Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz dosailord #41 üzenetére

    Az oroszoknál semmi sem biztos. Az sem, amit kérdeznek. :)

    Az Angara ki tudja váltani a Protont, a kérdés az ára. Anno az ILS pont azért maradt a Proton fejlesztések mellett (amiről a cikkben is írtam), mert az Angara indítóállások és a hozzá szükséges infrastruktúra hiányzik, pénz meg nem nagyon volt arra, hogy ezeket kiépítsék. Más szóval olyan egyszeri befektetésekre lenne szükség, amire nincs keret a Hrunyicsevnél, a Roszkozmosz meg nem finanszírozta. Állítólag most keményen dolgoznak azon, hogy 2021-re kész legyen a Vosztocsnij űrrepülőtéren az Angara indítóállás. Meglátjuk, megvalósul-e majd és hogy mikor.

    Aztán kérdés lesz, hogy fog majd az Angara versenyezni a nemzetközi piacon, mert amit eddig tudunk róla, az alapján nem igazán versenyképes az amerikai és európai rakétákkal...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz dosailord #43 üzenetére

    Olvastam a A szovjet / orosz űrhajózás múltja cikksorozatodban hogy régen sem sokon múlt, hogy kidobják. Szerintem kár lenne érte.

    Konkurenciaharc még a szovjeteknél is létezetett. :DDD
    Hogy kár lenne érte... Nézd, a Proton legfőbb problémája ugyan az, ami az R-7 családé (alias Szojuz) is: egy olyan korszakban született, amikor még csak kísérleteztek a lehetőségekkel. Sokkal innovatívabb, hatékonyabb megoldások lehetnek, lehetnének...

    Ezek szerint az Angara minden szempontból egy drágább megoldás lesz, mégha az egyszeri befektetéseket nem is nézzük (pl. indítóállás).

    Eme kérdésre a pontos válasznak én is örülnék. Az Angara család önmagában nem volt rossz koncepció, ha az 1990-es évek végét nézzük. Van két komplex elem, az URM-1 (első fokozat, amit gyorsító fokozatnak is lehet használni, ha csokorba fogunk belőle 2-4-6 darabot) és az URM-2 (második fokozat), ezekből legózva pedig különféle méretű rakétákat lehet összerakni. A közös elemekre való törekvés miatt pedig a fajlagos költségek csökkenhetnek. Ilyen volt például a Delta IV család is. A Protonhoz képest az Angara talán hozhat fejlődést, de ehhez az kell, hogy sok Angara A1.2 és A5 indítás legyen.

    A fő probléma, hogy azóta eltelt két évtized, előrelépéseket pedig nem látunk az Angara továbbfejlesztése terén. Voltak ötletek, például a minél olcsóbban gyárthatóságra törekvő Angara-5M koncepció, de azok koncepció szintjén mozognak továbbra is. Közben viszont a világ más tájain már a következő generációs hordozórakéták megvalósultak (mint a Falcon 9 és Falcon Heavy) vagy fejlesztés alatt, esetleg már célegyenesben vannak (pl. Vulcain, Ariane 6, New Glenn, OmegA, J-3). Az Angara a 2020-as évek elején válthatja ki a Protont. Ahogy a Proton az 1990-es években az olcsó orosz munkaerőnek és nyersanyagáraknak köszönhetően volt versenyképes, az Angara is csak ebben bízhat a 2020-as években. Csakhogy közben jönnek az Indiaiak és a Kínaiak ugyanerre épülve...

    Folyton azt olvasom amerikai szakújságíróktól, hogy bakker, ébredjen már fel az Egyesült Államok és Európa, (meg Japán, stb.), mert a SpaceX berúgta az ajtót, Kína és India pedig a küszöb alatt oson be. Ehhez képest az Oroszok többsége még mindig magabiztosan mosolyog, és kvázi Koroljov meg Cselomej fél évszázaddal korábbi eredményeire mutat, hogy tessék, mi évtizedek óta vezetők vagyunk az iparágban. Ugyan mit akar az a pár kezdő, aki még kósza gondolat sem volt még, mikor mi már embereket juttattunk fel a világűrbe...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák