Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • peterk

    senior tag

    válasz Balázs1986 #3051 üzenetére

    Ez nem valami placebo érzés? Azt elhiszem, hogy nem lassul számottevően, de hogy gyorsabb...? A használathoz való kicsomagolás pont plusz művelet az olvasás előtt, hogyan lehet gyorsabb az eleve tömörítetlennél? :F

    Az ok nagyon hasonló, mint amiért az SSD-vel gyorsabbá válik a rendszer, mint klasszikus HDD-vel. Egyszerűen a kitömörítés ram-beli sebessége még az SSD sebességénél is gyorsabb. :)

    Tegyük fel, hogy van egy 1:2 arányban tömöríthető nagyobb - mondjuk 100 megás - fájlunk. Ha a rendszernek ezt a fájlt tömörítetlenül kell felolvasnia, akkor 100mb-ot fog felolvasni, ami mondjuk 0.2 másodperc (nagy fájl, számoljunk az ideális szekvenciális olvasási sebességgel). Ha viszont tömörítve van, akkor 50mb a tömörített mérete, azaz 100mb helyett csak 50mb-ot kell felolvasni, és utána kitömöríteni. A felolvasás 0.1 másodperc, ami 0.1 másodperccel kevesebb, mint tömörítetlenül. Ha a kitömörítés gyorsabban megtörténik, mint ez a maradék 0.1 másodperc, akkor a beolvasás gyorsabb lesz. Namost, ha a tömörítés rar-ral, vagy 7zip-el történne, akkor persze helyből bukó lenne az ügy. De az NTFS tömörítés az un. LZ77 algoritmus egy módosított, gyorsabb verzióját használja (LZNT1, vagy "3-byte minimum search" algoritmus), ami baromi gyors. Cserébe persze nem olyan hatékony, ugyanazt a fájlt a 7zip sokkal-sokkal jobban be tudja tömöríteni. Lényeg a lényeg, hogy az 50mb-nyi felolvasott adat memóriabeli kicsomagolása 100 megás tömörítetlen adattá sokkal-sokkal gyorsabb, mint az a 0.1 másodperc. (Nagyságrendnyivel gyorsabb.)

    A dolog csak ott tud elbukni, ha a játék sok eleve tömörített adatfájt tartalmaz. Például videókat, képeket, zenét/hangeffekteket tömörített formátumban tárol. Ezért érdemes belenézni a játék mappájába, és megnézni, hogy vannak-e ismert tömörített video/audio/kép fájlok (avi, mpeg, mkv, mp4, mp3, ogg, flac például. A bmp, wav nem tömörített, azt nyugodtan tömöríthető.) Aztán érdemes keresni egy nagy adatfájlt, egyet betömöríteni belőle, és megnézni, mennyire tömöríthető. Ezt ugyanott kiírja, ahol a tömörítést is lehet csinálni (vagy jobblikk a fájlon tömörítés után, aztén tulajdonságok, és ott kiírja a fájl méretet és alatta a lefoglalt lemez méretet. Ha a kettő alig tér el, akkor nem érdemes tömöríteni. Ha viszont van egy legalább egy 20-25%-os tömörítési arány - azaz pl. a fálj 100 mega, az elfoglalt hely meg nem több 80 megánál -, akkor már gyorsulni fog a betöltés.

    Egyébként hasonló megfontolásból néhány windows mappa (nem az osszes!!!) betömörítése is gyorsíthat magán a windows-on. Elsősorban a c:\windows\winsxs mappa ilyen windows 7 és 8 rendszereken (főleg a 64 biteseken). Ez a mappa baromi nagy, és tele van mindenféle rendszr/api dll-el, amik ráadásul jól is tömöríthetőek. Nekem 12 gigáról 7.8 gigára tömörült össze. Kipróbáltam egy 2GB-os ramdrive-ra másolni tömörítés előtt és után belőle 1.5 gigányit, és tömörítve bő 15%-al gyorsult a másolás. Viszont ez a mappa nem tömöríthető sima jobblikkel, mint egy játékmappa, mert rendszer fájlokat tartalmaz. Csináltam egy batch fájlt amivel viszont 1 klikkre betömöríthető. Innen letölthető a fájl. Ki kell csomagolni, és a benne levő bat fájlt egyszerűen lefuttatni rendszergazda joggal (jobbklikk, futtatás rendszergazdaként).

    Még valami, ha már szóbakerült a tömörítés: Aki sok és méretes fájlokkal dolgozik - office fájlok (word, excel, ppt, stv.), vagy pedig CAD-el dolgozik, esetleg videó anyagokat vág, ahol van tömörítetlen hang, video, stb, annak a munka mappát is érdemes tömörítenie. Ugyanis a dolog visszafelé is igaz: egy 100 megás jól tömöríthető fájl betömörítése és 50mb kiírása sokkal gyorsabb, mint kiírni mind a 100mb-ot. Arról nem is beszélve, hogy így fele annyi írási művelet történik, azaz az SSD-t is jobban kíméljük.

    Még egy fontos megjegyzés: Ha jól tudom a Sandforce vezérlők beépítve is tartalmaznak tömörítő eljárást. Ez két dolgot jelent. Egyrészt bizonyítja, hogy a tömörítés lehet írás kímélő és egyúttal sebességben gyorsabb - hiszen egyébként nem építenék be. Ha a vezérlő jóval gyengébb beépített hardvere képes ezt kihasználni, akkor a jóval erősebb CPU főleg képes rá. Másrészt viszont ez azt is jelenti, hogy sandforce vezérlős SSD-ken eelképzelhető, hogy nem lesz olyan nagy, vagy egyáltalán nem lesz nyereség, hiszen duplán tömörítünk. A Marvel, vagy Samsung verzérlők pl. nem tartalmaznak belső tömörítést, azoknál simán mehet a dolog. (A Sandforce-nál is lehet tenni azért egy próbát).

    (Megjegyzem, hogy bár nem vagyok otthon SSD vezérlő témában, így erről nincs adatom, de az elméletet ismerve látatlanban azt mondom, hogy ha igaz a sandforce vezérlőknek ez a beépített tömörítéses funkciója, akkor az amennyire előnye, annyira hátránya is lehet egyszerre. A jól tömöríthető fájlokat ugyanis valószínűleg olyan gyorsan írja/olvassa mint a villám, viszont a nem tömöríthetőekkel látatlanban azt mondom, hogy nagyon erősen befékez. Akinek van ilyen SSD-je, az esetleg kipróbálhatná ha van kedve az elméletet. Készítsen egy jó nagy böszme szövegfájlt - ezek nagyon jól tömöríthetőek - és mérje le, hogy milyen sebességgel másolja át, a fájlt egyik mappából egy másikba. Majd ugyanezt mérje meg egy hasonló méretű nem tömöríthető - mondjuk avi, mkv, mpeg - fájllal. Ha igazam van, akkor a nem tömöríthető fájl másolása sokkal lassabb lesz. (Sokkal, akár harmadára, negyedée eshet a sebesség.)
    Ez egyébként meg is mutatja az ilyen tömörítős vezérlő achilles ínját: A vezérlő nem tudja eldönteni, hogy melyik fájlt érdemes tömöríteni és melyiket nem, és tömörít mindent ami csak a keze ügyébe akad. A Samsung, Marvel vezérlőknél viszont a felhasználó dönthet, hogy mit tömörít fáljrendszer szinten és mit nem érdemes. Ezekbél a vezérlőknél jól megválasztva azokat a mappákat, fájlokat amit érdemes tömöríteni, lényeges teljesítmény növekedés és írási megtakarítás érhető el, negatív impact nélkül.)

    [ Szerkesztve ]

    Aki hisz a parajelenségekben, emelje fel a kezem!

Új hozzászólás Aktív témák