- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Futott egy Geekbench kört egy új HTC készülék
- Vodafone-ra áttért Digi Mobilosok
- Milyen okostelefont vegyek?
- Honor Magic5 Pro - kamerák bűvöletében
- Yettel topik
- Vodafone mobilszolgáltatások
- Telekom mobilszolgáltatások
- Redmi Note 12 4G - valaki fizetni fog
- Motorola Moto G54 5G Power Edition - nem merül le
Hirdetés
-
Az USA vizsgálja a RISC-V kínai terjedésének kockázatát
ph A Kereskedelmi Minisztérium egyelőre csak felméri a helyzetet, egyelőre nem látni, hogy tudnak-e bármit is tenni.
-
Samsung Univerzum: Így ismerhető meg a Galaxy AI bármilyen telefonon
ma A Try Galaxy webalkalmazás kontrollált környezetben mutatja meg, mit tud a One UI 6.1-es rendszer és a mesterséges intelligencia.
-
Az Apple iPadOS-t is megrendszabályozza az EU
it Az EB közölte: az Apple iPad táblagépekre írt iPadOS rendszere is kapuőrnek számít, az üzleti felhasználókra gyakorolt fontossága miatt.
Új hozzászólás Aktív témák
-
félisten
Nagyon jó cikk, minden elismerésem érte!
Egy apró megjegyzés:
"Hosszú persze az út a Tesla cellahálózatának teljes kiépítéséig, 2025-re mindenesetre 50 dollár környékére eshet a kilowattonkénti ár"
Ez nem kilowattÓRÁNkénti ár lenne helyesen?
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
"elméletileg ha 4*25%ot töltesz bele, akkor az lesz egy ciklus (100%).
ha 2*50-et, akkor meg az.
szóval elméletileg tök mindegy, hogy 2*50, 4*25, vagy szélsőséges esetben 1*100-at töltesz."NEM, NEM, NEM!!!
A töltés / elhasználódás nem lineárisan alakul! Ha 2× töltök 30-80%-ra, az SOKKAL kisebb igénybevétel, mint a 0-100%, és a 4× 25-50% még kedvezőbb!!! Amúgy meg a 80%, amit emlegetnek, szintén nem egy önkényes érték, kb. itt változik meg alapvetően a töltés fizikája, innen NAGYON megugrik az elhasználódás mértéke. 3,92 voltos feszültség fölött 0,1 volt emelkedés kb. kétszeres elhasználódást okoz.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Vicze1-hez csatlakozva:
"Amúgy pont a németek grafikonját nézzük, és pont a németek voltak azok akik Fukushima után minden nukleárist leállítottak"
Messze nem állítottak le mindent, csak beindították a folyamatot, a tervezett időpont szerintem 2022 vége. Mondjuk az eddigi kapacitáskiesésnek is elég durva következményei vannak, aminek ráadásul nem csak Németország látja kárárát, sőt...
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Oké, akkor a további tisztán látás céljából, talán hasznos:
Nagyon eltér a felhasználói és a technikai ciklus.
A felhasználó számára nyilván a kinyerhető üzemidő a fontos, amiben voltaképpen mindegy, hogy az adott coulombszám hogyan megy át (a használat szempontjából nyilván nem az, de most nem erről van szó), az akku számára viszont egészen más az egyébként egyforma elektronok hatása 4 volt fölött és mondjuk 3,8 volton.
A paraméterlistában megadott ciklusszám elvben a 0-100, tehát az akku számára teljes ciklust jelenti, ami az egyszerűség kedvéért legyen egyenlő kapacitás × ciklusszámnyi kumulált töltésmennyiséggel.
Igenám, csakhogy ennek akár a 10-20-szorosa is kihozható az akkuból a teljes élettartama alatt, ha mindig a "középső" tartományban töltjük. Azt nyilván a felhasználó szokások határozzák meg, hogy erre van-e lehetőség (vélhetően nem akarunk Budapesttől Siófokig tízszer megállni tölteni), de bizonyos helyzetekben van realitása a szélsőséges felhasználási módoknak is.
