A Nav N Go és a piac

Sikertörténet

2005-ben, amikor az iGO első verziója megjelent, a szakma ünnepelt. Magyar fejlesztésű navigációs szoftvert láthattunk, amely a kor követelményeit nem csupán teljesítette, de több szempontból meg is haladta azokat. Az alkalmazás kezelőfelülete, logikája, egyszerűsége és sokoldalúsága mellett csak hab volt a tortán a remek magyar hang, s a korábbiakhoz képest kiváló hazai térkép.

iGO8
iGO8 dobozban

A piaci sikerhez vezető út is olyan sima és egyenes volt, mint a bahreini aszfalt. Az iGO 2006 hazai sikeréhez – milyen furcsa ezt az azóta történtek fényében megállapítani – nagyban hozzájárult a Mio, amely már akkor is a navigációs piac egyik legnagyobb szereplője volt. A Mio ugyanis úgy döntött, hogy az akkoriban még újdonságnak számító PNA-it az iGO segítségével teszi kelendővé. A dolog bejött, nagyon bejött.

Moha bá
Moha bá élőben

Eltelt négy év, s egy ország köszönti ismerősként Moha bá hangját. Közben azonban történt néhány dolog. A Mio-iGO páros sikere meglökte a szekeret. PNA gyártók és forgalmazók serege döntött úgy, hogy a Nav N Go termékével fogja felszerelni készülékét, sorra jöttek az újabb és újabb szerződések kisebb és nagyobb gyártókkal egyaránt. A teljesen ismeretlennek számító cégek (MyGuide, WayteQ, BluePanther, Airis, stb) mellett komoly nevek is találhatóak a listán (HP, Asus, Sony), így 2008-ra odáig jutott a cég, hogy a hannoveri CeBIT-en talán a legnagyobb standdal ők voltak jelen, a 2007-es IFA kiállításon hostess csaj pedig a német szépségkirálynő volt.

IFA
Nem gyenge hostess lányok

Durva, mi? Igazi sikertörténet, pár év alatt nemzetközi szinten is elismert cég vált a Nav N Go Kft-ből, és bár a külföldi piacokon továbbra is nagyon erős a TomTom és a Garmin, az iGO elég komoly tényezővé tudott válni. Ám a gyors növekedésnek bizony vannak árnyoldalai is. Bőven…

Az iGO és a Windows

Mielőtt konkrétan elkezdjük megnézni, hogy mi most a probléma a Nav N Go háza táján, nem árt megismerkedni néhány alapfogalommal az operációs rendszerek és egyéb rövidítések világából. Az előző oldalon többször is felbukkant a PNA szó, ez az angol Personal Navigaton Assistant (szemlyi navigációs asszisztens) szóhármas rövidítése. Az ilyen készülékek zöme ugyanolyan Windows alapú gép, mint egy PDA-k (Personal Digital Assistant, magyarul digitális személyi titkár), ám hardveres és szoftveres szempontból egyaránt eltérő felépítésűek, funkcionalitásukban szándékosan korlátoltak — pontosabban nem korlátoltak, de kevesebb dologra lehet őket használni, mint a PDA-kat. Jellemzően nincsenek rajtuk gombok, vagy csak a kocsiban leginkább fontos funkciók kapnak egy-egy billentyűt (hangerő, főmenü, ki/bekapcsoló), általában a processzoruk is gyengébb, mint a piacon levő újabb PDA-készülékeknek, a cikkünk szempontjából azonban nem ezek a legfontosabbak; más operációs rendszer fut rajtuk.

A PDA-kon ugyanis Windows Mobile fut, ami nem más, mint a Windows CE kernel, a köré épített felhasználói interfész és a szoftvercsomag. A Windowsnak több verziója van, ezek között a laikusok számára nehéz lehet eligazodni, épp ezért több cikket is publikáltunk már témában, az egyik a fontos dolgokról, a másik rendszer történelméről szól. Napjainkban már szinte csak és kizárólag a Windows Mobile Professinal változatát futtató érintőkijelzős készülékeket lehet kapni, a legfrissebb variáns 6.1-es, de pár napon belül piacra kerülnek a 6.5-ös verziószámú masinák is. Ezek a rendszerek a fent említett dolgokon kívül értelemszerűen tartalmazzák a telefonálással és minden ahhoz kapcsolódó dologgal kapcsolatos vezérlőszoftvereket és felhasználói elemeket is, magjuk pedig a Windows CE kernel, jelenleg az 5.2-es. A PNA készülékeken szintén Windows CE alapú operációs rendszer van (ám a rendszermag már az újabb, 6-os verziószámú, melyre Windows Mobile még nem épül), de ezek látszatra abszolút nem hasonlítanak a Windows Mobile alapú eszközökre, mert bár ugyanaz a kernel felel a a rendszer meghajtásáért és az erőforrások kezeléséért (itt olyanokra is kell gondolni, mint az érintőkijelző vezérlése), de sem a kifinomult felhasználói felület, sem a szoftvercsomag nincs rajta. A felhasználói felületet ezeknél a készülékeknél ugyanis a gyártók maguk készítik el, épp ezért a tulajdonos gyakorlatilag semmit sem fog látni a Windows CE kernelből annak ellenére sem, hogy az hajtja meg a masináját. Vannak persze olyan masinák, melyekben szoftveres trükkök használatával el lehet érni az alapvető felhasználói felületet (mely leginkább a PC-s Windows 95-re hasonlít), de ez már egy másik cikk témája.

WinCE
WinCE felület PNA-n

Látható tehát, hogy a PDA és a PNA készülékek között bőven akad különbség. Persze ha valaki Windows Mobile rendszerre alkot szoftvert, akkor általában nem kell sokat vacakolnia ahhoz, hogy Windows CE-re is alkalmazható legyen a program, mivel a két rendszer magja azonos. Az iGO tipikusan ilyen alkalmazás, ugyanis mindkét rendszeren elfut, ami nagyon örvendetes — azaz csak az lenne, ha nem kapott volna direkt egy komoly korlátozást.

A Nav N Go ugyanis úgy gondolta (s ez a mai napig így van), hogy az iGO navigációs szoftver, önmagában, ún. standalone verzióban lehet megvásárolni és csak a Windows Mobile rendszerrel kompatibilis, a Windows CE alapú PNA-kkal nem. Az iGO8 megjelenésekor is voltak furcsaságok (a 8.0 és a 8.3 között nem volt kommunikált váltás, egyszer csak az újabb verziók kerültek a polcokra), de ezeket nagyjából sikerült orvosolni. A probléma inkább az, hogy ha én veszek egy iGO8-at, mert ez az új, a csilli-villi, a legfrissebb és legjobb szoftver a számomra, akkor csak és kizárólag PDA-ban tudom azt használni, PNA-ban nem.

iGO
PNA-ra ez nem tehető fel legálisan

Persze lehet, hogy nekem már van egy PNA-m is. Vettem régen, még a régi iGO-val, vagy vettem szoftver nélkül, s most szeretnék rá egy jó alkalmazást. Ebben az esetben a dobozos, súlyos pénzekért, jogtisztán és hivatalosan beszerzett iGO8 nem használható. Ha beteszem csak úgy a memóriakártyát, nem indul el. Direkt van így, naná. És persze nem kell hozzá nagy logika, hogy egyértelmű legyen, hogy kicsit belenyúlva a programba, máris áthidalhatjuk a gondot.

Csakhogy akár kicsit, akár nagyon belenyúlni a programba tilos. A szerzői jogok nem engedik, hogy a felhasználó ilyesmit tegyen. Magyarán egy eredetileg nem iGO8-cal adott PNA-n jogtisztán nem futhat iGO8. Kinek jó ez? A felhasználónak biztosan nem. Akkor?

A Nav N Go-nak jó

Hát persze, hogy a szoftverfejlesztőnek lesz jó. A Nav N Go üzleti modellje ugyanis úgy épül fel, hogy a lóvé jelentős részét a velük szerződött gyártóktól zsebelik be. Licenszdíj. Miután a pénz jellemzően innen áramlik be, ezért minden erejükkel azon vannak, hogy csak olyan PNA-n lehessen iGO8, amit már így vett meg a boltban a felhasználó.

Nav N Go HQ
Székház a Gellért-hegy tetején

Ez persze még mindig nem lenne véresen nagy gond, de van a történetnek néhány egyéb aspektusa is. A Nav N Go ugyanis pár éve egy az egyben felzabálta (megvette) a TopMap Kft-t, amely arról híres, hogy pillanatnyilag (haha, pillanatnyilag több éve) ők csinálják a legjobb, legpontosabb, legrészletesebb hazai térképet. Ehhez a térképhez pedig egy ideje már csak a Nav N Go, illetve a Garmin hazai forgalmazója fér hozzá, a többiek kereshetnek más alternatívát.

Dolgozik a TeleAtlas

Két alternatíva van, a NavteQ és a TeleAtlas. Előbbit a Nokia kebelezte be, marad az utóbbi, s bizony a TeleAtlas térképek a TopMap adatbázisokhoz képest elég vérszegények hazánk tekintetében. Pedig TeleAtlas-ra épülő navigációs szoftver több is van olyan, ahol a gyártó nem korlátoz, s engedi azt feltenni PDA-ra, PNA-ra egyaránt. Kezd összeállni a kép, igaz? De foglaljuk össze.

Adott egy remek navigációs programot készítő cég, a Nav N Go, amely történetesen jogtulajdonosa a legjobb hazai térképnek. Ha valaki szeretné használni ezt a szoftvert, akkor vagy vesz egy PDA-t, és egy iGO8-at, vagy olyan PNA-t vásárol, amelyen telepítve van az alkalmazás. Mindkét esetben szépen csorog a Nav N Go-nak a pénz. Ám rengeteg júzer akad, akinek nem tetszik egyik olyan PNA sem, amelyiket iGO-val lehet kapni. Megvenné ő a PNA-t szoftver nélkül, s hozzá az iGO8-at, de ezt nem teheti meg.

Miért? Azért, mert akkor csökkenne azon PNA eszközöknek a száma, amelyeket iGO8-cal vesznek meg a népek. Ebből fakadóan csökkenne a gyártók által a Nav N Go-nak fizetendő licenszdíj összege is, ehhez pedig nem fűlik a foga a cégnek. Igaz az is, hogy egy PNA verziós iGO8 piacra dobása talán tovább növelné annak a kockázatát, hogy lemásolják egyesek, s így okoznak kárt, de a helyzet az, hogy így is bőven sokan játsszák ki a szabályokat.

Megoldás?

A fórumozók bőven adnak ötleteket. Mondjuk azt javasolják a gyártónak, hogy dobjon ki egy csak magyar térképes iGO-t, mindenféle csilli-villi effekt nélkül, olcsóért. Építsenek bele komolyabb védelmet, de mindenképpen tegyék lehetővé, hogy PNA-khoz is legyen jogtisztán, pénzért megvehető iGO.

Nav N Go

Nem kér itt senki semmi új és extravagáns dolgot. Itt van a Sygic, az Útinfo, és egy sereg más alkalmazás, amelynél semmi korlátozás nincsen. Mások már csinálják, s a Nav N Go egészen biztos lehet abban, hogy csak és kizárólag azért van még a hazai piacon ezzel az üzletpolitikával esélye, mert nála van a legfrankóbb térkép. Amint a TeleAtlas utoléri a TopMap szintjét, felhasználók ezrei fognak elpártolni az iGO-tól. S nem azért, mert az ne lenne kiváló termék. Hanem azért, mert a Nav N Go jelenlegi hozzáállása korántsem felhasználóbarát.

Tegyük még ehhez hozzá, hogy egy magyar cégről beszélünk. Magyar embereket foglalkoztatnak, ide adóznak nem keveset. Közben meg szépen megszivatják a magyar felhasználókat, nem túl elegáns. Ráadásul a noname partnerekkel való szerződések közül sok fel is bomlott azóta. Hiába próbálna az ember a jogtisztán vett, hivatalosan licenszelt iGO-val ellátott Mio, MyGuide, Bluepanther, WayteQ gépét frissíteni, pénzért is akár, esélye sincs. Mire van esélye? Hackel. Ki a felelős?

A Nav N Go véleménye

Természetesen nem lenne kerek a történet, ha nem kérdeznénk meg a Nav N Go véleményét. Úgyhogy a fentieket elküldtük nekik, s szerencsére nem hagyták kommentár nélkül. Előbb írásban kaptunk egy véleményt, de aztán inkább egy hosszas telefonbeszélgetés lett a történet vége. Szilágyi Zoltánnal, a Nav N Go product marketing igazgatójával csevegtem, a beszélgetés lényegét pedig az alábbiakban foglalom össze.

Szilágyi Zoltán
Szilágyi Zoltán

A Nav N Go üzleti modellje arra épül, hogy a cég PNA készülékeket gyártó és forgalmazó cégekkel van szerződéses viszonyban, nem pedig a végfelhasználókkal. A mezei ember csupán akkor kerül ilyen viszonyba a Nav N Go-val, ha dobozos, PDA-hoz való iGO-t vásárol, vagy az App Store-ból tölti le az iPhone-ra írt verziót. Különben a végfelhasználó a gyártóval van szerződésben.

A gyártók licenszdíjat fizetnek a Nav N Go-nak, nem is keveset. A cég álláspontja szerint standalone PNA-s iGO piacra dobása azzal járna, hogy a felhasználók zöme ezt sem venné meg, de az illegális terjesztés még könnyebb lenne, ugyanakkor a velük szerződött partnerek darabszáma jelentősen csökkenne, így bevételkiesésre van kilátás. Bár az én álláspontom szerint sem ellensúlyozná ki a standalone verzió értékesítése ezt a hiányt, ám a Nav N Go szerint jelenleg a szoftver nélkül megvásárolt PNA eszközök 99%-án tört iGO fut. Ezzel a lépéssel ez jelentősen csökkenhetne, ráadásul nem kellene ekkora jogi apparátust sem foglalkoztatni. Az úgynevezett "user experience" és a respekt pedig ugrana felfelé egy hatalmasat. Igen, ez hosszú távra való gondolkodás meglétét kell feltételezze.

A helyzet az, hogy hiába egyértelmű a jogi helyzet (a végfelhasználó nem áll kapcsolatban az NNG-vel, a szerzői jogok miatt pedig a szoftverbe belenyúlni illegális), a júzer csak azt fogja látni, hogy a multivá duzzadt hazai cég egyszerűen nem törődik a kisemberekkel, s mindenképpen egységcsomagban szeretné ráerőltetni a népre a szoftvert - amihez hardvert is kell venni, megkerülhetetlenül. Miközben a konkurencia más utat jár, és nem egyszer hangzott el a beszélgetésünkben a Sygic neve. Tény, hogy a Sygic számára nincs is nagy választási lehetőség, a gyártói piacon a Nav N Go verhetetlen, maradt a standalone forgalmazás.

Csakhogy a TeleAtlas komolyan elkezdett dolgozni a magyar térképen, s bár az iGO kiváló szoftver, de a Sygic is rohamléptekben fejlődik. Megjött a konkurencia, jó reggelt kíván, s továbblép. Egy-két év múlva ott fog állni a piacon a Nav N Go, miközben a korábban kicsinek tartott többiek - amellett, hogy vért fognak izzadni a másolt szoftverekkel szintén - a nyitott piacon szépen lelépik az iGO fejlesztőjét. Szilágyi Zoltán azzal zárta a beszélgetést, hogy természetesen ők is figyelik a piaci változásokat, s biztosak benne, hogy ha ezeknek a dinamikája megköveteli, akkor megfontolják az értékesítési modell folyamatos átalakítását. Ám a product marketing igazgató szerint ez még nem a közeljövő történése, és a Nav N Go inkább arra fordítja az erőforrásait, hogy az okostelefonokkal bővülő piacot is ki tudja szolgálni (iPhone, Android, Symbian).

Egy dolog fogja majd biztosan megváltoztatni ezt az egész helyzetet, ha a TeleAtlas térképe is felér a TopMap adatbázisához. Mert onnantól majd az dönt, hogy melyik szoftver mit tud, s mennyibe kerül. Illetve egyáltalán kapható-e. Akkor majd talán lép a Nav N Go is, de lehet, hogy már késő lesz.

Bog

Utóirat: a téma megbolygatását ezúton is szeretném megköszönni a fórumozóinknak, különösen az utóbbi idők WayteQ topikjaiban tevékenykedő hozzászólóknak. A Nav N Go Kft. ígérete szerint ugyan read-only módban, de figyelemmel fogja követni az ehhez a cikkhez nyíló fórumot. Bízunk benne, hogy ez elősegítheti a jövőben az üzleti döntéseket, s befolyásolhatja a felhasználókkal való kommunikációt is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • NNG

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés