Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #4 üzenetére

    Ehhez ismerni kellene mindkét esetben pontos számokat. Sok másiknak (olasz szupersport, német prémium, etc...) ütköznie sem kell a kigyulladáshoz, még sincs akkora hírértéke, mint egy égő Teslának, utóbbiból szerintem majdnem mindegyikről van és lesz videó a YouTube-on...

    Megfelelő összevetéshez az is kellene, hogy csak és kizárólag azonos erejű és irányú ütközések legyenek a kalapba téve. Ez egyrészt a különböző vezetéstámogató asszisztensek miatt fontos, egy ilyenekkel jobban ellátott autóval az "enyhébb" esetek jobban elkerülhetők, így ez erősen torzítja a képet. Másrészt a sportautós, itt-ott szupersportautós jellemzők szintén torzítanak, jócskán növelik a nagy erejű ütközések esélyét.

  • llax

    senior tag

    válasz Rive #14 üzenetére

    Egyfelől igen... Nem csak a szabályozás, hanem a tapasztalat is kevés jelenleg. Az újabb és újabb modellekkel és az egyre nagyobb szám miatti egyre több balesettel azért gyűlik lassan.

    Másfelől az energiasűrűség növekedése előbb-utóbb a biztonságra is jó hatással lesz. Nem csak a hatótávok növekedhetnek miatta, hanem a pakkok mérete is csökkenhet, távolabb kerülhet az autó hamarabb/könnyebben sérülő részeitől.

    Egy a lényeg: A ma látható állapotokat nem szabad kivetíteni azokra az időkre, amikor a villanyautók nem csak az eladásokban, hanem az utakon is jelentős tényezővé válnak.

  • llax

    senior tag

    válasz Rive #16 üzenetére

    "Nem sokat segített a (kézi)gránátok 'biztonságán', hogy fél emberfej helyett a robbanóanyagok fejlődésének köszönhetően ökölméretűvé zsugorodtak"

    Ha mindkettőt ugyanakkora kofferbe kellene a lehető legbiztonságosabban becsomagolni, akkor a kisebbel azért könnyebb bánni. Még akkor is, ha a kisebb egy kevéssel sérülékenyebb.

    "szóval a tárolt energia is növekedni fog egy darabig, nem csak a sűrűség."

    Azért is írtam: előbb-utóbb, és nem azt, hogy közvetlenül.

    Amúgy a tárolt energia (szükségessége) körül is vannak kérdések... A hatótávban és teljesítményben (a mindenkori lehetőségek mellett) kimaxolt autók, mint amiket a Tesla gyárt, a világ nagy részén hosszú ideig rétegtermékek maradnak. Az igazi tömeges terjedés nagy esélyekkel nem a hosszú távú használatra készülőknél kezdődik majd el (több okból sem). Szélesebb rétegeknek a városi kisautók lesznek hamarabb megfizethetők, azoknak az alját nem kell küszöbtől-küszöbig telerakni akkuval - már a jelenleg elérhető energiasűrűség mellett sem.

    Olyan dolog problémáiról van szó, aminek még bőven van ideje kiforrnia magát. Ez az idő kb. ott ér véget, amikor már lesz némi választék egy teljesen átlagos ember/család számára is megfelelő+elérhető járművekből.

  • llax

    senior tag

    válasz borg25 #18 üzenetére

    "Hátha olvassa ezeket a sorokat egy önvezérlő autókat programozó."

    Nem kell ezt olvasnia, tudják ezt maguktól is. Ha kivonnád a képletből részeg Józsi bácsit és tsai-t, akkor a Tesla rendszere mehetne akár SAE 3 szinten is. De az csak SAE 2 szinten megy. Önvezetésről (jogi értelemben is) min. SAE 4-től lehet beszélni.

  • llax

    senior tag

    válasz borg25 #24 üzenetére

    "Így nézve lehet-e arról beszélni, hogy SAE 3-nál szükség esetén a humán járművezető megfelelően reagál?"

    Nem. Még egy egyszerűbb követő-sávtartó rendszernél sem.

    Nem véletlenül nincs még valódi önvezetés. Az átmenetet kellene valahogyan túlélni. Ami itt a SAE 2 és 3 kategóriák, felfogható egyfajta "éles tesztüzemnek".

    Aki AI alapú rendszerrel tervez, annál a mostani a (főleg szituációs) mintagyűjtés időszaka. A Tesla rendszere (nonstop megy, manuális üzemmódban is!) számára az egyik legértékesebb adat a humán beavatkozás lenne az AutoPilot működésébe... Erre néhányan úgy használják, mint ha már min. SAE 4-es lenne.

    A Tesla itt túl nagy kockázatot vállal másokhoz képest, ami a fejlődésnek jót tesz, csak néha túl nagy áron. Pont a Tesla rendszerével (azok közül, ami több, mint terv vagy kísérlet) lehetne sok problémát kivédeni, csak túl könnyen (könnyelműen) veszi át a vezetést a sofőrtől, bizonytalanság (és az azonnali reakció hiánya) esetén sem (csak és kizárólag) megállni akar, hanem megoldani.

    Csak úgy mellékesen:

    "Arra még reagálhatsz, hogy egy gyerek hirtelen kirohan az útra"

    A Tesla gyalogosvédelmi rendszere az Euro NCAP ezt vizsgáló tesztjén (mert ma ezt is nézik) bucira vert mindenki mást...

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #28 üzenetére

    "én bizakodó vagyok, hogy a gépet több mindenre lehet felkészíteni mint az embert."

    Erre minden esély megvan. Az igazán nagy kérdés nem az, hogy a gép mikortól hibázik kevesebbet az embernél. Az a kérdés, hogy mennyivel kell kevesebbet hibáznia az emberi vezetés betiltásához (legalábbis folyamatos kiszorításához, kezdve pl. az autópályával). Ami jó eséllyel akkor felmerül, amikor még sok autó szaladgál alkalmas önvezetés nélkül (ha már lesz mihez mérni, lehet igen veszélyesnek is minősíteni).

    Elsőre soknak vagy még inkább "sokknak" tűnne egy ilyen beavatkozás. Ilyenkor gondolni kell a szmogriadók esetére. 3-4 évtizede elképzelhetetlen lett volna, és vállalhatatlan jogfosztásként élted volna meg még "abban a rendszerben" is, ha "fentről" azt mondják Neked, hogy ma és holnap márpedig nem mehetsz egy métert sem a Zsiguliddal...
    Mindenre meg kell érnie a társadalomnak. Egy mai átlag 17 évest közel sem hoz úgy lázba a jogsiszerzés, mint mondjuk 20 éve. Ha meg is lett a jogsi, már nem törteti magát annyira, hogy autót is szerezzen mellé, ez a "a jogsihoz autó is dukál" téma sokaknál már el van felejtve (persze van akinél nincs, másnak meg esetleg muszáj). Falun sincs már tele a határ jogsi nélkül csapatókkal (ahogy még én is kezdtem). A változás folyamatban van...

  • llax

    senior tag

    válasz Ndruu #30 üzenetére

    Nem kizárt, hogy további néhány évig még ugyanezt érzed az akkori aktuális szoftver esetén is. Frissebb hardverek, több és fejlettebb szenzor, egyre fejlettebb szoftver, addig is gyűlő sok-sok tapasztalat (ezek nélkül nem megy), és egyszer majd úgy érzed, hogy nem kellene emberre bízni a vezetést :)

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #33 üzenetére

    Nem azonnali totális tilalomban kell itt gondolkodni, a kezdeti és a totális között több évtized is eltelhet.
    Ez mehet akár a légi közlekedés mintájára is. Az ellenőrzött légterekben vannak helyek és körülmények, ahol kizárólag robotpilóta vezethet (ezt csak időjárás, vészhelyzet vagy a robotpilóta hibája írhatja felül), emellett vannak olyan repterek, aminek a körzetében kizárólag a kapitány vezethet (még az elsőtiszt sem!).
    Ugyanígy lehet kezdeni a kézi vezetés tiltását pl. az autópályával és kritikus helyeken a robotpilótát lehet korlátozni.

    "Egyelőre nagyon örülnék, ha lenne olyan robotpilóta, ami mellett pl alhatok, ehetek, olvashatok egy 1000+km-es úton."

    Az ilyen hosszú utak nagy részét a világ civilizáltabb részén valamely gyorsforgalmi úton teszed meg. Ilyen körülményekre a Tesla AutoPilot (legfrissebb hardverrel és szoftverrel) már most is majdnem teljesen alkalmas (ahol sok Tesla közlekedik gyak. alkalmas), a többség (mármint a "hagyományos" autógyártók) a korábbi próbálkozásaikat feladva kb. most kezdik eldönteni, merre is fejlesszenek (a SAE 2 túllépéséhez). Vízióik voltak és vannak, a gyakorlatban meg van a Tesla, akik alapból azon az úton indultak el, amerre most a többség is tart.

    " A logisztikai cégek is tuti díjaznák, a kamionsofőrök már nem biztos, lévén a munkájuk könnyítését valszleg azonnal leépítésekkel díjazná a cég."

    Ma sofőröknél ott tart az utánpótláshiány, hogy nem csak Közép- és Kelet-Európában van gond az elvándoroltak miatt, hanem már a nyugatra elvándoroltak mellett hiány van Nyugat-Európában is.
    Amíg régen hazánkban (is) alapszabály volt, hogy a sofőr nem rakodhat, mára egyre több helyen a sofőr békázik, ha így haladunk, nemsokára az otthagyott targoncát is neki kell kezelni... Vannak olyan szállítási útvonalak, amiket lehet majd magas szinten robotizálni, de pl. a gyűjtőfuvarokat még sokáig nem.
    Sok helyen (gyárakban) nem kérdezték meg az embereket, mára mégis robotok végzik a munka nagy részét. Az egy külön érdekes kérdés, hogy hová vezethet ez hosszú távon...

  • llax

    senior tag

    válasz borg25 #38 üzenetére

    "De ha a vészhelyzetek kivételével a pilóta nem gyakorolhat"

    Egy sima útvonalrepülés nem sok gyakorlatot adna, pláne nem vészhelyzetekben használhatót (még annyit sem, mint autónál az autópályán vezetés). A kisgépes vagy vitorlázó repülés annál több gyakorlatot adna. A legkritikusabb manővereket (fel- és leszállás) legtöbb nagygépen továbbra is kézzel végzik.

    "De azért élvezetes is vezetni"

    Ennek ellenkezőjét nem állítottam és nem is gondolom másként :) Bár az "élvezeti" részét magamon nagyon bekorlátoztam az utóbbi 10 évben, lakott területen már-már "papásan" vezetek, máshol is beállok a sorba (más kérdés, ha "nincs sor"). (ehhez látnom kellett néhány dolgot, történnie kellett dolgoknak az ismeretségi körömben, nekem is kellett néhány melegebb helyzet - ezen túl ritkán kell pontos időre mennem)

    "Jelenleg az lenne a jó, ha az ember vezetne, s az MI csak gondolkodna, hogy miért tette amit tett"

    A Tesla rendszere ezt (is) teszi, amikor az AutoPilot ki van kapcsolva. Pontosabban maga az AutoPilot kikapcsolhatatlan (a sofőr által), csak a beavatkozása kapcsolható ki.
    Mostanra több tízmilliárd kilométerről gyűjtöttek be mindenféle, az AI számára emészthető/emésztendő adatot. Minden hír szerint többszörösét, mint az összes többi gyártó együtt. Egyfajta "adat nagyhatalom" lett belőlük (így állnak az akkugyártással is - ezért is mínuszosak minden negyedévben, a nagy építkezések mellett még felvásárolják a fél világot is, legalábbis belőle azt, ami villanyautó gyártáshoz kell...).

  • llax

    senior tag

    válasz t72killer #4 üzenetére

    "100 karambolozó benzinesből-dízelesből szénné ég/felrobban annyi db, mint 100db teslából :F ?"

    Közben már hallottam számot, még valami biztosabb forrás is kellene, de ha ennek fele is igaz...

    Nem karambolok száma, hanem megtett táv: 7x annyi megtett kilométer jut egy kigyulladó Teslára, mint az átlag...

  • llax

    senior tag

    válasz bkercso #59 üzenetére

    "így ez a jelen és a jövő"

    A gyártók többsége nem így gondolja. Tökmindegy, hogy milyen sok típus van a kínálatban, ha azok jelentős része leginkább papíron és tesztpadon jól működő, "kvóta szülte" megoldás, vagy adókedvezményes, ingyen parkolós, nagymotoros luxus kamuhibrid.

  • llax

    senior tag

    válasz Lauda #61 üzenetére

    Az általad sorolt problémák többségén már túllépett az ipar. Ezért is lehet nagyon sok hibrid gyártásban.

    A gyártók részéről némi szemléletváltás kellene és a szabályozást (és kategorizálást) is újra kellene gondolni. (a szabályozás a minden körülmények között alacsony emissziót támogassa, ne a kamuhibrideket)

  • llax

    senior tag

    válasz dabadab #66 üzenetére

    Amúgy az az 50kg aránytalanul sok :)

    (valójában persze nem - "tokkal-vonóval" annyi, a beépített kapacitás Tesla Model 3 LR akkujának kb. 2%-a)

  • llax

    senior tag

    válasz bkercso #65 üzenetére

    Nem nagy probléma, ha nem teszed azzá... Pl. ha nem 600km hatótávú prémium kategóriás gépet akarsz... (ennek is van piaca, fizetőképes kereslettel és ezt kiszolgáló gyártóval - őket a hatékonyság miatt érdemes figyelni)

    Szerintem egy kezemen meg tudnám számolni, hogy embereknek több mint fele évente hányszor szaladna bele egy 150km hatótáv korlátaiba (és kellene az utak melletti villámtöltőt használniuk). Ráadásul ezek pont az alsó és alsó-közép kategóriás járműveket használók. Ez nagyjából 16-18kWh akkuval elérhető (ha alapjaiban EV-nek tervezik az autót), ami egy néhány x10kW-os hajtással* együtt már kevesebb is lehet tömegben mint egy kisebb dízel hajtáslánc + tele tank... Pl. Smart méretű autókba még ennyi sem kell.

    * De azt sem úgy, ahogy a legtöbb gyártó ma csinálja (tele motortér...), hanem úgy, mint a Tesla...

    Az már külön vicces, hogy egy Tesla kettő, össz. 762LE beépített motorjai (inverterekkel, osztóművel, difivel) együtt kisebb helyigényűek, mint sok másnak a 80...136LE elektromos hajtáslánca. És ezzel a résszel problémák sincsenek, több 100ekm után sem.

  • llax

    senior tag

    válasz bkercso #72 üzenetére

    A "normálisabbját" lehet két pedállal is vezetni. A teljesen hagyományosan működő hidraulikus fék nyomáspontja előtt (mielőtt az dolgozna) a visszatápláló villamos féket szabályzod.

Új hozzászólás Aktív témák