Doro 8040 - változó kor

A svéd Doro kifejezetten idősek számára készít mobil- és okostelefonokat, amelynek lényege a speciális, egyszerűsített felhasználói felület, ami a megjelenést és a kezelést is új szemszögből közelíti meg.

Bevezető

A svéd vállat harmincnyolc éve van jelen a telekommunikációs szektorban, nekünk sem ismeretlen, úgy hét éve nyomogattuk az egyszerűsített, nyomógombos mobiljaikat, és egyébként továbbra is kezdő felhasználóknak és időseknek szánt okos- és mobiltelefonokat is gyártanak. A koncepció lényege az egyszerűsített, intuitív kezelőfelület, illetve a távoli elérés integrálása, amivel segíthetünk beállítani vagy kezelni a készüléket. Jelen esetben nem a hardver vagy a kialakítás az érdekes, hanem a kezelőfelület, ami funkcionálissá és emberközelivé teszi a készülék használatát. Bár egy komolyabb lapkakészlet azért jól esett volna.

A Doro 326 tíz éve járt nálunk.
A Doro 326 tíz éve járt nálunk.

Az idős korosztály viszont a roppant figyelmesen tervezett felhasználói felület ellenére is érdekes és kényes célcsoport. A probléma általában nem az értelmi vagy felfogási képességek hiánya, hanem egyrészt esetleg az emlékezőtehetség megbízhatatlansága, és akkor pont mindegy, hogy mit kell megjegyezni, az egyszerűbb dolgok ugyanúgy megterhelőek lehetnek, mint komplexebb összefüggések; másrészt az érdeklődés és a motiváció elvesztése. Sok időskorú természetesen meg tudná jegyezni, hogy hogyan küldjön el egy szöveges üzenetet, de egyszerűen nem kívánják már megerőltetni magukat, pont beérik azzal, hogy fogadják vagy elutasítják a hívást és magukkal vihetik a telefont vészhelyzet esetére. Amihez a Doro viszont dedikált gombot is biztosít.


[+]

Ilyen esetben ugyan mindegy, hogy mennyire kézenfekvő és felhasználóbarát egy készülék kezelőfelülete, a felhasználó egyszerűen nem motivált új dolgok megismerésében. Személyes tapasztalat, hogy gyakran már azt sem gyakorolják, ami korábban elsajátítottak, bármilyen apró változás komoly bizonytalanságot okoz, pedig egy régi Nokia 3410 aztán igazán nem egy bonyolult valami. Így, azok az idősek, akik alapvetően érdeklődnek, valószínűleg a hagyományos Android vagy iOS alapvető működtetésével is megbirkóznak; akik viszont nem motiváltak, nem vágynak okosfunkciókra, csak telefonálni, azok a Doro 8040-est sem találják sokkal könnyebben kezelhetőnek, mint bármi mást. Például a nagymamám, aki 84 éves.


A speciális felület azonnal feltűnik.

Annyiban viszont mégis működőképes a Doro rendszerének kialakítása, hogy egyszerűen és életszerűen kommunikál a felhasználóval, nem jellemző a szakkifejezések használata, nincsenek rejtett menüpontok, a lényeges alkalmazások és funkciók elrendezésükből fakadóan azonnal elérhetők, szükség esetén biztosított a távoli hozzáférés, illetve a műveletek dialógus formában végezhetőek. Jellemzőek a megtekint/meghallgat/elküld típusú ikonok, amelyeket a mit/kinek/hogyan típusú panelek követnek. Baj maximum akkor lehet, ha mindennek ellenére felugrik a normál androidos párbeszédpanel, hogy engedélyezzünk ezt-azt az alkalmazásnak. Erre viszont megoldás lehet a távoli vezérlés.


[+]

Érdekes lenne felmérni, hogy a skandináv Doro koncepciója itthon mennyire működőképes. Tény, hogy az NMHH felmérése szerint egy év alatt megduplázódott a 60 év felettiek körében az okostelefonok használata, édesapám is most cserélte le duzzogva a nyomógombos Nokiát, de rajta kívül is ismerek bőven hatvan feletti felhasználókat, akik pont elboldogulnak egy tavaly előtti csúcsmodellel is, vagy régebbi iPhone-nal, tudnak telefonálni, Viber vagy iMessage üzenetre válaszolni, küldeni e-mailben fotókat az unokáikról, de például az e-mail szövegét rendre a tárgy mezőbe írják (ez nem apu, ő ki van képezve). Viszont végül is a lényeget megoldják. Nekik a későbbiekben, mondjuk 15-20 év múlva sem lesz különösebben bonyolult egy érintőképernyős, ismerős rendszert, mondjuk iOS-t futtató eszköz kezelése, mert megszokják.

A dobozban lapul egy dokkoló is.
A dobozban lapul egy dokkoló is.

De ha valaki életében nem látott még okostelefont, a 15 éve kapott nyomógombos Nokiát pedig már csak hívásfogadásra és maximum telefonhívásra használja, de azt is úgy, hiába gyorstárcsázó vagy mentett névjegyek, hogy a noteszéből begépeli a telefonszámot, az nem valószínű, hogy egyrészt vágyik okosfunkciókra, másrészt sokkal evidensebbnek és motiválóbbnak találja majd a Doro-t, mint egy egyszerűsített felületű akármi mást. Nem teljesen egyértelmű tehát a célcsoport, legalábbis a hazai viszonyokat figyelembe véve. Ezen felül a Doro 8040 kissé lassú is, ami különösen egy bizonytalan felhasználó esetében okozhat kellemetlenségeket, mondjuk, ha nem tudja eldönteni, hogy ő csinál valamit rosszul, vagy a készülék nem reagál.

Webes felületen és TeamVieweren keresztül kezelhető az eszköz.
Webes felületen és TeamVieweren keresztül kezelhető az eszköz. [+]

Valószínűleg egyébként annak lehet hasznos a Doro rendszere, aki valamelyest képben van egy érintőképernyős okoseszköz alapvető használatával, de nem óhajt mindenféle funkciót használni, mindössze néhány opciót vesz igénybe és már nem, vagy egyáltalán nem szeretne lépést tartani a hagyományos rendszerek új szoftververzióinak technikai és megjelenésbeli változásaival, vagy olyasmivel vacakolni, ami őt nem is érdekli. A kialakítás ergonomikus, kényelmes és stabil fogású, vannak fizikai vezérlőgombok, dokkoló, a felület pedig testreszabható és funkcionális.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Doro

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés