Hirdetés

Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #34395 üzenetére

    Elnézést a privatizálásért, de talán egy hasonlat segítségével jobban meg tudom világítani, hogy én milyen logika mentén, és miért ezen logika mentén tartanám optimálisnak az első hozzászólás megszerkesztését.

    Egy időben sportpszichológia tantárgyat oktattam edzőképzésben. A hallgatóság értelemszerűen teljesen vegyes volt annak tekintetében, hogy mennyire voltak vagy voltak-e egyáltalán pszichológiai ismereteik. A rendelkezésre álló sportpszichológiai tankönyvek amolyan "ömlesztett" formában, mondhatni "önmagában véve" taglalták az elméleties-gyakorlatias sportpszichológiai ismereteket. Én úgy határoztam, hogy két részre osztom az oktatást menetét, az első félév nagyobbik részében általános pszichológiai alapismereteket-fogalmakat oktattam, ezáltal megteremtvén a közös alapismeretanyagot, a közös értelmezési keretet, a közös beszédmódot, ami alapján a hátralevő kétharmad tanévben már tudtunk beszélgetni a konkrét, alkalmazott sportpszichológiai ismeretekről, mindenki értette, hogy miről van szó, mindenkinek meglett hozzá az alapfokú pszichológiai ismeretanyaga és szemlélete. Első rész tehát pszichológia, második rész sportpszichológia. Értelemszerűen, ehhez a kétrészes oktatáshoz tankönyvet nem tudtunk használni, mert ilyen tankönyv nem volt. Alkalomadtán jeleztem is az illetékes helyen, hogy szerintem ez így nem logikus, nem praktikus. A második évben azonban már megkönnyebbedett a dolgom tanárként, mert csodák csodájára megjelent az első olyan sportpszichológia tankönyv, amely az én módszerem szerint, két részre épült fel: első rész általános pszichológia, második rész sportpszichológia.
    Ezen logika mentén gondolnám ezt az első hozzászólást. "Első rész": közös értelmezési keretek, "második rész": az ismeretek gyakorlati alkalmazása. Akinek nincsenek meg (a velem közös, és hasonlóan értelmezett) ismeretei, annak nem tudom elmagyarázni, hogy hogyan használja az adott ismereteket. Ha a beszélgetőpartnerrel más nyelvet beszélünk, akkor nem értjük meg egymást - mint ahogy erre számtalan példa mutatkozik a topikban. Például a kezdő kérdezőket az első hozzászólás tanítsa meg azon nyelv alapfogalmaira, amely nyelven beszélünk hozzá. Ez nekünk is sok félreértést, sok egyedi "nyelvtanítást" megtakarít. Alakuljon ki a kérdezőnek a kérdezés előtt a hifis szemlélete, ne egyenként kelljen elmagyaráznunk. Ne abból induljunk ki, hogy az egyszeri kérdező majd hajlandó lesz-e elolvasni. Ha nem hajlandó, az az ő baja, ha hajlandó, az mindkettőnknek jó lesz. Gondolom én.
    Közös nyelv, közös szemlélet = tárgyalóképesség.

Új hozzászólás Aktív témák