- Milyen okostelefont vegyek?
- Itt van az első fotó a Motorola Razr 50 Ultráról
- Android alkalmazások - szoftver kibeszélő topik
- Telekom mobilszolgáltatások
- Nincs több főgombos iPad, van helyette nagyobb Air és Pro M4 chippel
- Okosóra lett a Huawei fitnesz karperecéből
- Mobil flották
- Elkaszálhatja az Apple az iPhone Plust
- Honor 90 - modellalkat
- Xiaomi 14 Ultra - Leica hercegnő
Hirdetés
-
Nincs több főgombos iPad, van helyette nagyobb Air és Pro M4 chippel
ma Frissítette táblagépes kínálatát az Apple, bemutatkozott az első OLED kijelzős modell és a mesterséges intelligenciában erős M4-es lapka.
-
Starsand Island - A Harvest Moon nyomdokaiban
gp Jövőre érkezik PC-re az anime stílusú gazdálkodós videojáték, amelyhez befutott az első előzetes.
-
Saját AI-chipet visz az adatközpontokba az Apple
it A jelentések szerint az Apple saját chipeket fejleszt, hogy AI-szoftvereket futtasson az adatközpontokban.
Új hozzászólás Aktív témák
-
axioma
veterán
Ezt a konkret peldanyt nem kerdeztetek meg, hogy amugy hol toltik (ertem ezalatt hogy otthon/kozteruletin), mennyire gyakori hogy DC-n, es a nem ionity DC-n mennyi ido alatt tolt fel? Az a kerdesem lenyege, hogy mennyi a nyereseg egy ilyen kut felkeresesevel a "sima" DC-khez kepest.
-
jacis
nagyúr
Én továbbra sem értem ezeket a cikkeket ezen az oldalon.
Ha leírjátok, hogy ezért pénzt kaptok és azért kell ezzel itt foglalkozni a pénz meg kell a fenntartáshoz akkor azt értem, de máskülönben számomra ez egy emészthetetlen pont marad mindig is.iPhone 15 Pro Max,; Samsung Galaxy Z Fold 5; GoPro 8 black, XBOX Series S, Samsung Galaxy Watch 4
-
kikikirly
senior tag
Totalcar Mesterkurzus Hanula Barnával.
Az elektromos autózásról,megújuló energiákról is jócskán esik szó ,elgondolkoztató dolgokat mond az ipse.[ Szerkesztve ]
-
Juhaszatti
addikt
Ez egy tematikus blogbejegyzés. "Alternatív hajtás blog".
Több nem mobilkommunikációs témával kapcsolatos blog is fut, vagy futott már az oldalon. Pl.:
"Akció figyelő blog"
"Muzix blog"
"Navi blog"
"Rádióműsor blog" stb stb.Egyébként aki a Prohardver, Mobilarena, Itcafe cikkjei iránt érdeklődik, azokat rendszerint ez a téma is foglalkoztatja. Szerintem simán elfér a többi között, sőt, fel is dobja az oldalt.
-
tothmaxy182
őstag
Van egy komoly probléma az elektromos autózással, mégpedig a töltési idő... Ezt látja az ipar is, ezért nekiálltak egyre nagyon töltési teljesítményű kúthálózatot és autókat gyártani.
Csak szerintem ennek van egy árnyoldala is, mert igaz megold egy komoly problémát (a töltési idő hosszát), viszont generál egy sokkal komolyabbat.
Arról van már valamilyen tanulmány, hogy mennyire nyírja ki az akksikat ez a brutális áramfelvétel? Mert hiába a gyors töltés, ha mondjuk az akksik így fele annyi idő alatt lerohadnak, mintha csak 30-40 kW-al töltenénk...Minden szavam magánvélemény!
-
szoftos
csendes tag
sracok, a porsche taycan tud 250kWh-s toltest, csak akarok szolni
-
<Adamsky>
nagyúr
Nagyon jó anyag! Én is link-elttem a Volkswagen ID.3 topic-ba. Kaptam is az ívet, hogy nem értek hozzá (Hanula Úr pláne ) és egyébként is a villanyautózásé a jövő ez már tuti!
Nem értették (nem akarták érteni?), hogy se Hanula Úr, se én nem azt állítjuk, hogy ne lehetne így, de a dolgok jelen állása szerint eléggé megkérdőjelezhető azt állítás (miszerint tuti a villany a jövő "hajtóanyaga"). Nekem azzal sincs bajom, hogy próbálkoznak vele. Kell is, különben sose fog kiderülni. hogy nincs igazam.
Viszont érzésem szerint ezzel párhuzamosan kicsit idő előtt próbálják kinyírni a belsőégésű motorokat. Talán sántít a hasonlat, de kicsit olyan érzésem van, mint a bluetooth vs. jack csatlakozó témában. -
válasz tothmaxy182 #5 üzenetére
Nincs okod aggodalomra az akksikra van vagy 10 év garancia. És megvan adva max. mennyivel tölthető, gyorsabban úgy sem tudod tölteni.
Mi 11 Lite 5G 6/128 :)) Xiaomi Redmi Pad 4/128 GB, Laptop Asus Oled Vivobook 16GB/1TB " Azért vagyunk, h legyünk " by pusszycat [175cm/104kg.]
-
Alakulunk. Ha elértük az 5perc töltési idő - 1000km hatótáv mínusz 20 és légkondis +40fokban - <40eEUR/családi autó szentháromságot, már kezdem is vegzálni a kereskedőket .
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
kikikirly
senior tag
hasonlóan látjuk a dolgot.Ha lenne új akumulátor technológia(amiről Hanula is beszélt) az sok minden megoldana az elektromos autózást illetően.Ha belegondolunk ipari léptékű fogyasztókat akarunk rákötni a jelenlegi elektromos rendszereinkre.Ha csak az energia megmaradás törvényét vesszük figyelembe egyértelmű hogy egy 1-2 tonnás autó mozgatása 90%-os hatásfokkal is hatalmas energiaigényt jelent.Jelenlegi rendszerek a sima háztartási gépekre van tervezve:Turmixgép,TV,HIFI stb. egy autó megmozgatása már másik iskola.Erre hoz fel jó példákat a Tanár úr.Egy új gazdaságos akkumulátor technológia a meló stb utáni kiugró energia igényt segitene eloszlatni. Sajnos az elmúlt 15 évbe termérdek szuper olcsó, szuper hatékony,világmegváltó anyám kínja technológiáról hallottunk,valamiért tömeggyártásig egyik se jutott el.Ez a problémám az elektromos autózással.Jelenlegi lítiumos fali akkumulátor drága megoldás ráadásul annak is csak a 90% tudjuk kinyerni,igy a hatékonyság rögtön 80%-ra csökken.Aztán ott a duma hogy majd a megululó erőművekbe tárolunk energiát az autókba már elhasználódott de az erőművekbe még bőven hatékony autó aksikkal.Gyakorlatba működik valahol hatékonyan,értsd több órán keresztül el tudnak látni várost csak az akku pakkokról???Én nem tudok róla...
[ Szerkesztve ]
-
válasz kikikirly #13 üzenetére
A cikk szóhasználatával élve a villanyautózás alfája és omegája az akksi, azon kívül minden nagyon jó már: közel 100%-os hatásfokú, halk+könnyű, hosszúéletű, relatíve olcsó motorok, alacsony szervizigény. Nagyon kéne egy kb 10x hatékonyabb akksikémia, amivel a tesla féltonnás akksiját egy VW Passat tartályméretére és árára lehetne csökkenteni. Nem mellesleg a batár akksikba rengeteg nyersanyag kell, és a kibányászott-feldolgozott tonnák mind-mind környezetterhelést jelentenek.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
axioma
veterán
Akarhanyszor linkelitek be, rohadtul nagy csusztatasokkal persze hogy a sajat szakmajara hajtja a vizet, ettol meg nem lesz kevesbe jogos az e-autok hasznalata.
Az, aki ervkent mondja az akkubol autozas ellen, hogy a ceges hibrid autot se toltottek hiszen kaptak hozza benzinkartyat igy tobb is lett a fogyasztas, az egyertelmuen nem masra utazik, mint hogy hogyan hozza ki vesztesnek a szektort. Hasonlo baromsag a gyorstolto halozat egyideju hasznalatarol szolo szamitasa. Meg a nemet szentartalmu energia-osszetetelt alkalmazni a norveg elterjedtsegre... nekem kb. ennyi maradt meg az egeszbol. El kell adni a korabbi technologiat amig lehet, marketingelni is mellette (pontosabban ez a baj, a konkurrencia ellen ). Van ilyen mashol is, eroltetni fogjak ha mar nincs muszaki igeny ra akkor is (ld. pl. rugos matracok a hideghab ellen).[ Szerkesztve ]
-
kikikirly
senior tag
Hagyjuk Hanula Barnát.
Szerinted nem valós probléma hogy fogunk ekkora áramerősséget eljuttatni mindenhova,ilyen léptékbe már a hűtés mikéntje is bejön a képbe.
Az se valós probléma hogy mit kezdünk a megújuló energiák ingadozó teljesítményével?Legtöbb helyen nem olyanok a természeti adottságok hogy a víz magasba pumpálásával majd leeresztésével tároljunk áramot.
Az se valós probléma miként hasznosítjuk újra az akkumulátorokat?
Ha lesz új akkumulátor technológia 4-5 éven belül mennyire reális hogy minden elávárásunknak megfelelő lesz(Olcsón gyártható,Hosszabb élettartamú,Könnyen újrahasznosítható)
Úgy van hypolva az elektromos autózás mintha holnaputánra meg lennének a válaszok,olyan lódításokról nem is beszélve hogy ZERO EMISSION.Ha meg lenne oldva az aksi újrahasznositás és az áram nagy része is megújuló forrásból lenne,akkor lehetne rátenni ezt a matricát.Ettől baromi messze vagyunk...
Nyilván ez a jövő,hisz megújuló energiával kombinálva az elektromos autónál nincs jobb megoldás.[ Szerkesztve ]
-
Elf
aktív tag
válasz kikikirly #13 üzenetére
"Jelenlegi rendszerek a sima háztartási gépekre van tervezve:Turmixgép,TV,HIFI stb."
Az stb.-be beletartozik a 2-3kW-os klíma meg a 1-2kW-os hősugárzó?
Mert ha igen akkor nem hiszem hogy gond lenne ha valaki estére feldugja az autót tölteni reggel meg lehúzza. Szóval szerintem az otthoni töltést semmi sem akadályozza. -
kikikirly
senior tag
Ne viccelj már.Nálunk a 12.ker Táltos utcába(Csak társasházak vannk) ha az összes itt parkoló autó elektromos lenne és tölteni kellene úgy hogy a tulaj otthon ugyanúgy nézné a tévét,nyáron használná a klimát/télen fűtene erősen meglepődnék ha elbírná a rendszer.Szerintem egy sima kertvárosi övezetbe(alacsonyabb fogyasztás ugyanakkora területre elosztva) se bírná el a rendszer ha ekkora plusz fogyasztókat engednél rá.
Egyébként valamennyi elektromos autózás jövöjét firtató cikkben felteszik az áram eljuttatásának mikéntjét. Szóval 1000% hogy a jelenlegi rendszer erre többszörösen alul van méretezve.Nem csoda hisz mikor kiépítették nem kalkuláltak az elektromos autózással.Úgy tudom ha otthon saját gyors töltőt szeretnél kiépíteni ahhoz is átalakításokat kell eszközölni a sokkal nagyobb áramfelvétel miatt.[ Szerkesztve ]
-
Elf
aktív tag
válasz kikikirly #19 üzenetére
Most a klíma használat korlátozva van arrafelé? Tilos bekapcsolni mindenkinek egyszerre?
Lehet újat telepíteni, vagy az is korlátozva van? Van valami áramhasználati korlátozás?
Komolyan kérdezem mert nem hallottam ilyesmikről, de én nem ismerem az illetékes elmű szabályozásait.[ Szerkesztve ]
-
Rolly
veterán
válasz kikikirly #17 üzenetére
Hanula Barna ezt a videót követően kijött egy cikkel ahol kiszámolta, hogy már most 100e km körül jobb egy elektromos autó mint a dieseles... De még itt is sokat csúsztatott (pl nem számolta az üzemanyag szállítás és finomítás értékét ha jól emlékszem..., s azzal, se hogy a benzines autók nem tudják a gyári adatokat soha... dieselem 1-1,5 literrel többet fogyaszt mint amit a wltpben mértek... persze elektromos autóknál 15 kWh körülivel számolt amit meg azért ki lehet hozni belőlük 110-es tempóig)...
Nálunk 3x16 A van amiből éjszaka vajmi keveset használunk mondjuk legyen 3x4A... (cirka 12 A 3000 Wh... és akkor már a klímákkal megy a fűtés is...) Tehát nálunk van 3x12A tölteni... ennyivel legyen 8,5 kWh... majdnem minden elektromos autót 10 óra alatt csurig tudunk tölteni... (85 kWh 10 óra alatt kb de 6 óra alatt is 50+ kWh azaz kb 300 km hatótáv / nap... ennyit átlagos autós nem megy naponta...), tehát az áram odajuttatása kertvárosi övezetben nem probléma... Társasházi övezetben lehet probléma, bár jellemzően 1-1 társasházban lakók - pl újpesten nem mennek napi 50-100 km-t ha X százalékuk megy akkor jó töltés menedzseléssel most is fel lehet erre készülni. Plusz az átállás elektromosra nem 1 év alatt megy végbe hanem 10-20 év alatt...
Megújuló energiák ára folyamatosan csökken az elmúlt 2 évben kb 20-25%-kal lettek olcsóbbak a napelemek... ha ez így megy még 8 évig, hogy 2 évente 20-25%-os csökkenés várható olyan olcsó lesz a megújulók ára, hogy kb senki sem fog azzal foglalkozni, hogy felesleges napelem kapacitások lesznek amiről nem vesszük le az áramot... éjszakára pedig kell alap erőmű (ez elkerülhetetlen, bár az autók akkuját használni áthidalásra akár még működő koncepció is lehet)
A 2013-as BMW i3 akkuja 1-2 cella cserével és cellánkénti frissítéssel még tudja a névleges kapacitásának 80-85%-át... Tehát egy 6 éves technológiai akku cirka 8-10 évet ki tud szolgálni egy autóban... majd ezt követően 8-10 évet egy akkuparkban ahol pont a megújulók alá tud dolgozni (itt gyorsan megjegyzem, hogy a gyártási CO2-t már visszahozta 40-50e km körül s csak míg autóban szolgált cirka 200e km-t tehetnek meg vele...)
Új akkumlátor technológia... eddig minden idővel leszivárgott a jó áron jó feltételekkel használható céltartományba... a mai lipo akkuk is... Miért lenne máshogy?
Zero emission valóban kacsa, bár a zero locale emission már igaz s városlakóként ez igen csak előnyös... De - mi most tervezzük egy használt elektromos autó beszerzését - ha napelemmel - otthon van - töltöd akkor már zero emissiont tud most is
S a legfontosabb ami miatt Hanula Barna számomra nem hiteles "szakember" mindent a jelenkori értékek alapján számol, pedig míg egy dieseles és benzines jármű kibocsátási tényezője folyamatosan romlik (még megfelelő karbantartás esetén is...) addig az elektromos áram lehet és lesz is zöldebb
-
kikikirly
senior tag
Nem nincs semmilyen korlátozás.
