Hirdetés
-
Filléres Redmi érkezett
ma Az A3x nem kapott nagy bemutatót, egyszer csak felbukkant.
-
Perelnek a vallásos kripto-piramisjáték miatt
it Két kriptocéget perel New York államügyésze, mert több mint 1 milliárd dollárral károsították meg az áldozatokat.
-
SGF24 - Remekül fest a Phantom Blade Zero
gp A Summer Game Fest utolsó játéka nem más volt mint a PC-re és PS5-re készülő játék, amelyhez még mindig nem kaptunk megjelenési dátumot.
Új hozzászólás Aktív témák
-
titán
válasz Shadowbull #1999 üzenetére
Nekem mindegy, hogy ki a túró győz. Nekem személyesen az a legjobb, ha mindenki a legtöbbet fogyasztó autót választja, sőt a legeslegjobb, ha egy Tesla sem kerül forgalomba, mert a Teslák (sajnos) nem nálunk töltenek.
Én mindössze annyit mondok, hogy ezen teszt alapján önmagában szerintem nem érdemes autót választani. De kinek hogy. Ha valaki ragaszkodik hozzá hogy szerinte ez a legjobb teszt a fogyasztások összehasonlítására, ám legyen. Mindenki saját magának dönt.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2013 üzenetére
Akkor most már értjük, hol lett elb..zva a mérés.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2020 üzenetére
De. Nem tudom, milyen tapasztalatokra alapozva állítod, hogy el lett baszva, de én a saját tapasztalataimra (több év legalább 10 típus) alapozva állítom, hogy ez egy olyan mérés, ami az általános használatot nem tükrözi.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Nálam az autó a születése óta eltelt 40e km-re 161-es fogyasztást mutat, a teslafi töltésösszesítés alapján pedig 191 a fogyasztás. Ebben ugye benne vannak az autóban ülve ácsorgás során elfűtött és elhűtött energia, az előkondícionálások, stb. Kb 180 körül lehet a valós összfogyasztás energiabetöltés alapján, ha csak az utazáshoz közvetlenül kötődő energiát vesszük figyelembe.
Muszáj többletnek lenni. Ha most ráálok egy töltőre tényleg hideg akkuval, akkor az első 14 percben 10kW, utána 6 percig 3kW megy az akkufűtésre. Ez akár ~3kWh töltésenként (meleg akkunál nyilván nincs). Ennek egy jó része visszajön utastérfűtés céljára, de akkor ugye ez alacsonyabb fogyasztásként jelenik meg az autónál. Pedig ugyanúgy a töltőberendezésből felhasznált energia, csak nem villamos-, hanem hőenergia. De ugyanígy többletfogyasztása van a többi, akkufűtéssel rendelkező autónak is. Csak azok nem tudják felhasználni az így nyert hőenergiát, mert a Teslán kívül az összes többi még hőszivattyúval sem tudja kinyerni a hőt az akkuból.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2025 üzenetére
Tényleg felajánlom neked, hogy kipróbáld az e-Niróm és a Model 3 közötti fogyasztáskülönbséget. Te jössz a Niróval a T szélárnyékában, és ugyanazon töltőn visszatöltve megnézheted az eredményeket. Tök egyszerű, és logikus teszt. Semmi hókusz-pókusz. De ha ragaszkodsz hozzá, választhatsz másik autót is. Mondjuk ID.4, vagy IX3, vagy új Leaf, Ioniq 5, nekem mindegy.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2025 üzenetére
Igen, ennek komoly műszaki okai vannak.
De egyébként ha megnézed a számokat, hogy mennyit lehet vele nyerni (3kWh egy része jön vissza), kiderül hogy más miért nem küldött ezzel. Szerintem sok hűhó semmiért. Ugyanennyi pénzért (iszonyú bonyolult szeleprendszer kell hozzá) inkább nagyobb aksit csinálhattak volna.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2028 üzenetére
Ha te a valóság helyett a szimulációban élsz, akkor tényleg.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Én két villanyautót használok párhuzamosan. A garázsban van egy AGT Home, de másik autónak ott nincs hely. Két éve garázsból kihúztam egy vízálló, kétaljzatos, 16A-es, fixen leszúrható hosszabbítót, és lecseréltem a pár méteres kábelét egy 2,5mm2-es 30m-es gumikábelre. Azóta a vésztöltők abba vannak bedugva. Az egyik Type-2 a ház elé van kitéve, a másik az oldalsó beállóhoz. Rendszeresen ezekről töltök. Ha kell párhuzamos (garázs + vész) töltés, akkor is, de akkor is ha nincs kedvem beállni a garázsba, akkor is. Minden hibátlan, és 225V-om van a vésztöltőben 13A felvétel után.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Ac ról nincs olyan, hogy túl gyors
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Más autónál nem teljesen egyértelmű. Ahol nincs elég veszteség, ott az autó ráfűt AC töltésnél is, hogy melegebb legyen az aksi. Emiatt a fogyasztott energia és a "veszteség" függ a külső hőmérséklettől, de legfőképpen az akkus saját hőmérsékletétől.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Egy nagyon érzékletes példa DC töltéssel, mennyire bonyolult dolgok ezek. Az adatok Teslafi adatbázisból, és OBD + Scan My Tesla alkalmazásból származnak, így nem csak a szokásos fedélzeti kiírt bullshit:
Kedden voltam BP -> Nyíregyháza, Vásárosnamény útvonalon. Most azt nagyon nem részletezem, hogy mekkora szívás volt a töltés, mert 4 (azaz négy) egymás utáni hibás töltő miatt még Debrecenbe és Miskolcra kellett mennem SuC-ra tölteni. A lényeg:
Tesla SR+ 2021 FL MiUS
Odaúton teljesen hideg akkuval indultam, egész éjjel kint állt az autó a -3 fokban, tehát az akksi +5 fokról indult (Tesla az alá semmilyen körülmények között nem engedi).Rendkívül szeles nap volt nagyon durva oldalszéllel.
Félúton megálltam kis pihenőre, reggelire, rátöltésre MOL-nál (96km). Mivel viszonylag közel van miskolci SuC, akkumelegítést kértem az autótól. Rekettyésig autópályán fix 130-cal (egy balesetben ácsorgás miatt valódi átlag: 97km/h, 7km-t és 14 percet levonva 121 km/h) 25,1 kWh/100km lett az átlagfogyasztás. A Tesla célhőmérséklete 55 fok, amit előfűtéssel nem sikerült elérni, ezért a töltés közben tovább fűtött (47kW-ból az autó csak 39-et mutat ilyenkor, a fűtésre elmegy 8kW). 19 perc alatt a 14,65 betöltött energiából kaptam 12,87 kWh-t, a fűtés energiaigénye 1,8kWh volt. Ennyi plusz hőenergia került az akkuba.Tovább álltam Nyíregyháza felé (136km), de immáron 140-nel mentem 130 helyett (átlag: 125km/h), az átlagfogyasztásom elméletileg mégis pontosan 25,1kWh/100km maradt. Hogy lehet ez? A hőszivattyú szépen átemelte a hőenergiát az utastér fűtésére, és így a kémiai kevésbé fogyott. Mire célba értünk az induláskor 45 fokos akku már csak 23 fokos volt. De ez nem jelenti azt, hogy ennyi volt a valódi fogyasztás, hiszen a hőenergiát is be kell tölteni a kúton. Valójában a teljes energiára vonatkoztatva 26,4 volt a fogyasztás. 1,3kWh/100km hőenergiából, 25,1kWh/100km kémiai energiából.
Kalandos nap végén (Nyíregyháza -> Debrecen -> Vásárosnamény - Miskolc) Miskolci SuC-on
feltöltve 41,1kWh felvételével 38,0kWh kémiai energia került az autóba. A maradék 3,1kWh hőenergiaként tárolódott. Itt simán elértük az 55 fokot.A következő szakaszon Rekettyés MOL-ig (84km) fix 150-nel mentem (átlag: 130km/h) a fogyasztásom megint 25,0kWh/100km lett, de itt feltöltve 15,74 helyett 13,4 kWh kémiai energia került az akkuba, és így 1,3kWh hőenergiát vett fel az autó. Ezzel is számolva 26,6 volt a fogyasztás.
Innen megint továbbhaladva (96 km) fix 150-nel mentem újra (átlag: 138km/h), de az este miatt kisebb forgalomban és teljesen szélárnyék nélkül a kémiai átlagfogyasztásom 26,1kWh lett, de hazáig 55 fokról 29fokra hűlt az akksi, és a 3,1kWh tárolt hőenergia nagy részét beleszámolva (nyilván mindent nem sikerült kivenni belőle, legyen mondjuk 2,5kWh) a valós fogyasztás 28,7kWh/100km volt.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Értem a logikádat. Én is kábeles megoldást használtam type-1-gyel, de mivel tudtam, hogy az a múlt, ezért már eleve type-2 csatlakozós kábellel kértem, használtam hozzá 2->1 átalakítót. Aztán amikor elment az type-1-es autó, eladtam vele az átalakítót is. A fix kábeles megoldás otthon sokkal kényelmesebb, mint mindig vacakolni vele.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz stickrs #2155 üzenetére
Nekem Kia eNirom van az ugyanaz szoftveresen, minden ugyanúgy működik nálad is. Az auto holdot nem jegyzi meg, de a visszatöltés szintjét meg tudja jegyezni. A menüben minden teljesítmény szinthez (Eco, Normál, Sport) beállíthatsz külön visszatöltési alapbeállítást.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
igen, szabályosan megoldható. Nyilvános DC töltők telepítésével és üzemeltetésével foglalkozunk. Egy 50-es töltő bekerülési költsége kb nettó 5-6 millió, 3x80A kifoglalási díja kb 400e, telepítési költségek kb 1-3 millió, helyszíntől függően. Ezek nettó árak. Az áram rendelkezésére tartási díja havi kb 50e nettó Gyors fejszámolással hamar rájössz, hogy a legtöbb helyen abszolút gazdaságtalan töltőt telepíteni. Nem gonoszság miatt nincs töltő nálatok (sem).
Nekünk egy töltő helyszín felkutatása és alapos vizsgálata több hetes procedúra.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
mert a MOL töltők nem teljesítmény, hanem áram korlátosak. 125A max. Ha felszorzod a valós akku feszültséggel, akkor kijön a valós, kivehető teljesítmény. Az 50kW-ot az elméleti, névleges 400V-on tudják. De a legtöbb autó 350V körüli.
A mi töltőinken mindenhol megkapod az 50kW-ot, mert sokkal több áramot adunk, mint 125A.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
3x80A alapvetően elég volna, cakk und púder. Mindig a mateknál bukik a projekt. Lehet gazdaságosan üzemeltetni 50kW városi töltőt. Nem 2022-ben, hanem 24-25-től kezd majd működni a matek, ha jó a hely. Utána termeli majd vissza a befektetést. Addig viszi a pénzt, és csak a hely megnyerése a fontos. Hosszútávú beruházás. Az elmúlt 3 évben rendre évi 70% volt a villanyautó darabszám növekmény Magyarországon. Minden évben konzekvensen. M
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
mobiliti tele van 110A DBT ipari hulladékokkal. Legjobb esetben is 38kW, de Teslákat 15-20kW-tal tölti (töltené) percdíjas alapon. A mobiliti Tritium töltőivel nincs nagy gond, szerintem (a rendes mérés hiányát leszámítva, ami miatt a percdíj alapra kényszerültek).
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
2020-ban a többség családi házas vett villanyautót. Tavaly már sokaknál megjelent úgy is, hogy nincs otthon töltési lehetőségük. A mosonmagyaróvári töltéseink nagyobbik része helybeli, a velencein is sok a helyi töltés, és a TEA legjobban menő töltője a Bp-kerepesi úti (mondjuk ehhez hozzá kell tenni, hogy csupa hülye módon telepített töltőjük van). Ezzel persze nem rábeszélni akarlak, mert a pontos körülmények ismerete nélkül számomra is az a legvalószínűbb, hogy nem jó ötlet random telepíteni egy DC töltőt valahova, csak azért, mert te épp ott laksz. Ha szeretnél beruházni töltőbe, sokkal jobb helyszíneket, és sokkal jobb megtérülést ajánlanánk inkább.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Ami nagy kérdés, merre megy a berendezések ára, szerintem nem lefelé, ergo azon is lehet nyerni.
A berendezések ára nem lefelé megy, de inkább azt mondanám, hogy a Ft/kW mutató a megjelenő nagyobb teljesítménnyel lejjebb megy. Tehát egy 50-es töltő drágább kW-onként, mint egy 150-es. (Ez pár éve még nagyon nem így volt...) Ma már vannak léghűtéses 500A kábelek, végre vége az amperkorlátozásnak, fel lehet venni a versenyt a Teslával, Ionityvel, értelmes áron. Én már 2019-ben sem telepítettem volna sehova 50kW DC töltőt, 2022-ben pedig már sehova sem fogunk telepíteni 120kW alattit saját üzleti célra. (Megbízásra persze igen, ha valaki foggal-körömmel ragaszkodik). Ráadásul fejlesztés alatt vannak a teljesen DC domainben működő akkutárolós töltőink (amivel végre fityiszt mutathatunk az áramszolgáltatónak), ami a 2022 év második fele, és 2023 nagy durranása lesz nálunk (meg szerintem úgy általában is).
Milyen élettartama van
50-esnek már rég lejárt az élettartama, szerintem. Tartalék megoldásnak, vagy városi töltésre még oké, de jó forgalmú helyre biztos nem tennék ilyet. Venni sem vennék újonnan, hanem áthelyeznék. Mi már azt nézegetjük, hogy hogyan sakkozzunk a 75-ös töltőinkkel, mert kéne emelni a teljesítményen mindenhol, és keressük a tartalék helyeket az áthelyezésre ítélteknek.[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
-
titán
Ennél azért sokkal messzebb tartunk. A pilot projektünk itt tart: napelemek és szélgenerátor áll és termel (helyi fosszilisről hallani sem akarok), biztonsági akkutelep üzemben, biztonsági ellátó inverter üzemben (vészfunkciókat, vezérlést lát el), fő 500kWh akkutelep áll és részben üzemben, BMS-ek fent, de még csak automata üzemben, biztonsági funkciók fejlesztés alatt, segédüzemű AC betápláló invertert programozom épp fel, fő AC kimeneti inverter (250kW) áll és üzemben, fő csillagpontos AC leválasztó trafó üzemben. (ezek arra kellenek, hogy működjenek az AC üzemű töltők, mint pl az AGT-k, de a végső projektekben már nem lesz ilyen). Segédüzemű AC hálózati betápláló invertert programozom épp fel a jövő héten (ha se szél, se nap, akkor is legyen töltés), szintén a jövő héten készül el a biztonsági belső szakaszoló és vészleállító rendszer, a biztonsági BMS-vezérlő egységet és hozzá a szoftvert március végig fejlesztem le. Teljesen DC üzemű töltő nincs még sehol piacon kaphatóan. Eleinte az AGT-t akartuk megbízni, hogy csináljanak ilyet, de a falakba ütköztünk. Ők inkább "fejlesztették" a Sarkcsillagnak a teljesen használhatatlan Leaf aksis győri bohóckodást. Egy kínai cégnek van kizárólag DC üzemű tápegysége, így kénytelenek voltunk őket megbízni, hogy fejlesszenek köré egy töltőt, de úgy tűnik, hogy itthon is lesz valaki, aki képes és hajlandó a kínai táp köré töltőt építeni. Az akkus rendszer hamarosan indul az AGT töltővel, és amint kész valamelyik nagy teljesítményű DC betápos, állunk át arra.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz stickrs #2198 üzenetére
Alapvetően támaszkodhatsz rájuk, legtöbbször jól működnek, de nem kapsz rajtuk csak 40-45kW-ot a 70kW helyett. Ajánlom figyelmedbe a mosonmagyaróvári töltőnket, 75kW (bár HH felől talán túl közel van még), a MOL Páty túloldali (átkötéssel elérhető) 65kW (kamu 161kW) és az ingyenes kiskunfélegyházi OMV-s töltőt, 60kW, ahol gyorsabban töltődhetsz fel.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz joghurt #2211 üzenetére
Amerikai Model 3, Panasonic NMC akku: egy időben azzal bohóckodtam, hogy 30-80% között használjam. A kapacitásom visszaesett 52kWh-ról 49-re. Elkezdtem 5-100% használni, és visszajöttem 51kW-ra 2 hónap alatt. Testvérem Model3-jánál ugyanez a tapasztalat. DC-n nem töltöm maxra, csak annyira, amennyire muszáj a továbbhaladáshoz, de otthon, 3 fázisról mindig. Az akkunak szüksége van arra, hogy az ionoknak felrakódjanak mindkét elektródára szépen, szabályosan.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
A kémia rengeteget változik, folyamatosan javítják. Ráadásul párhuzamosan van egy csomó különböző kémia használatban. Nem csak LFP van, meg nem LFP. NMC, NCA, LFP, LCO, stb. És ezeken belül is folyamatosan variálnak kémiai és fizikai jellemzőket. Hogy a görbe milyen irányba változott, az jó kérdés, de biztosan nem ilyen. (bocs)
Tudom, Tesla is azt javasolja, hogy az NMC-st 90% fölé ne töltsünk, de az én tapasztalataim ennek szöges ellentétét mutatják. Mindkét autónkkal a 100% lett a nyerő. Egyikben 70ekm ('20.02.) van, másikban 45e ('21.02.) és 2% alatti a degradáció mindkettőnél (Scan My Tesla). A mai aksik nagyon jól bírják.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz joghurt #2218 üzenetére
A grafikon teljes ciklusra értendő, nem részciklusokra. Tehát 25-75 fél ciklus, a 25-100 3/4 ciklus.
Az autómmal 45ekmnél (Odometer: 44,999.54 Kilometers ) 8385kWh betöltött energiánál tartok, ami 161 ciklus. Ez alapján a grafikon akár nagyjából jó is lehet, de szintén ez alapján semmi ok ezzel bohóckodni, előbb lesz ebből értéktelen roncs, minthogy tönkre menjen az aksi.evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz joghurt #2223 üzenetére
Cellafeszültségek alapján Teslánál a 100% elég közel van a névleges maximumhoz (1-2% maradhat csak benne). Tesla alul tart puffert. Nullával is még csomót mehetsz. Nirónál, Leafnél felül van a puffer, ott a 100% csak (kb) 90, cserébe az 1% is már életveszély. Egyszer a Leafet nulláztam , de még épp elértem a töltőt.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2227 üzenetére
az idő jobban öli mint a kilométer
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Holnap lesz pont egy éves a Tesla. 47000km került bele. A Priusba a 5,5 átlaggal tankoltam volna 1250eFt-ot. A Teslába töltöttem itthon 6917 kWh-t, veszteséggel együtt kb 7500-at. 39Ft-jával 292eFt. Fizetős töltőn töltöttem 1070kWh-t, átlag kb 120 Ft-jával 128eFt. összesen 420e Ft. Megspóroltam üzemanyagon 830eFt-ot Priushoz képest. 47ekm-en 3x ment volna olajcserére összesen 200eFt-ért, tehát teljes spórolás nálam kb 1M/év.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2236 üzenetére
Nyilván nem minden körülmények között jön ki az előny. Minél többet mész, minél többet töltesz otthon és minél többet napelemről annál jobb a matek. Valójában a számítottnál kicsit jobb a helyzet, mert egy ionity passporttal (előfiz.) No-ban is 35 cent a villany. Vagy Teslával előfizetés nélkül 37.
600km nem nagy szám, szinte hetente megyek 600km távokat.[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
válasz Shadowbull #2245 üzenetére
Nem ismerem a német telepítési költségeket, de innen nézve (Mo.) nagyon sokallom a költségkeretet.
Tényleg már 45 cent a Tesla. De az Ionity tényleg csak 35. Ezzel számolva 700 euró / év.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs