Minden, amit a replikákról és hamisítványokról tudni kell

Hirdetés

Replika? Védjegy? Mik ezek?

Replika. Nem új keletű fogalom, hiszen a köznyelvben már régóta használják mindenre, ami... várjunk csak, pontosan mi is az a replika? Minden olyan termék, ami egy másiknak a másolata. Itt rögtön el is kell különítenünk az általános és a jogi meghatározást, utóbbit nézve ugyanis csak abban az esetben beszélhetünk replikáról, ha a lemásolt termék le van védetve, de természetesen úgy általánosságban nézve elképzelhető az is, hogy egy védjeggyel nem védett terméket másolnak le, ami szintén replikának minősül — a népszerű termékek persze nyilván egytől egyig le vannak védetve mind formaterv, mind pedig logók és egyéb arculati elemek tekintetében, tehát az előzőekben elmondottak csak elméleti szinten léteznek.

Nike logo
Az egyik legismertebb védjegy

A kulcsszó a védjegy fogalma, lássuk hát, hogy mi is ez pontosan. A Magyar Szabadalmi Hivatal meghatározása szerint a védjegy az árujelzők legfontosabb fajtája, mely az egyes áruk és szolgáltatások azonosítására, egymástól való megkülönböztetésére, a fogyasztók tájékozódásának előmozdítására szolgáló jogi oltalom. A gazdasági verseny alapvető eszköze, kiemelkedő szerepet játszik a marketing és a reklám területén. Védjegy lehet szó, szóösszetétel, beleértve a személyneveket és a jelmondatokat, betű, szám ábra, kép, szín, színösszetétel, hang- vagy fényjel, hologram, sík vagy térbeli alakzat, beleértve az áru vagy a csomagolás formáját, és ezek kombinációja, ha

  • megkülönböztetésre alkalmas és grafikailag ábrázolható,
  • nem áll fenn a lajstromozásával szemben feltétlen kizáró ok (pl. általánosan használják az áru megjelölésére), vagy
  • viszonylagos kizáró ok (pl. más javára azonos vagy azzal összetéveszthetőségig hasonló védjegy már oltalmat nyert).

A védjegy tehát egy nagyon fontos dolog a gazdaságban, épp ezért védeni, jogi nyelven szólva oltalmazni kell. Védjegyoltalmat szerezhet bármely természetes és jogi személy, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, függetlenül attól, hogy folytat-e gazdasági tevékenységet. A védjegyjogosultnak kizárólagos joga van arra, hogy a védjegyet az árujegyzékben szereplő árukkal kapcsolatban használja, illetve használatára másnak engedélyt (licencia) adjon.

Nokia logo
Ezt is jól ismerjük

Látható tehát, hogy jogi szempontból azok az eszközök számítanak replikának, melyek más cégek védjegyeit használják fel. Ez előzőekből nem derült ki egyértelműen, de védjegy lehet egy formaterv is, de ezzel nyilván csínján kell bánni, itt nem lehet bármit levédetni, vicces is lenne, ha az egyik autógyár például levédetné a kereket, mint formatervet, aztán a többi gyártó elkezdhetné fejleszteni a repülő autót, mert simát már nem gyárthatnának. Persze a telefonoknál ez kicsit egyszerűbb, de például az iPhone formaterve nincs levédetve, ezért is jelenhetett meg a Meizu M8 és ezért fognak meg a vámon olyan eszközöket, melyek bár formájukban csak távolról emlékeztetnek az iPhone-ra (mert mondjuk kockaalakúak), van rajtuk egy alma logó. A problémás eseteket (amikor az egyik termék köznyelven szólva "hasonlít" a másikra) szakértők döntik el, melyeket az eredeti termék gyártói alkalmaznak, a végkimenetel tehát általában nem kérdéses. A jog szerint a hamisított terméken lévő embléma nem szabad, hogy összetéveszthető legyen az eredeti termékével, annak védjegyével — ezt a vásárló szemszögéből nézve kell érteni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés