Hirdetés

Mobilfizetés blog: Az SMS-alapú fizetési lehetőségek részletezése

A mobilfizetésnek számos alágazata van, első bejegyzésünkben próbáltunk is erről egy áttekintést adni. Mostani írásunkban az SMS-alapú fizetési lehetőségeket részletezzük, hiszen számos olyan terület van, ahol a rövid szöveges üzenetek segítségével tudunk tranzakciókat végezni. Ezt a szektort kétfelé kell osztani, hiszen vannak az előre meghatározott összegű emelt díjas SMS-ek, valamint a szolgáltatás alapú, szabadon megállapítható díjazású üzenetek.


[+] Valahogy így működik

Az SMS fizetés előnyei közé tartozik, hogy a vásárlónak nincs szüksége internetelérésre, bárhol lehet használni (ahol van persze térerő), igénybevételéhez nem feltétlenül kötelező a regisztráció vagy éppen bankkártya. Az emelt díjas SMS szolgáltatást az operátorok nyújtják, ők számláznak az elküldött (MOSMS, Mobile Originated Short Message Service), vagy éppen fogadott üzenetek (MTSMS, Mobile Terminated Short Message Service) alapján, melyeknek összege vagy az előfizetéshez kötődő számlán jelenik meg, vagy feltöltőkártyás konstrukció esetén az egyenlegből vonódik le. Az operátorok csak a saját előfizetőik terhére tudnak számlázni.

Az elmúlt években rengeteg visszaélés történt az emelt díjas SMS-ekkel (például nem volt feltüntetve, hogy drágább az üzenet, szegény felhasználó pedig utólag jött erre rá, ha egyáltalán rájött), így létrehoztak egy Európai Unió előírásaival összhangban lévő Etikai Kódexet, mely egy szakmai-etikai normagyűjtemény, ami szabályzásokat tartalmaz az operátorokra, a tartalomszolgáltatókra és az alvállalkozókra vonatkozólag. A kódex többek között kimondja, hogy nem lehet másokat jogszabályba ütköző cselekményre bátorítani, kizáró ok a megtévesztés, az operátorok közzétehetik a tartalomszolgáltató számát, elérhetőségeit, vagy például azt is kimondja, hogy kötelező a szolgáltatásról történő pontos és érthető tájékoztatás. Nem árt gyorsan tisztázni a tartalomszolgáltató fogalmát sem, hiszen ő az, aki továbbadás nélkül saját weblapján, műsorában, vagy üzenetben használja fel a szolgáltatást. Ilyen például a hírekről, időjárásról, vagy közlekedési információkról szóló üzenetek küldése, vagy ilyenek a jósműsorok is. Nem szabad szó nélkül elmenni azon esetek mellett sem, amikor a drága SMS-ekért cserébe egy kódot kapunk, amivel aktiválható valamilyen funkció vagy szolgáltatás. Ennek előnye, hogy a kódot nem csak az igénylő használhatja fel, hanem azt akár másnak is adhatja.

 


[+] Érdemes figyelni a visszaélésekre

Az emelt díjas üzenethez tartozó legösszetettebb rendszer, amikor több tartalomszolgáltató (összefoglaló néven az aggregátor) áll kapcsolatban a webhelyekkel. Az aggregátor cég kezeli az SMS-forgalmat, emellett pedig technológiai hátteret is nyújt. Mivel az SMS-ek esetén meg kell különböztetni, hogy ezek mely céghez tartoznak, egy előszó begépelése szükséges. Az ilyen rendszereket számos esetben alkalmazták már, a legkézenfekvőbb példa erre a szavazás, a szolgáltatásigénylés, a kreditfeltöltés, társkeresés, vagy tartalomelérés (pl. HD felbontású képek böngészése). A magasabb összegű SMS-ek listája valamennyi szolgáltató weboldalán elérhető, így le lehet ellenőrizni az emelt díjas szám hitelességét is. A díjak előre megállapítottak, így könnyedén kikalkulálható költséget jelent a felhasználó számára, a tartalomszolgáltató pedig a bevételi oldalról tud pontosan számolni. A bevételek többfelé oszlanak egyébként, különböző mértékben részesül az államkincstár (ÁFA), az operátor, a tartalomszolgáltató, az aggregátor és a webszolgáltató is.

A másik csoportba a szolgáltatás alapú SMS-ek tartoznak, melyeket Magyarországon a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. fogja össze (ennek szabályozására a 356/2012. (XII. 13.) Korm. rendelet vonatkozik, méghozzá összhangban a 2011. évi CC. törvénnyel). Nagy különbség, hogy amíg a rendszer előtt a szolgáltatók direktben állapodtak meg a cégekkel, a bevezetés óta már az állami szerven keresztül működik a szerződéskötés. Az ilyen típusú üzenetek egyik legalapvetőbb különbsége, hogy szabadon határozható meg a díjazásuk, nincsenek előre megadott fizetési normatívák. Itthon három szolgáltatást biztosít a Nemzeti Mobilfizetési Zrt: parkolás, E-matrica, HU-GO (elektronikus útdíjszedési rendszer). 2014. július 1-je óta előbbi kettő egységes lett, így az ország meghatározott részein indított parkolás (70 közterületi parkolási társaság területén érhető el) és matricavásárlás központilag van vezérelve. Az átállásnak volt is egy nem túl kellemes következménye, hiszen az Nmfr. törvényre visszautaló kormányrendelet szerint a parkolási díjon felül bizony a korábbinál drágább kényelmi díjat is ki kell fizetni, aminek mértéke a szolgáltatóknál egyáltalán nem egységes, egyiknél 75, a másiknál 99, a harmadiknál 115 forintot kell a parkolási díjon felül perkálni, amiből a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 40 forintot kaparint meg.


[+]

A parkolás folyamata egyszerű, hiszen a zónáknak (és városoknak) megfelelően előre megadott szolgáltatói telefonszámra kell üzenetet küldeni a gépjármű rendszámával, majd válaszesetben megjön a visszaigazolás, a várható költségekkel együtt, ám fontos, hogy mindig az előfizetésnek megfelelő operátornak kell küldeni az SMS-t. A parkolás bizonyos idő eltelte, vagy a kötelező parkolási idő végén lejár, ellenkező esetben a "stop" szó továbbítása utasítja a rendszert a parkolás megszakítására. Nem csak SMS segítségével lehet mobilparkolást kezdeményezni, hanem bizonyos partnerek esetén hívással, vagy akár mobil applikáción keresztül is. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer applikációja Androidra és iOS-re tölthető le (a Windows Phone variáns állítólag fejlesztés alatt áll), hozzá lehet adni gépjárművet (típus, rendszám, felségjelzés), így a parkolás a GPS-szerinti lokalizáció alapján, az autópálya matrica megvásárlása pedig listából való kiválasztás után történik (alant két képernyőképet lehet látni ezekről).


[+] Nemzeti Mobilfizetési Rendszer alkalmazáa (parkolás és autópálya matrica)

Megváltozott az autópályákért való fizetés is az utóbbi időben, több bevezetőn kell fizetni. Új lett viszont, hogy immár nem csak 10 napos, havi és éves jogosultságot lehet vásárolni, hanem megjelentek a megyei matricák is, melyek korlátlan használatot biztosítanak a vásárlást követő év januárjának utolsó napjának végéig. A matricát szintén megvásárolhatjuk SMS-ben, így a parkoláshoz hasonlóan a költségek a mobilszámlára terhelődnek, vagy a rendelkezésre álló egyenlegből kerülnek levonásra. Fontos viszont megtartani az SMS-t, hiszen ha véletlenül nem regisztrálja igényünket a rendszer (bár ez rendkívül ritka eset), de mi mégis a pályára hajtunk, akkor egy esetleges büntetés kiszabása során hasznos, ha bizonyítani tudjuk az igazunkat. 2016 év végére tervezik egyébként átfogó jegy- és információs rendszer bevezetését, mellyel mobilról lehet majd a távolsági és a helyi járatokra jegyet váltani.


[+] A különböző játéktípusok kódjai

Van még egy harmadik kategória is, hiszen nem csak a parkolás vagy matrica esetén lehet SMS-sel fizetni. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. például nem vonta még saját hatáskörébe az olyan szolgáltatásokat, mint a pizzarendelés, így még vannak olyan cégek, akik külön szerződésben állnak bizonyos operátorokkal. Az étel megrendelése során is van tranzakciós díj, bár ennek mértéke általában elenyésző a rendelni kívánt ételéhez képest. Itt egyébként úgy működik a dolog, hogy meg kell adni a telefonszámot, majd egy megerősítő üzenet fogadása és visszaküldése után már lényegében kész is a vásárlás. Tovább kutatva a lehetőségeket a lottózás is képbe kerül, hiszen a szelvényeket is fel lehet adni SMS-ben, erre is vannak harmadik fél által készített programok, ám ha nem szeretnénk ebbe belebonyolódni, akkor megfelelő formában SMS-t is küldhetünk a megjátszani kívánt tippekkel, kapunk egy válaszüzenetet, hogy helyesek-e az adatok, és ha megtörtént az ellenőrzést, akkor mindössze egy "OK" szó visszaküldésével verifikáljuk a szelvény feladását.

Legendd

Azóta történt

Előzmények