Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • DigitXT

    félisten

    válasz Devid_81 #481 üzenetére

    Es amig nincs rajta rendszam, addig nincs piroslampa, gyorshajtas, semmi
    És akkor még te panaszkodsz, hogy folyton meg akarnak ölni?:DDD Vicces...

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz StLui #1979 üzenetére

    Autóbérlésnél az autó árát bevett szokás elkérni? Ne már...Mégis hol?
    Kauciót igen, de nem a teljes árát... Ne keverjük a szezont a fazonnal.

  • DigitXT

    félisten

    válasz sxxorp #4697 üzenetére

    Ez egy nagyon hasznos kis pumpa rollerhez, de amúgy bármihez (is).
    Autókereket is felfújja simán, csak arra többet kell várni, amikor meg
    leveszed, tényleg szinte semmit nem ereszt. Benzinkúton meg eldob
    akár 1-1.5 bart is egy roller kerék, amíg lejön a csatlakozó. Persze ha
    egyáltalán felmegy. (M365-nál ugye toldó nélkül esélytelen bármi is.)

    Nekem nem volt kupon, meg semmi, de bőven megérte az árát.:R

  • DigitXT

    félisten

    válasz Somatom #4767 üzenetére

    Ez a fél töltöttségről (?) hirtelen kikapcsolós dolog nem sok jót ígér.:Y
    Rollereknél gyakori hiba (főleg "olcsóbb típusoknál") az akku sérülése,
    ami után ilyeneket kezd csinálni, mert már csak részlegesen működik.

    Nyilván egy drágább eBike komolyabb akkuval fut, mint a hitvány roller,
    de esetleg ugyanúgy utolérheti a baj... Nem csak hatótávolság teszttel
    lehet ellenőrizni (mínuszokban nem lenne kellemes), hanem konkrétan
    megmérhető a kapacitás, megfelelő műszerrel (műterhelés): eredetileg
    14Ah-t tud a specifikáció szerint. És 36V-os... Valószínűleg egy 10s4p
    akku 3500-as cellákból. Ha nem jön ki belőle 10-12Ah, akkor gond van.

    Új korában gondolom nem csinált ilyen (hirtelen) kikapcsolós dolgot.:N
    Ha lemerült, akkor szép lassan jelezte a teljesítmény csökkenésével...
    Elvileg az lenne normális, ha minden elektronika működik még akkor is
    ha kevés a delej, csak a rásegítést hanyagolja... a kikapcsolás gyanús.

  • DigitXT

    félisten

    válasz kalmani #4789 üzenetére

    700 km-hez nagyon sok töltés nem tartozhat, ha ezalatt megevett két akkupakkot a masina, ott valami komoly gondok voltak az akkuval. Főleg úgy, hogy ezek csak rásegítős történetek (elvileg kisebb fogyasztás, hiszen teker a vezető is): egy olcsó kínai rolleren, amin csak az akku dolgozik a 700 km olyan, mintha mi se történt volna, pedig 15-20 km-enként biztos kell tölteni, mégis közel 100% kapacitás megmarad még. Egy esetben tud hirtelen elhalálozni ekkora távon, ha eltörik, de az is visszavezethető gyártási/konstrukciós hibára. És javítható. 10+ éve viszont nem dobtak utánad egy rendes Li-Ion akkut olcsón, szóval a rémtörténetből csak az nem világos, hogy milyen akkupakk is volt az, ami bemondta az unalmast.:R

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Albigator #4947 üzenetére

    hagyományosan nem tudom vele lökni magam normálisan, hogy haladjak is
    Hogyne tudnád... az én 40 kilós szarom is, amikor lerohadt, simán hajtható volt
    lábbal. Igaz, nem készültem rá: kellemes csalódás volt, hogy ilyen jól gurul...:K

    Szerk: na emelkedőn felfelé persze esélytelen, de síkon, teljesen használható...
    Meg hát ha minőséget veszel a lerohadás esélye csekély, az akku meg teljesen
    kiszámítható módon merül le, nem kell kicentizni a hatótávolságot, ennyi...:R

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Albigator #4991 üzenetére

    Pont hogy sokáig gurul, ha meglökted, mert viszi a lendület.:D
    Amúgy nekem tök mindegy, csak mondtam egy tapasztalatot:
    egyértelműen haladósabb lábbal hajtani, mint a gyalogtempó.
    (A legelső 10 kilósat is löktem lábbal, mikor beszart az akku.)

    Amikor a hátsó felfüggesztés tört el a 20 kilós masinán... nos,
    azt nem lehetett sehogy hajtani, tolni se volt kellemes: viszont
    az első motor elvonszolta gyalogos tempóban: haza sétáltam.
    Máskor meg pl. felszálltam vele a villamosra: eddig lehetett.:DDD

    Ui: igen, emelkedőn szar a nehéz súly, de ott a villanybringa se
    lesz a barátod lemerült akkuval, mert azt is nehezebb hajtani...

  • DigitXT

    félisten

    válasz Somatom #4994 üzenetére

    Ez nem bringa vs. roller kérdés, hanem tisztán teljesítmény.:K
    A 40 kg dög nem azért annyi, mert az a heppem, hanem mert
    van benne két motor, nagy akku ill. vezérlő, így megy hegynek
    fel 40 km/h-val, amihez elég 2000W egy 10%-os emelkedőnél.
    A korábbi, kisebb roller is ment 36-ot ugyanott. Amikor estem.
    (2700W volt csúcsban. De sosem végsebesség körül adja le.)

  • DigitXT

    félisten

    válasz Somatom #4996 üzenetére

    Hát azért az a villanybringa, ami az emelkedőn 28 km/h-ig "segít" sem
    azonos azzal, ami max. 300W (úgy, hogy 25 km/h-nál falba ütközzön):
    a kerék átmérővel való játék egy dolog, a csúcsteljesítmény egy másik.

    Az emelkedőn való haladás sebessége tisztán teljesítmény kérdése.:K
    (A G30-adat is fel lehet húzni többször erősebbre, rögtön menne 20-at.
    Önmagában egy második motor is nagyon sokat tud hozzátenni.:R)

  • DigitXT

    félisten

    válasz Somatom #4998 üzenetére

    Nyilván sokat hozzá taposol te is, de azért egész nyilvánvaló, hogy a bringa
    sem 250W-ot tesz hozzá... Azt írtad, hogy ha kihasználod a tuningodat, ami
    "nem teljesítmény húzás", 30 km-en megzabálja az 500Wh akkut. Szóval ha
    a csúcsteljesítmény 250W, ez 2 óra alatt sikerülhet, tehát 15 km/h-val, hehe.
    A gyártók hazudnak bármit a kedvező besorolásért. Az akku nem hazudik...
    (Ha egész véletlenül 1 óra alatt merül le az bizony átlagosan 500W: ez van.)

    Ui: rengeteget lehet szoftveresen húzni a rolleren is, az is névleg 350W.:R
    A limitet ezeknél leginkább a túlmelegedés jelenti. (1500W-ot is tud egy kis
    szaros rollermotor, csak idő kérdése, hogy leég-e. Rövid emelkedőn kibírja.)
    Egyébként igazad van. A 20 kg fölötti rollerek nem igazán jól hordozhatóak.

  • DigitXT

    félisten

    válasz Somatom #5004 üzenetére

    Maximum az meglepő, ha az a +3-400W amit taposol elég a 28 km/h-hoz,
    ellenben szerinted egy roller nem tud ugyanott, ugyanannyit, kis tuninggal.

    Teljesen igazad van persze, nem tudnál emelkedőn annyit rúgni rajta.:R
    De azért séta tempónál gyorsabb aktív lábhajtással, valódi 300-400W-tal...
    (És ha innen növeled a teljesítményt gyorsabban fog felmenni ugyanott.:K
    Ha eltekintünk a légellenállástól, akkor kétszeres teljesítmény esetén pont
    kétszer gyorsabban, sőt a motor hatékonyabb tartományban üzemelhet...)

    De befejeztem az OFF-ot, ez itt nem a roller topik, csak az a fránya fizika...
    (Mindenesetre 20 km/h fölött nem túl biztonságos lábbal hajtani, tény!:Y)

  • DigitXT

    félisten

    válasz Szilágyi84 #5112 üzenetére

    Nem a jármű teljesítménye határozza meg a töltő aktív/passzív voltát.
    A töltőáram lényeges paraméter, és a cucc hatásfoka: amit elfűt, azt a
    hőt valahogy le kell adnia. 2A töltő általában passzív hűtéssel megy.:K
    Ha lapos a töltőd és nincs rajta venti nyílás biztosan passzív, ha ennek
    ellenére hallható hangja van, az nem jó jel. Tekercsek szoktak ciripelni.

    Láttam már 3-4A töltőt passzívat, értelemszerűen ezek egyre nagyobb
    méretben érkeznek, hogy a hűtőbordának legyen vmi esélye: a 48V/5A
    töltőm egyértelműen ventis. Nem hangos, a 7A viszont süvít rendesen.

    Természetesen egy akku tölthető kicsi/nagy töltővel is. Annyi, hogy ha
    túl nagy a töltő áram, az nem tesz jót neki. A túl kicsi meg: hosszú idő.
    (Extrém nagy töltő áram esetén túlmelegedés/tűzeset is lehetséges...)

    Az, hogy nagy/kicsi az áram, alapvetően az akku kapacitása dönti el...
    Régi ólom-sav akkuk esetén ökölszabály volt a 0.1C töltő áram, így kb.
    10 óra volt a teljes töltés minden akku esetén. Csak a nagyobb akkura
    mehetett egy erősebb töltő: li-ion akkunál tipikusan nem számít gyors
    töltésnek a 0.25C sem, tehát általános, hogy ~4 óra alatt feltölthetőek.
    Ha viszont 1C körül töltöd, az már gyorstöltés, hosszú távon nem jó.:N
    (Pl. 12Ah akkut 12A töltővel. Szerencsére azok azért igen drágák is.:D)

  • DigitXT

    félisten

    válasz Szilágyi84 #5118 üzenetére

    A büdös életben nem lesz kész 4-5 óra alatt, ha max. 2A-rel tölti a 13Ah akkut...:N Min. 6-7 óra, de inkább több, mert az utolsó pár százaléknál már csökken az áram. Ha viszont tényleg kész van ennyi idő alatt, akkor vagy az akku nem volt teljesen lemerülve*, vagy a 2A nem valós: ha és amennyiben zavar, meg kell mérni, az nem baj, ha hűtve van a cucc.:R

    *: utóbbi amúgy jó, mert a li-ion akku nem szereti a teljes lemerítést. Hosszabb lesz az össz. élettartama, ha gyakrabban töltöd, mint ha midig ki akarod venni belőle a maximumot.

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Szilágyi84 #5122 üzenetére

    Ez csak azt bizonyítja, hogy a motorra vésett 250W egy semmitmondó szám:
    ennyit írnak rá, mert ennyi legális, gyakorlatban meg simán nyomja 1000W-ot.

    Amíg nem melegszik túl, ez nem is gond... Én a 350W roller motort hajtottam
    1500W-on, és tök jól bírta, csak egész ritkán égett le.:D Emelkedőn főleg, LOL.

    A százalék kijelzés semmit se ér, HA csak a pillanatnyi feszültségből számol:
    terhelésre beszakad a feszültség, azt hiszi gyorsan merül. Pedig nem. Ami itt
    nem lineáris, az a töltöttség a mért nyugalmi feszültség függvényében...:R
    Viszont nyugalmi feszültséget menet közben nem tudsz mérni: ez ilyen bicikli.

    A pontosabb akku kapacitást mérő kijelzők konkrétan számolják* az akkuból
    kivett valós töltésmennyiséget... Töltésnél meg a bemenőt. Ha nincs 13Ah az
    akku, valóban gyorsabban fel lehet tölteni, csak hát az nem előny esetünkben.

    *: mérik a mindenkori áramot, és annak idő szerinti integrálja adja a választ.:K

  • DigitXT

    félisten

    válasz Szilágyi84 #5285 üzenetére

    franc tudja hogyan lenne jobb teljesen feltöltve x km-t menni vele vagy ugyanannyiszor töltve kevesebb km teljesítmény
    Az utóbbi. Mivel önmagában nem a töltések darabszáma mérvadó, hanem az
    egyes lemerítések során a DoD értéke (Depth of Discharge): minél kisebb volt
    ez, annál tovább bírja az akku, annál lassabban degradálódik... Magyarán, ha
    X km-t mész, miközben az akku simán tudna 2X km-t, ám rá tudsz tölteni két
    ilyen út között, akkor a végeredmény szempontjából jobb az, ha minden x km
    után fel van töltve.:K Hiába kétszer annyi a töltések darabszáma, miközben a
    merítések mélysége kisebb, ez már önmagában jobban kíméli az akkut.:R

    A dolog másik oldala meg, ha nem töltöd 100%-ra, az is segít. Csak hát ez a
    kettő a két oldalról eléggé visszafogja az egy út során kivehető kapacitást, ha
    szigorúan ragaszkodsz hozzá. Szerintem nem kell túlparázni. Nyugodtan kell
    tölteni ha lehet: jobb gyakrabban, mint megpróbálni kivenni a max. kapacitást.

    És ha "kímélően" töltöd (csak 80%-ra), arra érdemes figyelni, hogy a BMS-en
    mi van beállítva balance alsó limitnek, mivel ha annál a 80% fesznél még nem
    indítja el, úgy soha nem lesznek a feszültség különbségek kiegyenlítve. Tehát
    ezzel a "kímélő" töltéssel véletlenül pont szét lehet baszarintani az akkut...:DDD
    Ha olyan a BMS, akkor néha fel KELL tölteni 100%-ra, hogy rendbe hozza az
    idő közben elmászott feszültségeket... Ha a töltő nem állítható, két töltő kell.)

  • DigitXT

    félisten

    válasz Kispotter #5567 üzenetére

    Nem belevau, csak nekem van egy elég böszme töltőm, aztán az sincs 500W.

    Ezeknek a töltési karakterisztikája CC/CV: ahogy írtad is, az elején megy csak
    nagyobb, konstans áram az akkuba. A töltés végén pedig a (vég)feszültséget
    tartja, míg az áram le nem csökken a beállított értékre. Ez ugye a CV szakasz,
    ahol a leadott teljesítmény folyamatosan csökken. Ha a Te töltőd tényleg 500
    wattot tolna bele, az egy kifejezetten gyors töltő lenne, ami 1 órán belül eljut a
    CV szakaszba, aztán ott elszöttyög valameddig, max. plusz 1 órát, nem 8-9-et.
    (Ha úgy van, ahogy előttem írták, hogy viszonylag kicsi, 450Wh-ás az akku.:B)

    A méréseim szerint az én töltőm amikor 360W-ot tol az akkuba, 420W-ot vesz
    fel a hálózat felől. Magyarán 85% a hatásfoka. A többit elfűti. Ebből számolva
    a nem kicsi 2100Wh akkum ~2.5 kWh fogyasztás mellett tölthető fel, nulláról:
    annyira nem lehet sz.r egyik töltő sem, hogy a 450Wh akkut 1kWh fogyasztás
    fölött töltsön fel, de főleg nem 4x annyiból... Költségvonzata ennek minimális.

  • DigitXT

    félisten

    válasz Somatom #5631 üzenetére

    Kíváncsi lennék, hogy milyen áttétel kell, hogy 60-nál még rásegítésnek
    lehessen csúfolni, és érdemben számítson az emberi hajtás.:D Ha meg
    nem szól már bele, oda biztos nem elég 500W... Bizony ára van...:))

    Szimulátor szerint kb. 1800W folyamatos kell ekkora tempóhoz. Az egy
    dolog, hogy negyed óra alatt vége az akkunak (~15 km), másik, hogy az
    se mindegy, hogy egy 500W motor ennyit NEM visel el folyamatosan.:N
    Minden motor túlhajtható rövid ideig, amíg le nem olvad valami...:))

    Bocsánat, én néztem be: az 1800W veszteségek nélkül értendő! Szóval
    a motor beránthat ilyenkor akár 2500W-ot, így 4 perc alatt szénné ég.:DDD

    Ui: természetesen van motor, ami simán le tud adni ilyen teljesítményt,
    csak ami eleve nem arra volt méretezve, attól nem lehet csodát várni...
    (Nem igazán tudok elképzelni olyan "speed boxot" ami ilyenre képes.;]
    Kiütni a 25 km/h limitet azt igen. De hogy mellé húzza a vezérlőáramot
    ill. rakjon bele nagyobb feszültségű akkut. Mese habbal az a 60 km/h.)

  • DigitXT

    félisten

    válasz trialboj #5640 üzenetére

    Valószínűleg azért, mert a sok Wh akkupakk nagy és nehéz.:R
    Mire menne a 20 kilós vázzal, ha rárak +8 kiló akkut, nem igaz?:D

  • DigitXT

    félisten

    válasz Gézengúz #5644 üzenetére

    Jó, de az "csak" 960Wh, teljesen átlagos energiasűrűség (213Wh/kg):
    az imént linkelt 1510Wh akku állítólag 6.5 kg... 232Wh/kg. Kicsit fura.
    (Tudván a 21700 jobb, mint a 18650 ilyen szempontból mindenképp.)

    Nekem is 21700-as cellákból épített pakkom van. Papíron 60V/36Ah.

    Más kérdés, hogy olyan forma**, hogy nem férne el egy kerékpárban,
    de nem is kell neki, hiszen rollerbe készült.:D Emiatt inkább nagyobb
    áramokra tervezve, és nem maximális kapacitásra... (Létezik ugye jó
    5000 mAh 21700 is, abból kevesebb elég, de kevésbé terhelhetők.:B)

    Kíváncsi voltam, mégis milyen nehéz.:DDD 11.2 kg, szóval valóban elég
    kicsi a fajlagos energiasűrűsége, de nagy áramú pakknál a sallangok
    tömege is nagyobb... Maga a 144 db 21700 olyan 9.8 kg lehet "csak":
    egy DIY eBike, ha nem "motorozásra" készült nem kell ennyit tudjon...
    16s9p, Samsung 40T cellák = elméleti* max. áram 315A (320A BMS)

    *: kevéssé valószínű, hogy 20 kW környékén lenne bármikor terhelve.
    **: kb. 57x15x9 cm, nem tudom háromszög alakban mekkora lenne?

    Meg ha már háromszög, milyen doboz fogadja, az milyen nehéz, stb.
    A lényeg, hogy maga a 40T papíron 14.8Wh. És olyan jó 68 gramm...

    Ui: történetesen van itthon 35E cellám is, majd lemérem mit mutat...
    Google szerint csak 50 gramm/darab: meglepő, de lehetséges.:R

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Gézengúz #5646 üzenetére

    A 35E úgy tudom, jónak számít. (13s9p: 117 cella 5850 gramm, és még
    ilyenkor nincs összerakva: végülis nem rossz, csak nekem kellett egy jó
    155A terhelhetőség, ahhoz meg karcsú egy ilyen pakk, min. 15p kellene
    de inkább 16, és ha ezt 60V-ra vetítem... az már 256 cella, és 12.8 kg.:DDD)

  • DigitXT

    félisten

    válasz gbors #6129 üzenetére

    A valóságban az történik, hogy a motor nyomatéka a ráadott árammal arányos.
    Tehát leginkább a vezérlő, és annak beállítása korlátozza... A 250W érték meg
    hatalmas kamu, hogy megfeleljen a jogszabálynak. (Annyit szabad feltételezni,
    hogy ekkora teljesítményt folyamatosan le tud adni túlmelegedés nélkül. Pont.)

    Ui: elektromos motoroknál a ráírt teljesítmény sosem a max., hanem névleges,
    és pont emiatt a melegedés dolog miatt fontos. Ez tiszta. Ellenberger ahogyan
    az elektromos kerékpároknál/rollereknél alkalmazásra került, az egy vicc.:R
    (És emiatt felhasználói, és szabályozói oldalról is félreértésekhez vezethet.:O)

    A motor csúcs nyomatéka is egy névleges paraméter: rövid ideig többszörösét
    is ki lehet csikarni. Egyetlen korlátja, hogy ne égjen szét a kábelezés.:))
    Megfordítva viszont, ha a vezérlő korlátozza az áramot, azzal korlátozza ezt a
    max. nyomatékot is.:K Ad absurdum a "40 Nm" és a "85 Nm" motor pontosan
    ugyanúgy fog viselkedni, amíg a vezérlő áramkorlátjába ütköznek... Ha viszont
    már ereszd el a hajam szakaszban vagyunk, akkor az a motor ami éppen több
    áramot rángat ki az akkuból, jellemzően "erősebb" is lesz, feltételezve, hogy a
    mágnesek is egyformák bennünk, és a tekercselésük sem tér el jelentősen.:D

    Apropó tekercselés: a motor maximális fordulatszáma többé-kevésbé egyenes
    arányosságban áll az akku feszültségével, ez a Kv érték, ennek reciproka meg
    a nyomatékát adja meg egységnyi fázisáram mellett... Akku/vezérlő/motor, így
    triumvirátusként tudhat bizonyos paramétereket. Ha nem programozható, fixen.
    (Programozható = semmi nem fix: áramkorlát, szoftveres sebességkorlát, stb.)

    Szerk: ha érdekelnek a motorok paraméterei, ajánlom ezt a szimulátort...:R
    Mérési eredményekkel lett feltöltve, de egyedi motorok is jól becsülhetők vele!

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz tabletta #6147 üzenetére

    Ilyen hirtelen halál akkor van, ha eltörik az akku. Vagy beszart a BMS.
    Előbbi annyiból szerencsésebb, hogy az egységsugarú akkugyártó is
    simán orvosolja... (Utóbbinál az elektronika vagy javítható, vagy nem,
    ha viszont cserélendő egy spéci gyári BMS-t beszerezni nem triviális.)

    Harmadik lehetőség, hogy cellazárlatos, megmakkant egy egész sor...
    Ilyenkor is szét kell szedni, ki kell mérni, majd újjá építeni teljesen.:R
    Jó lenne, ha csak a hibás cellákat lehetne cserélni, de általában már a
    kibontás is csak roncsolással lehetséges, de ami a nagyobb baj, hogy
    használt akkuba új cellákat rakni nem jó (hiszen eltérő kapacitásáúak).

    Ui: nem rég egy KTM akku felújítással kapcsolatban kerestek engem...
    Mondom ki tudom cserélni a cellákat simán, csak olyan kis kapacitású,
    ami gyárilag volt benne nekem nincs, szóval egyúttal a 412Wh helyett
    655 Wh lenne a vége. Mennyi? Mondom, rákerestem, van cég, aki egy
    ilyen kapacitásbővítős felújításért 200K fölött kér: én nem vagyok cég,
    legyen féláron. Sajnos nem lett üzlet, pedig nem mondtam sokat.:R
    Vagy igen? Gagyi cellát nem használnék. Kár a befektetett munkáért...

    Jó, persze nem minden cella gagyi, ami kisebb kapacitású: lehet hogy
    épp nagy áramokra van méretezve, pl. szerszámgépbe. Viszont eBike,
    és ilyen 250-300W körüli használat esetén ez fel sem merül: sohasem
    kell nagy áramokat leadnia, tökéletes a Samsung 35E vagy LG MJ1.:K
    Kényelmesen kiszolgálnak, adott konfigurációban 1000W-ig bármit...

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz LZs?! #6150 üzenetére

    Egy párat már összeraktam.:R Jellemzően elektromos rollerekhez.
    Mindenféle célszerszámot beszereztem építéshez, diagnosztikához...
    De nem ebből élek. Hobbi szinten csinálgatom. (Viszont azt komoly
    elismerésnek vettem, mikor a kolléga az általam gyártott kiegészítő
    akkut dicsérte nagyon, hogy mennyivel jobb a gyárijánál. És rögtön
    rendelte a másodikat, hogy inkább ilyen legyen, a gyári helyett is.:D
    Más kérdés, hogy adott rolleren mennyi helye van a gyári akkunak.)

    Szerk: a legnagyobb projektem jelenleg egy 2100Wh akku, ami már
    nagyon nem fért be a gyári helyre ezért 20 centivel hosszabb lesz a
    rollerem, ha elkészül végre... De nem baj, legalább stabilabb lesz, és
    egykerekezni se akar majd 10kW csúcsteljesítménynél sem... Elvileg.

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Tannen #6158 üzenetére

    Nem lehet...:N Egyrészt hihetetlen szopásnak néz ki már szétszedni is, másrészt 10s4p az akku, és ebből csak akkor jön ki 500Wh, ha 3500-as cellákból van eleve. Annál nagyobb cellák meg nincsenek 18650-ből: a 600Wh pakk fizikailag nagyobb.

    LZs?!: az a fél év alatt 70% merülés biztosan nem normális.:N Én anno "elraktam" egy akkut full feltöltve (tudom, nem ideális, igazából nem is terveztem "elrakni"), és két év után merült 50%-ra... Önkisülésben 1-2% havonta a li-ion.:R Ha ennél gyorsabban merül, akkor szar van a palacsintában vagy vmi bekapcsolva maradt. Amúgy semmi baja nem lett az akkumnak a két év állásban sem (teszteltem, vmi 2% kapacitásvesztést mértem, de még azt sem tudtam pontosan mérni, mert nem volt olyan töltőm épp kéznél, ami tényleg 100%-ra töltötte volna a teszt előtt).:DDD A LiPo akkuk érzékenyebbek a full töltve elrakásra (felfújódik mondjuk: kellemetlen), viszont azok inkább csak modellekben fordulnak elő.:R

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz gbors #6161 üzenetére

    Nem akarok belevau, de ezt a részét én sem értem: ki mondta, hogy valaki azonos teljesítményt akar leadni?:B Ez egy teljesen fals előfeltétel szerintem. Eleve azért teker lassabban, mert lassabban megy, ergo kevesebb munkát végez egységnyi idő alatt, tehát definíció szerint kisebb teljesítményt ad le.:K És mivel lassabban megy, ezért kevesebb a közegellenállás is (ami mint közismert négyzetesen változik a sebességgel, így jelentős lehet a különbség), azaz nem csak, hogy eleve kevesebb teljesítmény kell, de még összességében is kevesebb munkát kell végeznie, hogy eljusson A-ból B-be.:R Ezek amúgy remekül modellezhetők a szimulátoron.:D Kicsit az a vicc jut eszembe erről, amikor a tevehajcsár elkezdi azért hajtani a tevét, hogy a menetszél majd jobban hűtse... Amikor meg szegény teve ettől megdöglik, akkor kérdezi: "Mi van, kis tevém? Megfagytál?":))

    A viccet konkrétan arra értem, hogy sajnos nekem is fáj a térdem, ha biciklizek... De biztos nem azzal gyógykezelném, hogy elkezdek hajtani, mint az őrült.:D Egyszer sikerült csúnyán begyulladnia (monoton tekerés, gyors tempóval, edzőteremben), és azóta se lett 100%-os: eltekergek én alacsony fordulaton (~60), de az kurvaélet, hogy nem tudok úgy pörgetni, mint a versenyzők, illetve ha közlekedés/kirándulás a cél, akkor én bizony nem is akarok.:N Pedelecnél meg pont hogy nem kell akkora nyomaték térdből, nem?:F Elkalimpál az ember "térdkímélően", a többit a motor hozzárakja... Ja, hogy gyorsabban nyírja a láncot, tányért, mindent? Zag schon: én vagyok a bringáért, vagy a bringa van értem?:B Szerintem az a nem mindegy, hogy sporteszköz, vagy közlekedési/rekreációs. Párom sporteszközként használja, de ő olyan emelkedőkön teker fel ahol én meg se próbálnék... 30 éves MTB-k, semmi elektronika. De erősen gondolkodtam a motorizáláson, mert akkor legalább tudnék vele tartani én is: nem azért, mert ne tudnék beledögleni egyszer. Csak nem akarok. Hiszen én se leszek fiatalabb.:R

  • DigitXT

    félisten

    válasz Friczy #6174 üzenetére

    Értem én, hogy a pedálozásonkénti erőkifejtést csökkentenéd a térd kímélése
    érdekében, ellenberger adott távon ha 2x annyi pedálfordulatot csinálsz, akkor
    kétszer annyit terheled. Ami faszán kialakíthat egy gyulladást... Nem ördögtől
    való dolog lassabban menni, nem mindenki akar 30 km/h-val tekerni. De pláne
    nem a térd kímélésére hivatkozva... azt egyedül elektromoson lehet kivitelezni
    csak megfordítva: kisebb csapásszámmal/azonos láb nyomatékkal, a többit a
    motor hozzáteszi.:R (Ínhüvelygyulladásnál sem az egyszeri erőltetés a baj,
    hanem adott mozgás monoton ismétlése. Minél többször, annál rosszabb.:O)

    Ui: mint írtam, 30 éves MTB-t hajtok (ha hajtom). Annak a legnagyobb áttétele
    se valami hűde hosszú...:D 25 km/h-nál már azért "pörgetni" kell rendesen.:DDD
    (Tavaly mentem utoljára, most fejből meg nem mondom, de emlékszem, hogy
    egyszer kifejezetten figyeltem, hogy ilyen 60 körüli fordulat a kényelmes max.
    Emelkedőn próbáltam számolgatni az áttételt. 28/32. Ezzel nagyjából 7 km/h
    körüli tempót tudtam tartani megdöglés nélkül, mindezt egy 26" kerékpáron...
    Síkon haladás 48/14 fogszám mellett ugyanekkora csapásszámmal 25 km/h.)

    Azt, hogy gyerekként ugyanezzel a bringával lejtőn 60 km/h... És hajtva, hogy
    meginduljon...:D Még jó, hogy még tudok írni, és nem lett belőle baj.:))

    Ja, nem megyek 50 km-es köröket: egyszer eljött hozzám a legjobb barátom,
    hogy menjünk biciklizni? Mondom hajrá! De nem ide a környékre. Zsámbékra.
    Mondom hajrá... Nem volt rossz kirándulás. De rohadtul nem bírtam a hosszú
    távot: néha persze eltekeregtem ilyen 20-30 km-eket, de azért nem 60-at...:DDD

    Szerintem az lesz itt a félreértés, hogy a versenyzők + hosszú távon túrázók,
    illetve egyéb bringaszerelmesek akarják megmondani a hobbistáknak a tutit...
    Szerintem sokan pont azért vesznek rásegítéses bringát, hogy ha már a sima
    nem megy az adott távon, vagy emelkedőn, akkor azzal meg tudják oldani: ez
    nyilván a korral is jár, s más annak hozzáállása, aki sporteszközként tekint rá.

    Igen bevallom, csak az 5-10 km-re lévő fagyizóba járok, tehát nekem mindegy.
    Mi több, anno elektromos rollerrel kísértem párom kardióedzését. Amikor picit
    jobban meghajtotta, kapcsolhattam fel a motorokat, mert bizony 40 km/h fölött
    mentünk. Nyilván csak 1-1 km távon. De vágom, hogy kitekerhető belőle az is,
    közel 100-as csapásszámmal. De az kurvaélet, hogy én nem csinálnám.:R

  • DigitXT

    félisten

    válasz Friczy #6177 üzenetére

    Nagymama tempó, 5-10 km-re fagyizni járás... Ezek mind arról szólnak,
    hogy a hobbi bringás le van nézve, és tanácsolva van neki a pörgetés...
    Már csak a klipszes pedált várom, mert azzal felfelé is lehet húzni...:R

    Én mindent értek. De ha nekem 60 rpm a kényelmes, akkor annyi. Igen,
    próbáltam, vissza tudok kapcsolni, lehet nagyobb fordulattal hajtani és
    közben nem gyorsabban menni...:K Ha lehoznom a bringát a padlásról,
    majd beszámolok, bár itt (egyelőre) OFF topik. Pont egy átalakító szett
    miatt számolgattam (Tongsheng középmotor), de nem biztos hogy ez a
    30 éves MTB az az alap, amire ilyesmit érdemes rakni: eleve csak 42 fog
    (most ugye 48 a nagy tányér), tehát azonos pedálfordulaton csökkenne
    a végsebesség, feltéve, hogy hátul nem nyúlok hozzá. Adott emelkedőn
    meg nem tudnék annyira vissza váltani, azaz bőven 10 km/h fölött kéne
    menni, ami ceteris paribus nagyobb teljesítmény. De a motor megoldja?

    Ui: 40 éves vagyok, egyesek szerint fiatal, mások szemében vén fax...:DD
    Akku (gyártás), vezérlők (programozása), BLDC motorok (tekercselés) a
    barátaim: amivel még nem volt dolgom, az a pedál szenzor. Meg persze
    az áttételes közepmotor. Agymotorral/gázkarral rég lehetne eBike-om...

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Friczy #6182 üzenetére

    Így legyen ötösöm a lottón...:D Más kávéházban ülünk, ha biciklizésről van szó,
    de ezzel nincs semmi gond.:N Kitavaszodik, meglátjuk, hogy mi hoz a szezon?
    Mivel tervben van némi súlycsökkentés, lehet, hogy nekem is a kardió, és azzal
    a nagyobb pedálfordulat felé kell mozdulnom, de attól még nem az a kényelmes
    közlekedő tempóm: ha kardiózás végén megizzadok, mint a ló, az természetes,
    de ha elgurulok a fagyizóba (:DDD), oda inkább nem csatakosan érkeznék.:))

    Addig is idéznék egy cikkből: "the average recreational rider will typically pedal
    much slower, at around 60rpm"
    (A versenyzők 100 fölötti fordulatához képest...)

    És még valami, ha már fizika: az emberi test nem egy adott fajta gép, aminek a
    használati utasítása mindenkire egyforma. (Az alap képességei sem ugyanazok
    mindenkinek, s ezen az élet során más-más irányba fejlesztünk.) Legjobb példa
    erre a BMI. Az "átlagemberre" ráhúzható. Az átlagos testalkatra. Párom viszont
    testépítő, így amikor a versenyre bekészülve romszárazon azt mondja rá a BMI,
    hogy kövér vagy, akkor azért az ember szemöldöke ökölbe szorul.:DDD Orvosok is
    ha nem tudják, kivel állnak szemben, a számokból rámondanák, hogy túlsúlyos.
    Mindezt azért, mert ha átlagos lenne akkor bizonyára kevesebb izomzata lenne.

    Szóval, egy idevágó idézet ugyanabból a cikkből: "If you have a more muscular
    build, you’re likely to be more comfortable at a lower cadence, while a wiry rider
    will probably want to push a lower gear at higher revs. There’s an energy cost
    to just turning the legs, which will vary with your physique..."
    Mindenki másképp
    egyforma.:K Mindenki be tud állni egy számára optimális fordulatszámra.:R

    Tudom, eBike esetén szét lehet gyilkolni a hajtást, ha az ember kényelmesen
    közlekedik, és inkább a motort dolgoztatja, maga helyett. De pár "fémdarabot"
    cserélni, ha elkopnak szerintem egyszerűbb, mint egy hosszadalmas rehab...
    Megkockáztatom, hogy olcsóbb is. Erről is van első kézből tapasztalatom, és
    higgyétek el, hogy a gyógytorna sem olcsó, ha valamit túlerőltettél. (Amennyi
    az én km futásom átlagban az elmúlt 30 évben... Egyszer cseréltem láncot...)

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Ixion77 #6184 üzenetére

    Mondtam én, hogy a korral jár.:DDD Aki 60 km/h fölött tekert ugyanezen a bringán...
    Az is én voltam. Jó, lejtőn, de az érzés olyan volt, mint amikor 1-esben pörgetsz,
    mint a barom... Ki lehet számolni, hogy ha semmi nem változott 25 év alatt rajta,
    akkor az bizony jócskán 120 fölött volt pedál fordulatban... De az akkor volt.:R
    Max. 64 km/h körül mentem. De akkor már nem tekertem, nem volt biztonságos.

    Ui: nem igaz, hogy semmi nem változott, mert a '2000-es évek elején estem egy
    szépet. Nem nagyot! De mellékhatása volt. Letört a hajtókar, megsérült a menet.
    Utána egy ideig kontraanyás módszerrel használtam, mert egyszerűen lejárt.:O

    Nyilván nemigen volt pénz a javításra: egyszer kölcsön is adtam unokatesómnak
    ebben az állapotában.:D Nem volt őszinte a mosolya, amikor visszaadta.:))
    (2-3 km-enként meg kellett állnia utána húzni, kínszenvedés volt Szentendréig...)

    Jó 10 évvel később lett csak felújítva, de szerintem ugyanúgy 48 fog lett a max...

    Szerk: szerintem azoknak a 6 éveseknek a kedve nem tartana ki 50 km-ig.:R
    Vagy akkor mindenki versenyzővé válna. (Mondta is az említett barátom apukája
    egyik alkalommal, amikor stoppie-ztam a kertkapujuk előtt (és nem basztam el),
    hogy "Benned egy downhilles veszett el... Vagy nem is biztos, hogy elveszett?")

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz gbors #6190 üzenetére

    Ezek az (első) agymotoros gépek hogyan viszonyulnak a pedálozáshoz?
    Egyszer kipróbáltam valami kínai csodát a PH-nál, de annyira fos volt az
    érzés, ahogy "rásegített", hogy inkább nyomta neki az ember a gázt...:DDD

    Ui: mi a különbség aközött, hogy pedálozva megyek 25 km/h-val a bicikli
    úton, vagy gázkar nyomvatartásával. Miért balesetveszélyesebb az egyik,
    mint a másik? Illetve a klasszikus SMKP miért ne mehetne a bicikliúton?
    (Nem az 50 ccm motorokra gondolok! Azok nagyok, azért... Ilyen Dongó
    kategória: szerintem egy "gázkaros" villanybringa is pont ugyanez, nem?)

    Benzines, mondjuk büdös, zavarja a sportolókat. De az elektromos?:W

  • DigitXT

    félisten

    válasz sebgutkopf #6195 üzenetére

    Mivel ez egy anonim fórum, nincs senkinek kiírva, hogy 40-50-60 éves...:DD
    Én kérek elnézést, hogy hobbistának neveztem azt, aki nem nagy távokra,
    nem gyakran, nem 80 rpm-mel, nem egymilliós biciklin, ésatöbbi...:))

    Arra akartam célozni, hogy azért mert vki nem magas szinten nyomja, még
    nem biztos, hogy le kell szólni, hogy fagyizóba járós, nagymama tempóban.
    Vagy hát le lehet, de szerintem van létjogosultsága az alkalmi bringázásnak
    (még mindig zöldebb, mint ha az ember az bringás "közösséget" megutálva
    inkább felé se néz a kétkerekűeknek, de legalábbis a pedállal hajtósnak).:)

    Ui: 14 éve motorozom, de az utóbbi két évben többet bicikliztem még hobbi
    szinten is (és ezt mindenki értse jól), mint amennyit a motoromon ültem.:DDD

  • DigitXT

    félisten

    válasz andrisbandi #6240 üzenetére

    Úgy néz ki, nem baj, ha egyedi kinézetű.:D Kérdés, kerékpár-e egyáltalán?:F

  • DigitXT

    félisten

    válasz nagylaci32 #6375 üzenetére

    A segédmotoros kerékpárt már nem csak a köznyelv érti a robogókra,
    hanem konkrétan a KRESZ megkülönbözteti a kerékpártól jelentősen.
    Pont az a pedelec lényege, hogy NEM SMKP a mai értelemben.:))

    Ui: németeknél konkrétan a Moped az SMKP, de van "alatta" még egy
    kisebb kategória, a Mofa. Szó szerint is segédmotoros* kerékpár.:R
    (Amennyire tudom, a pedelec abba tartozik, mint olyan kerékpárként
    használható, de jajj annak a suhancnak, aki tuningolja és megfogják.)

