Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Goose-T

    veterán

    válasz gery2123 #25017 üzenetére

    A Lepy (Lepai, Lepin stb.) cuccok hangminősége elég tré, inkább egy TPA3116 alapú erősítőt vegyél. Ház nélkül azok is beférnek a vámmentes határ alá.

    Rockbandám: https://fb.me/scharlotterhodes *** Gitárelektronikai műhelyem: https://www.fb.me/goosetgitar

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz gery2123 #25017 üzenetére

    A mellékelt soundbar nem rossz külsőre, de amire ügyelnék (aztán vagy figyelembe veszed, vagy nem):

    - többhangszórós soundbar-ok hibája a vízszintes helyzet miatt a vízszintes diszperzió. A függőlegessel még csak-csak megbarátkozik az ember, amikor sokhangszórós álló doboznál borul, de egy "fektetett hangszórónál" - ami a soundbar is lényegében - én ügyelnék erre. Ugye álló doboznál többnyire senkit nem zavar (alap esetben) :) az, ha feláll az ember és berogyik ott a középmagas, mert ülő pozícióban hallgatjuk a zenét, nézzük a mozit, stb, és hát az álló dobozok nagy többsége úgy van építve, hogy a középmagasak fejmagasság körülre szórjanak. Nem téma, ha az egymás alá-fölé tett hangszórók esetén a "radiation pattern" a függőleges síkon karfiol vagy egyéb hülye anomáliás alakú lesz, mert tengely környékén maradva élvezhető a motyó. Konyhanyelven fogalmazva most.

    Vízszintes, elfektetett hangszórónál más a helyzet. Egyrészt a sztereo színpadkép ezen a síkon alakul ki leginkább, vagy van értelmezve, mondjuk így. (Egyesek szerint függőlegesen is, amivel vitatkoznék, de nem vagyok hangmérnök, hogy erről nyilatkozzak, se tudós, se semmi)..

    Szóval ha a vízszintes síkon vannak egymás mellé téve és így szétszedve mondjuk a már jelentős iránykarakterisztikával rendelkező közepek és magasak, az önmagában is jobban borítja az élményt, 1 hallgatónál, aki középen ül. Nem beszélve arról, ha Melléd ül valaki, párod, ismerős, akárki, akinek hellyelközel ugyanúgy kellene tudnia élvezni a mókát, mint annak, aki tök középen ül(ne).

    Érdemes guglizni a D'Appolito / MTM (mélyközép-magas-mélyközép) elrendezést és hogy ez hogyan viselkedik centersugárzóknál, az jó kiindulási alap sztereo soundbar esetén is.

    Tehát:
    - mélyed van, a sub. Ez pipa.
    - oldalanként 1 közép és 1 magas (lenne, ha 1-1 közép elég erős Neked az igényeidhez).

    A mellékelt képeden az elrendezés oldalanként 2 közepet mutat, ami a pontszerűségnek vízszintes szórásban tesz be, ráadásul megspékelve azzal, hogy a két közepet még el is távolítja kicsit egymástól, és közéjük teszi a csipogót. Nem láttam még komolyabb tanulmányt az MTM elrendezés vízszintes alkalmazásáról, de nem merném rá tenni az életem (én spec a függőleges MTM-nek sem vagyok híve, de ez ízlés dolga, mondjuk ott, ahol a hangsugárzók nincsenek eltolva egymáshoz képest, lehet akár értelme..)... kis agyalnivaló, ha már úgyis építesz: [link] - ugyanezt lehet ugyanígy interpretálni elfektetett MTM hangszóró esetén a vízszintes diszperzióra is. Egyébként váltószűrőn is korrigálhatót sokminden a sugárzott össz hangkép formáját-helyzetét illetően, erről Siegfried Linkwitz-nek vannak jó írásai, hát elég hardcore mindenesetre, én maradtam a kőműves alapoknál :)

    Szóval kb. 10cm magasságot írsz. Ebbe azért belefér már olyan középsugárzó, amit lehet terhelni jobban, vagy ha oldalanként mégis kettőt nézel, szorosan egymás mellett legyenek legalább. Ha 2, arra ügyelni kell, hogy a névleges impedanciájuk passzoljon a melléjük tett magassugárzóhoz, tehát ha 8 Ohm-os a magas, akkor 2x4 Ohm sorosan kötve, vagy 2x16 Ohm párhuzamosan kötve legyen a két közép. Soros kötésnél egyébre nem nagyon kell figyelni, párhuzamosnál igen: kapsz egy +6dB-s nyereséget párhuzamosan kötött hangszóróknál, szóval érzékenységben (és emiatt hangerőben végül) eléggé elszállhatnak a közepeid, ha passzív rendszerben gondolkozol (aktív esetén is, csak ott elegánsan kikorrigálod az érzékenység-eltérést gain potival erősítő oldalon, vagy az aktív váltószűrőn).

    Szóval első lépés, ahogy ÉN csinálnám (nem kötelező követni):
    - teljesítmény igény, falbontás nem lesz ilyen méretben, hangos lehet, halk is lehet. Neked kell döntened, mire kell.
    - hangszórókat keresni impedanciában egymáshoz illeszkedőket (közép vs. magas), akár 1, akár több közép lesz oldalanként.
    - elrendezés: soundbar két legszélén (bal, jobb) a két csipogó, eggyel bentebb sorakozzanak a közepek (akár 1-1, akár 2-2). Ha találsz az igényednek megfelelő erőséggű-paraméterű-frekimenetű stb stb. közepeket, törekednék az 1 magas + 1 közép felállásra oldalanként.

    Így kapod a legnagyobb sztereó teret, legkisebb horizontális diszperzió hibákat (tökéletes se így, se úgy nem lesz, de törekedni illik rá) :)

    A mélyet 100Hz körülig engedném fel, 12 vagy 24dB/okt. letöréssel. Mire megjön az iránykarakterisztikájuk, már a közepeknek kellene átvenni a feladatot, tehát 500Hz körül induló közép egy 2.1-es felállásban számomra kizárt lenne például, míg egy másodfokúval szűrt közép mondjuk 100-120Hz-es keresztezési frekivel már jó lehet (de itt is lehet mennék lentebb azért, biztos ami biztos, csak ugye a 10cm magasság limitálja azt fizikai méretben, hogy mennyire lóghat le mély tartományba a középsugárzód).

    Nnna, ügyesen ki lehet amúgy ezt sakkozni, de nem 2 perces művelet lesz. De megéri izzadni kicsit fölötte, megnézni n+1 hangsugárzó paramétert és pár nap alatt megszülni egy jó design-t. ;) :K Sok sikert.

    Fentebbi utat nem kötelező követni, csak egy vélemény, támpont, nem tudom. Hallgass meg másokat is. Meg ugye kérdés, mennyi időt akarsz bele ölni ....

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

Új hozzászólás Aktív témák