Telefon vagy szolgáltatás?
Már a kezdetek kezdetén le kell szögezzük, hogy a BlackBerry egy gyűjtőnév. Egy brand, nem pedig egy gyártó. A gyártót ugyanis úgy hívják, hogy RIM (Research In Motion), kanadaiak, s bár eleinte egyéb wireless megoldások gyártásával is foglalkoztak, hamar egyértelművé vált, hogy a BlackBerry a cég legütősebb terméke, s érdemes erre fókuszálniuk minden erőforrásukat. Maga a RIM 1984-ben alakult, a BlackBerry márkanév pedig 1999-ben bukkant fel először, s 2002-ben lépett piacra az első olyan eszköz, amely ténylegesen BlackBerry nevet viselt, ez volt az 5810. A korábbi készülékek még RIM márkanév alatt futottak. Nos, innentől nem volt megállás, olyannyira nem, hogy most pont azon küzdenek, hogy az üzleti készülékként tekintett BlackBerry modelleket fiatalok, multimédia-őrültek, vagy internetguruk számára is elfogadottá tegyék. Nyitnak a szélesebb piac felé.
Mindenképpen tisztázandó, hogy a BlackBerry rendszer úgy teljes, ha a megfelelő készüléket a megfelelő szolgáltatással együtt vesszük igénybe. Lehet venni natúr BlackBerry telefont is, de az adekvát szolgáltatás nélkül csak egy félkarú óriás. Meg lehet rendelni a BlackBerry emailt bármilyen előfizetéses kártyára, de teljesen felesleges, a funkciók kihasználásához BlackBerry, vagy ezzel 100%-osan kompatibilis mobiltelefon szükséges.
Haladjunk továbbra is kronológiai sorrendben, a BlackBerry márkanévvel fémjelzett megoldások közül a BES az elsőszámú. A rövidítés a BlackBerry Enterprise Server kifejezést takarja, s ez az, ami a RIM-et naggyá tette, ez a fő termék, „a” BlackBerry. Nevéből fakadóan ez egy szerver. Baromi sokat tud, kőprofi, megbízható, gyors… s a következő oldalon részletesen is kivesézzük, de előbb jöjjön a középső szolgáltatás, amelynek neve: BlackBerry Professional.
Ez is egy BES, igazából gyakorlatilag ugyanazt tudja, mint a cég fő terméke, de limitált a kiszolgált BlackBerry telefonok száma, 30 darab ilyen eszközzel hajlandó kommunikálni. Még egy dolog hiányzik belőle, valami egészen ritkán használt és spéci autentikációs szabvány, de András szerint ezt a BES ügyfelek 1%-a használná egyébként is.
A harmadik termék neve pedig BIS, azaz BlackBerry Internet Service. Ez a butított verzió, nem kell szervert venni hozzá, hanem hozzáférést kapunk a RIM egy bazinagy központi szerverének egy csücskéhez, s ezen keresztül bonyolódik a levelezésünk. Kevésbé hipertitkos, sokkal kevésbé paraméterezhető, de ez egy teljesen mezei felhasználó számára is biztosítja a BlackBerry-élményt.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!