Hirdetés

Mobilfizetés blog: Online vásárlás és fizetés

A mobilfizetés kapcsán már szót ejtettünk arról, hogy blogsorozatunkban milyen fő témakörrel foglalkozunk, vagy hogy milyen SMS-alapú fizetési lehetőségek vannak, illetve azt is számba vettük például, hogy pontosan mi is az, hogyan működik az NFC. Mostani írásunkban a webes vásárlások felé fordulunk, hiszen aligha van már olyan felhasználó, aki legalább ne találkozott volna ezzel, vagy ne bonyolított volna már le valamilyen tranzakciót az interneten. Nyilván felvetődik, hogy a kérdéskör miként kapcsolódik a mobilfizetéshez, a válasz viszont elég egyszerű, hiszen manapság már könnyedén vásárolhatunk mobilról, nem utolsó sorban pedig egyre több webshop rendelkezik mobilapplikációval, ami megkönnyíti a rendeléseket.

Fontos tisztázni, hogy mi értünk internetes (online) vásárlás alatt. A weben kötött szerződések a távollevők között megkötött kontraktusok körébe tartoznak, vagyis a kereskedő (szolgáltató, eladó) és a fogyasztó (szakmai vagy gazdasági tevékenységen kívül eső célből szerződést kötő természetes személy) az egyidejű, tényleges, fizikai jelenlétének hiányában nem személyesen, hanem elektronikus úton kötnek szerződést. A fogyasztó a weboldalon feltüntetett termékkínálatot böngészve, kattintással, kosárba helyezéssel, többszöri megerősítés után küldi el megrendelését, méghozzá többnyire előzetes regisztrációt követően. A szolgáltató köteles a vásárlásról egy elektronikus visszaigazolást küldeni.

Nem csak az európai uniós, hanem a magyar jogszabályok is szabályozzák, egyúttal lehetővé teszik az elektronikus szerződéskötést, hiszen a távközlési eszközök speciális fajtájának körébe az internet is beletartozik. A vásárlásokhoz a jogok és kötelezettségek tartoznak, amiket a fogyasztónak és a kereskedőnek egyaránt teljesíteni kell. Az internetes vásárlás előnye, hogy kényelmes, azaz a fogyasztó bármikor leadhatja rendelését, ráadásul össze lehet hasonlítani az árakat más weboldalak kínálatával. hátránya viszont, hogy a kellő körültekintés elmulasztása esetén bele lehet futni csalásokba, nem megfelelő termékleírásokba, esetleg rossz helyre kattintásokba (a következő bejegyzésünkben bővebben is beszélünk a buktatókról).

A kereskedő saját weboldalán köteles tájékoztatni a fogyasztókat a vállalkozás nevéről, címéről, ennek hiányában az elektronikus levelezési címéről, faxszámáról, a szerződés tárgyának lényeges jellemzőiről, a terméknek, illetve szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is magában foglaló áráról (díjáról) és az összes járulékos költségről, (például: a fuvardíjról, szállítási vagy postaköltségről), továbbá a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeiről, a vállalkozás panaszkezelési módjáról, a kellékszavatosságra, termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettség fennállásáról, az értékesítés utáni ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatásokról, a jótállás fennállásáról, annak feltételeiről, a szerződéskötés lépéseiről, valamint a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről, az illetékes testület elérhetőségéről. Továbbá az elállási jog gyakorlásának határidejéről, egyéb feltételeiről, az elállási nyilatkozatminta használatának lehetőségéről, arról, hogy az elállási jog gyakorlása esetén a termék visszaküldésének költségét a fogyasztónak kell viselnie, ha a vállalkozás nem vállalta e költség viselését, továbbá azokról az esetekről, amikor a fogyasztót nem illeti meg az elállási jog. (forrás: Európai Fogyasztói Központ)


