Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MMSZoli

    tag

    Noh, akkor mint egy korábbi "kicsit bennfentes", beleszólnék.
    A fehérvári Philips gyárban dolgoztam, és hozzám tartozott a komolyabb branded OEM vevők, mint a B&O, LOEWE, METZ, Grundig, stb problémáinak megoldása. (A belga Bruegge-i és Dreux-i gyárban történtekről nem tudok mesélni, csak arról, amit én magam megéltem.)

    Ami a cikkből, hozzászólásokból és a történetből kimaradt, az a minőség. Mind a B&O, mind a LOEWE termékek kiemelkedően jó minőségűek voltak, és mind az alkatrészek vagy a késztermékeket illetően nagyon odafigyeltek a részletekre, minden egyes hibás alkatrészt alaposan ki kellett elemeznünk. Emlékszem mekkora siker volt, mikor a két hétvége alatt sikerült rájönnünk két kollégával közösen, mi okozza a B&O-nak szállított DVD panelek meghibásodásait. A B&O CRT TV-ket használtunk a videók és DVD-k tesztjére a MEO-ban kvázi napi 24 órában, és 10 év napi használat után mikor eladásra hirdettük meg ezeket, szó szerint közelharc alakult ki a dolgozók között, ki veheti meg ezeket otthonra. Olyan szinten stabilak voltak, hogy még ez sem befolyásolta a működésüket, megbízhatóságukat. Nem legenda, tény. (egyébként egy B&O boltban konkrétan majdnem fel kellett mosni az eladót, mikor megmutattam neki a Made in Hungary feliratot a VHS lejátszón, amit abban az évben cseréltünk ki a B&O kérésére a Made in Europe-ról és elmondtam Neki, hogy ott gyártjuk Fehérváron. 100%-ban tesztelték a termékünket Dániában, évek alatt nem volt egyetlen kieső termékünk sem)

    A LOEWE az szeretett volna lenni, mint a B&O,viszont némileg olcsóbb volt. Eggyel alattuk voltak a táplálkozási láncban és árban.

    A B&O és LOEWE TV-ket soha nem gyártottuk a gyárunkban, alkatrészeket szállítottunk Nekik, mint pl a DVD loader a B&O TV-hez, vagy átdizájnolt TV-panelek a LOEWE TV-hez. Mind a LOEWE, mind a B&O áttervezte a PCB-ket, leginkább a B&O nyúlt bele mélyebben a dizájnban, a LOEWE inkább csak megerősítette a kondikat, szűrőkondikat építtetett be, vagy a jobb kép/hangzás érdekében kisebb szórással rendelkező ellenállásokra cserélte le a a gyáriakat. Ezeknek az alkarészeknek teljesen külön validálása és tesztje volt, általában már csak a kiforrott és hibamentes alapokkal (Philips termékekkel) foglalkoztak, a teljesen újakkal nem. Ebből is származik az úgymond lemaradása a két márkának a legújabb trendekhez képest. Mivel stabil platformokkal és kiforrott technológiákkal foglalkoztak csak.
    (3D TV valaki? a Philips ennek a majmolásába bukott bele konkrétan )

    A CRT illetve a LCD kijelzők jórészt valóban a Philipstől mentek(akkor még LG-vel közös gyáruk volt (IPS) ), de a jó képhez és hanghoz az elektronika legalább annyira fontos. A hangról meg ne is beszéljünk, teljesen más kategória volt, mit a Philips.

    A Philips egyáltalán nem volt rossz a minőségben, legalábbis az utolsó években amikor ott voltam, nagyon felhozta a magyar csapat. Amikor átvettük a franciáktól a TV gyártást, a német MM és a Saturn szerint minőségben a hatodik voltunk, amikor el kellett jönnöm 2009-ben, a Panasonic után a másodikak voltunk. Ehhez azért sok minden kellett, doboz módosítása (traszport sérülések megelőzése), kábelek számának csökkentése, feszültségingadozást jobban tűrő tápegység tervezése, de leginkább a szoftveres hibák kijavítása. SW-ből mind a B&O , mind a LOEWE sajátot írt.

    Mind Kronach-ban, mind Struerben voltam (többször is), mindkét gyártócsarnokot és quality tesztet volt szerencsém végignézni (egyébként egyik helyen sem kezeltek elmaradott kelet-európai beszállítóként, baromi profi, segítőkész és kiemelkedően együttműködő szakembereket ismertem meg mindkét helyen. Pl a magyar Sony-nál sokkal kevesebb segítőkészséget/együttműködési hajlamot tapasztaltam, mint a B&O HQ fejlesztői részéről,pedig közel sem voltak egy szakmai szinten).
    A B&O műszakilag előrébb volt a LOEWE-nél, és láthatóan high-tech-ebb volt az egész (a CUBE konkrétan döbbenetes) , a LOEWE inkább a 90-es évek tömegtermelése volt, de láthatóan elkötelezett és minőség-orientált csapattal dolgoztak, a hibás termék kiszállítása elképzelhetetlen volt számukra.
    A B&O-nál műszakonként 100-150, a LOEWE-nél 300-400 TV-t gyártottak egy műszakban, nálunk abban az időben 1100 TV-t gyártottunk egy soron, egy műszakban (a kiemelkedően profi magyar folyamatmérnökeinknek köszönhetően (akik pl egy 450 darabos kapacitással rendelkező brugge-i TV gyártósort felhoztak 1000 fölé). Tisztázásképp: mindig is minőségi vonalon mozogtam és sajnos soha nem lennék képes olyan profi tesztert készíteni, mint a volt kollégáim a process mérnökségen vagy FactLabon. Kőpofik voltak.

    Az nem volt semmi, mikor két különböző projekt miatt a gyárunkban véletlenül szembetalálkozott egymással a B&O és a LOEWE minőségi vezetője. (a LOEWE-nek az utolsó széria SVHS videót gyártottuk le, a B&O-nak meg akkor indult a DVDR2 széria).
    Kezet fogtak, de nem volt teljesen őszinte a mosolyuk, a szó legszorosabb értelmében élethalál harcot vívott egymással a két cég a piacon egy szűkülő piacon... Mindkettő a dizájnt és a minőséget domborította ki, eközben pl a mind a Pana, mind a Sony kihozta a remek alu dizájnnal rendelkező high-end szériáját, és az akkor még potens JVC, Pioneer vagy Fuji TV-kről még nem is beszéltem. Persze ezek jóval olcsóbbak voltak, mert a szebb külcsín alatt ugyanaz a kijelző és elektronika volt, mint a tömegtermékek alatt).

    Mivel mindkét gyárnak láttam a TV gyártósorait, ezért kijelenthetem, hogy konkrétan nem igaz, hogy ezeket a termékeket kompletten a Philips gyártotta nekik.
    Alkatrészeket igen, de azokat is a LOEWE ill B&O mérnökei áttervezték. Némelyiket kevésbé, másokat jobban. A Metz termékek viszont valóban csak egyedi kinézetet kapott Philips termékek voltak, de mi inkább az középső/alsó range-et gyártottuk Nekik MO-on.

    (bocs a typo-kért, még napi szinten be kell járjak a gyárba és belülről is kell fertőtlenítek :-D )

  • MMSZoli

    tag

    Hello, köszi a kérdéseket és a visszajelzéseket.
    1996-2009 dolgoztam ott. eleinte csak mint műszaki támogató mérnök, később között tartozott hozzám a piaci elemzés, hiba reprodukciók, garanciális költségek, a szervizek műszaki támogatásának, hibák megoldásának a megszervezése, később az új termékek tesztelése és validálása, kritikus esetben egy típus tömegtermelésének a megállítása. Volt nálam egy nagy piros gomb, de azért olyan sokat nem nyomkodhattam, mert leverték volna a sapkát a fejemről :-)

    Szerintem három nagyobb baki vezetett a TV bedőléshez, elég szomorú történet, mert bőven van benne irigység, politika, műszaki rövidlátás és a piaci változások figyelmen kívül hagyása. Szakmai szemmel a vezetők egymás közötti hatalmi harcait soha nem értettem, mire jó az egész (ahelyett, hogy a munkájukra koncentráltak volna).

    1) Irigység és politikai játékok --> szingapúri fejlesztési központ bezárása
    Amikor az olcsó /egyszerű TV-ket fejlesztő szingapúri központ elkezdett próbálkozni a felsőbb kategória irányába, a Brugge-i fejlesztő központ vezetői elkezdtek aggódni. (Személy szerint a szingapúri próbálkozásokat igen gyengének tartottam. Pl. a saját Ambilight-juktól nagyon el voltak szállva, és sokan nagyon örültek volna egy olcsó Ambilight TV-nek, de nagyon kiforratlan volt a képfeldolgozó áramkör, kb 0,6 -0,7 sec eltérés volt a képernyő és az ambilight szinváltozás között, nekem rohadtul bántotta a szememet, sokan észre sem vették, a fejlesztői különösen nem :-) Vagy a cserélhető keretes TV-jük, aminek az új műanyag kereteit baromi drága volt szállítani, megfeszültek és kipotyogtak belőle a mágnesek, volt vagy 3-4 fajta ázsiai stílus, oszt jó napot. A csapatommal mi pl. sztatikus felületstruktúrált fóliával terveztünk előttük egy évvel dizájn TV-t, aminek az UI-je is passzítható, személyre szabható lett volna és a fólia szállítása fillérekbe került volna (meg nem utolsó sorban jobban nézett volna ki pl egy szálcsiszolt alu vagy pezsgő keret, mint a kínai virágos rózsaszín szar, de az sem ment le a fejlesztés torkán, hogy egy gyárnak legyenek saját fejlesztési ötletei).
    A Brugge-i fejlesztési központ megetette a vezetőséggel, hogy a jövő az, hogy a belépő modellek is rendelkeznek a felső kategória tulajdonságaival, és így piaci részesedést nyerünk.
    Holland vezetőség megette --> olcsó fejlesztő központ bezárt, maradta az európaiak
    Egy dolgot nem vettek számításba: szingapúri TV-k egy kijelzőből, egy olcsón gyártható panelból és egy tápegységből álltak, plusz a műanyag ház, és mindösszesen 4-5 kábel. A belga platform 4 rétegű nyákból 2-t alkalmazott, baromi drága volt az NXP platform, plusz kiegészítő áramkörök, és vagy 13 kábel a TV-n belül. Ezzel a lépéssel megszűntek az egyszerűen és gyorsan, olcsó alkatrészekből (=gyereséggel) gyártható TV-k a Philipsnél

    2) Drága platform --> jelentősen lecsökkent nyereség
    A fentiek miatt eltűnt a TV üzletág korábban kiemelkedő nyeresége. A Samsung és az LG térnyerése miatt zuhanórepülésbe kezdtek a TV árak 26"-32" méretben. (az LG TV-k korrektek voltak, a Samsung csak olcsó volt deköltséghatékony, de szerintem akkoriban nagyon szar volt a képük, kékes árnyalatú volt rajta minden, olcsó volt a talp, viszont minden TVj-ükhöz ).
    Viszont az előző pont miatt (politikai játszmák és féltékenykedés) nemvolt olcsó platformja a Philipsnek, amivel versenybe szállhatott volna, a régebbi szingapúri modellek meg baromira le voltak maradva feature-ben. Minden egyes 26" vagy 32" TV,amit legyártottunk, veszteséget termelt. És ez volt az eladások ~60%-a.
    Nem mondom, hogy teljesen buktavári volt a történet, akkoriban gyártottunk 56" 23:9-es TV-t, senkinek nem volt ekkora, mai nem projektoros volt, darabonként kb 1.1 millió Ft-ért passzoltunk el a kínai újgazdagoknak, őrületes marginnal (2008-ban ez az 1 misi még sokkal többet ért, mint manapság...), és ebből 100-120 lejött a gyártósorról naponta. Nem volt tökéletes, de sokkolóan más volt mint az akkoriban elérhető TV-k)
    https://audiovision.de/test-philips-cinema-219-56-pfl-9954-h/

    3) 3D TV-k megjelenése miatti pánik
    azt hiszem az IFA-n mutatta be egyszerre a Samsung és az LG a 3D TV-ieket. A kinti Philips vezetőség ezt meglátta, és teljesen pánikba esett. Leállíttatták az épp bevezetés előtt álló új termékcsaládot (ami főképp a dizájnra és kép/hang további csiszolására helyezte a hangsúlyt) és kiadták az ukázt a fejlesztőknek hogy a 3D chipet azonnal hegesszék bele. Ez kb fél év csúszást jelentett a validációkkal együtt, a régi termékcsalád fénye megkopott, a más dílereknek belengetett új szériát nem lehetett megvenni, rohamosan csökkent ezzel a piaci részesedés.
    Személy szerint (miután láttam, mennyi gond már csak a különböző HD videó és hang codec-ekkel, inkompatibilis formátumokkal a piacon), már akkor mondtam, hogy ez nem fog működni a valóságban, nem is lesz tartalom, több párhuzamos szabvány lesz, csalódni fognak ebben az egészben az emberek. Persze ebben a történetben én egy senki voltam, a döntéseket meghozták. Szomorú volt látni, hogy egy ilyen semmi feature így kicsinál egy nagy céget.

    4) Piac változásaira való érzéketlenség a fejlesztésen: a geek generáció igényeinek a teljes figyelmen kívül hagyása
    A 3D TV egy dolog. A másik, hogy míg a marketing értette, hogy merre mozdulnak el a piaci igények, a brugge-i fejlesztés csak fél szívvel, fél lélekkel csinálta meg ezeket, hiába kapták meg feladatnak az USB-s HD MKV lejátszást, a Wifi-s Internet böngészést, erre alig fordítottak erőforrásokat, félkész volt az egész. Rá volt írva a dobozra, oszt jó napot.
    Miért is? Mert a fejlesztés főnöke, hívjuk csak BM.-nek, három dolgot tartott fontosnak (ha jól emlékszem, szentháromságnak hívta): Kép, dizájn, hang.
    Ezekkel nem volt gond. Itt van előttem az egyik utolsó Tv 2009-ből, szálcsiszolt grafit színű igazi alu front, fém, forgatható talp, 4 első és 2 hátsó sugárzó, IPS kijelző gyönyörű színekkel.
    Csakhogy a Wifi instabil, a beépített böngésző botrányosan lassú és instabil,(eleinte 10 csatlakozásból 6-ot a Philips szerver visszadobott!), alig van értelmes alkamzás, a HD MKV és MP4 lejátszásnál a piacon közkézen forgó anyagok kb 40-50% futott csak, azok közül is a 24fps néha ugrott. Gábor kollágám összeállított komplett merevlemezt a működő és nem működő fájlokból, és hogy mi a gond vele, milyen codec hiányzik, összehasonlító táblázatok. A platform baromi erős volt, bármit le tudott volna játszani, csak épp beleszartak az egészbe. Rá kellett írni a dobozra, mert a marketing kiadta, hogy ennek meg annak benne kell lennie, de csak egy félkész tákolmányt raktak bele. Emlékszem hány mérges levelet küldtem BM-nek a különböző tesztek szánalmas eredményeiről, de csak érdektelen vállvonogatással szembesültem. Lényegében: a "főnök" igényeinek megfelelt az új termék (képdizájnhang), a többi meg a marketing osztály marhasága (nem tudom, mit gondoltak, majd elmúlik?).
    Nagyjából érthetővé válik a fókusz, ha elmondom, hogy több fejlesztő foglakozott a talpak megtervezésével és tesztelésével, mint akik ezeket az új szoftver-modulokat fejlesztették, tákolgatták (pl codec-pack-ek, stb). Természetesen nem az Ő hibájuk, hanem BM kiskirályé (fejlesztési központ vezető), aki teljesen figyelmen kívül hagyta a piaci trendeket, a geekeket, és ezekkel a gyatra (általam kiemelten rizikósnak jelzett, blokkolt, de vezetőség által elengedett) feature-kkel szó szerint homlokonköpték a vásárlóikat (akik megörültek az új modern feature-ökenk, de kvázi csak bughalmazt kaptak, amire nagyon későn, nagyon lassan jöttek javítások). Mondhatni itt egy emberen úszott el a történet...
    A piacon akkoriban leginkább mozgató, nyereséget ngeneráló (!) újdonságok iránt fogékony geek réteg elfordult a Philipstől a durva csalódások és átverések miatt.
    Erre egyetlen nagyon tipikus példa: az egyik magyar, mérnökségen dolgozó kolléga belehekkelte az induló új TV platformba az USB-re HDD felvételt direkt HD DVB-T streamről. A Fejlesztés ebben sem látott fantáziát, pedig ez fél évvel az első HDD-re rögzítős Samsung TV előtt volt. Egyetlen SW frissítés után képes lett volna a TV USB HDD-re rögzíteni! Ez sem érdekelte őket, soha nem került ble a feature. Hát jah...)

    Persze mindez csak az én véleményem. De a tény az, hogy a Philips bedőlt, és nagyon sok tehetséges és elkötelezett ember elvesztette a munkáját pár ilyen öreg begyöpösödött b*f*sz miatt, akik nem tudtak megfelelően reagálni a piac változásaira.

  • MMSZoli

    tag

    válasz Reggie0 #45 üzenetére

    Igen, az elég gáz, mikor olyanok vannak kinevezve főnököknek, akik az egymás közötti hatalmi harcokat fontosabbnak tartják annál, amiért valójában fizeti őket a cég.
    Szerintem gyomorforgató.

Új hozzászólás Aktív témák