Két példa:
1. Elektromos hajó. Lehet, hogy az akkupakk megy a kukába, de kifacsarom belőle a névleges kapacitás 120%-át is, hogy beérjek a kikötőbe a vihar előtt és ne az egész hajót kelljen kidobni,
2. Ismerek olyan iparik felhasználást, ahol a LiIon akkuk alig 20%-os kapacitását használják ki -- nem probléma a rendszeres rátöltés, de rettenetesen fontos, hogy a kondíciójuk stabil legyen. (Persze tervezett kalibrációs ciklusok beiktatásával.)
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
"Az akku kalibrálása úgy van, hogy nem valós a 0 és a 100 % amit te látsz. Az is kb 20 és 80 közé van beállítva és úgy vezérli az elektronika. "
Ez sajnos nincs így. Az alsó értékről nem tudok nyilatkozni, a felsőről viszont igen.
1. A mobilgyártók érdeke a nagyobb üzemidő (ez elsődleges selling point) ÉS a rövid élettartam. Semmi okuk arra, hogy 80%-nál korlátozzák a töltést.
2. Nem véletlen, hogy a mobiltelefonok bámulatos töltésiidő-adatait általában 80%-os töltöttségre adják meg a reklámanyagokban.
3. Elég sok telefon töltését figyeltem, illetve az egyetemen az egyik oktatóm lelkesen végig is méricskélte az összes, számára elérhető típust, és nagyon az jött ki, hogy bizony a névleges 80% környékén ott van a LiIon akkukra jellemző módosítás.
4. Kb. két éve volt nálam egy profi műszer/töltő, amivel elég pontos adatokat tudtam kiolvasni az akkukból. Végig is mentem a család telefonjainak kivető akkumulátorain, és ahol a telefonok 5% környékén jeleztek, ott a műszer mindig veszélyes kisütöttséget jelzett, 100%-nál túltöltöttséget, a készülék által az adott akkutípushoz passzoló teljes töltöttségnél viszont a telefonok jeleztek csak 90-95%-os töltöttséget. Egyébként a Samsungok tűntek hajlamosabbnak a magasabb töltőfeszültségre, amit a neten olvasottak és az egyetemi oktatóm is megerősített.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Valóban nem kötelező autót tartani, ellenben az emberek és főleg a családok többsége számára fontos tényezője egy elvárható életminőségnek.
A tágabb környezetemben keveseknek nincs autója, és rájuk a következők egy vagy több tétele igaz:
1. Ténylegesen helyhez kötött életet él, szó szerint alig mozdul ki a lakása környékéről,
2. A közlekedési igényét jól ki tudja elégíteni közösségi közlekedéssel, közösségi autóval,
3. Nem vezethet,
4. Nem tud autót fenntartani,
5. Fennhangon hirdeti, hogy neki nem kell autó mert ő ilyen zöld, de igényei szerint kisebb-nagyobb rendszerességgel kunyerálja el a rokonai, ismerősei autóját, amit legjobb esetben is az üzemanyagár kompenzálásával rendezettnek tart.
Tanár barátommal 2-3 éve beszélgettünk is erről, és ehhez ő ennyit tett hozzá, hogy az iskolájában mindig van pár öntudatos zöld családból származó srác, akik lelkesen hirdetik, hogy nem kell autó -- és ezek a gyerekek általában semmilyen nem, hogy világ-, de országlátási tapasztalattal, élményekkel nem rendelkeznek.
Ja, és még valami: a jelen világunkban az egyik legnagyobb kincsünk az idő. Sokszor ugyan éppen a közösségi közlekedéssel tudunk időt nyerni, de nagyon gyakran a saját jármű ennek az eszköze. A megállók közti döcögés és az átszállások városon belül és nagyobb távolságokon is egyszerűen ellehetetlenítenek autóval simán megoldható utazásokat.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
És hol húzod meg a "szüksége van rá" határt?
Nem kötekedni akarok, csak arra rávilágítani, hogy ez mennyire nem fekete-fehér kérdés.
Emberem évtizedes időtartamban hangosan és következetesen kritizálta azokat, akik autóval járnak be a belvárosba dolgozni. Mert nehogy már az ő kényelmük és pár percnyi idejük megérjen annyit, hogy élhetetlen lesz a város.
Aztán egy szép napon megszületett a gyereke, ő pedig rájött, hogy azzal, hogy tömegközlekedik, tulajdonképpen sosem találkozik vele, mert reggel és este is még/már alszik a gyerkőc, amikor ő elindul. Az autós közlekedéssel viszont lehetősége van 2× 10-20 perc babázásra.
Vagy: amikor valakinek az élete annyira telített (és nagyon sokan vagyunk ezzel így), hogy már az alvásidőnkből gazdálkodunk, akkor ennyire értékes tud lenni az autózással megtakarított fél óra, óra!
És számtalan egyéb példa is van -- mint ahogy az is igaz, hogy sokan valóban idióta módon a seggükhöz növesztették a járgányt.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Úgy 5-6 éve bizonygatták egy energiaipari konferencián, hogy a következő reálértéken történő áremelés már csak úgy lesz elképzelhető, hogy együtt jár a dinamikus árazással, azaz szinte percre (negyedórára-órára) a pillanatnyi piaci árat számlázza a szolgáltató -- oda-vissza.
Erről hallani valamit?
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Telepített akkutelepnek miért nem jó az ólomakkumulátor? Olcsó, nagy a töltési toleranciája, karbantartva rettenetesen hosszú élettartamú, és az ólom a közhiedelemmel ellentétben ebben a formában nem szennyez, nem oldódik. Telepített üzemben meg nem igazán számít a rossz súly-, illetve térfogathatékonyság.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
azbest, ricsi, köszönöm!
Csak azért kérdeztem, mert egyrészt a gyenge középfokú akkuismereteim ezt sugallték, másrészt még úgy tíz éve szorosabb kapcsolatban álltam egy akkutöltési szakemberrel, aki nagyon ólomakkupárti volt. Akkoriban zárult le egy akkutelepprojektje, emlékeim szerint egy kisebb üzem kapott pár MWh háttérkapacitást, mégpedig bár nem sima, de ólomsavas akkumulátorokból.
Rá is kérdeztem, hogy miért ólom, miért nem valami lúgos vagy lítiumos játék, mire azt válaszolta, hogy a hely és a tömeg nem számít, ellenben sokkal olcsóbb maga az akkupakk, olcsóbb maga a kiszolgáló eszközpark, olcsóbb lesz az üzemeltetés, nagyobb a hibatűrés és jelentősen hosszabb a tervezett élettartam.
Ő akkor azt mondta, hogy az akkukkal foglalkozó mérnökök általában nem szeretik a lítiumos technológiát és csak mint szükséges, átmeneti rosszként kezelik, az ólomsavas viszont számtalan olyan helyre is optimális lenne, ahol sokkal drágább megoldásokat alkalmaznak.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
"Ipari nem úgy van, mint otthon. A hálózat stabilitása miatt kötelező nekik elfogyasztani a kért kapacitást, mert ha csak úgy leállnak, akkor megborul a hálózat."
Ebből nálunk is megvalósul maga az elv. Több ügyfelem (termelő, de akár oktatási szférában is!) fizet komoly kötbéreket azért, mert a fogyasztásuk elmarad a szerződésben vállalttól.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Szó esett a hidrogén egyik nagy problémájáról, a rémálomszerű tárolásról. Erre ezt olvasom: hidrogénpaszta.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
De szigorúan opcionálisan!
Én ugyanis nem akarok ennyi akkuért fizetni, mivel nincs rá szükségem. A belsőégésű motoros járműveknél a tank mérete ugye nem igazán befolyásolja az előállítási költséget és a gyártási károsanyag-kibocsátást -- az akkunál ugye nem ez a helyzet.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
Új hozzászólás Aktív témák
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- Politika
- sziku69: Fűzzük össze a szavakat :)
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Láncfűrész topik
- Samsung Galaxy A54 - türelemjáték
- Futott egy Geekbench kört egy új HTC készülék
- LG 34GS95QE-B: OLED paneles, ívelt gamer monitor
- Az USA nem akarja visszafogni Kína növekedését
- További aktív témák...