    Semmi értelme a mechanikus jelzőnek.:D Bár az analógnak sincs sok...
    A probléma megoldása, ez: "kerékpár". Pont. Majd "kitalálja" az olvasó:
    ha segíteni akarsz neki, rakhatsz jelzőt: akusztikus? Tuti be fog válni.:DDD

    A nyelv érdekes állatfaj, de valahol mindig idomul: a lényeg, hogy egy
    beszélgetésben fogalmi szinten megértsük egymást. Minden más tök
    másodlagos... Azért nem jó amúgy a gitár, mint példa, mert ezek NEM
    feltétlen egymás fejlettebb verziói. Másra vannak. Viszont pl. digitális
    technikában gyakran az analóg áramkörök fejlettebb ("másként szar")
    verziói lettek a digitális áramkörök. (Láttam már olyat, hogy "digitális"
    bicikli, de az már olyan szinten fogalmi zavar volt: mert lánc nélküli.:D
    Nagy ötlet, ha lenne 100% hatásfokú mechanikus/elektromos energia
    átalakítónk (generátor), és ugyanaz visszafelé (motor), de hát nincs...)

    Az unplugged is vicces, csak nem igaz: az egy olyan eBike, amin nincs
    aktiválva a rásegítés. De attól még nem lesz akusztikus kerékpár, LOL!

    *: de NEM motorkerékpár!:))

  • DigitXT

    félisten

    válasz gbors #6570 üzenetére

    Amúgy meg sem próbálta bevenni a sikánt az alagút után. Ejnye!:))

  • DigitXT

    félisten

    válasz Kroni1 #6818 üzenetére

    Én mindenféle kétkerekűekkel kapcsolatban találkoztam vele (virtuálisan),
    le vagyok döbbenve.:( Annak ellenére, hogy személyesen nem ismertem.

    Szerk: roller topikban friss HSZ, az avatarjával, felkapom a fejem, de nem,
    más írt. Gondolom komoly, mert viccnek durva lenne: nyugodjék békében!

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Vesa #6912 üzenetére

    SMKP lakott területen kívül használhatja a kerékpárutat.:R
    Amúgy meg teljesen igaz... nemhogy nem mehet közútra, épp
    ott kell mennie... Ezért leszek kíváncsi a rolleres szabályozásra!
    (Ha válogatás nélkül mind SMKP lesz, abból lesz igazi káosz...)

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Vesa #6920 üzenetére

    Meg hát ne felejtsük el, hogy nem csak az a roller, amit 100K-ért utánad dobnak, hanem van sok bőven millió feletti vas, 80 km/h fölötti végsebességgel, de lightos tempó esetén simán 100 km hatótávolsággal, szóval ahogy az EB, úgy a rollerek sem egyszerűen beskatulyázhatók gazdaságos rohangálósnak a városon belül... Mint minden hobbiban, ebben is a határ a csillagos ég: bőven motorkerékpárokat idéző teljesítmény szintekkel találkozhatunk, egyedül a kerékméret, ami kisebb.:)

    Szerk: nekem most egy 12"-os kerekű van rohangálósnak, ami ugye a legkisebb gyerekbiciklik szabvány kerékmérete. Épp most voltam kint egy rövidke teszt karikán, mert teszteltem az új vezérlőt/tuningot, és bár nem ment a km-óra (mivel momentán nincs rajta kijelző:DDD), majdnem utolértem egy autót az emelkedőn: utólag visszanézve a felvételt, 55 km/h volt a tempó ekkor, szóval a tuning sikeres (3000W körül hajt), csak ilyen sebességgel közlekedni ekkora kerekeken "nem feltétlen teljesen biztonságos". És akkor most nagyon finoman fogalmaztam.:D Tökéletes aszfalton persze nem para, de ha úthibák vannak, abból nagy baj lehet.:R

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz Runner_fxr #6949 üzenetére

    És mi a helyzet a 45 km/h fölött tudó SMKP-kkal? Hivatalosan nem léteznek,
    miközben nagyon tuningolni se kell, hogy menjenek 50-60-at kényelmesen.:D
    (Van egy olyan érzésem ezzel a roller szabályozással kapcsolatban, hogy kb.
    ugyanakkor fog jönni, mint az SMKP-k rendszámozása. Pedig az is jó lenne.)

  • DigitXT

    félisten

    válasz Runner_fxr #6953 üzenetére

    80-90-et is tud
    Ebből következőleg viszont nem SMKP: ez mutatja, mennyire elavult a KRESZ.
    A világon sehol máshol nem lehet ilyenekkel rendszám nélkül száguldozni.:R

    aki SMKP-t használ, annak általában van jogosítványa
    A kerékpárosoknak is, mégis elég szabadon értelmezik a szabályokat ugye.:K
    A beazonosíthatóság hiánya meglehetősen problémás eseteket szül: ez van...

    Ui: rollerezem mostanában, de idestova 23 éve van B jogsim, és 14 éve A is...
    Tudom "kerékpárként" is használni a rollerem, de SMKP-ként is (mínusz ülés),
    mivel képes 45 km/h-s sebességre (többre is). Csak hát kisebb a kereke, ÉS
    az álló pozíció miatt egy úthiba gyorsan balesetveszélyes helyzetet teremthet.
    Éppen ezért természetesen hordok sisakot. Védte már meg a fogsorom.:R
    Ha nincs más út, tudok menni az autókkal. Csak azok ezt nem mindig szeretik.

    gbors: az ülés a vízválasztó... Ha ülsz egy kerékpáron, az nem lehet roller.:K
    Hovatovább a roller nem lehet SMKP, mert nincs rajta ülés. Kivéve, amin igen.
    (Nem biztos hogy feltétlen meglévő - elavult - kategóriákba kéne besorolni egy
    merőben új közlekedési formát, de ha mégis, hát ember legyen a talpán, aki a
    felhasználási módja alapján lezavarná az útra a lassú rollereket: ennyi erővel a
    25 km/h-ig rásegítő EB is ugyanúgy lehetne SMKP, mert csak... Pont "annyira
    veszélyes". Értitek, hogy nem gondolom annak. Ahogy a kis rollereket sem.:D
    Az más kérdés, hogy ki és hogyan használja. Az már lehet veszélyes, valóban,
    ezért pl. ezt a bérrolleresdit el lehetne felejteni, meg az ittas kétkerekezést is.)

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz pècsimunkás #6981 üzenetére

    Hogyan mondana többet? Egy Bosch PowerTube 625 akku van benne: ez
    elvileg 36V és 16.7Ah... De lehetne akár 48V-os rendszer, ami ugyanannyi
    segítséget nyújtva, ugyanannyi távot tud elmenni, miközben "csak" 13 Ah.
    Pont ezért jó a Wh: össze lehet hasonlítani az akkuk tárolt energiáját.:R

  • DigitXT

    félisten

    válasz AiRLAC #7004 üzenetére

    Mivel lánc sincs rajta, ezt ugyan hiába tekerte volna.:))
    Szerk: bocs, van rajta lánc. Az tartja az akkut. Gyönyörű...:D

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz xantan23 #7227 üzenetére

    Szinte minden pedelec teljesítménye nagyobb, mint 300W.:))
    A papír mindent elbír... Ilyenkor szoktak azzal jönni, hogy névleges.
    Névleges: amit hosszú távon, bizonyosan kibír túlmelegedés nélkül.
    (Semmi akadálya rövid távon 2-3x-osan túlhajtani egy ilyen motort.)

    Ui: a KRESZ nem szól névleges teljesítményről. Csúcsteljesítmény
    van meghatározva bizonyos járműkategóriára, különböző jogsikhoz,
    esetleg még a csúcsteljesítmény és a jármű tömegének aránya is...
    Négy keréken ugye nincs ilyen, B jogsival vezethető a 6-800 LE V8,
    ugyanúgy kezdődnek is, mint egy átlagos családi autó 100 LE alatt.

  • DigitXT

    félisten

    válasz gbors #7361 üzenetére

    Ezt amúgy nettó hazugságnak hívják.:D Miszerint egy s-pedelec
    az csak 250W névleges... Amikor tempót mész, egész biztos több
    a motor által leadott teljesítmény, és az nem tüske, folyamatos.:K

  • DigitXT

    félisten

    válasz KrAt #7658 üzenetére

    Egy smart BMS-sel szerelt akku mindezeket az adatokat kiírná neked telefonra,
    anélkül, hogy bármiféle plusz kábelezést kellene beiktatni. (Más kérdés, hogy a
    smart BMS-ek általában valamivel nagyobbak, mint a sima, és lehet nem fér be
    az akkutartó dobozodba, vagy nem is saját akku, és nem akarod megbontani...)

  • DigitXT

    félisten

    válasz big-J #7661 üzenetére

    Ez azért erősen függ attól, hogy mekkora akku, és hogyan van megépítve.
    Ha valami komolyabb eBike, oda nem normális az 5-7V esés, hanem meg
    kell erősíteni a pakkot, mert a feszültségesés feleslegesen elfűtött energia.

    Persze, ha a cellák belső ellenállása olyan vacak, azon nem segít semmi,
    de ha csak szimplán vékonyak a nikkel(ezett acél) szalagok, a vezetékek,
    esetleg gagyi a csatlakozó, ezeken mind lehet segíteni. Nem mindegy, ez
    a feszültségesés hol mért: ha a kábelezés után, ott minden beleszámít.:K
    De ha okos BMS méri, akkor viszont csak a cellák, olyankor beszélhetünk
    a pakk alulméretezettségéről, adott felhasználásnál a túlterheléséről.:R

    KrAt: a biztosíték nem arra van, az a kábelt védené egy rövidzárlat esetén
    HA és amennyiben a BMS nem gyorsabb nála (általában gyorsabb). NEM
    ahhoz kell méretezni, hogy mekkora az átlagos terhelés, hanem, hogy mit
    kell tudnia az adott pakknak csúcsban. Azalatt nem szabad avatkoznia.:N
    Gondolj arra hogy egy 15A biztosíték mekkora ellenállást jelent, és ha azt
    folyton az olvadási határa mellett hajtod, de pláne mekkorát... Értelmetlen.
    Ha valami rövidzárba megy, ott nem 20A lesz hirtelen, hanem sokkal több.

    [ Szerkesztve ]

  • DigitXT

    félisten

    válasz KrAt #7664 üzenetére

    Mivel a 15A a motorvezérlő korlátja, ezért normál ügymenetben nem lesz több.
    Ha viszont meghibásodik a vezérlő, és jóval nagyobb áramot akar kivenni (ám
    még nem zárlatról beszélünk), esetleg előállhat, hogy rövid időre folyik 20-30A
    csak hát nem valószínű... Milyen vezeték keresztmetszet van? 12AWG? Csati
    valami XT60, vagy kisebb? Csak mert az XT60 már 60A-t simán elvisz. Ahogy
    a 12AWG is elegendő erre: idővel melegedne, de szilikon kábelnél nem gázos.
    (Ha már 90A környékére lő az ember, jobb a 10AWG. És az XT90... Építettem
    ilyen akkut olyan rollerbe, ami amúgy csak 35A körül vett fel, de amikor vissza
    került hozzám, akkor bizony megterheltem 100A fölött is és rendesen bírta.:K)

    Ui: mindig célszerű az adott cellák terhelhetőségéhez méretezni mindent: BMS
    maga, a cellák kötései, a kábelkeresztmetszetek, csatlakozók... Utána nem baj,
    ha kevésbé van terhelve, sőt, fordítva baj, ha alul van méretezve, és nem bírja:
    nagyon beszakad a fesz, stb. (Általában ott kezdődnek a bajok, hogy a random
    kínai pakkban a random kínai cellák nagy belső ellenállással + a legvékonyabb
    0.1-es nikkelezett acél szalaggal (nem tiszta nikkel véletlenül sem), aztán ez jó,
    ha 15A-t le tud adni különösebb probléma nélkül (amíg el nem pattan a szalag):
    utóbbi simán mechanikai behatásra is bekövetkezik idővel. Időzített bombák.:(
    Csak abban bízhatsz, amiben tudod mi van, esetleg "nagy nevű" gyártó, rendes
    minőségbiztosítással: egy random kínai pakk ilyet nem tud, ezért elég lutri.:R

    Szerk: ha összefossa magát a motorvezérlő két MOSFET-je, és rövidre zárja az
    akkut a motoron keresztül, akkor ott nem ilyen 15 vs. 50A a kérdés: zárlati áram
    több 100A, és azonnal elpukkan a szűk keresztmetszet. Jó esetben a biztosíték.
    De ez is csak akkor, ha a BMS nem tiltott, márpedig a BMS, ha jól működik, egy
    ilyen hibát simán megfog, letiltja az akkut tüzijáték nélkül. Még a csati sem sérül.
    Akkor van baj, ha az ember ilyenkor naivan szétszedi, s egy idő után ha az akku
    életjelet mutat, újra összedugja a zárlatos verzérlővel. Na akkor a kontaktok már
    ívhegesztés élményben részesülnek. Gyorsabban, mint a BMS reakcióideje...:D
    Ne kérdezd honnan tudom. Sajnos láttam már eltűnni csatlakozó tűt kompletten.
    (Elfröccsen a fém a francba, a másodperc tört része alatt... A biztosíték akkor jó,
    ha a BMS maga murdel meg, nem tilt le zárlat esetén: kezdene égni az egész...)

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák