Hirdetés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Aszpirin

    senior tag

    válasz V.Stryker #114931 üzenetére

    "A szoftver egy termék, nem szolgáltatás. Szóval ha termék, egyszer normális fizetni érte. A szolgáltatásért meg havonta. Szóval erről nem tudsz meggyőzni."

    Nagyon komoly leegyszerűsítése a dolgoknak, és meg kell mondanom, hogy sajnos rosszul látod. A szerinted terméknek tartott dolgokat is lehet "pay per use" (használati alapú) vagy előfizetős modellben "bérelni", és ez az üzleti modell nagyon kezd elterjedni, mert semmilyen piaci törvényszerűség nem tiltja. Nagyon vad példák vannak, egészen repülőgép-hajtóművekig, de egy nagyon kézzelfogható és aktuális példa a Link&Co (ez egy új kínai autómárka, ami sikeresen betört Európába is, érdemes utánanézni az üzleti modelljének!).

    Ezért nem jelenthető ki ma már az sem, hogy ha "termék" jellegű amit kapsz, akkor csak egyszeri fizetés a "normális" érte.

    Ami a szoftvereket islleti:
    1. A szoftverek "egyszer megveszem oszt megvan" üzleti modellje az IT-szektorban tapasztalható munkaerőhiány és bérnövekedés miatt egyre nehezebben tartható.
    2. az oprendszerek frisítési ciklusa felgyorsult, a visszafelé kompatibilitás tartása már nem mindenhol cél (ld, pl. a 32 bites alrendszer elhagyását a Catalinában - ezzel minden addigi 32 bittes programodnak /köztük pl. olyanoknak, mint Photoshop korábbi verziói/ búcsút inthettél, miközben a szoftvert "megvásárló" emberek elvárják, hogy amit megvesznek, évekig menjen. Ez igen rizikóssá teszi a jövőbeni "kötelező" karbantartási költségek becslését a szoftver készítője oldalán - márpedig a karbantartást végző programozókat fizetni kell, lásd 1. pont.
    3 ezért már egy ideje aratnak az ún. SaaS (software as a service), PaaS (platform as a service) és IaaS (infrastructure as a service) modellek. A legutóbbi akkora teret nyert már (ld. AWS, Azure, AliCloud, stb), hogy szinte lehetetlen megkerülni. Ez szolgáltatás alapú virtuális infrastruktúra-bérlést jelent. Egyre több szoftver használja is (ezernyi okból, de a legfontosabb: mert esetenként egyszerűvé és olcsóvá teszi a piacképes szoftverek előállítását és backendjük működtetését), de van egy bökkenő: ha használod, kénytelen leszel te magad is SaaS üzleti modellt alkalmazni, különben akkorák az üzleti rizikók, hogy gyakorlatilag garantálható a bukás. (kivéve, ha az infrastruktúra-költségeket hardvereladásból lehet fedezni, ilyenek tipikusan az okosotthon- avagy IoT-megoldások, ahol a /mesze nem végtelen élettartalmúra tervezett/ "okoskütyük" tömeges és folytonos eladásából szerzett pénz fedezi a háttérinfrastruktúra költségeit - ld. például Ikea Smart Home /Okoségők, függönymotorok, kapcsolók, stb internetről vezérlésének háttérinfrastruktúrája, de rengeteg hasonló példa van - a tisztán szoftveres megoldásoknál viszont nincsenek kütyük, amiknek az eladási ára fedezné az infrastruktúra-költségeket)

    Namost, nem tudom, hogy az általad említett levelezőkliens előfizetésem modellben való értékesítése hasonló okokra vezethető-e vissza, de a fent felsorolt okok - többek között - indokolják az SaaS modell elterjedését általában. Meg ezernyi egyéb is....

    De javaslok egy másik nézőpontot: elég sok előfizetéses szoftvernél létezik "Lifetime" licensz. Na ez tekinthető az egyszeri vásárlásnak is, DE mégis több: ugyanis amíg az egyszeri vásárlás nem garantálja, hogy újabb oprendszereken, a fejlesztőnek fel nem róható okokból a szoftvered MINDIG működni fog (ezért van is ezeknek életciklusuk), addig egy lifetime előfizetés egyszeri összegért garantálja azt. Vagyis ez az új modell - ha van lifetime licensz - végülis nagyobb szabadságot ad: eldöntheted, hogy "megveszed"-e a szoftvert (=lifetime licensz), és akkor többet kapsz, mint a régi modellben, vagy havi díjért "béreled" - és amikor már nem használod, nem fizetsz érte. Utóbbival akár jobban is járhatsz, mint a korábbi egyszeri szoftvervásárlással.

    Just my two pence, of course.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák