Hirdetés

Alternatív hajtás: Ionity, a leggyorsabb töltés

Két helyen van jelenleg Magyarországon Ionity töltőállomás, jelenleg itt lehet a leggyorsabban feltölteni elektromos autókat.

Az elektromos autózás alfája és omegája a hatótáv és a töltési idő. Előbbinél az egyre méretesebb akkumulátorcsomagok próbálják kitolni a határokat (illetve valamelyest a fogyasztás leszorítása is szerepet játszik), utóbbinál azonban lassabban történnek változások. A különböző töltési megoldásokról és az azokhoz tartozó töltési időkről már írtunk részletesen, a probléma gyökere azonban elsősorban abban rejlik, hogy az igazán gyors töltési megoldások kiépítése komoly anyagi vonzattal bír.

Az Audi e-tron 150 kW-os töltést tud felvenni
Az Audi e-tron 150 kW-os töltést tud felvenni [+]

A nehézséget az okozza, hogy alapesetben váltakozó áramot lehet egy teljesen hagyományos konnektorból kinyerni (AC), ez a megoldás azonban a villanyautók zöménél csak meglehetősen lassú töltést eredményez, mivel magában az autóban kell legyen olyan fedélzeti töltő (amit sokszor pontatlanul inverternek is neveznek), ami ezt DC-re alakítja, ez pedig egy költséges alkatrész. AC-n a Renault Zoe és a Smart modellek tudnak relatív gyorsan áramot felvenni (22, illetve Zoe esetén akár 43 kW-tal), a többi autó ennél általában jóval kevesebbet tud (3,6, vagy 7,2 kW-ot). AC-s töltőoszlopot telepíteni jóval gazdaságosabb, mert az AC-DC átalakító az autóban van, nem az oszlopban, így aztán elég sok ilyen töltőpontot találunk már országszerte.


[+]

A DC-s töltőoszlopok jóval drágábban létesíthetők, de gyorsabb töltést tesznek lehetővé, az 50 kW-os töltésre képes állomások már nem annyira ritkák, aztán jöttek a 100-150 kW-os megoldások, a lécet viszont az Ionity tette a legmagasabbra a 350 kW-os töltőoszlopokkal, ám itt már komoly hálózatbővítésre is szükség van az áramszolgáltatói oldalról. És mindezeken felül még itt sem az a helyzet, hogy akkor DC-n bármilyen CCS csatlakozós autóval odaállva ilyen tempóval tudunk is tölteni, mert itt is lényeges, hogy az autó akkumulátora egyáltalán milyen sebességű töltést engedélyez. Az Ionity (amely az OMV, a Ford, a Volkswagen-csoport, a Daimler és a BMW közös vállalkozása) 400 olyan töltőpontot szeretne létrehozni, ahol 350 kW-os töltésre van lehetőség. Ebből 150 már üzemel, jelenleg 64 van építés alatt. Hazánkban két működő állomás van (Bábolna és Vál), a következő már épül az M7-es mellett Keszthelytől délre.

Az Ionity kúthálózata Európában
Az Ionity kúthálózata Európában [+]

Pillanatnyilag ilyen tempójú töltést egyetlen autó sem tud felvenni. A legújabb Telsa Model 3 tud 200 kW-ot, az Audi e-tron pedig 150-et, ez utóbbival mentünk le az M7-esen egy Ionity kúthoz kipróbálni, hogy miképp működik mindez a gyakorlatban, erről pedig videót is készítettünk:

Az Ionity töltőállomások jelenleg bevezető időszakban működnek bevezető áron, amely 8 eurós töltésenkénti költséget jelent. Ezt egy tényleg egyszerű okostelefonos alkalmazással lehet igénybe venni és fizetni, sima bankkártyás tranzakció történik és ha minden stimmel, akkor pillanatokon belül el lehet indítani a töltést. Mint az a fenti videóból kiderül, mi pont beleütköztünk egy kisebb problémába, de az ügyfélszolgálat segítőkész és hatékony volt, ugyanakkor fontos apróság, hogy angolul beszélő operátorok ülnek az egyébként magyar telefonszám mögött.

[+]

Mindenképpen arra jutottunk, hogy már ezzel a 150 kW-os töltéssel is közelebb járunk az évtizedek óta megszokott tankolási időfaktorhoz, mint eddig bármilyen megoldással, 300-350 kilométerre elegendő áramot lehet 20-30 perc alatt beletölteni egy olyan autóba, amely erre fel van készítve. Ez pedig már az a hatékonyság, ami nem teszi fájóan hosszúvá a villanyautós számára a töltéssel kapcsolatos megállási kényszert, ha három óránként meg kell állni ennyi időre, az igazából egy átlagos autósnak bőven belefér. Ám egyelőre nagyon kevés autó és nagyon kevés töltőállomás akad felénk, de ha ez lesz az elterjedt megoldás, akkor hosszabb távokat is meg lehet majd különösebb kényelmetlenség nélkül tenni elektromos autókkal.

Előzmények

  • Audi e-tron menetpróba

    4,9 méter tömény Audi, minden földi jóval, villanyhajtással, ami direkt nincs az előtérbe tolva, mert az e-tron elsősorban Audi, de csak másodsorban elektromos.