Elektromos rendszer nincs ennyire kicentizve, biztos hallottál már te is a hiba tűrő tervezésről,repülőgép stb gyártásnál így nevezik.Nyilván az áram hálózatnál is kalkulálnak tartalékkal.Azt értsd meg hogy egy klíma,turmix gép teljesen más kategória.Gondolj bele mekkora energia igénye van annak ha habosra vered a tejszínt vagy ha megmozgatsz 1-2 tonnát száz kilométeren keresztül.Nem vagyok fizikus de szerintem az energia megmaradás törvényével az átlag halandó is képes saját maga számára szemléltetni az arányokat.A lényeg hogy ekkora többlet fogyasztás bőven nincs bekalkulálva,értelme se lett volna,ekkora tőkét elkölteni olyasmire aminek ki tudja mikor lesz haszna,esetleges technolgia váltásokról/ inkompatibilitásról nem is beszélve.Gazdaságilag egyszerűen nem lenne hatékony ha mindent/majdnem mindent többszörösen túlméreteznénk a kié pitéskor, hátha egyszer hasznát vesszük...Még ha hasznát is vesszük később, olcsóbb ha akkor bővíted a kapacitást amikor arra igény jelentkezik.[ Szerkesztve ]
-
Rolly
veterán
válasz kikikirly #19 üzenetére
1x32A jár alapból lakásonként ... ebből 1x16-tal szerintem minden lakó a társasházban tudná tölteni az autót ... persze ekkor feltételezhetően kellene már egy kis töltés menedzselés az autók között de szerintem egy átlakos lakás nem használja ki a 16A-t sem tehát van / lehet 16 szabad A-re...
Nálunk ikerház Dunakeszin alapból 3x16 amper van (napelem miatt lett 20-16-16)... s ezt lehet bővíteni 3x32-ig a jelenlegi vezetékeléssel... tehát bármikor (cirka 200-300e ft-ért) tudom bővíteni és tudok 11 kWh-val tölteni ... De ha nekem elég a 3x12 vagy 3x10 amper az már éjszaka majdnem befér a mostani fogyasztás mellé... 1 nagyfogyasztónk van de az pont a 20-as ágon így ott is van 10A szabad illetve a többin is van mikor alszunk. Mivel az elektromos autók töltése ütemezhető / programozható... így be tudom úgy állítani, hogy 10-től 6-ig töltsön ez 8 óra azaz 3x10A-rel most is 57 kWh-t tudok tölteni / éjszaka
(#23) kikikirly:
De azzal is számolj, hogy egy átlag autó napi 40 km-t megy (évi 14-15e km-t) azaz ezt kell bele tölteni ez pedig kb 5-6 kWh / éjszaka / autó tehát ha 8 órát tölt akkor 600-800 Wh / autó...[ Szerkesztve ]
-
Elf
aktív tag
válasz kikikirly #23 üzenetére
Akkor tudni nem tudunk igazán semmit csak saccolgatunk. :-)
Nálunk 3-16A lehet mindenkinek. Ha mindenki csúcsra járatja akkor biztos nem olvad le az utcán a légkábel. Valszeg az elmű is inkább kihúzott anno egy ilyen terhelést bíró kábelt és nem huzigálja újra ha véletlenül költözik egy asztalosműhely.
Neki az a jó ha fogyasztanak. Hát legyen má lehetőség rá. :-) Szerintem.
Meg Rolly itt feljebb kifejtette részletesebben számokkal hogy fér ez ki. -
Uzi74
senior tag
válasz tothmaxy182 #5 üzenetére
Valóban jobban nyírja az akksikat a gyorstöltés, a tesla S adott számú supercharger töltés után vissza is veszi a max engedélyezett töltőáramot (de pl. a Model 3 már nem csinál ilyet, abban újabb akkutechnológia van). Tycan használati utasításában is benn van állítólag, hogy inkább AC-ról töltsd, ha nem fontos gyorsan.
Valószínűsíthetően viszont nem napi szinten töltik HPC-ről az emberek az autójuk, az évi pár hosszú úton be lehet vállalni és nem kell hogy álmatlan éjszakáid legyenekMás:
Ki töltött már bábolnai Ionity-n, mekkora eséllyel van tele egy péntek délután/este Bp. irányába? A magyarországi HPC felhozatal még elég hiányos, aki nem teslávan jön messzebbről az hol tud értelmesen tölteni még? Bp-en van egyáltalán gyors DC töltő?[ Szerkesztve ]
-
kikikirly
senior tag
Ne erőltesd ezt a jelenlegi rendszer elbírja dolgot.Persze érvelhetsz azzal hogy nem vagyok villanyszerelő így csak találgatok,de ha egy pillanatra hajlandó lennél figyelembe venni a realitásokat rájönnél hogy életszerűt len amiről beszélsz.
Abba viszont igaza van Rolly-nak/igazatok van hogy nem holnap utánra cseréljük le az összes belső égésű motort elektromosra,van idő fejleszteni a rendszert.Erre én nem gondoltam.Szerk:
Talán betéved a topikba egy villanyszerelő, vagy rokon foglalkozású ember aztán igazságot tesz.[ Szerkesztve ]
-
Uzi74
senior tag
válasz kikikirly #28 üzenetére
Németeknél már engedélyköteles a 11Kw-nál nagyobb töltő telepítése - és feltétel hogy legyen internetre kötve távoli menedzselési lehetőségget a töltésvezérlésre - igy előznék meg a rendszer összeomlását - később szerintem a 11Kw-osokat is bevonják a körbe...
Ugyanis hiába van egy lakásnak 35A-es biztosítéka, ha mindenki egyszerre akarna 35A-t, akkor a trafóállomás nem bírná - nem úgy vannak méretezve, statisztikailag is felesleges lett volna, mert ilyes sosem fordult elő. A több összfogyasztás miatt jobb smart management és hálózatbővítés szükséges lehet, de ez nem egyik napról a másikra kell hogy rendelkezésre álljon. -
A zero local emissiönnel nem sokra megyünk a széndioxidnál, ami a legnagyobb bajt okozza.
A környezetterhelésbe azt is bele kell számolni, hogy az akksi miatt nehezebb autókat szállítgatják globálisan. A kb 10év alatt kipurcanó akksi feldolgozása is tétel ugyebár, amit simán pl szembe lehet állítani a dízeles nagyszervizekkel, sőt...
A villanyautó fogyasztásába az önkisülést, téli hidegben extra fogyasztást is bele kell számolni. Ezek miatt máshol is láttam már az ominózus 100ekm-es számot.30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Rolly
veterán
válasz t72killer #31 üzenetére
még jó, hogy a diesel és benzines járművek localba csak CO2-t pufognak ki ...
ugye egy diesel és benzines járműnél ott van:
- fékezés miatti fékpor többlet
- üzemanyag égetésénél egyéb gázok és szállópor
( rosszul karbantartott vagy esetleg részecskeszűrő / fap adalék / blue adalék nélkül futtatott herélt autókról nem is beszéltünk)
Akkukra jelenleg ha információim hitelesek 8 év 160e km körüli garanciákat vállalnak a gyártók és ez alatt nem mehet az akku teljesítménye 70% alá... Ha most a 2010-2016 közötti kis akkus autóktól eltekintünk és 30 kWh óra feletti kapacitásokat nézünk akkor ha 160e-nél még tudja a 70%-ot azaz a 21 kWh-t akkor a kapacitása még mindig elég az átlagos családnak... Most kijövő autók pedig már nem 30 kWh-s akkukkal szereltek hanem 40-50-60... 100 kWh-sak tehát még tovább lehet őket majd normálisan használni. Plusz ha nem nézzük a 2010-es elektromos autókat (pl Ion, Czero, Miev) akkor az újabb akkuk cellánként javíthatóak tehát nem feltétlen szükséges teljes akku csereAhogy diesel autóknál se számolják a kibocsátásba a felhasznált motor és váltóolajat így elektromos autóknál se számolnám az Önkisülést ami azért közel se tétel egy litium akkus autónál... HA keveset megy vele az ember és 50-60% körül használja akkor kb észre se vehető (töltési veszteség viszont simán lehet 10% is akár sőt a Renault Zoé bizonyos AC töltésnél 30-35% töltési veszteséget is produkálhat - ha jól tudom egyfázisú töltést nem szereti)
Téli hidegben az extra fogyasztás pedig a fűtés viszi el nem a hideg... Az akkuk az újabb modellekben - Nissan Leaf kivételével - már temperálják az akkut... így az nyáron hűtve télen fűtve van az optimális működési tartomány miatt...
A régebbi elektromos modellek nem hőszivattyús fűtése viszont 20-30% hatótáv csökkenést is össze tudott hozni főleg ha nem tempreált akkuval rendelkező autóról beszélünk -
<Adamsky>
nagyúr
Látom itt is elszabadultak picit az indulatok, ill. egymásnak feszült a két tábor.
kikikirly, t72killer és én (ja és az itt méltatlanul sokat ekézett Dr. Hanula Úr) csupán annyit állítunk, hogy a villanyautózás jelenleg (!) abszolút nem az "ultimate solution", ahogy azt sokan állítják. Bármennyire is fájó, de sok felhasználói profilhoz még mindig jobban illik a belsőégésű motor (legfőképp egy modern dízel), mint a villany. Utóbbi - egyelőre - a városi / elővárosi közlekedést tudná kiváltani.
Mai hír, ami szintén azt bizonyítja, hogy egyelőre rohadtul nem lehet ám tudni, mit hoz a jövő: Land Rover: a villanyterepjáró rossz ötlet(#19) kikikirly
" ... erősen meglepődnék ha elbírná a rendszer.Szerintem egy sima kertvárosi övezetbe(alacsonyabb fogyasztás ugyanakkora területre elosztva) se bírná el a rendszer ... "
Vagy, ha mégis, akkor - ahogy Hanula Úr mondta - ott nem kellene többet havat lapátolni az utcában -
axioma
veterán
válasz kikikirly #17 üzenetére
Nem ertelek. En mondom mindig, hogy minden eszkozt arra, ami ott a legjobb. Nem mondtam, hogy csak elektromos autok legyenek. De van elektromos autom es tudom, hogy nem robban fel az utca vegen a trafo ha elkezdem tolteni. Es igen, elvarnam hogy idovel a varosokban viszont csak arammal lehessen kozlekedni (mondjuk a parkolasi ovezetben, szemelyauto kategoriaval).
Jelenleg az autom 9.45 amperrel tolt, ami 2104 W. Sot a parom hibridje 6A default korlatozason hagyva lett inditva, epp most 1353 W. Alanyi jogon ugye 32A per lakas (nalunk haz). Boven ezen igenyek fole van tervezve minden. [kieg. masik hsz-odra: otthoni gyorstolton mit ertesz, ha csak egy 1x16A toltod van, akkor full lemerult 40kWh pakkot is feltoltesz egy ejszaka alatt, de ez hanyszor lesz egy evben? es az utcaban levo autok kozul hanynal _egyszerre_?]
Az a valotlan eletkep, hogy az e-autok allando villamtoltest kell majd hasznaljanak. Persze azt vizionalva hogy raadasul egyszerre. De miert csinalnak? Aki rendszeresen megy vele hosszu utra, az vesz hibridet (es meg mindig jo a varosban). Aki meg csak nagyritkan, pl. videkre kene vinnem a 80km-es ionomat konkretan (nem az utasokat), akkor egyreszt raer, masreszt 3 evente fog elofordulni.
Dolgoztam a vezerelt aram iranyitasa kozeleben, mindossze akarat kerdese rendes tarifat talalni a villanyautosoknak. Jelenleg az aramszolgaltatok (bar igazabol torvenyalkototol jott) e-autokra mindossze egy (200e+Ft-os oraatalakitassal jaro) tarifat kinalnak 5 Ft kW-onkenti kedvezmenyt (a vezereltre se kothetem ra!), amin talan nincs is idobeli korlatozas - ezzel nem gyoztek meg hogy valtsak. Pedig az egyik auto szinten, a sajatom meg okosdugalj miatt meg tudna oldani, hogy ejfeltol tolt. Kozben a nagyon szocialis vezerelt aram eloirasok (bojler es hotar.kalyha a legtobb amire hasznaljak, este hazaer a csalad legyen meleg) miatt ejfel utan mar nincs teljesitmenyigeny (marmint ami a lenyeg lenne: athelyezheto), minden fel van toltve. En boven raernek az ejfel - 6 ora kozott, de annyi kedvezmenyt nem adnak cserebe mint a vezerelteknek (mondjuk lehet hogy ennek ellenere meg fogom lepni, de csak mert kornyezettudatos otlet es ugye felulbiralhato is).[ Szerkesztve ]
-
axioma
veterán
Na ezt a tarifaval is lehet, nem kell netre kotve legyen (a Lakihegyrol sugarzott jellel is tudnak csoportokat vagy egyes fogyasztasi helyeket kapcsolni).
Jo, a nemeteknel valaki kitalalta hogy majd jol Steuerbox-ot fog eladni, aztan azota valahogy teremnek a fold alol is elo a hasznalati modok, jeeee Nem tartom valoszinunek hogy kisebbeket bevonjanak. -
axioma
veterán
válasz <Adamsky> #33 üzenetére
Bocs, de sajnos Hanula azt mondja, hogy az e-auto dragabb es tobb CO2-t termel, mintha az adott auto egy modern belsoegesu motorral menne. Ez meg rohadtul nem igaz, ugyhogy persze hogy van indulat. Meg amikor ervelesi hibakkal teletuzdelve probal magyarazkodni, akkor ha mellettem ervel akkor is ideges leszek.
Konkretan: szerinted mennyi napi futasteljesitmeny az, amit nem birna el egy utcan belul az elektromos halozat a melegedes jelei nelkul? Mondj _szamokat_, mert igy egyszeruen csak vagdalkozas, hogy az pedig naaaagyon sok lesz. -
Ciklusok számától függ. A prius nem biztos, hogy annyi ciklust tol az akksiba, mint egy tisztán elektromos üzemű cucc, ha pl sok országúti/sztrádás vezetés is van. Mindenesetre 17év még egy 60%-os szinten 15°C-on a sarokba állított példánynál is szép.
#32: valószínű az akksifűtés bevezetése előttről olvastam akkor Teslás téli panaszokat. Mindenesetre a break-even akárhogy is csűröd-csavarod, nem lesz 0km. Az egyéb szennyezőkkel szembeni szigorítással 100%-ban egyetértek, meg kell valósítani az EUR6-ot tényleg betartó dízelt és ami ezt nem tudja, kíméletlenül leszedni az utakról. A részecskeszűrő+katalizátor kiműtéséért pedig proktológiai vizsgálatot kell felírni a tulajnak a saját, működő kipufogójával. Részecskék a fékezésből: nem tudom, más hogy fékezget, én a 7.évet+250ezredik km-t teszem a kocsiba és 2db fékpofát cseréltettem benne (a két hátsót). A gumija meg a teslának is ugyanúgy kopik - ja, abból viszont már a 2. komplett garnitúrát nyúzom téliben és nyáriban is.
EUR5-ös kocsi tulajaként szívesen áldoznék tényleges EUR6-osra akkor, ha megígérik mellé, hogy nem lesz 6-8éven belül vmi elértéktelenítő baromság. De sajnos egyelőre nemigazán van a szabványt tényleg betartó EUR6-os dízel, a szabályokat és az üzemanyagokra kirótt sarcot pedig évente átírják - miközben az ember 6millás befektetése lóg a levegőben.
Szép és jó ez a villanyautó biznisz, csak amikor 2-3 gyerekkel próbál az ember Európai életet élni (=munkahely és a rokonság között 1300km, munkahely-nyaralóhely között 1000) sem az "olcsó" mini villany játékautók, sem a 10évnyi megtakarítást lenullázó, mégis a nagymamáig 4x újratöltendő teslacsoda sem reális opció. A hibrideket kezdtem nézegetni, de mivel 90%-ban autópályán vezetek, ott is szerencsés, nem dugós szakaszon, nem tudom, mennyi CO2-kibocsátást lehetne spórolni az elektromos résszel.
#38: az nyilván abszolút hülyeség, hogy adott km lefutása alatt több CO2 emissziót eredményezne akár egy lignitáramon futó tesla is. VISZONT számításba kell venni pl:
"állandó" tételek:
- Tesla vs VW Passat gyártásának nyersanyagigényét és az ezzel járó emissziókat
- a Tesla nagyobb súlyából eredő szállítási emissziótöbbletet (hacsak nem Cook kapitányék hozzák vitorláson)
"változó" tételek:
- üzemanyaggal kapcsolatos emissziók mind2 járműnél (szaúdi olajból gázolaj, ebből CO2, kínai kobaltos napelemből és őserdőkivágással kitermelt lignitből áram, ami x% veszteséggel landol az akksiban)
- karbantartással kapcsolatos emissziók, szintén mind2nél.[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
axioma
veterán
válasz t72killer #39 üzenetére
Amig nalunk volt a Prius, addig ingazasra volt joval nagyobb km-szamban hasznalva, videk meg alkalomszeruen. Amugy sztradan siman barmelyik gazrol lelepesnel tolt barmelyik hibrid. Tempomatnal is, domborzat es legellenallasi viszonyok valtozasakor.
Asszem 4 eves i3-ason lattam 102% akku-allapotot... -
Brutál, asszem ezután se veszek automata kocsit .
#41: igen, lassítós szakaszokon természetesen tölt, ha dugóba futok, akkoris. Kb 2-3 év múlva gondoltam nyugdíjazni a sokat szolgált családi szekeret - többek között azért is várok, hogy kiderüljön merre megy a politika és az üzemanyagárak.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Rolly
veterán
válasz t72killer #42 üzenetére
Amíg a dugó 7 km/hval araszol addig nincs gond, de ennél lassabban nem tud menni egy automata (legalábbis a mi autonk). Ezért vagy gurul megáll, gurul megáll módban araszolunk, vagy a fékkel tudok lassabban menni. Míg manuális váltóval a kuplunggal lehet játszani... (Bár akkor az kopik de alapjáraton nincs nyomaték így elég jól bírja).
-
Elf
aktív tag
válasz kikikirly #28 üzenetére
Volt egy állításod miszerint ha mindenki nekiáll elektromos autót tölteni akkor valami gond lesz. Kíváncsi voltam ennek az állításnak az alapjára. Ennyi.
Aztán kiderült hogy az állításnak nincs alapja csak "meglepődnél ha bírná a rendszer".Szerintem meg mindenki mindenféle gond nélkül kivehet annyi áramot a rendszerből amennyit a kismegszakítója enged.
Hogy ezt keretet 6kW-os indukciós sütő, 4kW-os autó töltő, 3kW-os klíma, 2kW-os elektromos tűzhely meg egyébb "nem ipari" eszköz milyen kombinációjával csinálja tök nyolc. A rendszernek bírnia kell.
De tény hogy bizonyítani ezt az állítást én se tudom. Csak annyit látok hogy rá van írva a kismegszakítóra hogy 16A és ezen túl semmilyen korlátozás nincs, tehát biztonsággal használható. Igen, mindenkinek egyszerre. Amíg ezt nem cáfolja semmi addig nem tételezem fel az ellenkezőjét mert csak. -
Elf
aktív tag
válasz <Adamsky> #33 üzenetére
Szerintem villanyautózás jelenleg (!) abszolút nem az "ultimate solution".
(Igaz ennek ellenkezőjét senki sem állította de azért szögezzük le a félreértések elkerülése érdekében.)
Sőt, továbbmegyek: A villanyautózás soha (!) nem is lesz az "ultimate solution".
Van amire jó, és egyre több mindenre jó. Itt vannak a cikkben említett töltők pl.
Nagy dolog hogy végre így alakult mert a belsőégésű motor se volt és nem is lesz soha "ultimate solution" de jobb híján kénytelenek vagyunk ott is használni ahova egyáltalán nem való. -
Uzi74
senior tag
Bár nem nekem címezted, de ha mindeki egyszerre áll neki tölteni, akkor gond lesz, mert a hálózatokat így méretezik:
[link]
"Több lakást tartalmazó épület villamos teljesítményigényét a következő módon határozhatjuk meg: Pe = (n×Pm) × e + (Pf + Pv). [Pe az eredő méretezési teljesítmény; Pm egy fogyasztási hely (lakás) méretezési teljesítménye; n a fogyasztási helyek (lakások) száma; e az egyidejűségi tényező; Pf a villamos fűtési teljesítmény (1,5 kW-nál nagyobb teljesítményű); Pv a vízmelegítő teljesítmény (80 literesnél nagyobb beépített teljesítményű vízmelegítő).] A Pe eredő méretezési teljesítményt külön ki kell számítani a világítási és a hőtárolós csúcsidőszakra, a méretezést a nagyobb érték alapján kell elvégezni.
A méretezés során figyelembe kell venni az ésszerű gazdaságosság szempontjait is az üzembiztonság mellett. Mivel nem minden fogyasztó működik egyszerre, ezért több fogyasztó esetén az eredő teljesítményt valószínűségi alapon határozzuk meg, ún. egyidejűségi tényező segítségével. Minél több a nem állandó üzemű fogyasztó, annál kisebb a valószínűsége, hogy mind egyszerre működik.
„Többlakásos társasház esetén a lakásokra vonatkozó egyidejűségi tényezőt a következő képlettel kell meghatározni: e = c + 1 - c/ n. Ahol e az egyidejűségi tényező; c = 0,2; n = a lakások száma. ."[ Szerkesztve ]
-
Ugyanaz a téma, mint a netszolgáltatók által nyújtott sávszél. Az infrastruktúrát próbálják úgy belőni, hogy az átlagos, ténylegesen fellépő igényt kiszolgálja - viszont a 2x annyihoz már nem húznak be elég kábelt/vesznek 2x akkora trafóállomást, stb - ami az idő 95%-ában kihasználatlanul állna. Persze a nyugdíjas Manci néni nem fog Teslát tölteni, viszont a villanyautó-töltés mellett az emberek nem fogják egyéb szokásaikat megváltoztatni. Azaz a töltések a korábbi fogyasztásra tevődnek rá, ami necces lehet, ha nem bővítik az infrastruktúrát.
Ha pedig a villanyautóra átállás egyszerre történik pl tömeges villanyfűtésre váltással az utcában, gyorsan fázósak lehetnek a januári reggelek...
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Uzi74
senior tag
Nem akkora hülyeség a kábel, mert ezek a fogysztási helyek sokszor társasházi mélygarázsban vannak, nem biztos hogy a rádiójelek elérnek oda - sokszor mobilhálózat sincs.
Meg jóval finomabban vezérelhető a rendszer ha kétirányú a kommunikáció, ha van pl. 2 db 22Kw-os töltő és 22Kw összteljesítmény szabad összesen, ha az autó csak 7,6Kw-ot tud felvenni (mert annyit tud vagy mert már majdnem tele van), nem fogja a másik töltőt feleslegesen 11 Kw-ra korlátozni, csak mondjuk 14,4-re[ Szerkesztve ]
-
axioma
veterán
1. van kulso antennaja (legalabbis ahol en dolgoztam annak)
2. az a korlatozas pont megoldhato helyben is (az ossz telj. korlatjat lekuldi taviratban, a fogy.helynek, azon belul az o feladata hogy ennek eleget tegyen, ha buta vezerlo van akkor az egyiket kikapcsolja, ha okos akkro akar analog modon iranyitja a meglevo elemeket -> de ez tok fuggetlen attol, hogy ketiranyu a kapcsolat, mert mint fogyasztasi (meresi) hely az 1 db. -
axioma
veterán
1. Az a keplet ott zarojelezes nelkul ertendo? Mert akkor 1 feletti az "e"...
2. Toled is kerem: ahhoz, hogy az infrastruktura _fizikalis_ kevesseget meg tudjuk mondani, induljunk ki egy adott helyre (utcara, barmi) juto lakasszam + _napi_varhato_km_futas_ szambol. Ha ehhez _nem_lehet_ (nem pedig "nem letezik"!) olyan tarifat illeszteni, amivel jol kiszolgalhato, akkor nyertel, egyebkent nem. [Azert a km-szam legalabb picit kozelitsen a lakotelepi maganhasznalatu szemelyautok eves futasteljesitmenyenek napi (jo, legyen munkanapi) ertekenek ketszeresehez, a szoras miatt a szorzo jo lesz maximumnak.]
Új hozzászólás Aktív témák
- Xbox tulajok OFF topicja
- Milyen okostelefont vegyek?
- Gyúrósok ide!
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Gaming notebook topik
- Szevam: Érzelmi magabiztosság/biztonság - miért megyünk sokan külföldre valójában?
- Itt van az első fotó a Motorola Razr 50 Ultráról
- 33 280 mAh csak elég lesz
- Külpolitika
- Miskolc és környéke adok-veszek-beszélgetek
- További aktív témák...
- ASRock Phantom Gaming RX 5700 XT - eladó!
- ÚJ Bontatlan MacBook Pro 14 M3 Pro 11CPU/14GPU 18GB/512GB SSD Magyar billentyűzet Azonnal átvehető.
- BONTATLAN Új Iphone 15 PRO MAX 256-512GB Független 1év Apple GARANCIA Deák Térnél Azonnal Átvehető.
- OLED65GX6LA 2 Év gyári Garancia
- LG OLED55G39LA 2 Év gyári garancia
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest