Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #03969024

    törölt tag

    válasz #01758976 #12599 üzenetére

    Nekem törpe snacim van. Most éppen kötélhúzás megy.
    Most akkor vitázhatunk, hogy "Akkor melyik kutyább???" :D

  • denesdr

    addikt

    válasz #03969024 #12602 üzenetére

    Hát az a kutyább amelyiknek az ugatása jöbban követi az előírt kutyaugatási akusztikus görbét. Elnézést! :DD

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #01758976 #12589 üzenetére

    "A [linken] a görbék, ebbe lehet beleszól a Zu Griewe?"
    Mibe?
    Persze, hogy beleszól - mindenbe. Például a frekvenciamenetbe, hiszen azért van a reflexrendszer (impedanciamenetbe is szándékkal és egyebek...). De azt a görbékről nem hiszem, hogy kiolvashatni, hogy a Zu Griewe speciális reflexrendszere (egyik része a hegedű f-lyukjához, másik része egy reflexcső Helmholtz-rezonátorságához hasonlít), mennyiben teljesíti azt, amit a fejlesztő ígér, hogy a Zu Griewe-ből kijövő hullámok a "sima" refexszel ellentétben nem szimplán szinuszosak, hanem jobban hasonlítanak a hangszerek jóval bonyolultabb hanghullámaihoz. Azt egyrészt füllel lehet kiolvasni, másrészt olyan felbontású mérésből, amelyen egy-egy hullámperiódus igen részletesen látható, összehasonlítandó "sima" reflex hullámaival hasonló felbontásban.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz alphamooncam #12583 üzenetére

    Szerintem pont ez a lényeg, hogy fizikailag nem hallod, hallhatod, de mégis úgy érzed, hogy hallottad. Mert az agy "kipótolja" a hiányzó/elfedett részeket.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #03969024 #12596 üzenetére

    Köszi :) Mondanám, hogy 2.2k körül adj a mélynek egy notch filtert, közepet ne cseszikéljük szét, akkor lentebb jöhet a kumulált hupli, de minek.

    Egyrészt szembehugyoznánk vele a minimalista váltódesign-t, másrészt #12599, végül szobában ez más lesz azért kicsit, annyi passzív elem meg nincs a bolygón.. :D De szûrô tervnek ez is egy út.

    Azaz három. :U

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • #71562240

    törölt tag

    válasz vlaca2 #12594 üzenetére

    A Zu adatlapban a
    Super-tweeter Network - 1st order @ 12kHz (acoustic)
    sorban az (acoustic) kitétel arra utal, hogy az az elsőrendű-elsőfokú váltás egy passzív (váltású) hangdoboz-hangszóró passzív szűrése, nem pedig aktív (váltású) hangdoboz aktív szűrése. Passzív váltóról van szó, erre utal a kitétel - egy "fél" váltóról, hiszen a mélyközép nincs váltva, hanem szűretlenül illesztve.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #03969024 #12602 üzenetére

    Czunu.

    Egész nap húzza a lóbôrt, este meg aktivizálódik, le se lehet lôni. Nagynehezen ha lecsitul, jön az ágyba, dagaszt, recseg, összekuporodik Rajtad, és alhatunk. Aztán hajnalban indul az ária... :((( :D
    Múltkor este lefárasztottam egy madzaggal, pofozta-kergette irdatlan sokáig, ugrik rá, mint a lézerpöttyre. Na az hasznos cucc :K

    De valamit érezhetnek mostanság, ha hiperaktívak, vagy mi nem fárasztjuk ôket le eléggé. :F :O :U

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #03969024 #12592 üzenetére

    "Nekem fura az "in room" mérés, az átvitelt ezek szerint egy átlagos szobához szabták? Amit én a görbékből látok, hogy van egy süketszobában mérve nem túl parádés frekvenciaátvitelű doboz,"
    Nem tudod süketszobában mérni a frekvenciaátvitelét, hiszen a padló a reflexrendszerének az egyik fala, tehát része a reflexrendszerének a padló. A reflex"csövet" ("folyosót") a doboz alja és a padló képezi. Tehát a padló "szerves része a hangdoboznak". Márpedig süketszobában a padló is arra való, hogy minél süketebb legyen, nem pedig arra, hogy reflektáljon. Ezért in room mérések a mérések.
    Ugyebár ezen Zu-k reflexrendszere úgy hangolandó, hogy a doboz aljának és a padlónak a távolságát szabályozzuk. Lásd hárásó legutóbbi kalandját a vendégeivel Zu-hallgatás és hangolás terén.

  • #01758976

    törölt tag

    válasz #71562240 #12604 üzenetére

    Uhh, maci ezt nem vártam tőled. Pont te eszed meg ezt a kérdést, persze nem volt smile, de akkor is, még a feltételezés is sérti, hifis boherke hárásót, egy dobozt talán már csak felismerek? Ha más nem képről. :DD És sorry a szar poénért.

    Labbancs már horkol, akusztikai elsővonal, nincs váltva.

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #12611 üzenetére

    Óóóó de szép csini !! Miért hittem én németjuhászt ??
    Ez nagyon speckó eb :D

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #03969024 #12596 üzenetére

    "Ha van némi igazságtartalma a görbéknek, akkor látható, mire gondol denesdr. A hangszórók SPL-je miatt, bár a váltó elektromosan 6dB/oktáv, a valós meredekség néha alig 3dB, néha viszont 8-9 dB is..."
    A hangszórók SPL-je miatt - valamint az impedanciamenetük miatt, illetve a fázismenetük miatt, illetve a légrugórendszer különféle menetei miatt... - a dobozt ideálisan halottnak vesszük az egyszerűség kedvéért, hehe.
    Ezügyben kammerer - a végét most emeltem ki: "...azon okozat pedig, hogy a hangszóró nem kívánt sávszéleinek a szélén egyébként csökkenő hangnyomás a szűrési tartomány szélén(!) visszahat a szűréssel kialakított lejtő meredekségére ott, ahol már egyébként is "elegendő" mélységű völgyet ástunk a hangnyomásnak a szűrés révén, egyszerű spanyolviasz, nemhogy nem "akusztikus váltási cél", hanem "érdektelen" mellékhatás, egyszerű adottság, egyszerű tény - azért van idézőjelben a "közömbös" és az "érdektelen", mert hát persze örülünk, ha a nem kívánt és már "elegendően" kiszűrt sávszél legszélén még rá is játszik a szűrésre az adottság, hát az ugye bajnak nem baj."

    "Az is érdekes számomra, hogy tisztességes átvitelt csak akkor van, ha a közép polaritását megfordítom."
    Ezt ugye megbeszéltük, hogy ez a fázisfordítás nem módszer a modellezett váltási fokok esetében.

    [ Szerkesztve ]

  • denesdr

    addikt

    válasz Dißnäëß #12612 üzenetére

    Köszöni szépen! :)
    Ő Odin, egy afgán agár, elég speckó tényleg. :D

    [ Szerkesztve ]

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz denesdr #12614 üzenetére

    Gyönyörű. :K :K

    Húh. Asszem, negyedfokkal beváltom magam az ágyba. Azaz k* gyorsan. :D Jócak mindenkinek, klassz volt a mai nap, volt termés. :))

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • #71562240

    törölt tag

    válasz denesdr #12598 üzenetére

    "ugyanis a polaritásfordítás szükségessége az akusztikusan másodrendű (12dB/oktáv) Linkwitz-Riley görbék sajátja"
    A pólusfordítás "szükségességéről" szóló tétel (vitatott, ízléskérdés, körülménykérdés...) mindenféle karakterisztikájú, tehát Bessel, Butterworth, L-R, Csebisov... karakterisztikájú elektromosan másodrendű váltásnak többé-kevésbé sajátja. Ennek sincs köze ahhoz, hogy a hangszóró a sávszéleinek a szélén elfogy. Elektromos ügy.
    Másodrendű elektromos váltás esetén a tervezők döntő többsége a pólusfordítás mellett áll ki mellszélességgel - de nem mindegyikük, és nem minden hangszóró esetében. Újra visszautalok arra, hogy az adott szűrési fokú elektromos váltások mellé rendelt 90, 180, 270, 360... fokos fáziseltolási elvi értékek, elvi értékek, mivel a hangszórók fázismenete egyenetlen és egyénien egyenetlen, tehát adott körülmények között lehet, hogy többet árt a pólusváltás a fázisnak (is és egyebeknek is), mint amennyit használ. Ez egy olyan bonyolult húzd-meg ereszd meg játszma számos egymás ellen játszó paraméter és azok interferenciái között, ami eseti gyakorlati döntéseket kíván, még ha az erős tendencia az is, hogy a pólusfordítás a jellemző.
    Bonyolít a harmadrendű váltás, hát még a különböző szűrési fokok kombinációja.

    A lancerboy által utalt "tisztességes átvitelt csak akkor van, ha a közép polaritását megfordítom." alapvetően interferenciák miatti helyi cikk-cakkra, helyi gödörre utal a keresztváltási frekvencián, nem pedig a görbe burkolójának anomáliáira, ami összefüggene a szűrés fokának elvi következményeivel. Tehát nem elvi kérdés, hanem gyakorlati, interferenciális helyi kérdés, ilyen szempontból véletlen, hogy az adott modellben a modellező algoritmus (az ide egyébként nem való) pólusfordítással véli feltölteni a szóbanforgó gödröt (amely helyi gödröt egyébként számos hangdoboz mért SPL-én látni lehet a keresztváltási frekvenciánál, részben interferenciákból, és ezzel összefüggésben részben a váltási karakterisztikából adódóan). Az említett problémának nincs köze a szűrés fokához.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #01758976 #12610 üzenetére

    Hát én meg azt hittem, hogy a kellő poentírozottsággal "válaszoltam" a labbant libbant hibbant "kérdésre". (Én meg ugye nem is szoktam emotikonokat használni - esetleg azt, hogy hehe.)

  • denesdr

    addikt

    válasz #71562240 #12616 üzenetére

    Valóban nem kizárólag másodrendű Linkwitz-Riley váltásnál kell megfordítani egy hangszóró polaritását, rengeteg egyéb eset adódhat. De egy akusztikusan 12dB/oktáv L-R váltás akkor tekinthető textbook optimális működésűnek, ha az egyik hangszóró polaritása meg van fordítva és így kapunk lapos átvitelt (azonos polaritással pedig reverse nullt).

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz denesdr #12618 üzenetére

    "De egy akusztikusan 12dB/oktáv L-R váltás"
    Elektromosan 12dB/oktáv, azaz elektromosan másodfokú. Amely elektromos meredekség SPL-meredekségi megvalósulásának a konkrét lefutása rengeteg egyedi körülménytől függ. Tehát az ökölszabály az elektromos szűrési fokra vonatkozik, amelynek a gyakorlatban számtalan egyedi "akusztikai", azaz SPL eredménye van a körülményektől függően.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz denesdr #12618 üzenetére

    Mégegyszer, rendszerezzük.

    A többutas passzív hangdobozok hangszóróinak keresztváltási-szűrési foka szerinti felosztás elektromos felosztás (témánk ugyebár kezdettől fogva a passzív többutas hangdobozok hangszóróinak passzív keresztváltása).
    1. Egy soros elektromos szűrőtag = elsőfokú szűrés, elsőfokú keresztváltás.
    2. Egy soros elektromos szűrőtag és egy párhuzamos másikfajta szűrőtag = másodfokú szűrés, másodfokú keresztváltás.
    3. Két soros elektromos szűrőtag és egy párhuzamos másikfajta elektromos szűrőtag = harmadfokú szűrés, harmadfokú keresztváltás.
    4. Két soros elektromos szűrőtag és két párhuzamos másikfajta elektromos szűrőtag = negyedfokú szűrés, negyedfokú keresztváltás.
    ... és így tovább.

    A különféle számontartott keresztváltási (merthogy ez a témánk) szűréskarakterisztikákat (Solen-Split, Butterworth, Bessel, L-R, Csebisov...) az határozza meg, hogy a szóbanforgó elektromos szűrőtagokat milyen elektromos paraméterértékűekre választjuk (Henry, Farad). A Henry és Farad elektromos értékek megválasztásából adódik a keresztváltás (Solen-Split, Butterworth...) karakterisztikája.

    Kész-passz. Amikor a passzív hangdobozok hangszórói keresztváltásának szűrési fokáról és váltási-szűrési karakterisztikáiról beszélünk, akkor ezen elektromos tényezőkről beszélünk. Minden egyéb egyéb, azaz más téma.

    Szerk.: Tehát annak, hogy a hangszórók hangnyomása az átviteli sávjuk sávszéleinek szélén valamilyen az eseti hangszóróra jellemzően esetlegesen egyéni, tehát nem általánosítható módozatok mentén elfogy, az ugyan persze visszahat adott ("indifferens") intervallumban a hangnyomásesés meredekségére, de ez helyzet, állapot, és ezen hangnyomásesésmeredekségnövekedésnek semmi köze olyanhoz, hogy milyen a hangdoboz elektromos lépésválasza, elektromos fázismenete...

    [ Szerkesztve ]

  • #07400704

    törölt tag

    Nálam meg ő az igazgatás rendészet képviselője :)
    Nála elsősorban a mély frekvenciák dominálnak, és a roppant gyors váltás, mivel sokad rendű váltó van benne :DD

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz #07400704 #12621 üzenetére

    Helószia kutty. Postás nem lennék Nálatok.. :D

    Lá lá lá lá lááá lááá.. Lá lá lá lá lááá lááá .. Lá lá lá lá lááá lá lááá lá lá lá lááááá láááá

  • denesdr

    addikt

    válasz #71562240 #12620 üzenetére

    Hangsugárzóknál, ami az akusztika, azaz a hang szempontjából lényeges, az hangszórókat elhagyó akusztikus váltási rend, nem az elektromos, persze valamelyest összefügg a kettő és ha valakinek olyanja van, akkor a váltó elektromos rendjét is megadhatja egy hangsugárzó jellemzőjeként, csak mint láthattuk a szimulációs példából is, ebből nem egyenesen következik a többutas hangsugárzó akusztikus váltási rendje.

    Régen a Dynaudio is akusztikusan elsőrendű (azaz 6dB/oktáv, Butterworth) váltási görbéket alkalmazott egyes sugárzóinál, de mára csak marketingeszköz maradt az elsőrendű váltás megnevezés náluk.

    Egy akusztikusan magasabb rendű (és elektromosan bárhanyad rendű, amíg megmarad az akusztikusan magasabb rend) váltás hangszóróit hiába próbáljuk az időzítésük változtatásával (pl doboz megdöntése vagy lépcsős kialakítás) olyan akusztikus step responsra bírni, mint ami a jól kivitelezett akusztikusan elsőrendű (és elektromosan bárhanyad rendű, amíg az akusztikus első rend megmarad) váltás sajátja, ez nem fog összejönni. Ha nekem nem hiszel, kérdezd csak meg Richard Vandersteent, Troels Gravesent, Floyd Toolet, Vance Dickasont, Andrew Jonest, Paul Carmodyt, Franko Serblint, John Krutket, hogy csak pár ismertebb "régi motoros" arcot említsek. :R

    [ Szerkesztve ]

  • vlaca2

    tag

    válasz #71562240 #12607 üzenetére

    Értem, acoustic=passzív, a fejhallgató meg nem hifi :))

    "I see the sound waves" Planar Speaker Asylum

  • denesdr

    addikt

    válasz #71562240 #12624 üzenetére

    Ebben nem lennék olyan biztos.

    Figy, ezt a váltás dolgot nem én találtam ki, nem az én agyszüleményem (és másé sem, mert természettudományos törvény, ami mindenkié) és már látom, hogy nem fogom tudni ezt elmagyarázni neked, mert egyszerűen nem akarod megérteni, mert ragaszkodsz valamiféle berögzött, földhözragadt téveszméhez (ne vedd sértésnek).
    Szerintem itt már többen kapisgálják miről is van szó (ami egyébként nem olyan bonyolult mint elsőre gondolnánk), akiket előtte talán nem is érdekelt annyira a dolog.
    Persze, tök egyszerű lenne a dolgunk, ha csak annyi lenne a történet, hogy elektromosan elsőrendű (és slussz-passz) váltó és kész az akusztikusan elsőrendű dobozunk (mert ugye egy akusztikus készüléket akarunk építeni, amihez egyébként elektromosság is szükséges, de a lényeg hogy adjon ki hangot majd a végén), de ha figyelmesen végigolvasod a Vandersteen interjút, már abból is kiderül, hogy ez távolról sem ilyen egyszerű a valóságban a jelenlegi hangszórókkal és nem fennhéjzásból mondja azt Vandersteen amit mond, ő pontosan tudja mi kell egy akusztikusan elsőrendű váltáshoz, talán nála jobban senki sem tudja (főleg megvalósítani).

    Piece, szép napot! :)

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz vlaca2 #12625 üzenetére

    A nyerges vontatót az amerikaiak úgy nevezik, hogy truck, az angolok úgy, hogy lorry, a magyarok meg kamionnak.

  • Dorian

    félisten

    Ő a legmélyebb frekvenciákban nem jeleskedik, kicsit izgága, de gyors és dinamikus. A reflexport viszont sokszor zajos.

    Kétfajta ember van. Kerüld mindkettőt!

  • alphamooncam

    őstag

    Hagy mutassam be nektek Dzsordzs Lukaszt...

    ... a leghűségesebb talnyalót ! :B

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • vlaca2

    tag

    válasz #71562240 #12627 üzenetére

    Oks :R
    Nekem a kedvencem, a Silicon Valley, magyarul Szilikon-völgy :))

    "I see the sound waves" Planar Speaker Asylum

  • denesdr

    addikt

    Még egy hozzászólás a váltási rend témájához kapcsolódóan Jeff Bagbytől (matematikus, hangsugárzóépítő, több szimulációs szoftver megalkotója, R. I. P.), pontosan ugyanazt fogalmazza meg amiről én is vakertam idáig: [link]

    [ Szerkesztve ]

  • alphamooncam

    őstag

    válasz denesdr #12632 üzenetére

    Akkor jöhetne még a vaker, mert még mindíg nem derült ki a számomra, hogy mitől akusztikus az akusztikus, és mitől elektromos az elektromos, és hogyan alakul köztük az átjárhatóság.

    Egyébként meg a linkelt beszélgetésben is csak hivatkoznak rá, hogy van, de elmagyarázva, hogy mi-micsoda itt sincs.

    Szóval?

    [ Szerkesztve ]

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • #71562240

    törölt tag

    válasz denesdr #12623 üzenetére

    Itt a további vaker Alphának is.

    "Régen a Dynaudio is akusztikusan elsőrendű (azaz 6dB/oktáv, Butterworth) váltási görbéket alkalmazott egyes sugárzóinál, de mára csak marketingeszköz maradt az elsőrendű váltás megnevezés náluk."
    Ezzel visszatértünk az elejére. Hát térjünk. Idézgetek az elejéről.
    ----------------------------------------------
    "De van olyan is, hogy a gyártó bekamuzza az elsőrendű váltást (pl Dynaudio Special 40), holott valószínűleg csak elektromosan elsőrendű a váltó, akusztikusan (ami számít a rendiség szempontjából) magasabb rendű. A Dyno S40 például akusztikusan negyedrendű..."
    "Ezt hogy érted?
    És mitől válik ettől kamuvá az elektromos elsőrendűség?"

    ""akkor mindig a végleges akusztikus rendiségre gondolok."
    De mi ez? Hogy érted ezt?
    "de akusztikusan negyedrendű váltást alkalmaz"
    Hogy érted ezt? MI ez?
    "akusztikusan negyedrendű váltást alkalmaz (mérésekből egyértelműen kiderült)"
    Milyen mérésekből? Micsoda ez az akusztikus váltás? Hogy érted ezt?
    "ami azt jelenti, hogy a fázisrotáció egy negyedrendű váltás értékeit mutatja,"
    Hol? Micsoda? Mi ez?
    "nem valósul meg az akusztikusan elsőrendű váltás idő- és fáziskoherenciája"
    Mi ez?"
    "mivel így a hangsugárzó a negyedrendűség fázisrotációját fogja mutatni."
    "Mi ez? Kérdezem sokadszor - költőileg."
    "Például akusztikusan negyedrendű"
    "Mi ez? Kérdezem sokadszor - költőileg."
    --------------------------------------------
    Értsd: az elvi visszakérdezések is gyakorlatiak, konkrétan a Dynaudio S40 ügyében voltak, amelyre azt mondtad, kamu elektromos elsőrendű, igazából "akusztikusan negyedrendű".

    Nagy nehezed kicsikaródott "válaszod":
    "egy többutas hangsugárzó váltójának elektromos rendűsége önmagában szinte semmit sem jelent a váltás akusztikus rendűségét illetően, mivel azt, a hangszórók (...) saját átviteli görbéjének és a váltó átivteli görbéjének a kombinációja adja."
    Újra visszakérdezek korábbi visszakérdéseket.
    - Az, hogy a hangszóró hangnyomásilag elhervad a sávszéleinek a szélén (mivelhogy nem végtelen frekvenciaátvitelű), annak mi köze váltási rendiséghez?
    - Az, hogy a hangszóró hangnyomásilag elhervad a sávszéleinek a szélén (mivelhogy nem végtelen frekvenciaátvitelű), és ez az elektromos váltás hangnyomáshervasztó hatásával összegződik-kivonódik valamilyen módon az elektromos váltás-szűrés hatásintervallumának egy (kevéssé érdekes) részén, annak mi köze váltási rendiséghez?
    - Az egyutas szélessávú hangsugárzó, amelynek a hangszórója szintén elhervad hangnyomásilag a sávszéleinek a szélén (mivelhogy az se végtelen frekvenciaátvitelű), és amely elhervadás ugye megjelenik az SPL-en és a fülünkkel akusztikusan hallott végeredményben, és amely hangsugárzóban ugye definitíve nincsen keresztváltás, az hanyadrendűen van váltva? Ha eleve nincs benne keresztváltás, mert egyutas, az hanyadrendűen van váltva a hangszóró sávszélszéli lekonyulása miatt?
    - Hogy az előző példánkba még a doboz légrugójának felüláteresztő szűrési hatása se zavarjon be, vegyünk egy egyutas, egypaneles planár hangsugárzót, amely nincs kiegészítve szubbasszussal, hanem szélessávú egyutasként működik. Minden hangszóróhoz hasonlóan annak a hangszórópanelje se végtelen frekvenciaátvitelű, tehát hangnyomásilag elhervad a sávszélein, és ugyebár amelyben ugye a példánk kedvéért szintén nincs semmilyen szűrés, az hanyadrendűen van váltva? Ha eleve nincs benne keresztváltás, mert egyutas, az hanyadrendűen van váltva a hangszóró sávszélszéli lekonyulása miatt?
    - Bármely hangdoboz magassugárzójának a sávteteje, amelyet ugyebár nem szűrünk, de szintén elhervad hangnyomásilag, az váltásilag hanyadrendű?
    - Bármely végtelen kiterjedésű falba illesztett hangfal mélysugárzójának az alsó sávszéle, amelyet ugyebár nem szűrünk, de szintén elhervad hangnyomásilag, az váltásilag hanyadrendű?
    - Például hárásó Zu-ja, amelyben csak a magassugárzó van szűrve (elsőfokúan), tehát a mélysugárzó váltatlanul működik a teljes sávjában, és a sávszélein lekonyul (mivelhogy nem végtelen frekvenciaátvitelű), tehát amely mélysugárzó nincs váltva, az hanyadrendűen van váltva?

    Mégegyszer:
    -----------------------------------
    "De van olyan is, hogy a gyártó bekamuzza az elsőrendű váltást (pl Dynaudio Special 40), holott valószínűleg csak elektromosan elsőrendű a váltó, akusztikusan (ami számít a rendiség szempontjából) magasabb rendű. A Dyno S40 például akusztikusan negyedrendű..."
    (...)
    "akusztikusan negyedrendű váltást alkalmaz (mérésekből egyértelműen kiderült)"
    "Milyen mérésekből? Micsoda ez az akusztikus váltás? Hogy érted ezt?"
    -------------------------------------

    Nagy nehezen kicsikart példád arra, hogy te milyen mérésből látod, hogy a Dynaudio S40 váltása bekamuzza az elektromos elsőrendű váltást, és valójában valószínűleg "akusztikusan" negyedrendű.


    Te mondád:
    "Az alábbi képeken látható az S40 step response-ja, aztán pedig egy Vandersteen step response-ja. Egy akusztikusan elsőrendű váltásnál nem láthatóak ellenntétes irányú tüskék, ha fejenállunk sem, ha meg mégis van, akkor nem beszélhétünk elsőrendű váltásról. A Dyno esetén a két pozitív irányú tüske, köztük a negatív tüskével azt mutatja, hogy az alacsonyfrekvenciás hangszóró 1 ciklussal le van maradva a magashansgzórótól, tehát... negyedrendű a váltás 2 úttal.
    A Vandersteen-nél egyetlen pozitív tüske van (egy minimális rezonanciával), ez egyértelműen elsőrendű váltásra utal, mivel passzív váltójú hangsugárzóról beszélünk"

    ?!?!?!
    Nézzük.
    Ha a minden hangszóróra érvényes tételt, miszerint (mivelhogy nem végtelen frekvenciaátvitelűek) elhervadnak hangnyomásilag a sávszéleiken, betudod "akusztikus váltási rendiségnek" akkor minek nevezed azt, amit a basszreflexcső, a bandpass, a transmission line, a Zu Griewe... csinál? Amelyek szűrnek akusztikusan? Amely valóban szűrés, valóban (akusztikus) váltási rendiség, és valóban hat a hangsugárzó össz impedanciaviszonyaira, fázisviszonyaira, ergo a lépésválasz képére is közvetve. Akkor ezek micsodák, ha nálad a hangszóró spontán sávszéli lekonyulása váltási rendiség?! Akkor a reflexcső valós szűrési tevékenysége micsoda? Amely tevékenység valóban összefügg a hangdoboz impedancia- és fázisviszonyaival (is)!? Hogyan hat a hangszóró minden hangszóróra érvényes sávszélszéli spontán hangnyomási lekonyulása a hangsugárzó impedancia- és fázisviszonyaira?! Hát még a lépésválasz képére?! Minden hangszóró lekonyul a sávszélein, ez adottság, és minden lekonyulás összegződik-kivonódik a szűrés okozta hangnyomáscsökkenés valamely részével, miért pont az S40 hangszóróinak lekonyulása okozna fázistolódást, és a Vandersteen ugyanúgy lekonyuló hangszóróinak ugyanúgy adottságilag létező ugyanolyan lekonyulása miért nem? Hogyan jelenik meg a lépésválasz fázisképében az, hogy a hangszórók a sávszéleik szélén elfogynak? És hogyhogy az egyik hangdoboz hangszóróinak a sávszéli spontán lekonyulása okoz ilyet, a másik hangdoboz hangszóróinak ugyanolyan spontán lekonyulása meg nem? Hogyhogy az egyik hangszóró lekonyulását betudod váltási rendiségnek, a másik hangszóró ugyanolyan lekonyulását meg nem? Fakultatíve?! Az egyik hangszóró spontán lekonyulása váltási rendiség, a másiké meg nem? Fakultatíve? Hogyhogy?
    A hangszórók sávszélszéli lekonyulása puszta amplitúdó, mi köze lenne a hangdoboz fázisviszonyaihoz, hát még a lépésválasz képéhez? Lásd később.
    Mint említettem (spanyolviasz), a hangszóró sávszélszéli amplitúdólekonyulása teljesen más hangszóróparaméterekkel függ össze, mint az elektromos vagy akusztikus szűrés. Hogy lesz abból a lekonyulásból váltási rendiség? És akkor micsoda a reflexcső valós akusztikai szűrése? - amely valóban hat az impedancia- és fázisviszonyokra?

    "A Dyno esetén a két pozitív irányú tüske, köztük a negatív tüskével azt mutatja, hogy az alacsonyfrekvenciás hangszóró 1 ciklussal le van maradva a magashansgzórótól,"
    Igen. Ezt mutatja a kettős tüske. Mármint nem azt, hogy egy ciklussal, hanem hogy le van maradva valamennyivel. Mint én is mondtam, és a Stereophile szerzője is, az adott mérési helyen mérve az S40 két hangszórójából érkező hanghullámok nincsenek egyfázisban. Nem egy fázisban érkeznek az adott mérési helyen lévő mikrofonba. De ennyi! Hogyan függne ez össze azzal, hogy a hangszórók a sávszéleik szélén lekonyulnak?! És hogyhogy fakultatíve függ össze? Ugyanúgy konyulnak le - és ugyanúgy nem függ össze ez a lekonyulás a lépésválasszal. A hangnyomásmenet amplitúdómenet, nem pedig fázismenet!
    Ráadásul éppen négyszeressé téve az "akusztikus váltási rendiséget?!

    "A Vandersteen-nél egyetlen pozitív tüske van (egy minimális rezonanciával), ez egyértelműen elsőrendű váltásra utal"
    Nem utal, főleg nem egyértelműen. Legfeljebb valószínűsít. A hangszórók egyfázisára utal a mérési helyen, ezt bármely váltási renddel és karakterisztikával meg lehet csinálni - de mindegyiknek következményei vannak más területeken, húzd meg-ereszd meg, egymás ellen játszó paraméterek, tehát elsőrendű váltással könnyebb megcsinálni, ha az elsőrendű váltás hátulütőit inkább elfogadjuk, mint más fokú váltások hátulütőit.

    "A Dyno esetén a két pozitív irányú tüske, köztük a negatív tüskével"
    "A Vandersteen-nél egyetlen pozitív tüske van"
    Nem. A Vandersteennél is ott van a "negatív tüske" ugyanolyan elv mentén. Más az alakja és máshol helyezkedik el, mert más hangszórótípusokat alkalmaz és mások a hangdoboz fázisviszonyai - és az interferenciáik(!). De ugyanúgy ott van, ugyanazon elv mentén.

    Szóval hanyadrendűen van váltva a szélessávú hangsugárzó, amelyik nincsen váltva?

    Szerk.: És mi a helyzet váltási rendiség ügyben a hangszóró amplitúdómenetével abban a frekvenciaintervallumban, amelyet használunk, tehát amelyet nem szűrünk, tehát amely frekvenciaintervallum végett odatesszük a hangszórót a hangdobozba? Abban a frekvenciaintervallumban is ide-oda ugrál a hangszóró amplitúdómenete, amely ugrálás ugyebár visszahat a végső SPL-ére. Az hanyadrendű váltás?

    [ Szerkesztve ]

  • #10726912

    törölt tag

    válasz denesdr #12626 üzenetére

    Tudod, az a furcsa, hogy szinte sehol nem lehet olvasni egy opyan területen az akusztikus váltásról ( ami tömény fogalomzavar), ami évtizedek óta ontja magából a tapasztalatait, termékeit, te pedig olvastál pár helyen erről, és próbálod megetetni a nagyérdeművel, hogy márpedig de. Hát én értem, hogy páran látták Istent, aki sárkupacból gyurmált világot, de ettől még nem lettem megrögzött katolikus.

  • denesdr

    addikt

    válasz alphamooncam #12633 üzenetére

    Attól akusztikus az akusztikus váltás, hogy a váltásban résztvevő hangszórók a fő tervezett hallgatási tengelyen, meghatározott akusztikus átviteli görbével kapcsolódnak egymáshoz, ez egy akusztikusan elsőrendű váltás esetén 6dB/oktávos Butterworth akusztikus átvitelt követel a hangszóróktól (és ezt mindegy, hogy milyen elektromos rendű váltóval érjük el). Magyarán, ha megmérjük egyenként, a váltásban résztvevő hangszórók hangváltóval (ha van) együtti akusztikus görbéjét/átvitelét, akkor az esetünkben 6dB/oktávos Butterworth görbéket kell látnunk az akusztikai mérési grafikonokon. Ha nem ezt látjuk a grafikonokon, hanem pl 12dB/oktávos görbé(ke)t, akkor nem beszélhetünk akusztikusan 6dB/oktávos (azaz elsőrendű) váltásról, legfeljebb elektromosan elsőrendű váltásról, ha épp ilyen a váltó.

    Aztán, hogy egy elsőrendű elektromos váltás mitől végződhet más akusztikus görbével mint 6dB/oktáv, annak több oka is lehet, például:
    - nem sík egyenes a nyers, dobozelőlapba épített hangszóró(k) akusztikai átvitele (ez megint több dologtól lehet, pl dobozelőlap diffrakció, baffle-step loss, rezonancia, cone break-up stb)
    - impedancia nagymértékű változatossága

    Ha megvannak a 6dB/oktávos akusztikus görbéink, akkor már csak arra kell ügyelni, hogy a váltásban résztvevő hangszórók akusztikus kiindulópontja lehetőleg egyenlő távolságban legyen a hallgatási ponttól és kész is van az akusztikusan elsőrendű, lineáris akusztikai fázisú, időkorrekt váltásunk.

  • denesdr

    addikt

    válasz #10726912 #12635 üzenetére

    Nem tömény fogalomzavar, legfeljebb annak, aki nem érti miről van szó. Ha viszont egyszer megérti, megtapasztalja akkor onnantól kezdve azt mondaná rá, hogy ba...us, ez ilyen egyszerű!
    Egy átlag felhasználónak lehet, hogy humbugnak tűnik az egész, de nem az.
    Ha kell, demonstrálni is tudom valós időben bárki szeme láttára azt amiről beszélek. Szimuláción már bemutattam itt, pár hozzászólással ezelőtt.
    Ha egy hangsugárzó adatlapján ennyit olvasunk, hogy "2nd order crossover", abból még nem derül ki, hogy akusztikus vagy csak elektromos másodrendű váltásról van-e szó. Ha valakit ez a tény sokkol, azt alá tudom írni, de attól még igaz.

    [ Szerkesztve ]

  • alphamooncam

    őstag

    válasz denesdr #12636 üzenetére

    Részemről erős fejvakarós a válaszod, amit köszönök, de vagy nem érted a kérdést, vagy nem akarod valamiért megválaszolni amit kérdeztem.

    ( Pedig szerintem elég egyszerűre sikerült megfogalmaznom, de ezek szerint mégsem )

    Bocsi, de ezzel a válasszal nem tudok kezdeni semmit, mert ahhoz hogy lehessen valamit kezdeni vele, hiányzik egy lépcső, az alapok, amire rákérdeztem.

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • denesdr

    addikt

    válasz #10726912 #12635 üzenetére

    Ha minden, dobozelőlapba (vagy a vegleges használati) helyére épített hangszóró frekvencia- és impedanciamenete teljesen sík vízszintes vonal lenne, akkor az elektromos váltási rend minden esetben megegyezhetne az akusztikus váltási renddel (amennyiben textbook crossover értékeket használunk az adott impedanciértékhez).
    De a valóságban nem ilyen egy hangszóró, legalábbis jelenleg még nem.

  • denesdr

    addikt

    válasz alphamooncam #12638 üzenetére

    Lehet, hogy azt nem értem, hogy te mit nem értesz, ezért nem tudok számodra megfelelően válaszolni.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz denesdr #12637 üzenetére

    "Nem tömény fogalomzavar, legfeljebb annak, aki nem érti miről van szó."
    "Ha minden, dobozelőlapba (vagy a vegleges használati) helyére épített hangszóró frekvencia- és impedanciamenete teljesen sík vízszintes vonal lenne"
    Olvasd el az előzőmet, és értesd meg:
    Az egyutas szélessávú planárhangsugárzó, amelyben definitíve nincs keresztváltás-szűrés, de még csak szűrődés sem, mert egyutas szélessávú dobozolatlan, tehát NINCS váltva, az hanyadrendűen van váltva a hangszóró sávszélszéli lekonyulása miatt?
    A hangnyomásmenet amplitúdómenet. Hogyan jelenik meg a hangszóró sávszélszéli törvényszerű amplitúdólekonyulása például egyes fakultatíve kiválasztott lépésválaszok fázisképében?
    Ha a hangszóró minden hangszóróra érvényes sávszélszéli amplitúdólekonyulása váltási rendiség, szűrési fok, akkor micsoda a reflexcső, a bandpass, a TL, a Zu Griewe akusztikus SZŰRÉSI tevékenysége? Váltási hiperrendiség?
    Ha a hangszóró sávszélszéli amplitúdólekonyulása váltási rendiség, akkor a Focal TC90TDX amplitúdómenetében látható 19kHz középpontú 4 dB-nyi amplitúdókiemelkedés hanyadrendű váltás? És mivel kiemelkedés, negatív rendű vagy logaritmikus rendű váltási rendiség?

    [ Szerkesztve ]

  • #10726912

    törölt tag

    válasz denesdr #12639 üzenetére

    Az elektromos váltási rend az általad akusztikus váltásnak nevezett gyűjtőfogalmadat befolyásolja ( frekvencia és impedancia menet). Elsőre ezt megméred, tervezel ennek függvényében váltót, aztán megméred a kapott eredményt, azaz a freki és impmenetet. Van emellett még teendő, de akusztikus váltást nem tidsz csinálni azon egyszerű oknál fogva, hogy ilyen nem létezik. Akusztikus jellemzőket mérsz egy adott helységben, s ahhoz igazítod a doboz váltóját, doboz méretét és újra mérsz. Nem kever senki bele olyan fogalmakat egy doboz készítésébe több fogalom összemosásával, amit évtizedeken át nem kevertek ide dobozkészítők. S mégis készültek dobozok. Hihetetlen mód.

  • Mathiask

    senior tag

    válasz alphamooncam #12638 üzenetére

    Ahogy én értem (csak és kizárólag az itt elhangzottak alapján, mert amúgy nem értek hozzá) az "akusztikus" azt jelenti, amit a hangszóró kiad magából. Tehát ha úgy esik a hangnyomás görbéje mérés szerint, hogy 6dB/oktávval, akkor az elsőrendű/elsőfokú (akusztikus) "váltás". De olyan is lehet ha jól értem, hogy 12dB/oktávval esik az átvitel, holott előtte elsőfokú/elsőrendű elektromos váltó van, amiből azt hinnéd, hogy a hangnyomás 6dB-vel esne hangnyomás mérés szerint, de nem ez történik.
    Nem tudom helyes-e ez, de nem érthetetlen amit denesdr ír.

  • alphamooncam

    őstag

    válasz Mathiask #12643 üzenetére

    Nem a mérés folyamatára lettem volna kiváncsi, hanem a definíciójára, hogy mi az akusztikus váltás, mi az elektromos váltás, miben egyeznek, miben különböznek, van-e köztük kapcsolat, és ha igen miben áll, ilyesmi.

    Lehetöleg külön-külön, mert így egy nagy katyvasz, minden össze van keverve mindennel.

    Sem a Te, sem az Ő eddigi válaszai nem adnak erre magyarázatot.

    [ Szerkesztve ]

    Retteg a szegénytől a gazdag s a gazdagtól fél a szegény. Fortélyos félelem igazgat minket s nem csalóka remény.

  • denesdr

    addikt

    válasz Mathiask #12643 üzenetére

    Valahogy így, igen!

    Például a baffle step loss egy bizonyos frekvencia alatt (ez a hangsugárzó előlapi dimenziótól függ főként)
    6dB/oktávval csökenti a beszerelt hangszóró atvitelét, tehát a kiindulási akusztikus átvitelünk eleve elsőrendű akusztikus görbét mutat, na most, ha jól választjuk meg az (passzív váltás esetén) felüláteresztő kondi értékét, akkor az elektromosan 6dB/oktáv átvitelű szűrésünk kombinálódni fog az eleve 6dB/oktáv akusztikus átvitelünkkel és a végeredmény egy akusztikusan 12dB/oktávos átvitel lesz, ami alkamas egy akusztikusan másodrendű vagy másnéven 12dB/oktávos akusztikus váltásra.

    De lancerboy szimulációjából is jól látszik, hogy az elektromosan elsőrendű szűrés meredekebb akusztikus görbéket eredményez mint 6dB/oktáv. Ezt említi Vandersteen is a nemrég linkelt interjúban.

    [ Szerkesztve ]

  • #71562240

    törölt tag

    válasz alphamooncam #12644 üzenetére

    Akusztikus váltás(i rend) a reflexcső, a transmission line, a bandbass [a hegedű f-lyukja, a furulya lyukai, a pozan tolócsöve, az orgonasíp hosszának és átmérőjének aránya, a tuba tölcsére...] Tehát minden olyan módszer, amely a hangkeltő eszközből kijövő hangrezgés frekvenciaarányait (azaz hangnyomását a frekvenciamenet viszonylatában)
    akusztikusan
    S Z A B Á L Y O Z Z A.
    akusztikusan
    S Z A B Á L Y O Z Z A
    akusztikusan
    S Z A B Á L Y O Z Z A

  • #71562240

    törölt tag

    válasz #71562240 #12646 üzenetére

    Típuspélda:
    Többutas agybadugós fülhallgatóknál, főleg lengőnyelves [amerikaiaknak balanced armature, BA] hangszórójúaknál például elterjedt módszer, hogy az egyes hangszórókból kijövő túl szélessávú hangot a tőlük a kijárathoz vezető cső átmérőjével és hosszával szabályozottan vágják-szűrik, azaz váltják. És akkor nem kell - vagy csak részben kell - elektromos szűrő- azaz váltóalkatrészeket beszuszakolni arra a picike helyre ott belül a fülhallgató picike házában. Akusztikus váltás(i rend).
    Szerk.: Értsd, mindegyik hangszórótól más-más átmérőjű és hosszú cső azaz akusztikus váltóalkatrész vezet a kijárathoz. (Ami nem azt jelenti, hogy a hangszórók egyformák, mert ott is van magassugárzó, középsugárzó, mélysugárzó hangszóró, de azok is túl széles átvitelűek, azokat is vágni-szűrni kell az egymáshoz váltás okán.

    [ Szerkesztve ]

  • denesdr

    addikt

    válasz alphamooncam #12644 üzenetére

    "Sem a Te, sem az Ő eddigi válaszai nem adnak erre magyarázatot." Neked, meg lehet hogy valakinek még ugyanúgy nem. Valóban fontos lenne az alapfogalmakkal tisztában lenni, anélkül tényleg katyvasznak hathat az egész.

    Most maradjunk a legelterjedtebb, párhuzamos passzív váltású hangsugárzóknál.
    Passzív elemek: induktivitás (tekercs), kapacitás (kondenzátor), ellenállás (ez nem reaktív elem)

    - akusztikus váltás: két vagy több hangszóró akusztikai átvitelének az összehangolása (bármilyen módón, lehet elektromos úton is, ez a legelterjedtebb), hogy minél simábban történjen az átmenet egyik hangszóróból a másikba, a lehető legkevesebb torzítás mellett.
    6dB/oktávos váltás = elsőrendű vagy elsőfokú váltás,
    12dB/oktáv = másodfokú váltás
    18dB/oktáv = harmadfokú váltás
    24dB/oktáv = negyedfokú váltás
    ésígytovább, ezek értelemszerűen akusztikus görbék.

    - elektromos váltás: hangsugárzók esetében ezt inkább szűrésnek kellene nevezni, mert alárendelt szerepet játszik, ez csak egy eszköz a megfelelő akusztikus átvitel eléréséhez.
    A rendek vagy fokok itt egy-egy reaktív elemet jelentenek:
    - elektromosan elsőfokú = egy szűrési (szabályzási) funkcióhoz egy reaktív elem a soros ágban (jelútban) az erősítő és a hangszóró között
    - elektromosan másodfokú = egy elem a soros ágban és egy elem a párhuzamos ágban (sönt) egy szűrési funkcióhoz
    - elektromosan harmadfokú = egy elem a jelútban, egy a párhuzamos ágban, aztán még egy a jelútban
    - elektromosan negyedfokú = u.a. mint a harmadfokú csak a végén mégegy elem a párhuzamos ágban és ugyanez a minta folytatódik tovább.

    Váltás két hangszóró között: Elsődleges célunk egy eltervezett akusztikus átviteli görbe (ami lehet egyenes is értelemszerűen) elérése kettő vagy több hangszóró kombinációjával. Ez történhet szűrővel (ez lehet elektromos vagy akusztikus szűrés is) vagy anélkül. Legelterjettebb szűrési módszer a párhuzamos passzív elektromos szűrés (lásd fentebb), ami azt jelenti, hogy a hangszórók párhuzamosan vannak kapcsolva egymással, és minden hangszórónak megvan a saját szűrője, ami csak rá vonatkozik. Ennek a megoldásnak a lényege, hogy az elektromos szűrés(eke)t addig manipuláljuk, amíg olyan kombinált akusztikus átvitelt nem kapunk, mint amit elterveztünk vagy elfogadunk kompromisszumnak.

    [ Szerkesztve ]

  • denesdr

    addikt

    Egyébként ha belegondolunk, hogy egy valós hangszóró eleve fizikailag (saját átvitel, rezonanciafreki, breakup, roll-off) is határolt és elektromosan pedig eléggé reaktív (induktív és kapacitív hatások), akkor egyből nem tűnik olyan ördöngősségnek, hogy például egy mezei elsőrendű passzív szűrés miért eredményez más akusztikus átvitelt mint 6dB/oktáv.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák