Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • zhit86

    csendes tag

    válasz k-adi #38 üzenetére

    Középiskolában talán nevelő célzattal van értelme valamennyi ész nélküli memorizálásnak (pl. versek), de egyetem már kevesebb.

    Az ember feje nem káptalan. Legjobb esetben is felejt.
    Ezzel együtt is "ár/érték" arányban gyengének látom azt, hogy egyetemen vizsga után két héttel a hallgatók elfelejtenek szinte mindent.
    Az én adómat ne ilyen fölösleges körökre verjék el.

    A nyelvvizsgás dolog engem is irritált.

    A "snowflake-izmus" veszélyes nyilván. Nem a valóságot kell az emberekhez igazítani, hanem az embereket kell a valóságra (nehézségekre) felkészíteni.

    Amennyiben lenne többféle szak, több fokozat, több kimenet, az nem feltétlenül gyengítene bármit is. A top 10-20% járhat nehezebb szakra, maradhat tovább, szerezhet magasabb tudományos fokozatot stb.

    Én inkább azt láttam, hogy az egyetemek az állami finanszírozás miatt, illetve marketing szempontból gyengítik a szakokat. Az egyetem érdeke is az, hogy valamennyi ember azért csak-csak végezzen (különben ki menne oda).
    Ahol pénzes külföldi diákok vannak, ott még inkább látható ez.

    Amennyiben cizelláltabb lenne a rendszer, akkor nem kellene a meglévő fokozatokat butítani.

    A nyelvvizsgás dolog mögött is ez van. Az állam merev gondolkodása szerint BSc diploma nélkül nem dolgozhat az ember. Azért adták ki a diplomákat, hogy ne legyen munkaerőhiány.
    E helyett ki kellett volna adniuk valami más papírt (hogy a munkáltatónak lehessen valamit mutatni), de a "rendes" diplomához el kellett volna várni a nyelvvizsgát (a járvány lecsengése után adni x időt, hogy megcsinálják az érintettek).

    Összességében komplex téma... az ördög a részletekben van, ha oktatási miniszter leszek egyszer, akkor majd kidolgozom a tervet jobban :D

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz k-adi #38 üzenetére

    full angolhoz B2 nagyon necces, inkabb valos C1 kell es meg ugy is lehet meglepi. pl svedeknel B2 ekvivalens mindenhol kotelezo, de jellemzoen inkabb C1 ekvivalens kell angolbol is a felvetelhez. IT teruleten B2 angol nelkul kb egy BSc diplomamunka is eselytelen, az IEEE / ACM / Springer angolul van, mas meg igazabol nagyon nem jatszik (ok, Wiley, neha).

    magolasnak sok ertelme nincs, ha valos kezseg nincs melle. IT teruleten alapok kellenek, aprobeture meg ott a masodik monitor ha pontos specifikaciot kell nezni. ne tegyunk ugy, hogy nem megy szunetre mindenki egyebkent is, ha lemegy az internet (mert ugy nincs se git, se remote build server).

    felsofoku kepzesnek pont az az egyik celja, hogy egy BSc utan is az azt elvegzo kepest onalloan kepezni magat, beleertve informaciot keresni, szortirozni, szintetizalni es applikalni.

    egy eves master van egyebkent, magister neven fut par helyen. jellemzoen olyankor jon be a kepbe, amikor surgosen kell a diploma (pl poziciohoz), esetleg a delikvens fel/teljes munkaidoben dolgozik a szakmaban mellette. termeszetesen diplomamunka van hozza es bonyolitaskent pl svedeknel kriteriumszinten nagyon nincs kulonbseg egy MSc es egy MA kozott. tovabb bonyolodik a helyzet, hogy MA/MSc szinten adott esetben vannak phd joint kurzusok is.

    Azt kell megérteni, hogy a diplomának értéke van, viszont az érték attól függ, hogy mit kell érte tenni és mit ér vele utána az ember.
    Az, hogy mit kell erte tenni az mellekes. Az a lenyeg, hogy milyen kepessegeket tud, aki azzal rendelkezik. Az nem noveli az erteket, hogy szivni kellett erte.

    a 90%os lemorzsolodas az nekem nem minoseget, hanem komoly strukturalis hianyossagokat jelent egy kepzesnel. eletem legkemenyebb ket kurzusan is legalabb 70-80% atment, a masodiknal a tobbsegnek egy publikacioja is lett a vegen.

    a tudomanyos fokozat meg nagyon mas.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • Goose-T

    veterán

    válasz k-adi #47 üzenetére

    Ez így van. Szerintem is a magyar felsőoktatási rendszer nagy hozzáadott értéke a szívatás. Rettentő sokat lehet tanulni belőle, nekem is sokat adott a főiskolás éveim alatt. Ezt most teljesen komolyan mondom, nem irónia. :)

    Rockbandám: https://fb.me/scharlotterhodes *** Gitárelektronikai műhelyem: https://www.fb.me/goosetgitar

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz k-adi #47 üzenetére

    jo, de azokat a kezsegeket lehet celiranyosan is fejleszteni.

    szivatas alatt azt ertem, hogy aprobetut magoltatni nincs ertelme. eletem legkemenyebb kurzusain egyiken se vizsga volt, hanem kivetel nelkul beadas es prezentacio.

    monotonitas, turelem, fegyelem. felnottkepzesrol beszelunk, ezeket korabban mar el kellett volna sajatitani. persze arra jo, hogy adott esetben szetveri a diak onbecsuleset, innentol nem fog lelepni az elso alkalommal masik ceghez.

    persze megindokolni azt jo, hogy miert eloadas + irasbeli vizsga van gyakorlat nelkul egy nagyon is applikalt teruleten (olcso es skalazodik, btw, pedagogiai haszna diak szempontbol sok nincs) vagy miert nagy a targyujrafelvetel (business modell, extra felevbol van a penz).

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz k-adi #50 üzenetére

    persze, meg megtanitjak, hogy ha nem az adott X valaszt adod, akkor buksz. innovacio/startup szempontbol hosszu tavon a rendszer magat lovi labon. aki teheti meg valamiert megis inkabb nyugatra megy diplomaert meg mindig, ahol valamiert ugy adnak kepesseget, hogy emberszamba veszik a masikat (erzed, hogy epp egy egesz generacionak szoltal be a hozzaszolasoddal?). az altalad emlitett szarvletores kreativ teruleten nagyon rossz otlet pedagogiai szempontbol. ITre ilyen szempontbol kreativnak szamit.

    Baltikumban ezt latjak, persze ahhoz tovabb kell lepni a porosz nevelesen.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #47 üzenetére

    Egyrészt érdekes módon azok az ismerősöm, amelyek valamely nyugat-európai vagy észak-európai egyetemen tanultak, mind arról számolnak be, hogy nem terhelték agyon őket, nem volt túlzott szivatás, és mégis kikerülve az egyetemről, nem látszik, hogy az ő tudásuk rosszabb lenne, mint nekünk, akik magyar egyetemen végeztünk. Egyszerűen a seggeld be - büfögd vissza módszer nem a leghatékonyabb módja az oktatásnak.

    Másrészt ha azt a hangnemet, lekezelő stílust és szivatást megengedné egy főnök a beosztottjával szemben, amit egyes oktatók megengedtek maguknak, akkor egy normális felnőtt ember azonnal felmondana. Ezt sokan nem teszik meg, mert megtanulták egyetemen, hogy ezt el kell tudni viselni. Valójában az, hogy az egyetem megtanít megalázkodni, nem hogy hatékonyabbá tenné a versenyszférát, hanem a rossz mintákat erősíti, csak annak köszönhetjük, hogy a szellemi munkakörök többségében nem ez van, hogy nem csak az egyetemekről jönnek a minták, hanem pl. multiknál kapunk a nyugati mintákból is.

    A legnagyobb gond, hogy a magyar felsőoktatásban az elvégzés nehézsége az elsődleges mérce, miközben sokadlagos az, hogy mekkora pluszt kapsz akár szakmailag, akár soft skill fejlesztésben.

    Megjegyzem én később tanultam levelezőn is. Az teljesen más volt, és nem elsősorban azért, mert kevésbé voltak szigorúak a követelmények, hanem mert tudták az oktatók, hogy felnőtt, dolgozó emberekkel már nem beszélhetnek úgy, mint a kapcaronggyal, ott tényleg megvalósult az, amit nappalin csak dumában adnak elő, hogy az oktatók és a hallgatók között kollegiális viszony volt.

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #50 üzenetére

    Na pontosan ez a hozzáállás miatt leszünk mindig lemaradva. Normális esetben a munkaerőpiacon sem tekintélyelv uralkodik, a főnököd nem hajcsár, és kikéri a véleményedet szakmai kérdésekben, nem az van, hogy megmondja, hogy ez van, és kész.

    A kreativitás meg nem működik úgy, hogy előtte évekig arra nevelnek, hogy kerüld a kreativitást.

  • net84

    őstag

    válasz k-adi #47 üzenetére

    Még a felsőoktatásról van szó vagy már a katonaságról? :DDD
    Az tény, hogy a könnyű diploma után a könnyű meló lenne az elvárás, így gyorsan váltanak is. De a "nehezen" megszerzett diplománál nem látom az ellenkezőjét. Ott meg inkább azt mondja, hogy nem azért szívta végig az egyetemet, hogy ilyeneken szenvedjen. 2-5 munkahely után mindkettő lenyugszik amúgy...

    #46 schawo - akkor egyről beszélünk :R

    #48 Goose-T - Pedig iróniának jobban hangzana...

    #51 proci985 - ilyesmire gondolsz?
    "mert én vagyok az oktató és maga a hallgató, ezért ez a feladat és ezt fogom kérni a vizsgán is" - válasz arra, hogy miért nem az aktuális Tv.-nek megfelelően adja le az anyagot... Állítólag következő alkalomra utána nézett és volt javítás - csak én már az előadás szünetéről sem mentem vissza - meg a vizsgára sem. Majdnem, mint a marketingesnél, csak ő célzott is arra, hogy felesleges vizsgázni mennem :)) .

    Read only...

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #56 üzenetére

    Egyrészt itthonról is mennek emberek külföldi egyetemekre, másrészt a nyugat-európai középiskolákban sem nagyobb a középiskolai tananyag mennyisége, ott is a módszerek mások. Pl. van olyan gazdasági egyetem, ahol nem kezdik a függvényanalízis alapjaival a matekot, mert középiskolában is tanulják azok, akik oda felvételiztek. Csakhogy ez nálunk is igaz fakt vagy matek tagozat esetén.

    A másik, hogy nekem az volt a tapasztalatom egyetemen az első éves matematikai analízisből, és szerintem ez sokakéval egybecseng, hogy nagyrészt pocsék előadók, pocsék gyakorlatvezetők voltak, és épp emiatt volt nagy bajban, aki nem tanultak középiskolában azokat az alapokat. A mi évfolyamunkról 90% feletti volt a buktatási arány, az első ZH-kon, pedig könnyű volt a ZH. Csak éppen sajátos jelölést alkalmazva monoton nyomta le az előadó, aki nekünk konkrétan gyakvezetőnk is volt, így tőle senki nem tanulta meg.

    Igen, a közoktatást is meg kellene reformálni, de amit az egyetemekkel kapcsolatban felvetsz, az épp ellenkezője a reformnak. Nem a szivatás az, amitől többet fognak tudni a középiskolások és az egyetemisták.

  • net84

    őstag

    válasz k-adi #56 üzenetére

    Jogos! Erre talán megoldás lenne, ha a középiskolát már úgy választanák, hogy az a továbbtanulási célnak megfelelő alapot nyújtson. Lehet újra kellene gondolni a képzést, oktatást az alapoktól? Lenne erre nyitottság a társadalomban (szülő, diák, pedagógus, oktató)?

    Nem csak a középiskolát kellene ehhez átdolgozni, az általános iskolát is. Az alapvető készségeket is ott kellene "felvenni". Sőt! Pont az IT területe az, ahol az alapokat megint csak jó lenne, ha már ott felszedné a gyerek. A tipikus hibák már ott is megvannak (elavult és/vagy csak elméleti tudás átadása, összezsúfolt anyag, stb.). Jót nevetünk, amikor a mai gyerekek nem ismerik fel a walkman-t vagy a VHS kazettáról nem tudják mi az. De én láttam, hogy a mai 13-15 évesek (heti 3-5 informatika óra mellett) nem tudják a golyós egér működését (és minek bele az a golyó), a rack szekrény elött állva nem tudja még megközelítőleg sem, hogy mi micsoda és emellé az alapfogalmakkal sincs tisztában. a robotikára megint van egy rakat eszköz, sok helyen csak porosodik, mert nincs idő és szakmai rátermettség a gyakorlati oktatásra. Ez a 21. században, egy jól felszerelt intézményben, emelt infó mellett...? Erre mondják, hogy az utolsó kapcsolja le a villanyt?

    Read only...

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz k-adi #61 üzenetére

    nem, nem koveteli meg semmi a szivatast. tenyleg nem attol lesz jo a kepzes. EU target 40% BScre, azt klasszikus szorotargyakkal eselytelen tartani.

    komolysaghoz, fegyelemhez, fokuszhoz nem kell szivatas. szivatas csak onmaga miatt fontos. arrol meg kutatas van, hogy egy ket oras eloadason 15-25 perc utan kb mindenki technikailag alszik.

    az IT tovabbra is kreativ, ld algoritmuselmelet vagy SW architektura tele design dontesekkel.

    Vagy legyél te a főnök és megoldva a gond
    alkalmazottkent gondolom te is ilyen helyen akarsz dolgozni, ahol a fonok controll freak, nem delegal, de legalabb ideje sincs belemelyulni mindenbe viszont aprosagokban az utolso pontig betartat mindent. ahelyett, hogy csinalna a sajat dolgat es teged meg hagyna csinalni azt, amiert es amilyen szinten fizetnek. ez nem egyelo pl a req speccel bizonyos domaineken, ha mondjuk kulso cert fele kell dolgozni es amiatt kell betartani mindent

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #61 üzenetére

    Megismétlem magam, szivatásból nem lesz később kreativitás, vagy csak nagyon kevés embernél. Ahogy magoltatásból sem. A szar közoktatás nem magyarázza ezeket a módszereket, főleg azért nem, mert a közoktatás is ugyanettől a hozzáállástól szar. IT szakon meg halmozottan igaz, hogy nem attól lesz valaki jó informatikus, hogy az első félévben mennyire szivatták matematikai analízisből.

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #69 üzenetére

    Totál ellentmondás, amit írsz. Azzal indoklod a szar egyetemi oktatásmódszertant, hogy a középiskolai rossz. Ilyen hozzáállással soha semmilyen szinten nem lesz változás, sőt egyre szarabb lesz, mert a világ változik, ma már szigorral, fegyelemmel nem lehet jó szakembereket képezni.

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #75 üzenetére

    Az alap személyiségét már nem tudod megváltoztatni, legfeljebb többé-kevésbé alkalmazkodásra lesz képes. De ha alkalmazkodás, teljesen mást várnak el a hazai egyetemek, mint a versenyszférás munkahelyek, hiszen előbbiekben gyakori, hogy pl. programozási feladatot gyorsan kell összecsapni, ami egy sok emberéves projektben nem működik, mert a többedik ilyen után sokszorosra nő a fejlesztési idő.

    Nem ugrom át azt a tényt, te ugrod át azt, amivel megindokoltam, miért irreleváns. Azzal, hogy a rossz középiskolai oktatást megfejeled egy ugyanolyan szempontból rossz felsőoktatással, csak ráteszel még egy lapáttal arra, hogy miért nem tud a hazai felsőoktatás nagy számban versenyképes szakembereket képezni.

    A szigor pedig főleg manapság nem jó nevelési eszköz, főleg nem bizonyos életkor felett. Normális esetben a felsőoktatás pont nem a terhelésről szól, hanem arról, hogy lehetőséget biztosít a hallgatóknak elmélyedni az általuk választott irányokban. Ez egyébként a nyugati felsőoktatásban tényleg azt jelenti, hogy vannak, akik ellébecolnak, vannak akik dolgoznak mellette, vannak akik sportolnak, de vannak olyanok is, akik tényleg élnek ezzel a lehetőséggel. Nálunk erre csak a legnagyobb zseniknek van lehetősége, akiknek ugyanaz a terhelés, ami másoknak sok, nekik könnyedén megy, de ilyenből nagyon kevés van, több százból ha egy.

    Amit levezetsz, az meg simán abból fakad, hogy a jobbak eleve fegyelmezettebbek terhelés alatt. Ha igazad lenne, akkor a felsőoktatásból kikerülteknél sem lenne akkora szórás, pedig rengeteg a tróger és rengeteg a fegyelmezett ember is. Csak ugye az emberek nem egyrétegűek, van aki alapból tróger, ha meg oda kell magát tennie, akkor odateszi magát.

  • dolon75

    aktív tag

    válasz k-adi #97 üzenetére

    Igen, ha itthonról nem megy a fegyelem már kicsi korban, akkor veszett minden. :(
    Szerintem nem kell elitistának lenni, hogy elvárjunk nyugodt oktatási környezetet, ami nincs.
    Én sokkal nagyobb szigort, fegyelmet várnék, mint amit tapasztalok.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #97 üzenetére

    "Ugyanez igaz egyetemen is, mert nem minden középiskolában van rendes fegyelem, így amikor gólyaként bekerülnek, az első időszakban még ott is megy a "móka"... mert akármennyire is próbálja bizonygatni itt valaki (lusta vagyok visszakeresni.) hogy 18 évesen felnőtt... ja papíron max."

    Szerintem sem felnőtt 18 évesen az ember a legtöbb értelemben, de abban az értelemben igen, hogy már nem fogod alapvetően megváltoztatni a személyiségét, a hozzállásnak már csak a felső rétegei faraghatóak.

    Ettől függetlenül a figyelmet pusztán fegyelemmel kivívni a pedagógia kudarca.

  • Hi!King

    őstag

    válasz k-adi #103 üzenetére

    Az okokat-okozatokat kellene felismerni, mert a közhelyekkel ellentétben nem az a fő ok, hogy kevesebb eszköze van a pedagógusnak a fegyelmezésre, hanem az, hogy sokkal több ingert kapnak a gyerekek, ezért már nem lehet úgy tanítani, mint 50 évvel ezelőtt, modernizálni kell a módszereket. Ez egyébként pontosan azért nem fog sokáig változni, mert a lakosság nagy része a fegyelemre alapú poroszos oktatást preferálja, abból kiindulva, hogy ő is ezt kapta, és embert faragtak belőle. Ráadásul rossz a visszacsatolás, mert minél inkább ezt a rendszert erőltetjük a mai világban, annál erősebbek lesznek azok a problémák, amikkel te is indoklod a régi módszerek erősítésének igényét.

  • dolon75

    aktív tag

    válasz k-adi #115 üzenetére

    nálunk a foci (Budapest, kulvaros, kis klub), azért nem lett, mert korbeneztem, korbefuleltem az első pár edzés alatt a szülők között.

    "rugd fel legközelebb!"
    "nem érted? támadni kell, ne hagyd magad!"
    "hülye edző, nem tudja hogy kell csinalni!"
    stb.

    Pa-kah! Pakah-pakah Pa-kah! Bokata-Bokata Pa-kah! Pakah-pakah

  • net84

    őstag

    válasz k-adi #115 üzenetére

    Nálunk a focilabda tojás alakú. ;) Van némi ellőítéletem a "focistákkal" szemben? Biztos!
    Egyébként pedig nem fogok a gyerek helyett sportot választani, ha valami komolyan érdekli, akkor majd szól. A lehetőséget megadjuk hogy megismerjen mindent, ami felkelti a kíváncsiságát (az anyagi és technikai feltétel is adott hozzá - egy versenyautót nem tudok a falról leakasztani). Foci, kosárlabda, röplabda, íjászat, falmászás - amikhez eddig hosszabb-rövidebb köze volt/van.
    De nincs erőltetve semmi. Mindig csak annyit és azt, amennyire és amire szüksége van. A napi mozgása meg van (az igénye is), azért pedig nem fogom hajtani, hogy versenyszerűen sportoljon (csak, hogy dicsekedhessek/felvághassak vele).
    A komolyabb és nem bohóckodós (foci/kosarazás) sportolást viszont ki (is) kell érdemelni (rossz magaviselet, rossz tanulmányi eredmény és máris csak "nézőként" jöhet velem az íjászatra vagy ugrott az adott hétvégi tervezett célba lövészet). A tanulás rovására nincs sport - ebben legalább az anyja is támogat :DDD .

    #116 dolon75 - tudom, sokat jelent a létszám. De láttam a rossz irányt ott is, ahol szintén kis létszám volt és láttam a jó példát ott, ahol 30+ létszám van. Sok változós egyenlet, ahol csak egy változó a létszám...

    #118 Hi!King - nem csak az élsport és csapatsport lehet negatív élmény h*lye, oda nem való edző/tanár lehet bárhol... Sok esetben a szülőt sem érdekli, hogy a gyerek panaszkodik az edzőre, inkább hajt ő is.

    Read only...

Új hozzászólás Aktív témák