán jobb megbízhatóbb tápra tenni 3 év után.
-
tornas
őstag
válasz didyman #13921 üzenetére
A tápajánló topikban meg még a HEC belsős és a Seventeam belsős tápokra is köpködnek. Meg még sok egyéb más elektronikára is. Az előbb említett két elektronika sokkal jobb minőséget képvisel, mint a Codegen.
Saját tapasztalatom szerint is a Codegen a normál PC-kben évekig el tud menni. A melóhelyemen régebben (6-8 éve) még szervertápként is használták évekig (PIII-as és P4-es szerverekben is). Valamint a mai napig mennek az irodai gépekben a hét öt napján napi 8-9 órában. A miénk (ami egyébként már több mint 7 éves) meg ősszel és télen van hogy mindennap mennek (megy jelenleg is) napi kb. 10-12 órát is. Legtöbbször nem ritka a nagy meleg (50-60 fokos HDD-k) sem és üzemszerűen nincsenek takarítva a gépek sosem. A leselejtezett régebbi gépekben is a Codegen tápok működőképesek maradtak, de pl. az alaplapok legtöbbje kondérosak voltak 6-7 év alatt. Volt Acorp is köztük, de azok kondérosak voltak mind.
A felsorolt érveiden kívül még a hatásfoka lehet még rosszabb egy kicsit, de kis fogyasztásnál és nem tartós használatnál ez nem nagy jelentőségű.
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
tornas
őstag
válasz didyman #13937 üzenetére
Érdekes... és elég nagy a hasonlóság is. Ezek szerint akkor mégis, igaz...
A kis merőleges panelra gondolsz? A Codegen R-400-as 400 W-os redundáns tápnál is van egy hasonló panel rajta az IC-vel. 2003-2004-ben használatos 250-350 W-os FSP-k hűtőbordáit használja, de az nem FSP belsős.
Nem tudod véletlenül, hogy milyen IC-t használt az a 480 W-os Codegen? Én meg majd hétvégén megnézem az R-400-as IC-jét.
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
tornas
őstag
válasz didyman #13943 üzenetére
Kicsit homályos, de látszik rajta a HEC felirat.Ami miatt a leginkább kételkedtem (egy kicsit még mindig), hogy ez nem Sirtec beles táp, az azért van, mert a táppanel komponensei nem egyformák. Lásd az általad linkelt 360-202-ről a képet és azt amit most linkeltem ebben a hsz.-ben. Elég sok az eltérés a kettő között, az EMI szűrőtől kezdve és még sorolhatnám... Ha tényleg csak megszerezte a SOWAH a kész Sirtec panelt, akkor neki csak házat kellett volna neki gyártani hozzá.
mr_ricsi: Köszi szépen!
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
draff
aktív tag
válasz didyman #13957 üzenetére
Azt nem értem, pedig valamennyire konyítok az elektronikához (mármint amatőri szinten, meg tudom különböztetni a diódát a tranzisztortól, a 9 V-ot a 220-tól),
hogyha ezek a konfigok csak mind ennyiket fogyasztanak a jól meghajtott állapotukban,
akkor minek vannak a 4-5 vagy éppenséggel 600 W-os drága tápegységek?
Brutálisan túlbiztosítás? No de ennyire?
200-300 %?[ Szerkesztve ]
-
draff
aktív tag
válasz didyman #13977 üzenetére
Na most már kissé alaposabban szemügyre vettem ezt a panelt.
Összesen két darab tranzisztor van rajta, amiből az egyik magát a ventilátor áramát kapcsolja.
A másikat már nem is nyomoztam végig ...De az általad emlegetett "túláram-védelem elmélet", miszerint ezek nem a ventilátor-kezelést csinálják, az máris megdőlt.
- mert még csak kapcsolatban, (de még térben sincs annyira közel) a két tranzisztor egymáshoz, hogy egy ilyen áramköri funkciót egyáltalán betölthessenek.Majd ha nagyon sok időm lesz - egyszer - talán visszarajzolom a nyákról magát a kapcsolási rajzot, de most ilyet nem várj tőlem. Annyira nagyon funkcionalitásában nem érdekel a téma ...
Az egyik IC KA339A, ehhez végszó lenne a megemlített egyik (2N4403) tranzisztor (aminek a lába kimegy a ventire),
míg a másik IC LM339M, amihez egy másik (2N5461) tranzisztor kötődik.
Meg mellé a mindenféle járulékos diódák, kondenzátorok és egyéb (még néhány SMD is van a másik oldalon!)
Továbbá - a KA339A 14-es bemenetére még megy valami fekete alaktalan dolog, ami szerintem egy másik termisztor lenne (amiből nagyon nem látszik semmi, mert egy zsugorcsőbe van rejtve).
Mintha az csak a környező légteret méregetné. ...
Azért gyanítom én, hogy az egész nyák a hőmérsékleteket figyelő és ventiszabályozó.
Amit Te emlegetsz - túláram védelem - az magán az alap-nyákon leend és egy KA3501 IC viszi. Két trimmerrel meg a sok egyébbel, amikkel feltehetően valamelyest állíthatóak a kimenő feszültségek szintjei .. (+5V, +12 V, stb.)[ Szerkesztve ]
-
draff
aktív tag
válasz didyman #13991 üzenetére
A csökkentett fényerővel többnyire a fogyasztás is némiképpen csökken. Nem véletlen, hogy a mai benzináraknál nem egészen mindegy, hogy az ember 6 litert fogyaszt vagy csak 5-öt (100-on).
A sok kicsi sokra (és zsebre, pénztárcára) megy.
Ha nem vetted volna észre - hiába mondják azt, hogy ha nappal is ég a lámpája, azzal nem fogyaszt sokkal többet a kocsi, (nem a szart nem!), hisz épp azért lett az egész lámpa-hülyeség néhány éve kötelezővé téve, mert nagyon visszaesett a hazai benzinfogyasztás (szinte minden 10. ember már csak külföldön tankol az olcsóbbság okán), hezért valahogy valamivel meg kellett azt ismételten növelniük.
Jön rá persze a hülye duma, hogy csakis a láthatóság miatt ... miért, itt talán a vakok is kaphatnak a közutakra jogosítványt? Fényes nappal eléggé nagy hülye lehet az, aki nem látja és nem veszi észre, ha szemből vagy (a tükörben) mögüle nem bukkan fel egy kocsi ...
Más országokban egyáltalán nem kötelező a nappali világítás - ez ha jól tudom, csak itt van elrendelve minálunk - meg tán a horvátoknál ... (és a svédeknél - de az megint más tészta)
Talán csak olcsóbban kijön 5 évente egy hervadt izzót kicserélni, mint feleslegesen több ezreket elkölteni drága benzinre (gázolajra).
A távolsági fény az megint más dolog, azzal nem kell foglalkozni, hisz az sohasem ég állandóra.És a tompított nappali a közegnél sem okozhat különösebb problémát, mert azt egy az egyben látja szemből, hogy ég ám mindkét lámpa, viszont a fény-intenzitását úgysem tudja az utak szélén mérni. Sőt, ki sem szúrja soha, s ha nem mondanám el neki, (hülye lennék) de még tán akkor sem hiszi ...
Az autó motorjának összfogyasztásába bizony mindenkor bele kell számolni a generátor-terhelést, amit a Joule-Lenz féle elektrofizikai törvény eléggé egyértelműen leír. Most hogy az égő lámpa az akkumulátorból fogyaszt vagy közvetlenül a generátort fogja meg - avagy mindkettőt - az itt teljesen mindegy.
A semmiből semmiképp sem világítanak azok a tompított fényszórók. Ellentmondana a fizikának ... -
Kékes525
félisten
-
Algol
senior tag
válasz didyman #14097 üzenetére
"A venti nem állásban szorul meg ... tehát akár aznap is megállhatott"
Én nem abból gondoltam arra, hogy a ventilátor már régebben megállhatott, hogy erősen megszorult, hanem a szekunder oldali puffer elkok állapotából, mert azok bizony túlmelegedtek, a belső nyomásnövekedés repesztette fel őket.
Utólag belegondolva az éjszakai letöltés nem egy a tápot annyira megterhelő tevékenység, hogy a hűtés leállása gyors hőhalált okozzon. Ugyanakkor ez az érv a te véleményedet is alátámasztja, hogy a tápegység és a video-RAM egyidejű meghibásodása nem a tápegység hűtésének leállásából eredt.
Már jó régóta olvasgatom a tápegységes témákat, bár csak mostanában kezdtem ide írogatni. Tudom, hogy kinek a véleményére lehet adni.
Üdv: Algol
-
tornas
őstag
válasz didyman #14097 üzenetére
Egyszer én is találkoztam egy igencsak beállt siklócsapágyas, 12 cm-es, magas fordulatú Yate Loon ventivel. Nem adtam neki sok esélyt, de kíváncsiságból adtam a siklócsapágynak egy kis sűrű motorolajat. Járattam kézzel majd áram alatt is elindult és teljesen rendbe jött. Azon csodálkoztam leginkább, hogy a ventilátor tekercse nem ment tönkre a beszorult forgórész miatt. Nem tudom, hogy meddig volt áram alatt beszorult forgórésszel. A táp amiből kiszedtem abban kifutott a kondérokból a leves.
Algol:Lehet, hogy menthető a Chieftec GPS-550AB táp ventije?!
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
draff
aktív tag
válasz didyman #14126 üzenetére
"Golyóscsapágyat nem olajjal kenünk"
Hát - ha még új, akkor tényleg nem kell kenni, mert gyárilag el van látva kenőanyaggal ... egy jó darabig.És aztán?
Láttam én már olyat, amikor fehér vazelinnel van megkenve az ilyesmi. Ám a por ott is megteszi hatását. Hiába porvédős és zárt az a csapágy, a lehetőségek időben eléggé korlátozottak. Egy nagyfordulatú csapágy meg simán kihajtja magából még a legjobb zsírt is ....
Javítottam egyszer (bár ez nem számítógépes cucc, csak a csapágy okán hoztam fel példának) egy régi Siemens porszívót. Szét volt menve az egyik csapágya és megszorult a forgórésze.
Persze mindjárt elsőre csapágycsere.
Az új csapágy már az első percben kihajtotta magából a gyári kenőanyagot, olyan fordulaton pörgött az a motor. Igaz, porszívóként szinte felszedte a parkettákat - úgy szívott, no de mégis ...
Akkor viszont mit tudsz tenni?Vagy folyton olajozod-zsírozod, vagy hagyod a francba, és 2-3 év után újra cserélni kell. Szárazon meg hosszútávon simán szétveri a golyóskosarat - aztán viszlát ...
-
draff
aktív tag
válasz didyman #14136 üzenetére
"állandó mágnese ellene dolgozik az állórész forgó mezejének"
Ez annyira ismerős, mitha a Joule-Lenz törvény lenne.
Ám egy jól megtervezett "légkeverő" tipusba azért csak bele van kalkulálva valami kis túlterheléses üzem?
Én ilyen motort ugyanis még leégve sose láttam, de megszorulva, kikopott, zajos, morgó vagy épp nyikorgó siklócsapágyakkal már annál többet.
Az ilyen félighalottakba szoktam én golyóscsapágyakat adoptálni és akkor mehet tovább - az idők (és a számítógéptáp) végezetéig..Volt régebben egy S105-ös Skodám.
Abban volt elől, nagyjából a szélvédője alatt a fűtőventilátor - gyárilag siklócsapágyasan.
Már a második évében (újonnan vettem a kocsit) elkezdett cincogni meg nyekeregni.
Kiszedtem az egész fűtőtestet (jó kis munka volt) és belőle magát a motort.
A motorban a siklók helyére valami NDK turmixgép csapágyait tettem bele (méreteiket tekintve azok feleltek meg oda a legjobban) és visszaszereltem - a megfelelő porvédelelemmel ellátva.
Soha többé nem volt vele semmi bajom, holott 14 évig még hajtottam, mikor aztán eladtam.
Tán még ma is forgalomban van ...de mindez mellékes.
A lényeg, hogy minden megjavítható vagy átalakítható, módosítható.
-
építész
aktív tag
válasz didyman #14179 üzenetére
A CPU diódája nyilván rajta van a szilícium chippen. Egykristály lévén a kontaktust nem igen tudom értelmezni. Legfeljebb a chip különböző részein más - más a hőmérséklet, mert a hődisszipáció nem egyenletes.
Akkor mi méri a CPU diódáját?
Ugyan az a proci az egyik alaplapban jó/reális hőmérsékletet mutat egy másik lapban meg irreális +-10-15 fok eltérést. Vagyis valószínű, hogy az alaplap a ludas és nem a prociban van a gond.[ Szerkesztve ]
bye
-
draff
aktív tag
válasz didyman #14220 üzenetére
"a kábele langyossá válik hosszú használat alatt"
Na igen, egy alulméretezett kábelnél, ahol semmiféle érintkezési probláma nincsen, ámde túl vékony a huzal az adott áramerősséghez! Az azonban teljesen más kategória.
A METEX a tized-ohmot is mérné, de itt semmi szükségem rá.
Elég a sima szakadásmérés.
Vezet - nem vezet.
Ha vezet - akkor jó. Ha meg nem. .... lehetne rá még egy hőmérőt is kötni, és akkor az ohm törvény és az elektromos áram hőtermelő hatására vizsgálódni ... -
építész
aktív tag
válasz didyman #14275 üzenetére
Az igaz, hogy a germánium lényegesen alacsonyabb hőmérsékletet bír el, mint a szilícium, de azért kibírják a forrasztópákát is.
Ezzel együtt hűtési problémák miatt még sose égettem le félvezetőt. A második erősítőt már BD241 el építettem. Annak egyszer sikerült annyira felmelegednie, hogy a kollektorról leolvadt a forrasztás és lesett a vezeték. Akkor még nem volt zsugorcső, ami ezt megakadályozta volna. A tranzisztor bizony túlélte és még évekig működött a végfok.bye
-
Lompos48
nagyúr
válasz didyman #14275 üzenetére
Ez nem egészen igaz.
A pnp tranzisztorok esetén 2 fő probléma létezett:
1. A P régiót indium ötvözésével állítötták elő, aminek az olvadási pontja valahol 151°C körül van, aminek a megközelítése már strukturális változásokat tudott előidézni,
2. A germánium egyik legrosszabb tulajdonságát a visszáramok (diódáknál IR, tranzisztoroknál ICB0, IEB0, ICE0) jelentették. Míg szilícium esetében ezek nA nagyságrendűek, a germánium esetében sajnos μA-ekben mérhetőek. Hozzávéve azt az egyszerű tényt, hogy ICE0=β*ICB0, az az ijesztő tény derül ki, hogy egy lezárt tranzisztoron keresztül simán folydogálhatnak mA-es áramok. Tervezésnél, építésnél ezt volt kötelező figyelembe venni. Elképzelhető, hogy egy lezárt tranzisztoron ott van a teljes táp (mondjuk 50V) és nyugodtan folydogál át rajta néhány elkerülhetetlen mA.Az npn tranzisztoroknál "szennyező" anyagnak már a sztíbiumot használták, ami már 630°C körül olvad. Ezért az előző 1. pont tárgytalan, ellenben marad a 2. ugyanúgy, mert azt már a germánium okozza.
...70 fok felett meg élni sem sokáig...
Igaz, ha a tervezés nem veszi figyelembe az előbbi "meséket". Gyártásban 1000 órás hőmérséklet-teszteknek is alá voltak vetve 85°C-on, nominális teljesítményük felének disszipálására beállított munkaponton.
Élő tanú vagyok rá.
-
draff
aktív tag
válasz didyman #14274 üzenetére
Hát igen.
1957-ben, amikor nálunk átálltak a 110-voltról a 220-ra, kicserélték az összes vezetéket - az akkor még oly divatos, gumi-kátránybevonatos és selyemfonat-külső szigetelésű ezüstözött acélhuzalokra. Oszt akkoriban elment rajta szobánként egy csillár 3-5 izzóval, meg a néprádió és annyi.
Ám jöttek a lakossági jólét első biztos jelei:
vasaló, mosógép, centrifuga, villanyboyler, hűtőszekrény, TV, videó meg a többiek. Ezt a megemelkedő fogyasztást valóban új megszakítókkal kompenzálták, de a falakban futó vezetékekkel a kutya se törődött. Aztán amikor újragenerálozták a rendszert, valamikor a '90-es években, már sokkal komolyabbak lettek a bejövő alapvezetékek, de csakis az óráig!
Az órán túl - azaz a lakásokon belül - senkit sem érdekelt semmi. Az már a tulajdonos/lakó dolga - mondták, miután egyszercsak meg lehetett venni azt a kérót.
Így maradtunk mi is azokkal az '57-es drótokkal még 2000-ben.
Ami már nem bírt el szinte semmit ... s ekkor kellett módosítani, újat belehúzni, több kismegszakító áramkört bele, de a főmegszakító is folyton cserélődött. A 10A először 16A-re, majd 24A-re.Itt tart most a nagy kérdésünk, hogy végre cserélni kéne a fürdőszobát .... a falban.
-
syberia
veterán
válasz didyman #14461 üzenetére
Találtam low ESR kondit a tápomhoz, a kérdésem az lenne hogy ha
csak ezt cserélem ki az elegendő javítás vagy-figyelembe véve a
tápom 4 éves korát-teljesen újra kéne kondiztassam(#14467) tornas: milyen multiméter alkalmas a tápkondik felméréséhez?
[ Szerkesztve ]
https://howbad.info/
-
tornas
őstag
válasz didyman #14473 üzenetére
Magam is meglepődtem, amikor ezt a Thermaltake ToughPower Grand 850 W tápot elindítottam, majd ment üresen kb. két percet. Aztán gyors lekapcsolás a hálózatról. Gyakorlatilag nem érintkezett a 230 V váltóval, és mégis majd egy percig forgatta ventilátorát, az üresjárati fordulatszámán. Utána szépen lelassult és megállt.
[ Szerkesztve ]
"Az oroszlánbőr alól is kilátszik a szamárnak a füle."
-
draff
aktív tag
válasz didyman #14473 üzenetére
Lehet, hogy a ventit át kellene kötni a nyákon egy olyan feszültségi pontra, ahol a 12 V csak a bekapcsolása után jelenik meg. Elképzelhető ezek szerint, hogy a szervergépek tápja folyamatosan üzemel.(?)
Vagy valami ventiszabályozó áramkőr van benne és az már régen behalt ... -
draff
aktív tag
válasz didyman #14600 üzenetére
"Gyűjtöm ezeket az elektronikákat. :"
Hát abból nekem is van vagy két dobozzal.
És vannak olyan elektronikáim is amelyek a nagy fénycsöveket indítják (18-20; 36-40 W-osakat)
Akár párban, akár négyet egyszerre. Ezeket gyárilag világítási armaturákból operáltam. Volt amit már megjavítottam (általában rosszak voltak, azért dobták ki), de van ami csak megmaradt mint alkatrész-bánya ...
A fürdőszobánkban pl. egy javított elektronika van a régi armaturában. Kicseréltem benne a régi fojtós-gyújtós szart. Most - ha felkapcsolom, már nem rugózik rajta a gyújtója, hogy gyujtson vagy - namégeccer, hanem azonnalra világít. Mint régen a villanykörte. -
draff
aktív tag
válasz didyman #14603 üzenetére
Hát ebben én bizony nem vagyok nagy szakértő.
Csak azt látom azzal a fénycső-gyújtás váltással, hogy most legalább nem zúg, nem villog, azonnalra begyújt, nem melegszik - oszt annyi. Állítólag jobb a hatásfoka, meg a fényerő, stb ....
Ha csövet kell benne 10 évenként cserélni, azt talán még kibirom.
Látom én az anyósomnál a konyhában, hogy zizeg az egész fojtós, meg aztán minden egyes alkalommal "rugózik" a begyújtással. Nekem meg otthon - pikk-pakk, oszt má ég is ...
Szó ami szó, hogy az a sok "rossz" alkatrész az mennyire nem környezetbarát, ha már egyszer hulladék lesz ... megint egy más kérdés.
Ne legyen hulladék, lehetne ám azt újrahasznosítani - amint teszem én is. Csupán népszerűsíteni kellene a barkácsolást, az elektro-hobby-t. Nem kötelező senkinek sem interneten lógva egész nap csak chatelni, kölcsönzőből kivett DVD filmeket nézegetni, este meg a disco, stb.
[moderálva]Az a tirisztoros gyújtó házilag is megcsinálható? Azzal a kapcsolással, bele a hagyományos tokjába?
[ Módosította: crey ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Fotók, videók mobillal
- Betelik a pohár: nagy igény lenne a gyorshajtás-ellenes technológiára
- Elektromos autók - motorok
- Politika
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- HiFi műszaki szemmel - sztereó hangrendszerek
- Apple notebookok
- Koreai autók topic (Kia, Hyundai, stb.)
- Realme GT 5G - versenyképes
- Toyota topik
- További aktív témák...