2010-es kimutatás

A fogyasztókat védi, hogy a félrekattintások kijavíthatóságának érdekében a kereskedőnek kötelessége biztosítani a rossz adatok átírását, módosítását, méghozzá olyan gombokkal, mint a "visszalépés", a "kosár frissítése", vagy a "kosár ürítése" stb. A sikeres megrendelésről 48 órán belül kell visszaigazoló emailt küldenie a kereskedőnek. Ha ez nem, vagy csak késve történik meg, a fogyasztónak nem kötelessége átvenni a terméket. A szerződés akkor jön létre, ha a kereskedő a visszaigazolást követően újabb üzenetben, emailben értesíti a fogyasztót a megrendelés teljesítéséről, vagy a megrendelt termék postára adásáról, esetleg a személyes átvétel lehetőségéről.

A fogyasztót internetes vásárlás esetén megilleti az elállás joga, amit aminek szabályait a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet tartalmazza.  Ez röviden azt jelenti, hogy egyoldalúan visszaléphet a fogyasztó a szerződéstől, vagyis a termék megfelelő állapotban való visszaküldése esetén követelheti az eladótól a vételár megtérítését (lényegében azért, mert nem volt lehetőség a kipróbálásra). A fogyasztók jogairól szóló Európai Parlament és a Tanács 2011/83/EU irányelve 14 naptári napra emelte az elállási jog határidejét, amivel a 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet is összhangban áll, a határidő kezdetét a 9-es pont 20. § (2) bekezdése tartalmazza. A fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel. Hogy közel teljes legyen a jogszabályi körkép, szabályozásokat tartalmaz a 2001. évi CVIII. törvény, az 1997. évig CLV. törvény (fogyasztóvédelem), valamint a 2013. évi V. törvény (Ptk.), valamint számos kormányrendelet is.

A szállítási költség meghatározása általában az aktuális postai vagy futárszolgálati díjszabás szerint történik, igazodva a súlyhatárhoz és a darabszámhoz, de van olyan is, amikor promóciós jelleggel ingyenes kiszállítással csalogatnak a weboldalon. Minden esetben fel kell tüntetni a bruttó (ÁFÁ-val növelt), azaz ténylegesen fizetendő árat. Magyarországon a leggyakoribb fizetési mód az utánvétel, hiszen ebben az esetben a termék átvételekor kell kifizetni a vételárat és az esetleges kiszállítási költséget. A másik lehetőség a vételár előzetes megfizetése, vagyis amikor egy külön banki felületen keresztül kell a bankkártyaadatokat megadva kifizetni a vételárat, ekkor összeg azonnal terhelődik a számlára, amiről nem csak a bank küld opcionálisan üzenetet (például SMS-ben), hanem a kereskedőnek is megerősítést kell küldenie. Természetesen van egy harmadik lehetőség, amikor az üzlethelyiségben lehet átvenni a csomagot, a helyszínen történő fizetéssel, akár kártyával, akár készpénzzel, ilyenkor mindenképpen lehetőség nyílik arra, hogy rögtön ott megvizsgáljuk a terméket.

Ahogy a bejegyzés elején említettük, manapság már nincs akadálya annak, hogy a webes vásárlást mobiltelefon, vagy akár táblagépről végezzük. Egyre több olyan weblap van már, amik mobilos nézettel is rendelkeznek a könnyebb áttekinthetőség, és a gyorsabb használat (és a kisebb adatforgalom) miatt. Ennél még egy szinttel magasabban állnak azok a kereskedői weboldalak, amikhez mobil applikáció is tartozik, hiszen ezzel szinte már gyerekjáték a termékek kiválasztása, kosárba helyezése és megrendelése. A weben bonyolított tranzakciók köré tartozik még az alkalmazásokon belüli vásárlás, vagyis amikor például az ingyenes program bizonyos szolgáltatásait külön díj megfizetésének ellenében tudjuk igénybe venni (a fenti képen is egy ilyen eset látható).

Legendd

Azóta történt

Előzmények